Een lesgever die je opdrachten meegeeft! Ik rij al vanaf mijn 15e of zo bij dezelfde lesgeefster (privélessen). Eerst met de fjorden die ik altijd reed, nu een welsh ruin. Ze blijft cursussen, clinics, demonstraties en allemaal andere activiteiten volgen om de kennis up to date te houden. Ze bekijkt per ruiter en paard wat een goede aanpak kan zijn. Zij is áltijd bezig met het paard en oefeningen voor het paard, maar ook met jou als ruiter, je houding en bewustzijn. In elke les behandelen we een bepaald aspect, bijvoorbeeld travers, SB, wijken en appuyeren. Daar ga ik dan mee bezig tot de volgende les. In de volgende les gaan we dan bijvoorbeeld bezig met contragalop, simpele wissels, arbeidspirouette enz. Ze kijkt echt naar wat het paard op het moment nodig heeft (enorm sensibele ruin die zich vast kan zetten zonder dat je het door hebt). Ondertussen sleutelen we aan mijn houding en zit en krijg ik bijvoorbeeld balansoefeningen mee zoals: twee keer staan en één keer zitten in draf, lichtrijden in galop en de verlichte zit.
Zo krijg je genoeg 'oefenvoer' mee om je mee te vermaken tijdens het rijden, ook als zij er niet bij is. Je leert echt stap voor stap allemaal oefeningen waarmee je het paard en natuurlijk jezelf kunt trainen. Misschien kun je inderdaad dat boek wat Nirvana_ noemt kopen, daar oefeningen uithalen en samen met je lesgever aan de slag gaan.