Rijden met touwhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Estherbrink1

Re: Rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:35

Je stuurt met name met je zit en je been,je kunt ook wat druk op de hals geven met de teugels of je hand. Overgangen terug doe ik op mn stem en zit, is ie erg voorwaarts dan een kleine ophouding met de teugels.

Is dat wat je bedoelt met hoe rijd je met touwhalster?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:41

indegoofy schreef:
Ja maar HOE kun je rijden met touwhalster??

Je leert je paard eerst vanaf de grond wijken voorndruk (als je daarop googled staat er bij Paard Natuurlijk een hele duidelijke uitleg over) zodat ie al beter snapt wat ie met de druk op het hoofd moet doen. Dan check je even op de grond of er een beetje stuur en rem op zit, en of je paard achterwaarts gaat als je een beetje druk op de neus van het halster zet. Dan stap ik erop en eigenlijk elk paard waarmee ik nu op touwhalster heb gereden, die het voor het eerst deden (ook paarden die iimnog maar kort kende), deden het uit zichzelf helemaal prima. Je stuurt voornamelijk op je zit en been en als dat niet genoeg helpt kun je ofwel door teugels tegen de hals aan te leggen, ofwel door ze een beetje op te pakken en echt te sturen ermee, je paard de goede richting in krijgen. Dat is de basis. En natuurlijk als je vaker en langer rijdt met touwhalster kan je er met de meeste paarden van alles mee. Zijgangen rijd ik er ook gewoon mee. Dat kan prima, ook zonder contant contact.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:55

Bralindy schreef:
Ik heb ze wel maar ik rijd nooit met touwhalster. Het is er niet voor gemaakt en ik gebruik veel liever een normaal hoofdstel, met bit en bitloos.

vroeger deden ze niet anders ;) halsters werden zo gemakt juist om te rijden leer werk is pas veeeele jaren later gekomen ;)