Binnenbeen, buitenbeen. Buitenbeentje.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:47

Hoe ik het lang lang geleden heb geleerd is dat het binnenbeen en de binnenhand controleren en stabiliseren en de buitenhand en het buitenbeen zorgen voor versnelling en vertraging. En controleert de achterhand in buigingen.

Oftewel buigingen doe je met het binnenbeen op de singel, het buitenbeen ligt achter de singel en voorkomt dat de achterhand uitzwenkt. Deze moesten we ook aanhouden zodat de activiteit van de pony ook gelijk bleef, dus geen versnelling of vertraging.

Bij strekken beide benen op dezelfde hoogte gelijk aanknijpen. Bij wijken naar links rechterbeen achter de singel, linkerbeen erop. Bij schouder voor op de linkerhand om het makkelijk te maken linkerbeen achter de singel rechtbeen erop.

Oftwel er zit geen logica in maar hangt af van welke kant je opgaat, recht of in buiging versneld of juist niet.

Starbreeze

Re: Binnenbeen, buitenbeen. Buitenbeentje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:27

Vind ik volkomen logisch hoor Karuna :) ik doe het ook zo.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:34

Ik niet. Ik leg ten eerste absoluut mijn binnenbeen niet naar achteren in schouderbinnenwaarts. Dan rijd je namelijk kont-buitenwaarts en dat is echt een andere oefening waarbij het paard best leuk op drie hoefslagen kan lopen maar doorgaans niet correct kan buigen.
Daarbij mist dan imo wel de logica, want bij het wijken leg je je binnenbeen naar achteren om daar de achterhand mee mee te nemen in het zijwaarts (dan moet je paard die dus wel verplaatsen) maar in de sb leg je je binnenbeen óók naar achteren maar mag hij niet de achterhand daarvoor wegplaatsen....Ik zie daar de logica niet van in.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:42

Oh wacht eens, idd, nee zo doe ik het niet! Binnenbeen zit bij mij altijd óp de singel. Alleen bij wijken, het is maar hoe je het bekijkt, gaat deze wel naar achter.