piezze schreef:gabixcoen schreef:
Het is niet mijn eigen pony, ik krijg priveles op hem. Dus het is altijd tijdens de les, maar ik bouw geen spanning op, dat zo en zo niet. Maar bij mijn instructrice deed hij het vroeger ook altijd en daar deed ie het om onder het werk uit te komen en ik ben natuurlijk nog niet zo sterk in mijn benen.
Hoi, het Is geen krachtsport, feitelijk heeft het niets te maken met de kracht in je benen. Wel met de timing van je hulpen en de reactie erop. Goede reactie beloon je door de druk weg te nemen en bij geen reactie ga je door tot je wel reactie krijgt, desnoods wat harder doorkomen met je hulp, maar als hij daarop juist reageert ook meteen weer dat been loslaten. Als de hulp echt negeert kun je deze versterken met bijvoorbeeld je zweepje of door een schopje.
Ik denk eigenlijk zoals ik jouw probleem lees je gewoon nog teveel wil en je een stapje terug mag doen. Als jij bijv een heel klein beetje scheef zit of ongelijke druk op je teugels hebt dan kan het lijken voor jouw pony dat jij in die verkeerde galop wil aanspringen. Eigenlijk is hij dan heel erg braaf en snapt er niks van dat jij hem straft. Probeer te bedenken dat je pony altijd graag voor je wil werken en graag respect heeft voor zijn berijder en dat als het misgaat het eigenlijk altijd eraan ligt dat de ruiter het niet goed duidelijk maakt aan de pony wat hij wil. Hoe liever en begripvoller je blijft, hoe fijner de pony het vindt als jij weer met hem komt werken. Bij elke hulp die je geeft dus goed nadenken wag je verwacht dat de reactie moet zijn en ook duidelijk zijn of deze reactie goed of onvoldoende is. Een paard voelt een vliegje op zijn lijf dus hele kleine hulpjes kan hij onderschreiden als je goed op elkaar ingespeeld bent. En tot slot, behandel je pony zoals je zelf ook graag behandeld zou worden als jij een pony was. Hij heeft er niet om gevraagd om rijpony te worden. Later zul je namelijk spijt krijgen als je nieg eerlijk bent ten opzichte vsn je pony. Heel veel succes, het gaat je vast lukken, ik vind het al heel goed dat je het beseft en er aan wilt werken!
Echt super bedankt met deze tips, hier kan ik echt wat mee! Maar ik weet dus niet wat voor pony hij is of hij het nou echt niet zo bedoeld of dat hij het juist wel zo bedoeld..