Dressuur oefeningen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

odilekk

Re: Dressuur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:32

Veel draaien en wenden. Achtjes rijden, voltes rijden, gebroken lijnen rijden etc. Ook kan je wijken en schouderbinnenwaarts. Zo maak je 'm lekker soepel en goed aan de hulpen :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:40

Xxxlorexxx schreef:
welshfan97 schreef:
Je geeft aan dat je een ervaren pony hebt en wat ik me voorstellen is dat je pony in de galop wil gaan verzamelen maar dat hij daar niet actief genoeg voor loopt om de verbinden te kunnen houden met jou hand. Probeer eens wat tempowisselingen te rijden om hem actief te houden. Zorg dat de hoofd-hals houding daarbij gelijk blijft (dus hij mag zich niet lang gaan maken).

Dat hij niet actief genoeg loopt kan niet. Hij loopt eerder te snel dan te traag...

Actief is iets anders dan snel lopen. Actief is dat je pony goed door het lijf loopt. Zou dus voorlopig gewoon aan de lessen van je instructie vasthouden. Want hieruit blijkt al dat jij niet veel ervaring hebt met pony's die al hogerop hebben gelopen. En dit is dus ook de reden dat je instructie niet met andere dingen aan de gang gaat. Je pony hoort eerst actief te lopen, zonder te rennen.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 13:42

odilekk schreef:
Veel draaien en wenden. Achtjes rijden, voltes rijden, gebroken lijnen rijden etc. Ook kan je wijken en schouderbinnenwaarts. Zo maak je 'm lekker soepel en goed aan de hulpen :)

Bedankt voor de tips!!

Dud ff samenvattig.... vanovond dus veel achtjes rijden bochtjes maken voltes rijden...?!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:08

FriesWytske schreef:
Actief is iets anders dan snel lopen. Actief is dat je pony goed door het lijf loopt. Zou dus voorlopig gewoon aan de lessen van je instructie vasthouden. Want hieruit blijkt al dat jij niet veel ervaring hebt met pony's die al hogerop hebben gelopen. En dit is dus ook de reden dat je instructie niet met andere dingen aan de gang gaat. Je pony hoort eerst actief te lopen, zonder te rennen.

En dus houden we het ook bij de basis. Tempowisselingen, 8jes, gebroken lijnen, wijken en schouderbinnenwaarts. Kan niet echt veel verkeerd gaan denk je niet??

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:16

Deed hij dit schudden met het hoofd al voor aankoop? Heeft hij nu een ander bit ja of nee? Is jouw teugelvoering wel constant? Dus mooie contactteugel, lichte druk, en niet los-vast of links en rechts ongelijk? Zijn inderdaad allemaal dingen die mee spelen.
Het lijkt me dat als de nageeflijkheid nu al niet fijn is dat verzameling nog lang niet aan de orde is. Wat niet betekent dat je niet kunt schakelen tussen en binnen gangen. Hierdoor worden ze actiever, beter aan de hulpen, en vaak ook losser in het lijf.
Figuren rijden en wisselen van stelling is altijd goed, dus wat dat betreft sluit ik me bij eerder genoemde oefeningen aan.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:01

darkadia schreef:
Deed hij dit schudden met het hoofd al voor aankoop? Heeft hij nu een ander bit ja of nee? Is jouw teugelvoering wel constant? Dus mooie contactteugel, lichte druk, en niet los-vast of links en rechts ongelijk? Zijn inderdaad allemaal dingen die mee spelen.
Het lijkt me dat als de nageeflijkheid nu al niet fijn is dat verzameling nog lang niet aan de orde is. Wat niet betekent dat je niet kunt schakelen tussen en binnen gangen. Hierdoor worden ze actiever, beter aan de hulpen, en vaak ook losser in het lijf.
Figuren rijden en wisselen van stelling is altijd goed, dus wat dat betreft sluit ik me bij eerder genoemde oefeningen aan.

Het "lastige" is dat deze pony's vaak zelf in de verzameling willen gaan. Maar idd terug naar de basis. Zorgen dat je zelf tempocontrole hebt.

Heb je misschien een filmpje? Dan is het misschien makkelijker om te zien waarom jou pony schud met zijn hoofd.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 20:58

het schudden is allen maar tijdens de les noit alk alleen rij, ik nk dat hij zichzelf opfokt door de andere paarden. hij loopt actief op de juiste manier als ik alleen rij. daarom zou ik ook wat andere oefeningen willen doen omdat hij die uit de les al kan en ik ook ik heb daar nameljjk gisteren op geoefend. ik denk dat ik voortaan privé lessen ga nemen en eens met mijn lesgever ga praten, over wat ik nog moet oefenen. en dat hij mij wat oefeningen voorschrijf zodanig dat ik daar ook kan op oefenen buiten de privé les. wat denken jullie hier over?

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 21:00

nk moet denk zijn

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:43

Het lijkt me idd verstandig om privé lessen te nemen. Mocht je pony dan nog steeds met zijn hoofd schudden kan je instructeur ook beter tips geven hoe je het op kan lossen, en hij kan je dan ook meer oefeningen geven die ook bij jullie passen.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 22:22

Ja dat dacht ik ook, privélessen lijkt mij nu gewoon de beste optie, zowel voor honey als voor mij...