Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JorisDy schreef:Wat mij ontzettend heeft geholpen bij het "ontspannen" rijden is mijn fantastische instructrice. Als ik ga spannen ga ik terug naar een oefening waarvan ik zelf wel weet dat dat ontspannen lukt en probeer vanuit dat gevoel weer verder te gaan.
Doorzitten doe ik daarom ook maar kleine stukjes en dat gaat steeds beter. Mijn instructrice maakt mij erg bewust van mijn lichaam en daardoor is ontspannen makkelijker. Ik had altijd het idee dat je inderdaad alles moest loslaten, maar nu veer ik veel meer vanuit mijn enkels en zit zoveel stiller en makkelijker.
Wat bij mij ook goed helpt is denken aan mijn ademhaling, iemand die een grapje maakt waardoor ik moet lachen of liedjes mee zingen.
YOURLOVER schreef:Voordat ik op het paard stap, loop ik een rondje met haar door de bak.
De eerste 3 passen adem ik in, de volgende 3 stappen houd ik mijn adem in en de 3 stappen daarna adem ik uit. Dit doe ik 2 rondjes en vervolgens stap ik op het paard.
En ik kauw bewust kauwgum op het paard, om mijzelf zo te ontspannen.
Edit; stukje toegevoegd