Afreageren op je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 19:42

piezze schreef:
gabixcoen schreef:

Het is niet mijn eigen pony, ik krijg priveles op hem. Dus het is altijd tijdens de les, maar ik bouw geen spanning op, dat zo en zo niet. Maar bij mijn instructrice deed hij het vroeger ook altijd en daar deed ie het om onder het werk uit te komen en ik ben natuurlijk nog niet zo sterk in mijn benen.

Hoi, het Is geen krachtsport, feitelijk heeft het niets te maken met de kracht in je benen. Wel met de timing van je hulpen en de reactie erop. Goede reactie beloon je door de druk weg te nemen en bij geen reactie ga je door tot je wel reactie krijgt, desnoods wat harder doorkomen met je hulp, maar als hij daarop juist reageert ook meteen weer dat been loslaten. Als de hulp echt negeert kun je deze versterken met bijvoorbeeld je zweepje of door een schopje.

Ik denk eigenlijk zoals ik jouw probleem lees je gewoon nog teveel wil en je een stapje terug mag doen. Als jij bijv een heel klein beetje scheef zit of ongelijke druk op je teugels hebt dan kan het lijken voor jouw pony dat jij in die verkeerde galop wil aanspringen. Eigenlijk is hij dan heel erg braaf en snapt er niks van dat jij hem straft. Probeer te bedenken dat je pony altijd graag voor je wil werken en graag respect heeft voor zijn berijder en dat als het misgaat het eigenlijk altijd eraan ligt dat de ruiter het niet goed duidelijk maakt aan de pony wat hij wil. Hoe liever en begripvoller je blijft, hoe fijner de pony het vindt als jij weer met hem komt werken. Bij elke hulp die je geeft dus goed nadenken wag je verwacht dat de reactie moet zijn en ook duidelijk zijn of deze reactie goed of onvoldoende is. Een paard voelt een vliegje op zijn lijf dus hele kleine hulpjes kan hij onderschreiden als je goed op elkaar ingespeeld bent. En tot slot, behandel je pony zoals je zelf ook graag behandeld zou worden als jij een pony was. Hij heeft er niet om gevraagd om rijpony te worden. Later zul je namelijk spijt krijgen als je nieg eerlijk bent ten opzichte vsn je pony. Heel veel succes, het gaat je vast lukken, ik vind het al heel goed dat je het beseft en er aan wilt werken!

Echt super bedankt met deze tips, hier kan ik echt wat mee! Maar ik weet dus niet wat voor pony hij is of hij het nou echt niet zo bedoeld of dat hij het juist wel zo bedoeld.. -O-
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 03-07-25 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:45

Waarom wilt je pony onder het werk uitkomen? Daar al wel eens over nagedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:49

piezze schreef:
jaap_2005 schreef:
Afstappen, 2,3,4,5 rondjes door de bak lopen/rennen en weer opstappen.

Dit vind ik dus zo een flutreactie waar ts niets mee kan, hier word je toch alleen maar meer gefrustreerd van lijkt me. Begin en eindig met makkelijkere oefeningen die wel goed gaan en zoek oplossingen voor de oefeningen die niet lukken. Verdiep je in de juiste hulpen voor bepaalde oefeningen en probeer te achterhalen wat je verkeerd doet. Vaak als je op andere paarden gaat rihden,, merk je dat je bij elk paard op dezelfde problemen stuit. Het ligt echt 9 van de 10 keer aan onbewust verkeerde of tegenstrijdige hulpen. Ook met de verplaatsing van je geeicht o ongelijke beugelriemen, geef je al ongewenste signalen/hulpen aan je paard.

Dat hoeft niet hoor, zo kun je wel even afkoelen. Maar om nou elke keer af te stappen? :P

Heb je alleen tijdens het paardrijden dat je zo snel boos word of ook iets anders? Of word je juist niet snel boos?

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 19:49

Sjira schreef:
Waarom wilt je pony onder het werk uitkomen? Daar al wel eens over nagedacht?

Ja, hij is lui en wil liever eten dan werken :o

Joolien schreef:
Dat hoeft niet hoor, zo kun je wel even afkoelen. Maar om nou elke keer af te stappen? :P

Heb je alleen tijdens het paardrijden dat je zo snel boos word of ook iets anders? Of word je juist niet snel boos?

