Verwijderd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:26

als je paard buiten het rijden de hele dag in de wei staat kan hij zijn energie beter kwijt. ieder paard, maar zeker jonge paarden horen buiten te kunnen rennen en uitkuren.

verder toch proberen zacht in de hand te blijven.
en niet te veel of even geen krachtvoer. en dan kijken wat hij echt nodig heeft aan voer om energiek genoeg te zijn.

Nanno_123

Re: Hangen, trekken, kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:37

het is gewoon een kwestie van TIJD..
ik heb nu, na twee en een half jaar, eindelijk de knopjes gevonden op mijn paard.. en nog lang niet allemaal.
Je wilt dat je paard jou hand gaat vertrouwen, maar dat kan niet na een week.
Gewoon lekker rijden, elkaar leren kennen en er niet te veel van verwachten.. doe vooral ook leuke dingen en niet alleen maar rijden. Het komt vast goed, maar sommige paarden hebben meer tijd nodig dan anderen en sommige paarden vertrouwen ook iemand niet zo snel. jullie zijn nog helemaal niet op elkaar ingespeeld en misschien is je paard voorheen wel heel anders gereden dan hoe jij nu rijdt.. dat kan je zo'n beestje niet kwalijk nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:39

dingogirl schreef:
als je paard buiten het rijden de hele dag in de wei staat kan hij zijn energie beter kwijt. ieder paard, maar zeker jonge paarden horen buiten te kunnen rennen en uitkuren.

verder toch proberen zacht in de hand te blijven.
en niet te veel of even geen krachtvoer. en dan kijken wat hij echt nodig heeft aan voer om energiek genoeg te zijn.

En daarbij, kilometers maken met een zacht contact. Rijden op je buitenteugel en actief voorwaarts houden. Dier is niet door jou ingereden dus misschien is dat niet gegaan zoals het eigenlijk hoort. Behandel haar als een net zadelmak paard en gewoon weer bij het begin beginnen. Gaat ze op een gegeven ogenblik naar beneden en ontspant ze, stop dan ook eens direct met rijden, even belonen klaar.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 20:38

Nouvel schreef:
Ik zou voorlopig naast het rijden even vooral veel andere dingen doen om het paard ontspannen en los te maken.
Lekker longeren, werken aan de hand en aan de lange teugel als je dat kunt.
Zodat het onbelast het lijf beter gaat gebruiken en meer gaat ontspannen zonder hinder van de ruiter.

Daarnaast even gebit na laten kijken en evt het lijf even na laten kijken door een osteopaat, misschien zit er ergens iets in de weg wat hinder/pijn en daardoor wat spanning/verzet geeft.

En ook het voer, weinig krachtvoer, veel ruwvoer en lekker veel los buiten...
dat wil ook nog wel eens wat in het rijgedrag schelen...

Wat zegt je instructeur over dit gedrag en heeft die er al eens opgezeten?

Bedankt voor de tips! Mijn instructeur had er als eerst opgezeten en heb hem overgekocht van mijn springinstructeur. Er zit geen kwaad in maar pittig is ze zeker. Gelukkig ben ik een rustige ruiter en ook niet snel bang. Ze krijgt nu dagelijks hooi en brok. Bedankt voor de tips verder !

MarlindeRooz

Re: Hangen, trekken, kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:53

Misschien minder of geen brok voeren en zo veel mogelijk op weide? Dan merk je zeker verschil.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 16:59

Update:

Hai allemaal! We zijn nu alweer een tijd verder. Jullie reacties waren hard, maar duidelijk. Het gedrag dat ik hier omschreef ging zelfs zo ver dat ze opeen gegeven moment begon te steigeren. Toen hebben we er indd een osteophaat naar laten kijken. Toen bleek dat haar rug erg vast zat, als de osteophaat op die plek drukte begon ze al te steigeren. Nu is ze zon 4 weken geleden behandeld en ben ik het rijden weer aan het oppakken en wow.. wat een wereld van verschil. Nog lang niet perfect maar er zit zoveel rust in. Echt een heerlijk paard nu. Ik heb wel echt geleerd dat een paard niet wakker wordt met het idee om jou een rotdag te bezorgen. Een paard geeft aan wat hem dwarszit, en ik ben blij dat ik daar uiteindelijk naar geluisterd heb want we maken weer kleine stapjes voorwaarts. Bedankt allemaal, problem solved.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:10

mrie schreef:
Rustig aan je hebt haar pas een week. Je moet haar nog helemaal leren kennen en er zitten geen knopjes op die zorgen dat ze haar hoofd precies houdt zoals jij wilt.
Dit soort problemen lost je op door de achterhand te activeren. Het zou me niet verbazen als ze ook wat op de voorhand loopt. Kantelen is een lastig probleem, maar misschien als jullie wat meer aan elkaar gewend zijn dat het al een eind over is.
Rustig aan trek er maar eens een half jaar of meer voor uit om dit probleem rijtechnisch te verhelpen.

Een half jaar? Zoiets verhelp je nooit. Ieder paard heeft en zal altijd een moeilijke kant hebben en ik zou hier sws een jaar tot anderhalf voor uitrekken ik ben bijv al 2 jaar bezig en t gaat nog steeds niet.

Ik moet je wel gelijk geven dat je haar pas net hebt hoor.

Ik heken je probleem wel, ik los het op met veel been geven en op de binnenhoefslag rijden zodat ze geen steun van een omheining heeft. Ook moet ke vooral NIET kwaad worden dit maakt het alleen maar erger mocht je hier lat van hebben.

Veel vragen en veel loslaten, veel been geven maak niet of je het nog niet zo goed op kunt vangen, en veel slingeren zodat ze geen steun heefr en wel op haar eigen benen móét lopen.

Veel succes meid! :D

Edit ; lees net dat het goed is opgelost hahaha sorry ben soms scheel. Goedzo!