Paard 'draait' ineens door buiten, levensgevaarlijk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:43

en nee het is echt geen gemakkelijke merrie. Soms heel vermoeiend. en toch tevens ook heel lief en rustig (daardoor kijken mensen soms heel raar als ik aangeef dat ze eigenlijk verdomd lastig is ).

Ze lijkt stress en spanning niet af te bouwen, veel prikkels op te nemen en dat niet te kunnen handelen.
Zo voelt het soms een beetje...

Ik heb haar inmiddels acht jaar en ik dacht haar handboek doorlopen te hebben, maar ben inmiddels in deel 2 begonnen -O-

Ze is een hele sterke merrie in haar hoofd, dit heeft mij al veel moeilijke situaties opgeleverd waar ik enorm met mijzelf ben geconfronteerd,dus hoe raar het ook klinkt zij heeft mij ook extreem veel geleerd en ik hou enorm veel van haar...maar dit is pfff... -O-

Irmaz: omdat als ik dat doe ik binnen 5min thuis sta, dan gaat ze alleen maar harder en is ze net als in stap, ook in draf niet te controleren. Daarnaast moet ik ook stukken over de weg en daar kan ik niet draven of galopperend naar huis

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:43

Nou ik noem hormonen omdat jij zegt dat het een sterke leidende merrie is.
Maar als haar hengstigheid volkomen normaal is en ze zich naar andere paarden toe prima gedraagd dan hoeft er niet iets aan de hand te zijn.

Wat dat stappen betreft..mijn pony was echt Super heet op buitenrit, ontplofte bij de minste geluiden of afwijkingen in het landschap.
Ik durfde er bijna niet meer op.
Toen dus de tip van het stappen welke ik dus echt 2 week heb volgehouden en het werd veel beter.
Hij was zelf rustiger in zijn kop.ik natuurlijk ook en dat werkte.

Zou dat wel gaan doen even rust en alleen maar stappen.
Ook geen uren.gewoon lekker half uur is genoeg
Laatst bijgewerkt door ellepel op 21-02-15 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:44

In iedergeval NOOIT omdraaien! Wij hebben er ook zo een, altijd zorgen dat je een "ronde route" rijd, geen zelfde punten. Wij zijn een beetje mee gegaan in zijn gedrag, en dat werkt. Laten lopen, meestal een flinke draf werkt het best. Dan komt hij maar met de tong op de knieen thuis, stap ik hem daar wel uit.

In inmiddels 4,5 jaar verder hebben wij bijna altijd keuze over het tempo zonder problemen en kunnen we draaien als dat nodig is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:45

Heb je ook wel is eerst flink gereden in de bak of gelongeerd zodat ze echt moe is en dan naar buiten geprobeerd?

Stal verandering kan trouwens behoorlijk ingrijpend zijn en zeker gedragsverandering veroorzaken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:46

Herkenbaar, die van mij kan ook zo zijn. De oplossing is bij ons om niet altijd meteen naar stal te gaan.

In het begin ging ik in het dorp rijden. Steeds richting huis draaien en dan toch weer een straat inslaan die van huis af gaat.

ook leuk, de stal straal voorbijrijden en gewoon nog een rondje gaan doen.

En als je dan weer op stal bent, eerst nog een half uur flink aan de dressuur in de bak.

Dat zal ze leren. ;)

PBA_

Re: Paard 'draait' ineens door buiten, levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:52

En maakt het ook niet uit hoe lang je "rondje" is? Je zegt endurance gereden te hebben, paard heeft conditie. Heeft ze dit ook bij een lang rondje dus een km of 40?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:54

Als ze zich afsluit moet je even niks doen. Gewoon wachten tot ze uit trance is en dan pas weer je zin doordrammen. Laat maar stil staan. Dat is doorgaans wel te timen op een veilige plek. Niet praten of drijven, even helemaal niks doen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:57

Wauw wat herken ik mijn paard hierin.
Die knop gaat ineens om, de bom gaat af en dat is het alleen maar proberen te blijven zitten. Inderdaad levensgevaarlijk!

Ik heb het kunnen beperken met wen pelham bit, zie mijn topic 'goed passend bit' voor je hier commentaar op geeft etc!