Tijdens het paardrijden heb ik het heel snel, maar tijdens mijn gewone dagelijks leven valt het opzich wel mee. Alleen niet als er echt al de hele dag iets misgaat.

piezze

Re: Afreageren op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:13

Misschien proberen je uitdagingen in wat kleinere stapjes te verdelen. Paardrijden en dressuur al helrmaal is volgens mij een vsn de moeilijkste sporten. Misschien verwacht je wel veel te veel van jezelf, ik weet niet hoelang je al rijdt en hoe vaak je al lest maar ik vind dat jouw lesgeefster je hierin goed moet begeleiden. Naast dat je zelf heel goed controle moet hebben over je eigen lijf, werk je met een levend wezen die ook beperkingen hebt. Als er daarnaast meerdere mensen op die pony rijden dan ontwikkelt zo'n dier ook bepaalde technieken om zich af te sluiten voor pijnprikkels. Niet iedereen heeft een stille meeverende hand of stille benen. Een manegepaard wordt daar een beetje imuun voor op den duur, kun je het beest niet kwalijk nemen maar betekent wel dat je heel duidelijk en consequent moet zijn in je commando's. Niet boos worden dus maar wel duidelijk zijn.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:15

piezze schreef:
jaap_2005 schreef:
Afstappen, 2,3,4,5 rondjes door de bak lopen/rennen en weer opstappen.

Dit vind ik dus zo een flutreactie waar ts niets mee kan, hier word je toch alleen maar meer gefrustreerd van lijkt me. Begin en eindig met makkelijkere oefeningen die wel goed gaan en zoek oplossingen voor de oefeningen die niet lukken. Verdiep je in de juiste hulpen voor bepaalde oefeningen en probeer te achterhalen wat je verkeerd doet. Vaak als je op andere paarden gaat rihden,, merk je dat je bij elk paard op dezelfde problemen stuit. Het ligt echt 9 van de 10 keer aan onbewust verkeerde of tegenstrijdige hulpen. Ook met de verplaatsing van je geeicht o ongelijke beugelriemen, geef je al ongewenste signalen/hulpen aan je paard.

Ik begrijp heus wel dat het niet de meest voor de hand liggende oplossing is. Maar in dit geval weet je in ieder geval zeker dat je het niet op je paard gaat afreageren. Je kunt even stoom afblazen om vervolgens weer 'fris' op te stappen. Ik doe het zelf regelmatig en ik raak juist mijn frustratie kwijt en kom weer tot rust, waarna ik geconcentreerd verder kan ipv dat ik in mijn boosheid blijf hangen.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:35

gabixcoen schreef:
fenijro_tani schreef:
Ik ben het 100% met Nine eens,
Nu denk je dat je niets verkeerd heb gedaan en ik bedoel het niet gemeen of vals maar kijk eens wat je kan veranderen,
Ik heb ook je andere topic over doorlezen gevolgd en daar kreeg je goede tips!
Met welke oefeningen heb je problemen? En wat doet de pony dan wel of juist niet?

Ga bij jezelf na: wat kan ik doen om het te veranderen?
En daar ga je aan werken.
Doet de pony het goed? Belonen en stoppen!
Dan blijft het goed in je geheugen en je ponys geheugen staan.

Ik heb problemen met de rechter galop, hij valt naar buiten. Galoppeert niet aan en als hij het na 20x proberen doet dan springt hij meestal weer om. Ik probeer hem naar binnen te drukken en dat gaat nu beter, maar ik weet nu echt niet meer wat ik aan mezelf kan doen..... :(

Simpel, als de pony niet naar je beenhulpen luisterd (hier dus met druk) geef je hem met de zweep een tikje (achter je kuit in dit geval)
Liever een tik(je) dan blijven schoppen daar wordt hij alleen maar stomp van.
Heb je verder al met wijken bezig geweest?
Dan leert hij te wijken voor de druk, dat kan je bij bijna alles gebruiken!
En probeer ook met stelling te werken!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:37

piezze schreef:
Misschien proberen je uitdagingen in wat kleinere stapjes te verdelen. Paardrijden en dressuur al helrmaal is volgens mij een vsn de moeilijkste sporten. Misschien verwacht je wel veel te veel van jezelf, ik weet niet hoelang je al rijdt en hoe vaak je al lest maar ik vind dat jouw lesgeefster je hierin goed moet begeleiden. Naast dat je zelf heel goed controle moet hebben over je eigen lijf, werk je met een levend wezen die ook beperkingen hebt. Als er daarnaast meerdere mensen op die pony rijden dan ontwikkelt zo'n dier ook bepaalde technieken om zich af te sluiten voor pijnprikkels. Niet iedereen heeft een stille meeverende hand of stille benen. Een manegepaard wordt daar een beetje imuun voor op den duur, kun je het beest niet kwalijk nemen maar betekent wel dat je heel duidelijk en consequent moet zijn in je commando's. Niet boos worden dus maar wel duidelijk zijn.

