Aan welke kant stap jij op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aan welke kant stap jij op?

'Zoals het hoort' linkerkant van het paard
177 (71%)
Rechterkant van het paard
4 (1%)
Onbewust beide kanten
11 (4%)
Heel bewust beide kanten
57 (22%)

Totaal aantal stemmen: 249

Jack666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:44

Ik zou willen dat ik aan beide kanten kon opstappen, want als ik dat probeer komt er een hele grote error. :+ Idem met de fiets.

Gewoon aan de linkerkant dus, bij voorkeur met een krukje.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:44

Op de lespaarden links met krukje ivm gewoonte v/d paarden, op m'n eigen pony stapte ik om de beurt links en rechts op. Ondanks dat ik erg linkshandig (en -benig :+ ) ben, kan ik beter rechts opstappen dan links!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:45

Wij als ruiters zouden überhaupt veel meer links én rechts moeten doen. Leiden bijvoorbeeld. Hoeveel mensen lopen nou ook wel 's rechts naast hun paard? Die zijn echt op 1 hand te tellen. Als we dat soort dingen meer zouden doen, dan leert een paard vanzelf dat alle dingen zowel links als rechts kunnen gebeuren en dan is opstappen voor een paard ook iets dat gewoon aan beide kanten kan.

Lelies

Re: Aan welke kant stap jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:47

Opstappen vanaf de grond is hoe dan ook enorm belastend voor je paard. Ik gebruik altijd een opstap, waardoor ik zowel mijn paard als mijn zadel niet één kant op hoef te trekken. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen het toch nog op de 'ouderwetse' manier doen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:48

links altijd met hoge opstap

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:49

Vind ik ook!
We vragen ook van het paard links en rechtsom even gemakkelijk en in balans te kunnen lopen.
Doe het zelf dan ook.!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:49

Iejoorr schreef:
Eigenlijk altijd (onbewust) links. Want ja, dat heb ik vroegah op de manege geleerd en is er niet meer uit gegaan.
Ik zal inderdaad eens bewuster gaan nadenken en eens rechts opstappen. Maar alleen als er niemand kijkt, want dat moet de eerste keer vast flink gestuntel zijn :=

Je haalt me de woorden uit de mond. Ik stap ook op met een opstapje.

Het zelfde geldt natuurlijk ook voor afstappen 8-)

Rije: ik loop waar mij het beste uitkomt en als dit rechts is, is dit rechts.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:51

Ik ben 1 van die zeldzame mensen die rechts opstapt. Links is op dit moment geen optie meer. Mijn paarden maakt het ook niks uit. Als er eens iemand anders komt dan mag die prima links opstappen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:53

Altijd links, en altijd met een krukje. Heb het nog nooit rechts geprobeerd. Zal dit eens proberen met brave stilstaande pony als er niemand op de manege is. Denk namelijk niet dat me dat meteen heel soepel lukt.
Vanaf de grond gaat me sowieso niet lukken rechts..

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:54

Ik stap meestal links op, maar soms ook wel eens rechts. Mijn pony snapt er dan niets van en denkt: ik blijf gewoon heel rustig staan, misschien gaat ze wel weer normaal doen. :')

Ik had ooit een verzorgpony, en als je daar opstapte ging hij meteen in galop. Toen stapte ik een keer aan de andere kant op en hij was zo verbaasd dat hij gewoon bleef staan _/-\o_
Heel handig :P

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:58

Bijde kanten. Ik doe het niet omdat ik vind dat het moet kunnen of dat het beter is voor de rug.
Maar meer omdat ze het haad om met haar hoofd in de regen of wind stil staat. Dus dan stappen we op vanaf het hek links of rechts hoe de wind staat.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:00

Altijd links. Dit omdat mijn paard zelf naar het krukje draait en dat doet die dus altijd die kant op. Ik heb ook wel eens een tijdje rechts opgestapt Ivm een knie die niet zo ver krom kon. Ik zelf kan wel rechts opstappen, maar mijn paard vind het moeilijker om de andere kant op te draaien. Ik moet dan een zweep pakken die ik verder niet nodig heb en mijn paard raakt er gestrest van. Zelfs al zou ik hem rechts naast het krukje zetten dan draait hij zicht zelf toch om zodat ik links op kan stappen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:00

Ik kan het allebei even goed en zou het ook allebeide afwisselend doen áls ik nog paardreed :p

Edit: Met werken aan de hand (ook wandelen) pas ik het wel toe. Alles van beide kanten, ik maak er geen onderscheid in. Zit er een sloot aan de linkerkant? Prima, loop ik rechts. Idem andersom.
Laatst bijgewerkt door Pacific op 04-01-15 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:03

