Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:27

Rieltje schreef:
Britta31 schreef:
Als je het hoofdstel om doet,het halster om de hals doen.Thuis ook bij mijn pony gedaan.Ze schrikt en hangt zichzelf bijna op.Gelukkig schoot het touw los.

Ow jee - doen ze bij mij op de manage ook!

Dit werd mij met de menles ook geleerd. en wordt bij ons in de manegelessen ook gedaan. Nog nooit problemen mee gehad. Vindt deze nog niet eens zo raar. Is in principe hetzelfde als hij vast staat, je legt het halster dan alleen net een stukje verder dan anders.

En eigenlijk de meeste dingen die hier al genoemd zijn,
Zagen, sturen met teugels, enz. Allemaal op de manege geleerd (andere manege waar ik nu sta, hier wordt het wel netjes aangeleerd. Paard je hand op laten zoeken, sturen op benen en zit, en met je hand leiden). Gelukkig op mijn 12e gestopt weliswaar door een ongeluk maar okee, op mijn 15e weer gaan rijden, maar dat was buiten en echt niet bezig met nagefelijk lopen of wat dan ook. gewoon ontspannen. Nu bijna een half jaar western :)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:28

Haha, Cardy! :')

Ook ik heb op de manege trouwens geleerd om vooral met m'n teugels te sturen. Ik snapte er niks van toen ik met het proefrijden op m'n bijrijdpaard hem niet eens een nette volte op kreeg. Op dat paard heb ik toen eigenlijk gewoon opnieuw de basis moeten leren.

Op de manege was ik overigens ook al snel klaar toen ik in de lessen steeds vaker moest 'spelen' met de teugels om het paard 'aan de teugel' te laten rijden, omdat ik daar qua niveau toch echt wel aan toe zou zijn. Er was ook een pony die normaal vaak bokte, maar als ik hem dan maar 'aan de teugel' reed deed hij dat niet. Dat hij dan gigantisch op de rem liep maakte niet uit, ik moest hem dan maar weer voorwaarts zien te krijgen. Daar voelde ik mij al nooit prettig bij. Toen ik een keer op een Haflinger reed in de les die vanzelf stukjes ging zakken toen ik 'normaal' reed was dat ook echt een eye-opener. Vanaf dat moment heb ik dan ook heel veel op Bokt meegelezen en ben ik fel tegen het 'aan de teugel' spelen/trekken/kneepjes geven geworden. :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:30

paard doet zijn hoofd in de lucht? bit door de mond sleuren en snokken tot ze weer loslaten.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:33

Vooral de "iets meer" lesgevers.
Iets meer wat?!
Gek genoeg ook altijd dezelfde lui die alleen maar naar paardmans nekhouding kijken.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:37

Trek maar in de krul kreeg ik niet alleen op maneges te horen, helaas heb ik het idee dat bokt dat graag wil geloven, maar ook instructeurs waar ik met bijrijdpaard kwam hingen dit aan. Helaas, want het was voor mij een tijd onmogelijk om zonder druk ontspannen te rijden.
De ergste onder dit motto was overigens de instructeur die me eerst leerde waar de kop 'hoorde' om daarna te zeggen dat we nu aan het tempo konden gaan werken. Inmiddels weet ik dat voorwaarts en aan het been zijn toch echt eerst voorelkaar horen te zijn.
Gelukkig nu ergens (op een manege) waar paard vanuit ontspanning mag gaan zakken en waar ik echt heb geleerd zelf ook te ontspannen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:41

Je moet elke pas je paard aansporen.

Eh nee dat doen we dus maar even niet.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:47

Trek maar even door hoor , laat hem maar even weten wie de baas is , zodat hij mooi in de krul gaat lopen |o

Helaas denken vele mensen hier in de buurt dat het echt zo is......
als je ze de vraag stelt waarom een paard aan de teugel loopt geven ze als antwoord :
'dat moet , dat is mooi' >;)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:47

Als je met s&t rijdt en je paard doet zijn mond open, dan moet je er gewoon een sperriem omheen doen. Dan kan hij zijn mond niet meer open doen :j

(Dit vertelde een instructrice mij met volle verbazing nadat ze bij de bijscholingscursus was geweest.)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:50

Niet echt een slechte tip maar meer iets merkwaardigs.
Ik heb een IJslander die dol is op springen maar als de hindernis te laag is doet ze geen moeite om een sprong te maken en loopt ze er liever dwars door heen. (Pony met te veel eigendunk)

Maar we hadden een nieuwe instructrice en de hindernis stond heel laag. Mijn pony doet geen moeite om de benen op te tillen en gooit de balk er af. De instructrice doet de balk steeds lager ondanks dat ik aan geef dat dit echt niet gaat werken en ik moet dan mijn paard maar een flinke tik met de zweep geven zodat hij zijn benen maar gaat op tillen >;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:51

Mijn paard heeft met springen veel overtuiging nodig. Soms laat ik het zelf daar bij zitten en dan heb ik zo een weigering te pakken. Krijg dan wel eens te horen dat ik ze een klap moet geven. Nou nee, ik moet beter aanrijden. Vroeger luisterde ik daar wel eens naar en dat resulteerde in een paard dat zodra er een balk in zicht was achteruit ging.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:55

Zitten na de sprong want je paard gaat te hard na de sprong.