Het is geen manegepaard hij heeft een paar kleine kindjes en een zus van mijn instructrice en mij, maar hij heeft z2 gelopen en loopt nu m1 met haar zus. Dus dat hij het moeilijk vind kan ik niet zo goed voorstellen. Bij die zus doet hij alles goed en bij mij dus niet... daarom vind ik het zo moeilijk om het zo te beslissen. Ik rijd nu 7 jaar en 2 jaar op deze pony en les 1x per week
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 03-07-25 16:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:38

Ga zelf sporten..... en dan dus ook grensverleggend, bijvoorbeeld een opbouwtraining naar 5km hardlopen.
Dan kom je tegen dat dat soms zwaar is, dat het op sommige dagen super gaat, dat het op sommige dagen ineens erg zwaar is, dat je spierpijn hebt, andere pijntjes tegen komt... dan begrijp je je paard ineens een stuk beter.
En begrijp je hoe banketstaaf het is dat je het dier ook nog eens pijn doet.

Ik denk dat mensen die niet leren zich te beheersen wanneer ze gefrustreerd zijn, niet meer met paarden moeten werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:38

Het feit dat ie bij jou niet alles doet, ligt aan jou en niet aan het paard ;)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:40

Ninx schreef:
Ga zelf sporten..... en dan dus ook grensverleggend, bijvoorbeeld een opbouwtraining naar 5km hardlopen.
Dan kom je tegen dat dat soms zwaar is, dat het op sommige dagen super gaat, dat het op sommige dagen ineens erg zwaar is, dat je spierpijn hebt, andere pijntjes tegen komt... dan begrijp je je paard ineens een stuk beter.
En begrijp je hoe banketstaaf het is dat je het dier ook nog eens pijn doet.

Ik denk dat mensen die niet leren zich te beheersen wanneer ze gefrustreerd zijn, niet meer met paarden moeten werken.

Heel toevallig ben ik daar net vorige week mee begonnen, hahaha :D

Joolien schreef:
Het feit dat ie bij jou niet alles doet, ligt aan jou en niet aan het paard ;)

Ja maar hoe werk ik daar aan, dat is nou juist mijn vraag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:42

Door je ienstelling te veranderen en het bij jezelf te zoeken. Ok, hij doet niet wat ik wil, hoe kan ik dat duidelijker vragen?

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:44

Joolien schreef:
Door je ienstelling te veranderen en het bij jezelf te zoeken. Ok, hij doet niet wat ik wil, hoe kan ik dat duidelijker vragen?

Daar ben ik idd mee bezig, maar ik kan het nu niet meer duidelijker doen ik liet vroeger wel is mijn teugels onbewust wat losser met aangalopperen en daar heb ik nu aan gewerkt en sprong weer perfect aan, maar de laatste tijd springt hij niet meer aan hoe en wat ik ook doe.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:46

Heel goed ts, fijn dat je op zon fijn leerpaard mag lessen zeg. 7 jaar ervaring lijkt heel veel maar zelfs na 20 jaar weet je nog lang niet alles. Gewoon lekker dooroefenen en probeer erachter te komen wat dat andere meisje anders doet dan jou. Misschien eil zij jou wel een keertje helpen met de galopjes?

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:47

piezze schreef:
Heel goed ts, fijn dat je op zon fijn leerpaard mag lessen zeg. 7 jaar ervaring lijkt heel veel maar zelfs na 20 jaar weet je nog lang niet alles. Gewoon lekker dooroefenen en probeer erachter te komen wat dat andere meisje anders doet dan jou. Misschien eil zij jou wel een keertje helpen met de galopjes?

Nou ik heb dat is gevraagd, maar ik kwam er dus achter dat ik echt precies hetzelfde doe als haar ik deed m'n been op dezelfde plek echt bijna alles hetzelfde. Maar het ging nog steeds niet en zij dacht ook echt dat het aan kracht lag...

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:53

Als iets niet lukt heb ik ook snel de neiging om harder te trekken/sturen/aansporen (afreageren op het paard dus), maar heb gemerkt dat dat absoluut niet goed is en dat mijn paard er alleen maar tegen in ging. Wat ik doe is de ontspanning weer opzoeken even wat langere teugel, iets lager en daarna weer rustig oppakken en overnieuw beginnen. Trekken en schoppen zorgt voor spanning bij beide wat dus niks op schiet.

Het fijne is wel dat jij van dit paard kan leren! Lekker blijven oefenen en de ontspanning opzoeken! Succes TS!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:54

Maar je denkt toch serieus niet dat dat paard jou expres zit te plagen? Een paard steekt zo niet in mekaar. Wel zal hij waarschijnlijk niks doen dat niet perse hoeft. Van nature zal je paard al snel de makkelijkste weg pakken. Je mag dus best streng zijn, maar wees dat dan ook tegen jezelf. Ergens laat je een steekje vallen, of een gaatje open waardoor hij niet hoeft te doen wat jij van hem vraagt. En behalve dat ene been en die ene beenhulp heb je nog een heel lijf bij je waar je onbewust hulpen mee geeft. Wat doe je met je buitenbeen en wat doe je mrt je zit bij het aanspringen?
Laatst bijgewerkt door piezze op 29-12-14 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:54

