dillema jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:41

Alet schreef:
Beetje vergelijkend warenonderzoek is niks mis mee toch ts!
Out of the box tip: vrijlopen met hem en hem sturen met je lichaamshouding. Goed voor zijn conditie en spieropbouw, nog beter voor onderlinge relatie. En ook heel leuk om te doen.

Dat dacht ik ook. :P
Jou tip heb ik pas een keertje gedaan en was heel leuk, maar moet daarnog even iemand voor vinden die me een lesje of een paar lesjes kan geven, want het is niet makkelijk met zo´n hypergevoelig paard. Je bent snel te grof in de hulp of te langzaam.. :) Ik ben zo´n rijmuts, grondwerk e.d. ben ik veel te laat mee begonnen in mijn leven, wist ik veel :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:43

Citaat:
Als paard verder gezond is en je zadel goed past !!!

Idd kilometers maken los teugeltje veel wendingen wisselen in tempo en gang Eerst maar eens paard op zijn eigen benen en los door het lijf laten lopen Zodat het paard kan leren zijn lijf te gebruiken

Wat betreft het losse teugeltje ben ik het niet helemaal met je eens.
Ik begrijp wat je bedoelt (geen dwang en ontspanning), maar een jong paard dat problemen heeft met balans heeft steun nodig van zowel been als hand van de ruiter. Niet trekken of laten hangen, maar wel steun. Het lange teugeltje komt daarna :)

Geef je paard wat de vorige eigenaar niet heeft gegeven: de tijd!

Klopt hoor! Los teugeltje wordt hij helemaal onzeker. Dat beetje contact is voor hem veel prettiger, dat doe ik eigenlijk altijd wel bij een jonkie.

Ik zal mijn instructeur maar weer braaf gehoorzamen..
maar als ik niet af en toe eens out of the box had gekeken,stonden mijn dieren nu nog steeds 23-7 binnen. :D

Grappig, mijn jonkie van 4,5 (wel een draver) loopt juist beter in balans en op eigen benen dan nu ik hem met wat meer contact ben gaan rijden. Blijkbaar zit ik hem toch met iets in de weg, pf is de teugeldruk net teveel of niet gelijk...

maar idd ik denk ook dat bij deze situatie het goed is kilometers te maken, en het kan goed zijn dat ie onder vorige zadel pijn had en daardoor niet meer goed durft te ontspannen. Je zou vanaf de grond wel kunnen leren te wijken voor druk. En mijne heb ik bijv. paar x met zo'n longeerhulp getraind, waardoor ie leert dat zn hoofdje ook best naar beneden mag...Nu doet ie dat onder het zadel ook al beter.
Laatst bijgewerkt door darkadia op 24-01-15 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:43

Janneke2 schreef:
Klein trucje: longeren gaat goed, ik neem aan dat de merrie haar hals dan strekt.
Dat kan je uitbouwen: belonen voor halsstrekken, en leer haar ook bijvoorbeeld het woord 'strekken'.

Onder het zadel: rijd met een zacht contact teugeltje (3 gram oid), vraag stelling om het makkelijker te maken, en zeg 'doe maar strekken please', en ga een millimeter met je handen naar voor en als ze strekt krijgt ze alle ruimte en een nadrukkelijke beloning.

(Later kun je gaan bijschaven, maar stap 1 is dat ze weet dat dat mag als jij het vraagt.)

Kijk, zulke tips zocht ik een beetje..het proberen waard. Bedankt!
En ik zal het in overleg met mijn instructeur doen. (voor de mensen die bang worden) :+

Anoniem

Re: dillema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:45

Je kunt ook nog het wijken voor druk toepassen. Kijk even op mijn site, ik kan t nu wel hier gaan uitleggen maar daar heb ik een duidelijk filmpje staan. Staat overigens ook een filmpje van meelopen en sturen met het lichaam :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:48

Misschien is het goed tijdens het longeren voor de afwisseling een paar balkjes neer te leggen? Ik doe dat vaak. Goed voor de balans, ze moeten opletten, doen het hoofd vaak wat naar beneden, moeten zich wat uitrekken (afhankelijk van de afstand), én ze vinden het vaak leuk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:51

Joolien schreef:
Je kunt ook nog het wijken voor druk toepassen. Kijk even op mijn site, ik kan t nu wel hier gaan uitleggen maar daar heb ik een duidelijk filmpje staan. Staat overigens ook een filmpje van meelopen en sturen met het lichaam :D

Bedankt! :j Dat ga ik zeker doen!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:52

Kendra schreef:
Misschien is het goed tijdens het longeren voor de afwisseling een paar balkjes neer te leggen? Ik doe dat vaak. Goed voor de balans, ze moeten opletten, doen het hoofd vaak wat naar beneden, moeten zich wat uitrekken (afhankelijk van de afstand), én ze vinden het vaak leuk.

