MyTinkie schreef:Hey ,
Ik heb al een jaar een verzorgpaard, een Fries en ze heeft zeker pit.
Zomers is ze al enorm druk, maar dan is ze in ieder geval nog te rijden.
In de winter, zoals nu is het een ramp, als ik ga rijden is ze zo bomvol met energie, dat ze op elk moment rondjes wil gaan rennen/galopperen en bokken. Laatst sloeg ze al op hol van een vrouw met haar kind die langs de weg liepen (bak ligt een stuk van de weg). Had haar toen gelongeerd en ook aan de longeerlijn (vooral in galop) bokken en gek doen en rondspringen. Daarna ik erop, weer aan de longeerlijn en het ging zo maar door. Ik heb tevens met iemand anders met haar in de bak rondgereden en als ik ging aangalopperen was een enorme sprong, bocht naar links en bokken en verder springen. En als ik haar niet laat galopperen, dan komt er een explosie tijdens de stap of draf, dan voel ik het al opstapelen als het ware. Heeft iemand hier tips voor? Ik wil geen scherper bit, maar ik heb wel gehoord dat een kinketting of zo'n hefboomwerking aan de zijkant wat meer een rem op het paard geeft.
Groetjes
Zo is mijn verzorgpony soms ook. Probeer tijd met haar of hem door te brengen zoals samen gaan wandelen langs dingen die hij of zij eng vind en neem alle tijd voor het poetsen. Als je het gevoel heb dat hij of zij je vertrouwd kan je weer opstappen en (zonder zweep rijden) rustig beginnen met stappen. Als hij of zij weer wil gaan rennen kan je proberen met hulpteugels. En heel sterk aantrekken. Als hij of zij dan eindelijk op een beetje normaal tempo gaat zal hij of zij het waarschijnlijk de volgende keer niet meer doen.