Ik volg!!!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:59

irmaz schreef:
Heb je al eens geprobeerd om het voorwaarts op te lossen? Je schrijft dat je wel de controle houdt dus waarom zou je haar niet laten draven? Heethoofden terugwerken als ze voorwaarts willen is het recept voor problemen.

Ja doei dan doe je toch juist wat ze wil? Hoe harder hoe beter dan ben je eerder thuis := als ik mijn paard (ook een heethoofd) niet een aantal keer goed rem dan rent ze ook gezellig door.

Denk dat je thuis maar eens flink, maar dan ook echt flink dat dr tong op d'r knieën hangt moet gaan rijden en dan het bos ook nog eens doordraven want die energie die moet er zo veel mogelijk uit. Tuurlijk zal het ook een stukje karakter zijn maar mijn merrie is ook zo'n hete donder en als ik die niet een half uur aan de bak zet dan kan ik er geen land mee bezeilen :=

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:02

Zou een slofteugel gebruiken helpen misschien? Heb je iets meer macht in handen?

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:12

Oei wat klinkt dit akelig!

Ze is helemaal gezond? Schriktrainingen?

Wat gebeurt er zodra jullie dan weer op stal zijn?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:32

Ze heeft dus een extreme variant van "de stal ruiken". Je hebt gemerkt dat controle proberen te krijgen door haar tegen te houden geen zin heeft. Je moet dus iets anders proberen.

Begin eens met de trailer zodanig bij het bos parkeren dat je geen wegen met verkeer over hoeft dus dat je kan experimenteren. Je kan bijvoorbeeld proberen:
- alleen stappen aan lang teugeltje zodat ze rustig in dr kop blijft. Wordt het zwart voor dr ogen, ga zelf geen spanning opbouwen en terug vechten, laat maar draven of desnoods galopperen zonder gelijk de teugels strak te pakken. Ontspan en stuur alleen van links naar rechts, zigzaggen dus.
- eenmaal bij de trailer, ze denkt dat ze thuis is maar nu ga je dóor. Hop voorwaarts, draaf er langs. Ze wilde zo graag nou dan mag ze. Lekker herhalen. Iedere keer weer naar de trailer en door. Of rondjes erom heen. Of naast de trailer nog wat dressuur gaan doen. Als ze het maar vooral niet leuk vindt om "thuis" te zijn. }>

Hetzelfde geldt natuurlijk terug op stal. Niks geen hooi en lekker in de kudde. Hop, aan het werk. Dressuur in de bak en dan nóg een rondje de straat door. Baasje wat doe je nu? Leer haar dat er geen beloning wacht als ze thuis komt. Pas als ze een paar keer rustig aankomt kan je haar weer wat normaler gaan verzorgen na de rit maar je moet dit patroon even doorbreken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:36

Misschien kun je proberen een eindje met haar aan de hand te lopen.
Dus vlak voor dat je op de terug weg gaat, afstappen en met haar aan de hand gaan lopen.
Dan kun je zien of ze het gedrag dan ook vertoont.
In ieder geval doorbreek je een bepaalde routine die er nu is, doordat je zelf iets anders gaat doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:40

Als ze zo extreem op prikkels reageerd en daar spanning van opbouwt, waarom haal je de prikkels dan niet weg? Rijd haar bijvoorbeeld doof( met watten in de oren en een orenkap op) of zorg dat ze net wat minder ziet ( met een vliegenkap op). Blijkbaar trekt ze de prikkels nu even niet, dit kun je later weer afbouwen als het wel goed gaat :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:45

Ik ga met ruitje mee, dat zou wel eens kunnen helpen :j
Ik had vroeger een heethoofd die ook heel goed reageerde op watten in de oren.