*\o/* en springen is wel wat we willen doen ooit..dus dat is zeker leuk.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:59

Als je weet hoe vrijlopen werkt kun je ook gaan vrijspringen. Is ook heel leuk!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:00

Aan de longe kan hij het, wat als je er een ruiter op zet die niks doet anders dan niet in de weg zitten? Laat de hulpen van de longeur komen, zodat er enkel hetzelfde werk maar dan met gewicht op de rug gevraagd wordt.

Naar buiten en rechtuit km's maken heeft ook mijn voorkeur trouwens, zeker bij een jong paard ben ik niet voor al die voltes. Rechtuit maakt ritme en balans onder de ruiter ook een stuk simpeler, er veranderd nl niet zoveel op korte afstanden, wat in een bak wel zo is, die het zoeken naar hoe het moet weer in de war gooien.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:06

Ontspant hij wel? Sinds ik mijn paard af en toe een kaptoom omhang en naar beneden begelijd snapt ze dat ze daar veel makkelijker kan ontspannen en doet ze het onder het zadel vanzelf. Misschien werkt dat ook bij die van jou?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:11

Vrijspringen is inderdaad ook leuk, ik bouw voor onze jonge paarden af en toe een hindernisje en laat ze een paar keer linksom en rechtsom springen. Niet ingewikkeld, beginnen met een kruisje, drafbalkje, lintje er langs. Zie ook: http://www.paarden-blaadjes.nl/springen ... ingen.html

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:11

gekvanfleur schreef:
Ragdollcat schreef:
Dan kun je beter naar je instructeur luisteren en zijn adviezen aannemen, dan komt het vanzelf goed.
Die ziet immers jouw dier in het echt en ziet hoe het gaat etc.
Blijf je daar gewoon bij.

Zoals wat ik al zei, hij heeft gelijk en moet je kilometers maken zodat jouw paard jou leert dragen en in balans te kunnen lopen. Je wilt teveel en meteen perfect en dat kan niet, zeker niet als jouw paard verpest is door de vorige eigenaren.

Op de bokt roepen ze verschillende dingen, daarvan kun je in de war raken en doe je anders dan wat jouw instructeur je leert, dat gaat elkaar tegenwerken. Hou je gewoon bij je instructeur.

Sorry, maar ik vind je reacties nogal vervelend overkomen.
Ik wil niets teveel en al helemaal niet perfect, maar wil hem helpen en vraag dus om tips..zoals ik al zei heb ik een super instructeur die ik vertrouw, maar was ik benieuwd naar ervaringen en misschien zit er wel iets tussen waarvan ik denk: goh, daar kan ik nog wel wat mee. Of bepaalde oefeningen vanaf de grond...

Hij krijgt alle tijd van de wereld, want hij is toch van mezelf dus er zit geen enkele druk op.

Het is goedbedoeld en ook het beste, want hij ziet jou en je paard en helpt je ermee.

Ik denk niet dat jouw instructeur leuk gaat vinden als je anderen om advies vraagt, komt toch over als dat je hem niet kundig genoeg vind en hem niet helemaal serieus neemt.
Dat is pas vervelend.

Je zegt zelf dat je twijfelt en je twijfelt ook aan zijn advies van kilometers te gaan maken.
Bespreek dit met hem.

Heb het zelfs meegemaakt dat iemand les had van een zeer kundig iemand, toch ging ie op bokt advies vragen, die heeft er lucht van gehad en heeft dan ook gezegd, zoek maar een ander.
En gelijk heeft ie .
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-01-15 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:12

Allereerst super gaaf dat je hem de tijd geeft. Heb je uiteindelijk alleen maar profijt van.
Balans is het moeilijkste en belangrijkste wat er is met jonge paarden. Hoe onafhankelijk kun jij zelf zitten? Niet dat dit makkelijk is hoor op een jong paard. Wat kan helpen is je beide handen iets breder langs de hals te houden. Allen contact en niet op die manier naar benenden werken. Je handen en buiten bovenbeen geven je paard steun waardoor hij stabieler zal worden. Je handen zijn dan een soort zijwieltjes maar dan moet je voor jezelf goed in acht houden dat je hem steun biedt met je buiten bovenbeen en een gevende hand houdt. Je kunt ook wat oefeningen doen om zelf een stabiele onafhankelijke zit te versterken. Dat kun je thuis op je stoel oefenen maar is voor je paardje heel fijn en kan heel goed helpen. Ik zou mijn focus leggen op balans... Lang, laag rond komt dan vanzelf. O ja en buitenbovenbeen :)