Helaas heel herkenbaar -O- daarna doet ie t overigens wel heel goed, maar dat is niet helemaal de juiste manier hoe ik iets wil bereiken :')

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:56

soms moet je 1 stap terugdoen, om er misschien weer 2 a 3 vooruit te komen. :)

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:57

Ketaki schreef:

:)) soms misschien wel 2!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:58

piezze schreef:
Maar je denkt toch serieus niet dat dat paard jou expres zit te plagen? Een paard steekt zo niet in mekaar. Wel zal hij waarschijnlijk niks doen dat niet perse hoeft. Je mag dus best streng zijn, maar wees dat dan ook tegen jezelf. Ergens laat je een steekje vallen, of een gaatje open waardoor hij niet hoeft te doen wat jij van hem vraagt. En behalve dat ene been en die ene beenhulp heb je nog een heel lijf bij je waar je onbewust hulpen mee geeft. Wat doe je met je buitenbeen en wat doe je mrt je zit bij het aanspringen?

Helaas soms wel en wel meer mensen denken dat hij doet het ook altijd bij die kleintjes die erop rijden. Maar ik zoek nu dus ook naar mezelf en wat ik fout gedaan kan hebben. Mijn zit blijft gewoon bijna hetzelfde volgens mij, daar let ik niet heel erg op. Mijn buitenbeen doe ik naar achteren en druk ik tegen zijn buik. (Niet heel hard overigens.)

sharon488 schreef:
Als iets niet lukt heb ik ook snel de neiging om harder te trekken/sturen/aansporen (afreageren op het paard dus), maar heb gemerkt dat dat absoluut niet goed is en dat mijn paard er alleen maar tegen in ging. Wat ik doe is de ontspanning weer opzoeken even wat langere teugel, iets lager en daarna weer rustig oppakken en overnieuw beginnen. Trekken en schoppen zorgt voor spanning bij beide wat dus niks op schiet.

Het fijne is wel dat jij van dit paard kan leren! Lekker blijven oefenen en de ontspanning opzoeken! Succes TS!

Ja gelukkig wel ja, ik leer genoeg van hem :P . Bedankt!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:59

Ketaki schreef:

Dat klopt helemaal, maar soms weet ik gewoon niet welke stap ik terug moet doen....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:07

Ik gooi bij het aangalopperen altijd mijn binnenheup iets naar voren, ook mijn binnenbeen gaat dan wat naar voren en buitenbeen laat ik op de plek. Geen idee of dat de manier is maar voor mij helpt het. Hij springt nooit meer verkeerd aan. We snappen mekaar waarmee ik maar wil zeggen dat je ook moet zoeken naar wat voor jou en jouw dier helpt. De eerste keren had ik een zweepje nodig voordat ie snapte dat dat mijn galophulp is en nu hoef ik maar diep in het zadel te gaan zitten en hij wordt al alert. Daarvoor ben ik een jaar bezig geweest om hem op mijn buitenbeen te laten aanspringen maar op rechts sprong hij altijd links aan. Op links sprong hij ook links aan. Is dus niet gek dat het in twee jaar met 1x les in de week niet meteen super gaat, heeft tijd nodig en heel veel oefenen.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:18

Oke misschien moet ik wat anders gaan zoeken, maar dat zou wel heel raar zijn want bij andere kan hij het wel gewoon... Nouja ik kijk morgen wel. Ik neem in ieder geval al jullie tips mee en ga het weer proberen!! Bedankt allemaal! ;)

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:20

gabixcoen schreef:
Ik weet het ook niet meer, want we betalen veel voor een les het zijn goede kennissen we zien elkaar bijna elke dag ik werk daar soms het is super dichtbij. Het is gewoon moeilijk om daar weg te gaan dan. Ik weet niet of het aan mij ligt, want hij doet het altijd bij iedereen die er op hem rijd en er is niks mis met hem. Ik kan mezelf natuurlijk altijd verbeteren en probeer dat ook altijd, maar ik heb zo'n idee dat hij me gewoon probeert te treiteren en dan word ik daar boos om.

Ik ga nu wel proberen om als ik boos word even niks of iets makkelijks te doen, maar ik wil het nu wel graag is goed krijgen en na een jaar lang dat mijn pony dit doet raakt mijn geduld ook gewoon op..

Ik moet het eerste paard nog tegen komen die echt treitert. Wellicht wil hij je iets duidelijk maken. Ik ken je techniek niet maar misschien als je bij deze instructeur wilt blijven kun je je eens verdiepen in lessen ruiterfitness of houding en zit clinic via iemand anders? Dan heb je rijles van hem/haar en verbeter je jezelf lichaamstechnisch bij een ander. Zo hoef je niemand te passeren?