Moeilijk berijdbaar/heet paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leenleen11

Re: Moeilijk berijdbaar/heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:42

Als het paard helemaal gezond is, het paard genoeg weidegang heeft en het voer goed is afgesteld, klinkt het voor mij als te veel energie. Wat je eventueel zou kunnen doen is aan de hand loswerken, dan kan je als je erop zit direct aandraven. Dan je paard goed bezig houden en het tempo van je paard overnemen.
Mijn lease pony is ook zo'n heet paard en wat ik nog wel eens doe (vooral in het bos) is als hij warmgelopen is, even een lekker stuk galopperen. Dan kan je paard zijn energie even kwijt, mijn lease pony is daarna vaak veel fijner... Het moet alleen wel veilig blijven :+

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:47

hoe oud is dit paard?Staat ze alleen of heeft ze een speelmaatje?

MyTinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 16:20

@Gilbo, ze is 14 jaar en staat met nog 2 paarden in de bak/wei
@leenleen11 Ik probeer haar meestal ook even flink te laten galopporen, alleen nu lukt dit zelfs al niet meer door t bokken.
@darkadia Ik probeer altijd zo rustig mogelijk op te stappen en zelf ook erop te letten dat als ik even een beetje paniekerig wordt, dat ik me dan meteen weer oppak. En ik laat haar niet winnen. Als ze gaat bokken in galop, dan doet ze haar best maar, maar wij gaan een rondje galopperen. Bokkend of niet bokkend. Soms rijdt er nog iemand anders op, geen idee hoe het paard bij haar is. Ik doe verder niet echt grondwerk met haar.

Haar meer bezig houden is al een hele goede tip, meestal rij ik tijdens het losrijden alleen maar wat rondjes en voltes..

leenleen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:38

Als ze veel bokt is galopperen niet zo'n goed plan inderdaad.. Dan maar proberen haar goed bezig te houden tijdens het rijden. En eventueel van tevoren even goed longeren

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:10

Ben erg benieuwd of ze bij die ander ook bokt. Als t niks medisch is moet t rijtechnische ergens zijn ;)

DJHORSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:48

MyTinkie schreef:
Hey ,

Ik heb al een jaar een verzorgpaard, een Fries en ze heeft zeker pit.
Zomers is ze al enorm druk, maar dan is ze in ieder geval nog te rijden.
In de winter, zoals nu is het een ramp, als ik ga rijden is ze zo bomvol met energie, dat ze op elk moment rondjes wil gaan rennen/galopperen en bokken. Laatst sloeg ze al op hol van een vrouw met haar kind die langs de weg liepen (bak ligt een stuk van de weg). Had haar toen gelongeerd en ook aan de longeerlijn (vooral in galop) bokken en gek doen en rondspringen. Daarna ik erop, weer aan de longeerlijn en het ging zo maar door. Ik heb tevens met iemand anders met haar in de bak rondgereden en als ik ging aangalopperen was een enorme sprong, bocht naar links en bokken en verder springen. En als ik haar niet laat galopperen, dan komt er een explosie tijdens de stap of draf, dan voel ik het al opstapelen als het ware. Heeft iemand hier tips voor? Ik wil geen scherper bit, maar ik heb wel gehoord dat een kinketting of zo'n hefboomwerking aan de zijkant wat meer een rem op het paard geeft.

Groetjes

Zo is mijn verzorgpony soms ook. Probeer tijd met haar of hem door te brengen zoals samen gaan wandelen langs dingen die hij of zij eng vind en neem alle tijd voor het poetsen. Als je het gevoel heb dat hij of zij je vertrouwd kan je weer opstappen en (zonder zweep rijden) rustig beginnen met stappen. Als hij of zij weer wil gaan rennen kan je proberen met hulpteugels. En heel sterk aantrekken. Als hij of zij dan eindelijk op een beetje normaal tempo gaat zal hij of zij het waarschijnlijk de volgende keer niet meer doen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:53

Die van mij durft ook wel eens jolig te doen in de winter, dat is dan ook als ik erop zit hup weg in draf. Aan het werk zetten en vooral voorwaarts blijven, zeker niet gaan tegenhouden, daar worden ze net nog heter van.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:55

*\o/*
Sassol schreef:
Leuk zo'n paard met pit!

