Aandraven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Re: Aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:35

Tjaaaa zo enkel via tekst, is het altijd heel moeilijk een redelijk antwoord te geven.
maar een paard dat stijf loopt daar scheelt iets aan, anders was het niet stijf aan het lopen.
Paard is best ook al wel op zeer gevorderde leeftijd hé, dat zal er zeer zeker ook wel toe bijdragen.
Paard is niet echt aan de hulpen, is niet aan het been, reageert dus niet echt vlot op jouw hulpen, hier kan je zeer zeker wel aan werken, er zit dus geen goede vooruit op.
Je zegt ik kan niet met een zweepje rijden want dan is hij ineens niet meer onder controle te krijgen, tjaaaa dan is er met heel het rijden duidelijk iets mis, ieder paard kan leren dat een zweepje een heel normaal iets is, het vergroot alleen jouw bereik, en hoeft helemaal niet beangstigend te zijn, maar kan idd wel een correctie duidelijker maken.
Aan jou dus om beter te leren rijden, aan jou om te leren hoe afspraken met je paard gemaakt kunnen worden, aan jou om die angst voor dat zweepje onder controle te krijgen en dat is eigenlijk niet echt zo'n punt hoor, zweep of geen zweep paarden vinden dat echt niet zo beangstigend, zoek de fout dus eerst en vooral bij jezelf.
Neem goede instructie.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 00:30

paard heeft nogal een verleden mbt zweep. schijnt dat de vorige ruiter niet zo'n lieverdje was :(
ik heb eerst 4 jaar grondwerk gedaan voordat ik er uberhaubt op kon stappen.. =__=

Zoals ik al 2 keer eerder heb aangegeven is hij al heel regelmatig bekeken door DA en osteopaat. Het is ook niet dat hij enorm stijf loopt achter. DA gaf aan dat het passend was aan de leeftijd.
de vooruit zit er zeker wel op. van draf naar galop is geen probleem. En eenmaal in draf is hij eerder te snel dan te langzaam.
Maar als hij aandraaft dan duurt dat even, gaat hij dribbelen/hobbelen. Het is niet dat hij blijft stappen.
misschien wel zoals joolien aangaf de telgang. Maar dat kan ik zelf niet zien/voelen. Want ik ben niet bekend met telgang. Ik zal het eens aan mijn instructrice vragen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 01:27

Ieder paard dus ook jouw paard kan een zweepje accepteren, en daar bedoel ik mee dat het eigenlijk geen probleem zou mogen opleveren voor het paard zijn gedrag.
Ik zou zelfs durven beweren, dat ook jouw paard dit kan al bij de eerste training, dit klinkt mssn erg verwaand en bijna ongelooflijk misschien, toch ga ik er van uit dat dit moet kunnen op zo'n korte tijd.
Een deel van het probleem zit tussen jouw oren, en dus niet zo zeer bij het paard of bij het paard zijn verleden.
Ook het rustig maar dadelijk aandraven na jouw vraag , is iets dat nooit zo lang zou mogen duren.
Je tijd er voor nemen is natuurlijk nooit verkeerd, maar 4jaar grondwerk voor je er op kan is toch wel heel extreem hé, kan me niet voorstellen dat ik een paard in training zou krijgen en dat ik tegen de eigenaar zou moeten zeggen laat hem hier maar een vier tal jaartjes staan want ik moet nog wat grondwerk inoefenen, geen enkele eigenaar zou dit accepteren hoor.(ook onbetaalbaar natuurlijk)
In jouw vorige antwoordje zeg je "ik zal het eens aan mijn instructrice vragen -betreffende die telgang, tjaaa als die idd die telgang echt zou doen dan versta ik niet dat jouw instructie dit dan alsnog nog nooit zelf opmerkte en jou hier dus nog niets van gezegd zou hebben. Instructie is niet er zomaar wat staan en af en toe eens zeggen nu in draf en nu afwenden, nee dat is echt letten op hoe de ruiter rijdt en hoe het paard loopt en reageert of juist niet reageert op de hulpen.
Maar nogmaals wij zien jou en het paard nu niet rijden hé, en zo via tekst is dat altijd een beetje koffiedik kijken.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 07:44