Bleek ze te vluchten voor de ruiter op de rug. Sorry paard!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:58

Ik heb op verschillende maneges gereden. Op de eerste waar ik als 10 jarig meidje "leerde rijden" was het comando in de beginnerslessen: 1 schopje is stap, een wat hardere schop is draf en twee harde schoppen is gallop en als paard na 2 schoppen niet i gallop zit geef je hem een hardere schop of een tik. Stoppen doe je door aan de teugels te trekken.

Op de andere maneges was het vooral je paard zo hard mogelijk laten lopen en spelen met je paard. Het is mij nog nooit gelukt om een paard nagevelijk te laten lopen omdat ik weigerde te spelen..

Nu ben ik zo klaar met maneges dat ik daargewoon niet meer rijd. Tenzij ik een paard mag bijrijden en de eigenaar een goede instructeur weet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:02

Urielle schreef:
Voor vasthouden, achter er onder schoppen. De enige weg die dat arme dier op kon is omhoog.

Helaas ziet de betreffende lesgever dat nog steeds graag -O-

Ik was mee als ruiter bij de ORUN cursus, waar ik dit moest uitvoeren.. Paard was al geen vlotte, maar zo ging ze helemaal nergens meer heen behalve omhoog -O-

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:06

Sturen met je teugels en aansporen met je hakken (dat laatste is me geloof ik nooit letterlijk geleerd, maar het is ook nooit gecorrigeerd). Man, wat heeft het veel moeite gekost om dat weer af te leren!

RiannaB schreef:
Ook ik heb op de manege trouwens geleerd om vooral met m'n teugels te sturen. Ik snapte er niks van toen ik met het proefrijden op m'n bijrijdpaard hem niet eens een nette volte op kreeg. Op dat paard heb ik toen eigenlijk gewoon opnieuw de basis moeten leren.

Dat was grappig toen ik een manegemeisje op mijn paard liet rijden. Ze wilde een volte op, doet haar binnenhand naar binnen en paard doet keurig zijn neus naar binnen. Uiteindelijk kwam er een enorme volte met een verbogen paard dat over de buitenschouder weg liep uit. Het arme dier begreep er niets van :')
Inmiddels kan het meisje keurig op hem rond sturen, maar die eerste keer was toch wel grappig.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:08

Op de manege toen ik 18 was..

"Als je dan je linker teugel aan beetje aanknijpt en daarna snel je rechter en dat een beetje afwisselden, dan kunnen we eens gaan werken aan de nageeflijkheid".

-O-

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:11

Ik spring met een pony tussen de paarden en dit ging altijd goed.
Toch besloot ik lessen te nemen bij een springinstructrice.
Had ik dat maar nooit gedaan:

Eerste les: hij gaat te hard zet hem op de rem (wel logisch want de pony was zo enthousiast dat controle vaak ver te vinden was.) En doe je knieën van het zadel af, want als je knieën geen contact hebben dan heb je ook geen spanning op de rug...
Dit ging een aantal lessen zo door met als gevolg dat de pony springen niet meer leuk vond, ik hem steeds weer op de rem moest zetten want hij ging volgens haar altijd te hard (zelfs toen het tempo onder controle was) en de pony kwam niet meer uit in de dubbels en stopte dan. Ik had mijn knieën los van het zadel dus ik kreeg vliegles. Springen werd elke keer een gevecht.

Na een ongeluk op concours ben ik met het filmpje van die dag naar haar toe gegaan. Ja zegt ze, maar hij heeft ook geen tempo en ritme dus hij komt niet uit. Hij vecht alleen maar >;)

De lessen daarna constant op tempo gehamerd, je moet harder je moet harder je moet harder. Gevolg totaal geen controle weer :') en dat niet alleen... De pony was angstig geworden voor de dubbel dus bleef stoppen... gevolg daar weer van: loeihard door het parcours heen scheuren en elke keer op de tweede van de dubbel gelanceerd worden omdat mijn knieën van het zadel af moesten :') (zit overigens ook verdomd lastig).
Na de volgende valpartij met grote gevolgen ben ik naar een andere instructeur gegaan (toen ik na 6 maanden eindelijk weer mocht rijden).
Die instructeur was hoogst verbaasd aan het kijken naar wat ik allemaal aan het doen was :')
Nu springen pony en ik weer vrolijk terug, is het enthousiasme van de pony weer terug en zijn we iets meer onder controle... alleen af en toe heb ik nog wat last van angst, maar dat komt wel goed.