Dat moet je gebruiken. Veel ronde figuren rijden, weinig rechtuit gaan. Dus ook met instappen: continu volte halve baan, 8jes rijden, van hand veranderen dmv een S etc. Daar maak je ze ook meteen losser mee. Draaf ook aan op de cirkel, vanuit het binnenachterbeen.

Longeren zou ik met zo'n paard niet doen, veel te saai dus genoeg tijd over in het koppie om te klooien!
En als longeren meer inhoudt keihard racen en bokken dan al helemaal niet doen want dan maak je geen mooi begin voor het rijden.

Het gaat dus vooral om: bezighouden.

En dat begint vanaf het moment dat je ze uit de wei haalt. Zorg dat je alles klaar hebt staan zodat je paard niet hoeft te wachten. Ipv met het borstelen het paard stil laten staan en dat jij eromheenloopt, draai je dit om. Laat ze maar een stap naar voren, naar achteren zetten en omdraaien.

Energie moet je niet tegen willen werken, je kunt er alleen gebruik van maken.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:01

DJhorse hulpteugels bij een bokkend paard hebben over t algemeen weinig zin. En vastzetten daar zijn ze zeker niet voor!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:05

DJHORSE schreef:
MyTinkie schreef:
Hey ,

Ik heb al een jaar een verzorgpaard, een Fries en ze heeft zeker pit.
Zomers is ze al enorm druk, maar dan is ze in ieder geval nog te rijden.
In de winter, zoals nu is het een ramp, als ik ga rijden is ze zo bomvol met energie, dat ze op elk moment rondjes wil gaan rennen/galopperen en bokken. Laatst sloeg ze al op hol van een vrouw met haar kind die langs de weg liepen (bak ligt een stuk van de weg). Had haar toen gelongeerd en ook aan de longeerlijn (vooral in galop) bokken en gek doen en rondspringen. Daarna ik erop, weer aan de longeerlijn en het ging zo maar door. Ik heb tevens met iemand anders met haar in de bak rondgereden en als ik ging aangalopperen was een enorme sprong, bocht naar links en bokken en verder springen. En als ik haar niet laat galopperen, dan komt er een explosie tijdens de stap of draf, dan voel ik het al opstapelen als het ware. Heeft iemand hier tips voor? Ik wil geen scherper bit, maar ik heb wel gehoord dat een kinketting of zo'n hefboomwerking aan de zijkant wat meer een rem op het paard geeft.

Groetjes

Zo is mijn verzorgpony soms ook. Probeer tijd met haar of hem door te brengen zoals samen gaan wandelen langs dingen die hij of zij eng vind en neem alle tijd voor het poetsen. Als je het gevoel heb dat hij of zij je vertrouwd kan je weer opstappen en (zonder zweep rijden) rustig beginnen met stappen. Als hij of zij weer wil gaan rennen kan je proberen met hulpteugels. En heel sterk aantrekken. Als hij of zij dan eindelijk op een beetje normaal tempo gaat zal hij of zij het waarschijnlijk de volgende keer niet meer doen.

Nee, paard omlaag trekken en daarbij heel veel pijn doen, dat is een oplossing :n

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:12

Het valt me op dat hier allerlei oorzaken worden geopperd terwijl het imo zo eenvoudig is.

Er vanuit gaande dat dit paard medisch 100% in orde is, is hier gewoon sprake van een rijtechnisch probleem. Neem gewoon vaker een les zodat je leert dit gedrag voor je te laten werken. Daarmee investeer in in jezelf en het paard.