Paard wil haast niet stappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 22:28

Slina schreef:
Heb je les en zo ja, wat zegt zij?

Ik had les (denk december voort laatst gehad), zij zei dat het eerst niet erg was dat ze steeds ging dribbelen en dat we eerst op andere dingen gingen letten zoals het aan de teugel lopen..
Volgende week les van een ander.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:29

sadekeshia schreef:
Slina schreef:
Heb je les en zo ja, wat zegt zij?

Ik had les (denk december voort laatst gehad), zij zei dat het eerst niet erg was dat ze steeds ging dribbelen en dat we eerst op andere dingen gingen letten zoals het aan de teugel lopen..
Volgende week les van een ander.

Ah, goed dat je dan een ander hebt gezocht. Stap is toch wel de basis, als die niet goed gaat, heeft de hele aan de teugel lopen geen zin natuurlijk. Succes volgende week, hopelijk heeft zij een idee als ze vanaf de grond meekijkt.

Gitana

Re: Paard wil haast niet stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 22:34

@Slina, dankje! Ik ben ook erg benieuwd naar wat ze te zeggen heeft :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:41

Misschien kun je ook proberen of je tijdens het warmstappen de teugels lang kunt laten en zo min mogelijk aan de mond kunt komen. Als ze dan stapt (gehaast maakt dan echt nog niks uit, allang fijn dat ze wil stappen) goed belonen, zodat ze begrijpt dat dit de bedoeling is.
Begin met kleine stukjes en laat haar op tijd in draf overgaan, dus voordat ze zelf besluit te gaan dribbelen. Dat is ook al een beloning aangezien ze duidelijk liever wil draven dan stappen.

Pas als je zeker weet dat ze begrijpt wat je bedoelt kun je de teugels wat op gaan nemen in stap, stukje bij beetje. Ik denk dat jij het beste voelt waar haar grens ligt, zoek die voorzichtig op en beloon haar als ze blijft stappen. Als ze gaat dribbelen, negeren en opnieuw beginnen.

Dit is puur hoe ik het zelf zou aanpakken, maar ik kan je vertellen dat het op deze manier wel erg lang gaat duren. Wie weet heeft iemand anders een snellere oplossing voor je. In ieder geval veel succes met het rust krijgen in je paard.

Misschien helpt het ook om eens bitloos te proberen? Ik ben daar niet zo in thuis, maar het zou kunnen dat ze druk in de mond slecht verdraagt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 22:44

Junia schreef:
Misschien kun je ook proberen of je tijdens het warmstappen de teugels lang kunt laten en zo min mogelijk aan de mond kunt komen. Als ze dan stapt (gehaast maakt dan echt nog niks uit, allang fijn dat ze wil stappen) goed belonen, zodat ze begrijpt dat dit de bedoeling is.
Begin met kleine stukjes en laat haar op tijd in draf overgaan, dus voordat ze zelf besluit te gaan dribbelen. Dat is ook al een beloning aangezien ze duidelijk liever wil draven dan stappen.

Pas als je zeker weet dat ze begrijpt wat je bedoelt kun je de teugels wat op gaan nemen in stap, stukje bij beetje. Ik denk dat jij het beste voelt waar haar grens ligt, zoek die voorzichtig op en beloon haar als ze blijft stappen. Als ze gaat dribbelen, negeren en opnieuw beginnen.

Dit is puur hoe ik het zelf zou aanpakken, maar ik kan je vertellen dat het op deze manier wel erg lang gaat duren. Wie weet heeft iemand anders een snellere oplossing voor je. In ieder geval veel succes met het rust krijgen in je paard.

Misschien helpt het ook om eens bitloos te proberen? Ik ben daar niet zo in thuis, maar het zou kunnen dat ze druk in de mond slecht verdraagt.

dankjewel voor je uitleg! Klinkt voor mij als een logische manier dus ik ga het zeker uitproberen!
Dat het lang zal duren maakt opzich niet uit :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:46

Kan je paard wel gewoon stappen als je ernaast loopt? Wat doet ze als de ruiter niks doet en iemand het paard leidt?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:49

Naar buiten, desnoods met iemand anders mee, ik denk echt dat het heel goed voor haar is om naar buiten te gaan. Ze heeft meer energie dan dat er op gaat, dat geeft uiteindelijk frustratie. En omdat het zo'n ontzettende brave welgemanierde dame is gaat ze niet bokken of zo, nee ze gaat dribbelen.
Geef haar afwisseling van omgeving, geef haar lekkere buiten ritten dan komt het helemaal goed, daar ben ik van overtuigd.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 22:51

Hilli schreef:
Kan je paard wel gewoon stappen als je ernaast loopt? Wat doet ze als de ruiter niks doet en iemand het paard leidt?

Jahoor ze kan wel normaal stappen.

Dat heb ik eigenlijk nog maar 1 keer geprobeerd.

Toen zat een vriendin van mij op mijn paard, dat was voor haar de 1e keer. Ik liep ernaast.
Toen is ze 1 of 2 keer gaan dribbelen van de 3 rondjes die ze erop heeft gezeten.
Ik weet niet of dat goed te vergelijken is eigenlijk..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:53

Het gaat me niet zozeer om de vergelijking, als om het stukje rust waarbij je paard wel stapt. Dan kun je van daaruit de begeleider steeds verder weg laten lopen zolang ze blijft stappen.

Ik hoop dat je nieuwe instructrice je goed verder kan helpen in elk geval :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 22:53

mrie schreef:
Naar buiten, desnoods met iemand anders mee, ik denk echt dat het heel goed voor haar is om naar buiten te gaan. Ze heeft meer energie dan dat er op gaat, dat geeft uiteindelijk frustratie. En omdat het zo'n ontzettende brave welgemanierde dame is gaat ze niet bokken of zo, nee ze gaat dribbelen.
Geef haar afwisseling van omgeving, geef haar lekkere buiten ritten dan komt het helemaal goed, daar ben ik van overtuigd.