Verder zou ik haar thuis gewoon nog harder aan het werk zetten zodat thuis komen niet meer zo leuk is als ze in haar hoofd had.
Eigenlijk moet ze denken dat ze beter nog even weg kan blijven van thuis.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:51

Tips van Waves en ruitje zijn idd wel goede ideeen! Zeker omdat je aangeeft dat het met wandelen wel goed gaat. Maar als jij er dus op zit en je vriend haar leidt gaat t dus niet? En als je nu eens zelf dan niet actief rijdt, maar alleen mee lift zeg maar, hoe doet ze dan? Dus eigenlijk wandelen, maar dan wel met iemand op haar rug. Ik rijd zelf ook een merrie die heel drammerig is in t bos vaak, maar die is gelukkig verder niet zo gevaarlijk. Zij is ook vrij heet met gewoon rijden en sensibel. En wordt van galop alleen maar fanatieker, dus dat zou ik persoonlijk niet doen/toestaan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:54

Amanda__ schreef:
wauw veel reacties.
Heleenn: uh ja enige wat ik kan bedenken is inderdaad een andere stal omdat ik van zuiden des lands naar oosten ben verhuisd en ze nu met meer paarden staat , ze staat wel alleen in de paddock waar ze contact kan maken met de anderen. Ze staat alleen omdat ze andere opjaagt en daarin te dominant is.
Verder niets veranderd.

hoe heb je het buitenrijden opgepakt op de nieuwe locatie?
Wat ik me zou kunnen bedenken is dat het toch met de nieuwe omgeving te maken heeft omdat ze op de terugweg niet te stoppen is

mika11 schreef:
Misschien kun je proberen een eindje met haar aan de hand te lopen.
Dus vlak voor dat je op de terug weg gaat, afstappen en met haar aan de hand gaan lopen.
Dan kun je zien of ze het gedrag dan ook vertoont.
In ieder geval doorbreek je een bepaalde routine die er nu is, doordat je zelf iets anders gaat doen.

Eens.
Wellicht is het goed opnieuw te beginnen en met kleine stapjes het naar buiten gaan op te bouwen.
Dus (hoe vervelend ook) opnieuw opbouwen.
Wellicht geeft ze onderweg toch wel signalen af dat ze het verder weg gaan moeilijk vind, maar zijn ze heel subtiel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:00

Hoe reageert ze als je af stapt op het moment dat ze zo door draait? Mensen zien afstappen vaak als het laten winnen van het paard. Klinklare onzin als je het mij vraagt. Aangezien je zegt dat het tijdens het grondwerken zo goed gaat, heeft ze op zo'n moment misschien genoeg aan het herstellen van het contact met jou, even wakker worden en kalmeren. Ik denk dat straffen of een loer leggen haar alleen maar bozer zal maken. Ze doet me denken aan mijn pony met enorm karakter, als je ze op het moment dat ze zich afsluiten gaat straffen, dan maak je het meestal alleen maar erger. Bij hem werkt afstappen, even praten en samen een stukje lopen veel beter, hij wil zelf dan weer meewerken. Niet gegarandeerd dat het bij jou merrie werkt, maar het is het proberen waard.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:03

Hier heb ik een pony die ook overprikkeld raakt, of wat dan ook. Met oogkleppen op loopt die wel netjes mee in de bak, dan maar een pony met oogkleppen die wil luisteren.
En kijk een heel eerlijk naar welk gedrag de afgelopen tijd beloond is, en hoe hard je naar huis bent gereden en probeer het in stapjes dit te veranderen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:09

Ik heb dezelfde tips voor je als Waves. Met name de eerste vind ik echt een hele goede. Het gaat misschien totaal tegen je gevoel in maar ik heb een heethoofd buiten en als ik teugels oppak of haar echt aan het werk zet dan wil ze alleen maar harder.
Kan het zijn dat het gedrag van het paard verergerd doordat jij in gedachten hebt (miss wel onbewust) dat ze vervelend kan worden?? Mijne was toen ze jong was heel erg dominant en ik ben er een paar keer flink afgedonderd. Het is zo erg geweest bij mij dat ik al spanning bij mezelf had als ik op weg was naar stal voor een buitenrit. De enige remedie was rust opzoeken in de buitenritten, doorzetten en vooral heel vaak naar buiten.
Hoe vaak rij je buiten en hoe lang en hoeveel km zijn je ritten dan?

Je zegt dat je nu in het oosten woont, ik ook. Evt wil ik best eens met je mee om als 'buitenstaander' jullie te observeren. Misschien zijn er oorzaken en/of oplossingen die je zelf niet goed ziet doordat jullie al lang een combi zijn.
Als je interesse daarin hebt, laat dan even weten welke plaats je paard staat. Kan ik kijken of het een beetje te doen is qua afstand.