ik ga je nogmaals vertellen dat ik 4(!!) Jaar bezig ben geweest met grondwerken met mijn paard voordat ik er uberhaubt iets mee kon. Als ik mijn paard traumatiseer met de zweep dan lievsr niet. Dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen. Hij reageert er zo sterk op dat als een ander een zweep van de grond pakt, hij er al vandoor gaat. Tussen mijn oren zeg je? Ik ga er toch niet vandoor? Dat krijg je er van als je een paard mishandeld. Het heeft een rede dat hij verschrikkelijk bang is en kennelijk 4 jaar nodig had om uberhaubt mij er op te laten.
nee.. dan hoef ik niet zo nodig een zweep te gebruiken. en als ik hem met mijn hulpen in 1 keer goed in draf krijg, heb ik die zweep niet nodig ook. Hij is verder namelijk super voorwaarts. Het is al een bejaard beestje.
Tot nu toe ben ik met mijn instructrice heel erg bezig geweest met de basis van de basis. Eerst maar eens ontspannen. Dan komt daarna die draf wel. Maar nu moet ik weer even wachten tot ik weer les heb. Dus ik dacht ik vraag het jullie :)
En ik heb al heel wat goede tips gehad hier. En daar kan ik wat mee.
Dus als jij nog tips hebt om hem direct in draf te zetten hoor ik het graag.
je paard is niet goed, gebruik maar een zweep en zoek een andere instructrice heb ik niet aan. Daar vroeg ik juist NIET naar.
Mijn hulpen kloppen waarschijnlijk niet. Het ligt aan mezelf, niet aan hem, de zweep of de inatructrice.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 07:51

Gaat van draf naar galop wel gewoon meteen op je hulpen? Want voorwaarts is niet hetzelfde als aan het been zijn he.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 07:57

Draf naar galop prima :)
Het is puur met aandraven dat hij eerst gaat dribbelen/hobbelen. En dan pas "echt" draaft.
En.. I know.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:09

Een draver die gaat pacen is meestal een balans probleem of hij is zo gefokt.

tip, leg balkjes neer en draaf aan vlak voor de cavaletti, je paard wordt dan 'gedwongen' om in een ritme aan te draven. Blijf zelf mee tellen daarna, 1,2,1,2

Maak er een leuk spelletje van, zodat het leuk is voor je paard. Hij moet een gewoonte afleren. Goed belonen als hij meteen in een goede arbeidsdraf aandraaft.

omdat het een balans probleem is, denk ik dat hij in draf hard gaat en zijn schouders naar binnen gooit in de bochten. Daar kan het helpen als jij goed telt en tempo terug neemt voor de bocht.

succes

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 08:18

Dank je wel voor je tips Janouk!
Het zou inderdaad een balansprobleem kunnen zijn. Hij vindt dat allemaal nog erg moeilijk.
Ik ga je tips straks opvolgen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:39

Jullie tips hebben al resultaat! Het koste me steeds minder tijd om hem in een goede draf te krijgen.
Hij vloog af en toe wel even naar voren. Maar het gaat al beter. Laten we zeggen dat het aan het eind een kwart volte kostte. Veel overgangen, veel oefenen. Dank jullie wel ^__^

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:29

Graag gedaan TS, niks aantrekken van de mensen die zeggen dat je de zweep moet gebruiken enz. Want de tips zonder zweep helpen ook!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 13:42

Haha dank je wel sunshine :)
Tsja, ik vraag om tips. Daarbij geef ik al aan dat hij al door de hele molen is geweest, ik al les heb, en ik geen zweep gebruik. Vervolgens krijg ik de tips: DA naar laten kijken, zweep kun je heus wel gebruiken en zoek een goede instructrice XD
Ben ik nou zo onduidelijk?

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:52

En hoe gaat het? :D
Lukt het al een beetje?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 01:25

Het gaat al een stuk beter. Vooral met buitenrijden. Daar gaat hij meteen over in een goede draf nu. In de bak nog wel af en toe een dribbel. Maar dan vraag ik hem terug naar stap, om vervolgens weer aan te draven. En als ik dat een aantal keer doe, gaat hij in 1 keer normaal in draf. We oefenen stug door

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:22

Top! Volhouden

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:32

Dank je wel. Ga ik doen. Vanmorgen weer naar buiten geweest met hem. Alleen bij het eerste drafje een dribbeltje bemerkt. Overmorgen weer in de bak aan het werk. Eens kijken of dat ook alweer wat beter gaat.