Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Xxxlorexxx schreef:welshfan97 schreef:Je geeft aan dat je een ervaren pony hebt en wat ik me voorstellen is dat je pony in de galop wil gaan verzamelen maar dat hij daar niet actief genoeg voor loopt om de verbinden te kunnen houden met jou hand. Probeer eens wat tempowisselingen te rijden om hem actief te houden. Zorg dat de hoofd-hals houding daarbij gelijk blijft (dus hij mag zich niet lang gaan maken).
Dat hij niet actief genoeg loopt kan niet. Hij loopt eerder te snel dan te traag...
odilekk schreef:Veel draaien en wenden. Achtjes rijden, voltes rijden, gebroken lijnen rijden etc. Ook kan je wijken en schouderbinnenwaarts. Zo maak je 'm lekker soepel en goed aan de hulpen
FriesWytske schreef:Actief is iets anders dan snel lopen. Actief is dat je pony goed door het lijf loopt. Zou dus voorlopig gewoon aan de lessen van je instructie vasthouden. Want hieruit blijkt al dat jij niet veel ervaring hebt met pony's die al hogerop hebben gelopen. En dit is dus ook de reden dat je instructie niet met andere dingen aan de gang gaat. Je pony hoort eerst actief te lopen, zonder te rennen.
darkadia schreef:Deed hij dit schudden met het hoofd al voor aankoop? Heeft hij nu een ander bit ja of nee? Is jouw teugelvoering wel constant? Dus mooie contactteugel, lichte druk, en niet los-vast of links en rechts ongelijk? Zijn inderdaad allemaal dingen die mee spelen.
Het lijkt me dat als de nageeflijkheid nu al niet fijn is dat verzameling nog lang niet aan de orde is. Wat niet betekent dat je niet kunt schakelen tussen en binnen gangen. Hierdoor worden ze actiever, beter aan de hulpen, en vaak ook losser in het lijf.
Figuren rijden en wisselen van stelling is altijd goed, dus wat dat betreft sluit ik me bij eerder genoemde oefeningen aan.