Bewust allebei de kanten :D
Voor de balans & dat de beugels even ver ' uitrekken ' :')

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:04

Ik stapte altijd heel bewust aan beide kanten op, tegenwoordig stap ik alleen nog maar rechts op ivm een knieblessure links waardoor links opstappen pijnlijk is.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:05

Ik probeerde het vorig jaar eens een paar keer vanaf rechts en ik kwam gewoon niet op mijn paard :') Normaal klim ik er superhandig op, maar vanaf rechts was het een gestuntel, niet normaal. Ben uiteindelijk er maar via links op geklommen :+

Paard leiden doe ik trouwens vanaf beide kanten, daar let ik heel bewust op, en andere dingen ook... denk dat het links opstappen er op de manege gewoon ingesleten is.

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:06

Ik stap links op.
Niet omdat het hoort (weet dat om en om beter is voor zijn rug),
Maar omdat ik het via de rechterkant niet kan... :o

Wel gebruik ik altijd een krukje om op te stappen om zijn rug zo min mogelijk te belasten :j ..

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:11

Om en om, om de zelfde reden die jij noemt :D.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:39

Rije schreef:
Wij als ruiters zouden überhaupt veel meer links én rechts moeten doen. Leiden bijvoorbeeld. Hoeveel mensen lopen nou ook wel 's rechts naast hun paard? Die zijn echt op 1 hand te tellen. Als we dat soort dingen meer zouden doen, dan leert een paard vanzelf dat alle dingen zowel links als rechts kunnen gebeuren en dan is opstappen voor een paard ook iets dat gewoon aan beide kanten kan.

Dat vind ik dus ook!!!

Mijn eigen pony's kun je alles van zowel links als rechts doen, daar maak ik namelijk geen enkele onderscheidt in en zij dus ook niet. Leiden dus altijd gewoon van beide kanten (heel handig namelijk, als je zoals ik veel wandelt, als je altijd links loopt, gaan ze dus een klein beetje stelling aannemen, en als je veel wandeld worden ze scheef)

Ik kan ze zowel links, rechts, als ervoor en erachter leiden, wel zo makkelijk. Hoeven krabben oid, geen volgorde in, gewoon het been wat ik aantik moet omhoog. Inspannen idem, elke keer anders, aansingelen, hoofdstel om doen, alles doe ik altijd van beide kanten.

Moet zeggen dat ik wel snap dat het soms lastiger is met paarden die niet zo opgevoed zijn, dat merk ik met Taz ook, die kan ik ook nog niet van rechts leiden want die duikt dan toch elke keer naar de andere kant :P Maaaaar we komen er wel! oefening baart kunst en ik wil dit gewoon kunnen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:45

Met mijn pony deed ik alles aan alle kanten, maakte ons echt niks uit; links, rechts, voor, achter of ondersteboven ;) Met onbekende paarden hou ik het toch altijd op 'standaard'.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:48

Ik stap altijd links op en loop links van m'n paard, behalve als rechts handiger is, dan loop ik rechts. Of als ik 2 paarden vast heb, loopt er ook 1 links van me :+
Soms stap ik voor de lol, of als het zadel beetje scheef ligt (ga ik nu bokt over me heen krijgen?) wel eens rechts op. Dat lukt me wel makkelijk. Ze is ook niet zo groot dus dat scheelt (1.56).
Bij m'n andere bijrijdpaard is een ander verhaal. Die is 1.70 en ik ben 1.65 en rij met redelijk korte beugels. Is dus al een kunst om vanaf links soepel op te stappen, dus ga ik rechts niet eens proberen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:24

En liefst stap ik op zonder stijgbeugel te gebruiken. Met een krukje/opstapje gaat dat prima bij mijn paard van 1,45m en je blijft op die manier ook lekker lenig.

MikaJDGZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:34

Ik stap gewoon links op, maar omdat ik vaak op een pony rijd die als je op wil stappen leuk alvast gaat lopen (naar voor of achter) heb ik hem laatst in de maling genomen e stapte snel rechts op. Dit was voor mij geen probleem na 3 jaar links opstapen

JoEpona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:52

ik stap ook links op. Mijn paard heeft ook nog eens een opstapprobleem dus rechts zit er echt niet in. Ik ben ook niet zo lenig.min of meer zelfde probleem als Eileen_ paard is 175, ik ben 170. Krukje is helaas ook geen optie bij mij (angst bij paard)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:56

Eigenlijk altijd links (maar meestal wel met een krukje).
Stom maar met afstappen wissel ik het dus wel af haha