Okee dat klinkt opzich logisch.
Ze heeft wel altijd energie voor 100 idd, maarja ze staat vaak buiten, kan veel rennen en wordt gereden..
Naar buiten was nog niet echt ter sprake geweest omdat er steeds niemand was die mee kon en alleen gaat niet.

In de loop van de lente/zomer kan er als het goed is wel iemand mee :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 22:54

Hilli schreef:
Het gaat me niet zozeer om de vergelijking, als om het stukje rust waarbij je paard wel stapt. Dan kun je van daaruit de begeleider steeds verder weg laten lopen zolang ze blijft stappen.

Ik hoop dat je nieuwe instructrice je goed verder kan helpen in elk geval :)

Ja dat is ook wel een idee om het op die manier aan te pakken!
Dankjewel

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 00:30

Ieder paard kan gewoon in stap blijven, dus ook jouw paard.
Nu is de vraag waarom lukt het jou dan niet ???????
Wel er zijn tal van mogelijke redenen waarom het paard dit niet doet, en bijna altijd moet je die reden bij jezelf zoeken, jij moet de rust brengen.
Jij moet het paard ook een reden aanbieden om idd iets rustiger te gaan stappen, en dat doe jij nu op dit moment eigenlijk helemaal niet, eigenlijk veroorzaak jij zelf een beetje de drang bij het paard om juist net iets meer zijn best te doen om te dribbelen.
Of je dit zelf aan de hand van hier gelezen tips kan oplossen daar twijfel ik zeer erg aan, toch moet het mogelijk zijn om dit aan je paard te vragen, ik ga er zelfs van uit dat al bij een eerste training dit mogelijk is.
Zoek dus een lesgever/Trainer die even al de andere rijtechnische onderdeeltjes even opzij zet en enkel even aandacht heeft voor dit probleem, en je zal merken dat jouw paard het ineens wel kan.
Ik ben er zeker van dat je dit in twijfel zal trekken, toch ben ik heel zeker van mijn zaak, jouw paard kan rustig blijven stappen al bij de eerste training.
Zoek een trainer.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 09:21

aeolusnr1 schreef:
Ieder paard kan gewoon in stap blijven, dus ook jouw paard.
Nu is de vraag waarom lukt het jou dan niet ???????
Wel er zijn tal van mogelijke redenen waarom het paard dit niet doet, en bijna altijd moet je die reden bij jezelf zoeken, jij moet de rust brengen.
Jij moet het paard ook een reden aanbieden om idd iets rustiger te gaan stappen, en dat doe jij nu op dit moment eigenlijk helemaal niet, eigenlijk veroorzaak jij zelf een beetje de drang bij het paard om juist net iets meer zijn best te doen om te dribbelen.
Of je dit zelf aan de hand van hier gelezen tips kan oplossen daar twijfel ik zeer erg aan, toch moet het mogelijk zijn om dit aan je paard te vragen, ik ga er zelfs van uit dat al bij een eerste training dit mogelijk is.
Zoek dus een lesgever/Trainer die even al de andere rijtechnische onderdeeltjes even opzij zet en enkel even aandacht heeft voor dit probleem, en je zal merken dat jouw paard het ineens wel kan.
Ik ben er zeker van dat je dit in twijfel zal trekken, toch ben ik heel zeker van mijn zaak, jouw paard kan rustig blijven stappen al bij de eerste training.
Zoek een trainer.

Bedankt voor je uitgebreide reactie
Ik twijfel er niet aan dat t zal lukken.. ik heb volgende week les

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:52

Oefenen en veel geduld hebben. Stap is de basis van alles.

Ik rijd momenteel een vierjarige die vol energie zit, ondanks het feit dat ze 24/7 buiten staat. Als ik begin met rijden is ze soms ook aan het dribbelen. In het begin was het heel erg, kon ze geen normale pas stappen op haar manier. Ze is zo opgewonden, heeft er zin in en kan haar energie niet goed verdelen.

Wat ik doe is elke keer alleen maar stappen, stappen, stappen totdat ze hele stukken rustig stapt. Dan pas mag ze van mij haar eerste drafpassen maken. In het begin duurde dit soms wel een half uur. Ik zit er zelf rustig op, neem haar elke keer terug op mijn zit, heb licht contact met de mond en stel haar gerust met mijn stem. Elke keer als ze een paar passen rustig stapt beloon ik haar.

Het kost heel veel geduld, maar het bij ons helpt het wel echt. Ook maak ik buitenritten waarbij ik alleen maar ga stappen. In een half jaar tijd is het erg verbeterd, nu dribbelt ze vaak een paar rondje en dan is het klaar. We blijven er dus aan het werken. :)

Veel succes.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 22:05

Dankje voor je reactie, fijn dat t lukt!

Even een kleine update, nog geen les gehad maar wel zelf geoefend.

Het is gelukt om 4 rondjes te stappen, en dat ook nog terwijl t vriendinnetje verderop stond :+
Het was wel erg gehaast, ik hield haar erg tegen met mijn zit maar de teugels waren vrij losjes.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:13

Netjes! Goed dat je hebt geoefend, ga zo door :)

Met tijd en geduld kun je ver komen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 07:02

Junia schreef:
Netjes! Goed dat je hebt geoefend, ga zo door :)

Met tijd en geduld kun je ver komen.

dankjewel!
gisteren ging het weer iets minder.
als ze die dag al gedraafd heeft onder t zadel gaat t een heel stuk moeilijker..