wat is de werking van neus riemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:18

smurf, kun je geen gaatje bijknippen in die hoge neusriem dan kun je misschien nog een gaatje losser zetten?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:53

Citaat:
kun je geen gaatje bijknippen in die hoge neusriem

dat stadium ben ik al voorbij, ik zit met alles op het uiterste, het flapje dat over is kan al niet eens meer door het passantje.

Ik heb een halster/hoofdstel van kunststof op maat besteld (op de groei), ik hoop dat die een beetje snel komt........

Leuk zo'n paard dat zo hard groeit en zo'n buitengewoon enorm groot hoofd heeft...... de rest is niet zo buiten proporties hoor

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:55

oei, dat is veel minder, desnoods kun je nog een zelf maken van wol he Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:58

*hahaha* van wol........van prikkeldraad lijkt me beter!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:16

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:22

Ik heb net dit weekend een hoofdstel maat Shire besteld van kunststof, dat endurancespul.......

die Bels waar ik een hoofdstel van geleend heb, heeft toch ook een megagroot hoofd, maar Morrie heeft een hele omvangrijke neus, z'n hoofd is niet zo lang, bij de bakstukken heb ik ruimte zat, maar al die riempjes die erover moeten zijn altijd te kort.

En zonder neusriem rijden, dan kan ik net zo geod meteen in de sloot springen, want dan is ie echt niet te sturen!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:07

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:13

Citaat:
kan ie zo groot worden als nodig is

ik heb in mei een heel hoofdstel op maat laten maken, de neusriem is al 2 x met 10 cm verlengd, maar gaat nu toch echt niet meer dicht.........Morrie is net 4 geworden, hoe lang zal ie nog doorgroeien *AAAARRGGHHHHHHH*

Brendahorseslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:46

Euhm... weet je wel zeker dat het een paard is en geen dino Tong uitsteken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:52

tja, ik twijfel ook....degene die Morrie gemeet hebben, twijfelen ook, zie mijn onderschrift..... Verward

maar hij is wel lief Lovers als ie staat te eten...... Vingers aflikken Clown

Brendahorseslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:44

Citaat:
tja, ik twijfel ook....degene die Morrie gemeet hebben, twijfelen ook, zie mijn onderschrift.....

maar hij is wel lief als ie staat te eten......

*LOL* *LOL* *LOL*
Misschien is het een kruizing dan tussen dino en paard Haha!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:10

Laatst hebben we ulisse gelongeerd zonder sperriempje, ze deed haar mond heel ver open, geen gezicht. *LOL* Met longeren kan je toch niet hard in de mond zijn? Volgens mij wil mond open niet per definitie zeggen dat je een harde hand hebt. Ze deed het ook met uitstappen... Volgens mij vond ze het gewoon prettig... Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:14

Hangt je bit te hoog?
Is het bit te dun of dik?
Is je bit niet versleten?
Heeft je paard geen haken?
heeft je paard een laag gehemelte en prikt het bit ertegen?
trekt je paard aan de longeerlijn, dus ook aan het bit?

Dus genoeg reden om het nog steeds niet prettig te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:22

schaapjuh schreef:
Eigenlijk moet in heel de wedstrijdsport neusriemen (mss muv de hoge neusriem) verboden moeten worden. Er is nog gewoon veel te veel trek-en rukwerk te zien en door het afschaffen van alle neusriemen zou dat een stuk minder kunnen worden doordat je dan ook werkelijk kunt zien hoe er met de teugels omgegaan wordt
Een open mond is nl het bewijs dat het paard niet aan 'de hulpen' is.

Ik rijd ook niet voor niets western Tong uitsteken

Wel eens een kijkje genomen op professionele africhtingsstallen (western)? Daar wordt ook aardig veel met neusriemen gereden namelijk.... Daarnaast kunnen beginners in de westernsport starten op een stang, is ook niet zo vriendelijk. Naar mijn idee heeft de tak van sport hier dan ook weinig mee te maken.

Een neusriem is ontworpen om een paard zijn mond mee dicht te houden (waardoor het bit ook automatisch stiller ligt). Traditioneel moeten er inderdaad 2 vingers tussen kunnen, maar dan kun je de neusriem er net zo goed afhalen.

Vooropgesteld dat je paard geen problemen heeft met zijn gebit, kun je de neusriem dus het beste gewoon goed vastmaken. Bij mijn paard zit hij niet aangesnoerd, maar ik krijg mijn vinger er ook niet meer makkelijk tussen. Hij kan nog gewoon kauwen en zolang hij er ook snoepjes mee kan eten, lijkt het me niet te strak zitten. Ademen gaat ook nog heel prima.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:49

ik ben blij dat mijn paard meteen reageerd als het te strak zit, dat vind hij werkelijk geen pretje en dat vind ik ook geen rijden,
hij opent wel soms zijn mond, waarschijnlijk komt dat door het bitje, hij was zo vreselijk bewegelijk met zijn hoofd in het begin, ik heb er een dun watertrensje inhangen, ik heb toen geprobeerd met een dikkere en met een bustrens, maar toen was ie niet te houden....
ik heb zelfs 1x met mexicaan gereden, maar dat werd een regellrechte ramp, hij laat echt wel merken(gelukkig maaR) dat ie het niet fijn vind.....
dus ik rijd lekker met watertrens en gecomb neusriem.....