Pas iig wel goed op met zulk gedrag, ongelukken zijn natuurlijk nooit gewenst!

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:11

Lastig hoor, zo'n probleem. Misschien eens proberen het patroon te doorbreken door met de trailer naar het bos te gaan. Daar aangekomen stap jij op je paard en laat je iemand de trailer naar een ander punt rijden als jij uit het zicht bent. Het mooiste zou zijn als dat een punt is voor de denkbeeldige terugweg.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:15

Ik heb dan wel geen gevaarlijk paard in dat opzicht, maar ik herken je verhaal wel degelijk. Mijn paard is enorm nerveus en weet feilloos waar de 'enge' dingen zijn. Wanneer hij schrikt wil hij het t liefst op een rennen zetten, niet geheel ongevaarlijk.
Iedere terugrit gaat veel sneller dan dat ik eigenlijk wil, maar ga ik hem aan het werk zetten of ik vraag constant tempoverlaging, dan maak ik het nog veel erger. Dit uit zich dan in niet kunnen halthouden, aan de voorkant omhoog komen, knarsen, om willen draaien...
Sinds ik er een ander bit in heb gehangen gaat het een heel stuk beter (ik heb nu een myler bit). Ik pak de teugels niet meer kort, maar heb wel contact met een lange teugel. Ik gebruik veel stemhulpen, omdat hij daarop terugvalt in deze situaties. Alle andere hulpen komen niet meer door. Ook heb ik een compromis gesloten voor wat betreft het tempo. Ik vraag regelmatig of hij wilt verlagen, dat doet hij en daarna versnelt hij weer. Deze manier werkt voorlopig voor ons...ik hoop dat je er wat mee kunt

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:18

TS: Wat rot dat het nu zo gaat terwijl je al jaren buiten reed. Super hoe je open staat voor feedback en oplossingen. Met zo'n mentaliteit komt t vast goed!

Ik moest bij je verhaal gelijk aan mijn merrie denken. Ook altijd braaf geweest buiten, totdat er ineens iets is geknapt. Bij teveel prikkels (zo omschrijf ik het ook altijd) ademt ze als het ware niet goed door. Lijkt zichzelf gek te maken in haar hoofd. Zij ontplofte juist op de momenten nadat de prikkels aanwezig waren, lange teugel op de momenten dat je het niet verwachtte. En dan blinde paniek. Op het moment zelf 'ging t wel'. Altijd op de terug weg ook.

Nu ben ik een jaar verder en kan ik nog steeds niet relaxt buiten rijden. Wel heel wat positieve stappen verder :) Wat mij voornamelijk hielp is afstappen op de momenten waarop ze spanning opbouwde. En stil zetten, pas weer een stapje zetten wanneer ze door ademde. Knalt ze weer in de stress weer stil zetten. Duidelijkheid en terug naar achteren. Wanneer ze rustig is weer opstappen. Soms stap ik wel meer dan 10x op en af. Ik merk zeker profijt.
Achteraf denk ik dat staprondjes mij ook hebben geholpen én ook de vermindering van de prikkels (onbewust).

Hieronder een filmpje. Viel het nog mee... Erop blijven zitten heb ik heel wat geprobeerd maar werd t niet minder door. ik was hier afgestapt om de spanning wat te laten zakken. op 1.46 zie je haar heel diep uitademen. Op zo'n moment kom ik pas weer door.

Geef het vooral niet op. Blijven zoeken en uitproberen van de tips. Vaak een aantal stappen terug en rustig opbouwen. Veel succes!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:21

Ik heb wel een heetthoofd dat dramt en dribbelt op de terugweg. Hij ontploft bij druk op het bit, vandaar dat ik inmiddels bitloos rijdt. Nu vindt hij niks eng buiten, maar het gaat hem echt om het snel thuis zijn. Op de heenweg is hij niet vooruit te branden.

Wat wel misschien kan helpen is bach rescue spray. Voor je paard en voor jezelf. Neemt net de scherpe randjes weg.

Succes!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:24

Voorlopig zorgen dat er geen terugrit is. Trailer dus verderop laten zetten en een paar keer naar een andere stal rijden enbdaar overnachten en volgende dag met de trailer ophalen. Ze moet het gaan vergeten, denk ik.