Mijn paard snapt changement/wissels maar niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:41

BETUWE schreef:
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb een paard die ze nooit is gaan snappen. Ik wilde ook de overstap naar het Z2 gaan maken maar heb er geen wisel op gekregen.

Hier nog iemand, nou was ze ondertussen ook geblesseerd en uit de sport anders had ik het toen nog geprobeerd.
Overigens 2 jaar geleden bij een clinic wel haar wissels laten springen dus ze kan het wel... maar helaas toen weer geblesseerd en verder maar laten zitten.
Probleem was dat ze niet uit de contra te krijgen was door mij, TE bevestigd, had je er een smurf van 12 opzitten die een grote 8 moest rijden sprong ze wel in enen over, met mij met halve drafpas ertussen.

Nu paard 2 wissels aan het leren, springt vooralsnog voor na :+ , slaat af en toe achter uit, maar kan ook hele keurige springen, nu nog zien te bevestigen.
Hoe heb ik dat gedaan? Paard uitbesteed aan iemand die het al veel meer paarden heeft geleerd :D , heb het wel gehad met blinde die lamme moet leiden.
Volgende paard leer ik het zelf }>
Overigens sprong hij eerst van links naar rechts beter, is nu andersom.
En voor hem is het voor nu nog het makkelijkst op de lange zijde net voor de hoek.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:53

Kan het paard in vrijheid wel gewoon vliegend wisselen?

benj

Re: Mijn paard snapt changement/wissels maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 17:39

Je kunt ook nog proberen om bij B af te wenden op x om stellen en proberen de wissel te springen en bij E de andere kant op. Zo heb ik het mijn paard geleerd die op geen enkele manier een wissel sprong ook niet met een zeer ervaren ruiter op zijn rug.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:01

Ze bestaan idd, paarden die het nooit leren.
Daarom neem ik de wissel van jongs af aan al mee in het programma.
Dan zijn ze nog niet zo stabiel en makkelijk uit evenwicht te halen, doe het niet vaak en hoeft ook niet meteen perfect als ze het idee maar begrijpen.
De een doet het juist niet omdat ze de contra eerst nog moeten rijden en niet willen dat het paard onbedoeld gaat wisselen, maar vaak heb je dan juist meer problemen om het aan te leren.
Aangezien je eigenlijk het wisselen hebt afgeleerd. Denk ook dat een balk het proberen waard is als echt niets anders lukt. Dan maar in tweeen, maar hij moet het antwoord op jouw hulp leren geven...
Ws is hij zo gruwelijk stabiel in de contra, dat hij daar zelfs als jij een andere hulp geeft daar niet uitkomt.
Hij weet het antwoord dus niet, en zolang hij niet omspringt (in wat voor hoedanigheid ook) gaat hij het nooit begrijpen ook.
Als hij eenmaal begrijpt welke reactie jij verwacht van de nieuwe hulp die je geeft, kan je de wissel verbeteren.
Maar zo denk ik erover hoor, wil niet zeggen dat het DE manier is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 01:05

DE manier bestaat ook niet denk ik. Het blijft puzzelen.... 5 sterren cryptogrammen in een vreemde taal zonder woordenboek.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:22

De mijne heb ik het spelenderwijs buiten aangeleerd. Als er bijvoorbeeld een (scherpe) bocht naar rechts aankomt er in de linker galop naar toe rijden, een beetje appuyeren en in de bocht omstellen en hulp geven. Ze hebben dan ook iets meer ruimte om door te galopperen.

Vervolgens ben ik de hulpen en het wachten in de bak gaan verfijnen. Maar je merkt dat ze er een fijne associatie mee heeft waardoor ze in het bos al zoiets het van mag ik?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:08

Hier het zelfde probleem, ook mega bevestigd in de contra, maar geen wissel mee te springen. Terwijl ze als ik op een hindernis af rijd die ze spannend vind ze er best 4 om de pas uit kan mikken |o , probeer je zelf te wisselen op een balk gebeurd er weer niks.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:43

En als alles faalt dan kan je altijd nog naar Bert Rutten. :j
Als het hem niet lukt dan kan je het beter opgeven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:30

Ik ben ondertussen blij met mijn uitleen actie, Toobs kan ze nu...
Nu volgende probleem tackelen... Ik moet ze nog leren... grrrr.
Bij hem was trouwens de contra ook al best wel goed bevestigd, dus in het begin best lastig hem aan zijn verstand te peuteren dat hij nu WEL om moest springen.