Succes en vooral veel plezier

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:14

Wat je ook zou kunnen proberen is een paar keer zonder bitje rijden... Als hij hierop dan wel begint met zakken weet je dat hij wat angstig is om het bit aan te nemen en dat zou niet raar zijn nadat hij is ingereden met stang.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:20

gekvanfleur schreef:
Ragdollcat schreef:

Sorry, maar ik vind je reacties nogal vervelend overkomen.
Ik wil niets teveel en al helemaal niet perfect, maar wil hem helpen en vraag dus om tips..zoals ik al zei heb ik een super instructeur die ik vertrouw, maar was ik benieuwd naar ervaringen en misschien zit er wel iets tussen waarvan ik denk: goh, daar kan ik nog wel wat mee. Of bepaalde oefeningen vanaf de grond...

Hij krijgt alle tijd van de wereld, want hij is toch van mezelf dus er zit geen enkele druk op.

Het is goedbedoeld en ook het beste, want hij ziet jou en je paard en helpt je ermee.

Ik denk niet dat jouw instructeur leuk gaat vinden als je anderen om advies vraagt, komt toch over als dat je hem niet kundig genoeg vind en hem niet helemaal serieus neemt.
Dat is pas vervelend.

Heb het zelfs meegemaakt dat iemand les had van een zeer kundig iemand, toch ging ie op bokt advies vragen, die heeft er lucht van gehad en heeft dan ook gezegd, zoek maar een ander.
En gelijk heeft ie .

Ik begrijp je wel hoor..maar ik vind niet dat ik iets raars vraag. Ik zei ook al dat het vooral mijn eigen gevoel was en bokt is soms best handig om net even iets te lezen dat je denkt.goh, dat is ook handig!
Bijvoorbeeld wat helpend werk vanaf de grond, heeft mijn instructeur geen last van, maar het kan voor mijn paard en mij weer een stapje de goede richting in zijn. :)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:23

Volgens mij ga jij de komende tijd allemaal leuke dingen ontdekken om met je paard te doen :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:24

Sanneloes schreef:
Allereerst super gaaf dat je hem de tijd geeft. Heb je uiteindelijk alleen maar profijt van.
Balans is het moeilijkste en belangrijkste wat er is met jonge paarden. Hoe onafhankelijk kun jij zelf zitten? Niet dat dit makkelijk is hoor op een jong paard. Wat kan helpen is je beide handen iets breder langs de hals te houden. Allen contact en niet op die manier naar benenden werken. Je handen en buiten bovenbeen geven je paard steun waardoor hij stabieler zal worden. Je handen zijn dan een soort zijwieltjes maar dan moet je voor jezelf goed in acht houden dat je hem steun biedt met je buiten bovenbeen en een gevende hand houdt. Je kunt ook wat oefeningen doen om zelf een stabiele onafhankelijke zit te versterken. Dat kun je thuis op je stoel oefenen maar is voor je paardje heel fijn en kan heel goed helpen. Ik zou mijn focus leggen op balans... Lang, laag rond komt dan vanzelf. O ja en buitenbovenbeen :)

Ik heb een stalgenootje die eens per week een keer met hem rijdt. Zij is wat mij betreft echt een natuurtalent en rijdt fantastisch zonder ook maar een moment in de weg te zitten. Ik ben er dan wel bij om eens vanaf de grond te kijken en haar te helpen in hoe ik rijd. Nu rijden we praktisch hetzelfde (basis, basis, basis) dus dat scheelt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:25

Ik vind het erg leuk dat je zo erg begaan bent met je paard en dat is echt wel een goede baasje zijn voor je paard.

Ik heb nog iets aan mijn bericht wat jij van mij had gequote toegevoegd, kijk maar even terug: dat je twijfelt aan zijn advies en dat is wat ik daarmee bedoel en dat je daarom hier om advies en tips etc. vraagt.

Dat kan best voor hem vervelend overkomen........denk ik.

En ja ik weet het: ik kan best hard en wat vervelend overkomen, dat mag men gerust tegen mij zeggen, ik zal dan proberen het wat te verzachten........