Waarom ik het zo lang met die instructrice geprobeerd heb?
Ze stond goed aangeschreven bij veel andere ruiters en ik ga er toch van uit dat een instructrice weet wat ze doet.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:11

Meidje wat een manege les gaf 'sla hem maar hoor, voelt ie niks van'. Wtf...was overigens niet bij mij.
Schiet me verder ff niks te binnen :=

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:14

Gypsy schreef:
Je moet elke pas je paard aansporen.

Eh nee dat doen we dus maar even niet.

Dat is helemaal onzin...
Als je vraagt waarom dan wordt er gezegd dat je je paard moet ondersteunen...
Als of jij met je ielige benen een paard van vaak 6 op kilo kunt ondersteunen :')

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:18

Ook een keer gehoord (gelukkig nooit aan mij geleerd): binnenband er aan houden (=trekken) en met de buitenteugel spelen, dan gaat dat hoofd vanzelf naar beneden -O-

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:19

Mijn paard hield erg vast op rechts en de instructrice zei tegen mij geef haar maar eens een beste trap en mep met de zweep.

Ook had ze tijdens het inrijden hakende knieen en er was mij door de da geadviseerd om veel rechte stukken te rijden en grote voltes maar de korte wendingen heel beperkt te houden.
Ze was net een maand of drie onder het zadel en de instructrise wist deze dingen.
Moest ik even fijn een keertwending om de achterhand maken, toen heb ik haar vriendelijk verzocht te vertrekken en ander werk te zoeken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:20

oh ja, en als je je paard een tik geeft waardoor hij bokt, lekker doorslaan: hij mag niet antwoorden op je straf!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:28

Paard had moeite met wijken omdat hij altijd over de buiten schouder weg liep.
Antwoordt van de instructrice: hij moet leren zijn achterbenen te kruisen en zijn lijf recht te houden.
Ga maar keert wendingen km de achterhand rijden, renfers en traffers rijden, dan leert hij dat wel...
Vraag: dus ik moet m en Z oefeningen uitvoeren om een l oefening te verbeteren... dat is toch omgekeerde wereld?
Nee dat zijn oefeningen om het te verbeteren. Hoe ik het moest uitvoeren werd mij niet uitgelegd...

Euhm ja... dat gingen we dus maar even niet doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:31

Op de Almelose ruiterdagen hoorde ik een bijzondere. Amazone reed zz licht en moest voor nog meer druk opbouwen zodat hij ronder werd en meer op t Achterbeen kwam. Paard liep met de mond open, constant taktfputen zwaar achter de loodlijn op de voorhand. En maar zeggen 'ja daar ja, mooi!'
Like Wtf :')

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:32

Toen ik net mijn eigen paard had en nog jong en naïef was..
Rijd hem maar goed terug (moest verzameling zijn en paard was net zadelmak)
Nou ben daar gauw mee gekapt.. Helaas is hij hierna altijd sloom gebleven :(

En bij iemand anders. Kreeg les van een o zo geweldige instructice en werd helemaal opgehemeld.
Nou zij voor het eerst op een ander paard en les van iemand anders.
Ze moest wijken, ze wist dus alleen dat ie opzij moet, maar niet hoe hij opzij moet..
Ging dus helemaal fout.. Ze kreeg dus nooit uitgelegd waarom en hoe..
Nou en dan hoor je iedereen er zo geweldig over praten. Dan denk ik waar gaat het fout?

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:43

Ik had bij de pony's al veranderd van vereniging, toen ik daar in de springlessen kwam was het in het begin leuk maar later...

Als mn ouders langs de bak stonden wat ik een topruiter!! de nieuwe gerco!! bewijze van dan he...
Stonden mn ouders in de kantine waar ze het niet konden horen wat ik een k*t ruiter, kon niks...

Zijn tips?
Teugels zo kort mogelijk, voor tegen houden en maar stampen met die benen dat die voorwaartser ging...
Na 2 lessen maar even naar de voorzitter gestapt...

Die-zien-we-nooit-meer-turrug!!:D:D

Op de orun-cursus een keer een ruiter gekregen die vertelde dat ze thuis altijd van haar instructeur de handen vast moest zetten (ze reed een 3 jarige die net 3 maand onder het zadel was) en maar moest aanvullen met haar been zodat die met zn hoofd naar beneden ging, als ie beneden was moest ze zo door blijven rijden anders trok ie er weer uit .....

En op concours... laten we daar maar niet over beginnen wat je daar ziet...

Joolien schreef:
Op de Almelose ruiterdagen hoorde ik een bijzondere. Amazone reed zz licht en moest voor nog meer druk opbouwen zodat hij ronder werd en meer op t Achterbeen kwam. Paard liep met de mond open, constant taktfputen zwaar achter de loodlijn op de voorhand. En maar zeggen 'ja daar ja, mooi!'
Like Wtf :')

Was dat afgelopen jaar? toen reed er ook zo'n iemand:P