Overigens was hij op de dag van het flimpje heeeel stout en honds brutaal, maar goed, hij doet ze.
https://www.youtube.com/watch?v=3tlDBbi ... tube_gdata

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:14

Doet je paard het wel als ie vrij in de wei loopt?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:11

Dat had ik idd ook al gevraagd, maar nog geen antwoord van TS..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:18

Hoe ik het heb gedaan:
In contra galop op de lange zijde renvers rijden (dus kont op hoefslag, schouders binnenhoefslag). Daarin recht maken en omstellen naar schouderbinnenwaarts. Belangrijk dat je contact krijgt op de nieuwe buitenteugel. Op dat moment met buitenbeen hulp geven voor nieuwe galop. Eventueel mbh tikje van de zweep achter je buitenbeen om 'm even te laten schrikken.

Zou wel zorgen dat je hoe dan ook een reactie krijgt op je hulp, of dat nou een wissel is of dat ie op zn kop gaat staan, voor mij is de verkeerde reactie altijd nog beter als geen reactie :)

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:38

Ik had het met mijn Z-paard er ook bijna uitgereden door die te goed contra galop te leren. Gelukkig doet mijn jonkie het uit zichzelf en springt ze nu netjes op de hulp (kan overigs ook prima contra galop).

Natuurlijk niet DE manier, maar gewoon bij B afwenden en bij E zo scherp wenden dat hij haast niks anders kan dan omspringen werkt ook niet? Werkt bij mijn paard wel :o .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:05

Libera schreef:
Hoe ik het heb gedaan:
In contra galop op de lange zijde renvers rijden (dus kont op hoefslag, schouders binnenhoefslag). Daarin recht maken en omstellen naar schouderbinnenwaarts. Belangrijk dat je contact krijgt op de nieuwe buitenteugel. Op dat moment met buitenbeen hulp geven voor nieuwe galop. Eventueel mbh tikje van de zweep achter je buitenbeen om 'm even te laten schrikken.

Zou wel zorgen dat je hoe dan ook een reactie krijgt op je hulp, of dat nou een wissel is of dat ie op zn kop gaat staan, voor mij is de verkeerde reactie altijd nog beter als geen reactie :)

Eens. :)
Reactie op je been is altijd een vereiste. Of het nou wegrennen, aanschieten of iets anders is. De reactie moet er zijn. Dit is inderdaad een goede manier om het te leren.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:10

Ik had precies hetzelfde probleem met mijn paard.
Hij wilde op geen enkele manier een wissel springen maar verder klopte alles.

Tijdens de dressage convantion in engeland heeft Richard Davison mij geadviseerd het paard eerst goed te activeren van achter. In mijn geval moest dat zelfs met een zweepje bijtikken. Het doel was in oude buiten achterbeen actiever te krijgen. een kleine reactie is aan het begin goed en zelfs wanneer het paard uitslaat naar je hulp geeft het eerst niet. Het is het begin. Om een duidelijk beeld te geven:

Stel ik wil van de linker naar de rechter galop ga tik ik telkens met mijn rechter been het paard aan en geef tegelijkertijd met een lange zweep een tik op de achterknie aan diezelfde kant. Hierbij was het doel dat het paard deze actiever ging bewegen. Wanneer deze op been en zweep hulp actief 'opspringt' kan je weer naar een wissel toe werken. eerst liet ik mijn paard een paar keer 'opspringen' met het rechter been en vervolgens stel ik mijn paard om, leg mijn been om en tik het rechterachterbeen daarbij aan zodat deze op en daarbij ook om springt.

Het is wat complex om uit te leggen. Maar deze methode werkte perfect bij mijn paard die ook 'weigerde' een wissel te springen. De eerste wissels waren na een maand oefenen met het oude achterbeen leren 'opspringen'. En deze eerste wissels waren met wat bokjes. Maar na een poosje rustig door oefenen werden het normale wissels.