Je gaat je in ieder geval niet vervelen met je paard, je kan dan later met trots zeggen dat je dat voor elkaar hebt gekregen het goed te krijgen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:26

Alet schreef:
Volgens mij ga jij de komende tijd allemaal leuke dingen ontdekken om met je paard te doen :)

Ja, dat denk ik ook..ik heb heel lang gedacht dat grondwerk en dergelijke iets voor zweverige types was enzo :Y)
En ik vind het nu heel leuk om te doen. Ik ben blij dat de ontwikkelingen niet stil staan en dat mijn paard nu lekker paard kan zijn en er meer te doen is dan rijden. :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:32

Ragdollcat schreef:
Ik vind het erg leuk dat je zo erg begaan bent met je paard en dat is echt wel een goede baasje zijn voor je paard.

Ik heb nog iets aan mijn bericht wat jij van mij had gequote toegevoegd, kijk maar even terug: dat je twijfelt aan zijn advies en dat is wat ik daarmee bedoel en dat je daarom hier om advies en tips etc. vraagt.

En ja ik weet het: ik kan best hard en wat vervelend overkomen, dat mag men gerust tegen mij zeggen, ik zal dan proberen het wat te verzachten........

Je gaat je in ieder geval niet vervelen met je paard, je kan dan later met trots zeggen dat je dat voor elkaar hebt gekregen het goed te krijgen.

Geen punt hoor..ik begrijp je wel.
Het lijkt inderdaad een beetje alsof ik hem niet vertrouw en om advies bij anderen ga vragen. Dat was in ieder geval niet mijn bedoeling! Omdat het zo´n lief dier is vind ik het gewoon vervelend om hem te zien worstelen het goed te doen, maar het gewoon niet te begrijpen.

Ik zal in ieder geval mijn instructeur aangeven dat ik het moeilijk vind. Dat begrijpt hij wel. het is echt een topvent.

Bedankt voor je reactie in ieder geval! :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:57

Je kunt ook eens iets op de grond leggen, een balkje of iets anders waar je naartoe stapt. Je paard zal dan het hoofd laten zakken om te snuffelen. Als je haar dat toestaat zal ze, naast dat ze aan vreemde dingen gewend raakt, indirect ook leren dat ze haar hals kan laten zakken zonder dat ze een ruk in de mond krijgt. Daarmee is niet alles in 1 keer opgelost maar het zal zeker helpen denk ik. Of stap eens door een waterplas. Alles wat uitnodigt om te onderzoeken, het hoofd te laten zakken en daarin te durven ontspannen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:12

Ik zou dit paard juist wel met een los teugeltje buiten rijden. Hij is zo te horen het vertrouwen in de ruiterhand volledig verloren en hoe handig we ook rijden, een paard voelt ons tóch. Ik zou die storing zo minimaal mogelijk maken en dus met een losse teugel het bos in gaan, rechtuit, laat hem zelf maar ervaren dat als hij het hoofd omlaag durft te brengen er geen enkele (nou ja, minimale) storing meer is. Zelf alleen zitten en zoveel mogelijk op stem, ademhaling en energie doen als mogelijk.

Thuis los veel cavaletti, laag gymnastisch springen maar ook nog niet erop, eerst vertrouwen terug van het paard kweken.

Voor mij: eerst vertrouwen, dan pas balans (die hij trouwens ook moet gaan vinden zonder hand imo)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:13

Sanneloes schreef:

Volgens mij is buitenbovenbeen: klemmen... zou ik niet doen dus.
Handen breder langs de hals betekent vaak dat je je armen wat strak houdt en het 'elastische' contact verliest.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:02

Een paard kan pas ontspannen (en dus 'waarachtig' zakken met zijn hoofd) als hij in balans loopt, dwz gelijke belasting van de twee voor- en achterbenen. Werk je aan verticaal evenwicht met je instructeur?

Ik deel deze ook nog maar een keertje :) >> https://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7Y ... r_embedded

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:32

gekvanfleur schreef:
Ragdollcat schreef:

Geen punt hoor..ik begrijp je wel.
Het lijkt inderdaad een beetje alsof ik hem niet vertrouw en om advies bij anderen ga vragen. Dat was in ieder geval niet mijn bedoeling! Omdat het zo´n lief dier is vind ik het gewoon vervelend om hem te zien worstelen het goed te doen, maar het gewoon niet te begrijpen.

Ik zal in ieder geval mijn instructeur aangeven dat ik het moeilijk vind. Dat begrijpt hij wel. het is echt een topvent.

Bedankt voor je reactie in ieder geval! :)

Jouw paard is nog jong en dat gaat goedkomen met jou als zorgzame baasje.