slecht weer of slecht karakter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:06

Als je hem koopt even op Bokt informeren naar een nieuwe stal gelijk?

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:21

We kunnen niet oordelen van achter onze computer. Ik zou het gewoon nog aankijken. De dierenarts informeren dat je twijfelt en de eigenaar ook. Misschien mag je hem iets langer rijden. Leg uit hoe en waarom en verplaats de keuring als dit mag. Ga op je eigen gevoel af en longeer hem even van te voren als hij niet los kan. Gewoon even uit laten lopen maar niet hem eerst helemaal moe maken. Hij kan dan gewoon even zijn benen strekken en energie kwijt, misschien 10 minuutjes een kwartiertje.

Ook al zijn mijn paarden fris omdat ze eens weinig buiten zijn geweest een rodeo onder het zadel hoeven ze niet te geven. Maar misschien was hij wat fris, andere ruiter en was hij daarom aan het 'dansen'? Zou kunnen toch. Niet gelijk bang zijn, maar wees wel op je hoede en doe waar jij je goed bij voelt. Niet bokt, niet je lesgever of de mensen van stal.

Sjira

Re: slecht weer of slecht karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:56

Het verbaasd me dat je lesgever is afgestapt.. Mijn paard trippelt en danst ook wel eens maar daar moet ik gewoon even doorheen rijden. Was je lesgever bang? Waar was hij bang voor? Als jij gewoon eem paar keer lekker hebt gereden maar jouw lesgever durft niet en stapt na een paar passen af, is hij dan wel de juiste persoon om ermee om te gaan? Wat is zijn ervaring?

Als een vreemde ruiter op mijn paard stapt dan gaat ze ook in staking en dreigen. Dat is meer onzekerheid omdat ze niet weet waar ze aan toe is. Als je met een 'oppervlakkige' instelling mijn sensibele paard probeert te rijden loopt het sws uit op een mislukking. Iemand met gevoel en geduld en die snapt dat je eerst even kennis moet maken en m'n paard 'gerust' stelt rijdt de sterren van de hemel op m'n paard..

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 13:06

@sjira: ik denk dat hij inderdaad wel wat schrik had, ik ging hem gewoon doorrijden maar ik mocht niet, hij wou hem eerst longeren. Aan de longe deed hij dan inderdaad dom, maar bokken paarden niet makkelijker aan de longe dan onder de man? zeker als ze niet gewend zijn om gelongeerd te zijn?

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:21

Wij hebben vroeger een haflinger gehad, liever lui dan moe. Was wel netjes actief maar geen paard met enorm temperament.
Echter, wanneer het de eerste dagen weer koud was geweest of had gevroren, dan had ze wat spatjes :)
Bokje, even ertussenuit willen etc. Wel nog allemaal braaf maar je merkte wel verschil.
Net zoals de paarden actief worden als het lente wordt, hebben ook veel paarden dit met de eerste kou :)

Dus wellicht heeft het daar wat mee te maken, maar volg je gevoel ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:59

Sjira schreef:
Het verbaasd me dat je lesgever is afgestapt.. Mijn paard trippelt en danst ook wel eens maar daar moet ik gewoon even doorheen rijden. Was je lesgever bang? Waar was hij bang voor? Als jij gewoon eem paar keer lekker hebt gereden maar jouw lesgever durft niet en stapt na een paar passen af, is hij dan wel de juiste persoon om ermee om te gaan? Wat is zijn ervaring?

Als een vreemde ruiter op mijn paard stapt dan gaat ze ook in staking en dreigen. Dat is meer onzekerheid omdat ze niet weet waar ze aan toe is. Als je met een 'oppervlakkige' instelling mijn sensibele paard probeert te rijden loopt het sws uit op een mislukking. Iemand met gevoel en geduld en die snapt dat je eerst even kennis moet maken en m'n paard 'gerust' stelt rijdt de sterren van de hemel op m'n paard..

Ik kan de instructeur heel goed begrijpen, en helemaal als je je geld ermee moet verdienen zit je niet te wachten op ongelukken. Geen enkel paard is het waard om in een rolstoel, of erger nog, onder de graszoden te belanden. Als na initiele pre-flight testen je twijfels hebt, zou ik er ook niet opstappen, maakt niet uit of de eigenaar er zo op weg kan rijden.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:16

Ik niet. Als je het risico niet wilt nemen, stap er dan niet op. Ga niet opstappen om na een paar passen trippelen weer af te stappen omdat je bang bent. Associatie paard: als ik trippel hoef ik niet te werken. Geen goed voorbeeld.

Wat weet je nog meer over dit paard? En dan met name zijn ervaring onder het zadel. Heeft hij een 'vaag' verleden? Vaak is het zo dat als een paard het eenmaal in z'n snotje krijgt dat hij bij bokken iemand van zijn rug af krijgt en dus niet verder hoeft te werken, hij blijft bokken. Dan heeft het paard een training/heropleiding nodig die de nodige ervaring eist. En dan is de vraag of jij die wilt/kan geven.

Mijn paard bokt nooit aan de longe, hoe fris ook. Wel met losgooien, dan bokt ze heel wat af. Ze kent gewoon het verschil denk ik. Maar ik ken ook paarden die uit frissigheid wel bokken aan de longe. Is dus niet zoveel van te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:24

Niet zo gek dat zo een paard even losgaat, beest staat de hele dag op stal, is geschoren wat vaak ook meehelpt qua frisheid, wat verwacht je dan?
Dat paard rustig en braaf z'n ding doet, en dan nog twijfelen aan z'n karakter?
Sorry maar blijkbaar hebben die mensen om jou heen geen enkel benul.

Als jij overtuigd bent van dit paard en je gevoel zit gewoon kopen, al raad ik je echt aan dan een stal te zoeken waar het beestje lekker buiten zijn ei kwijt kan, dit paard hele dag op stal laten staan doet hem geen goed (geen enkel paard trouwens).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:30

Tja, ik zou het paard eerst maar eens goed laten keuren want dat moet nog geloof ik. Doe dit op de kliniek en maak foto's van de rug/hals. Zo te horen heeft het paard een historie met bokkesprongen en misschien is hij bij jou braaf maar sluit dan wel eventueel medische klachten uit.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:44

De vraag is waarom andere mensen om je heen zo over dit paard twijfelen. Blijkbaar heeft dat wel een reden.

Verder schrijf je dat hij laat gecastreerd is; ook al gedekt heeft en op sommige momenten ook hengstengedrag laat zien.
Dat heeft dus weinig met het weer te maken.

Wat is de reden van verkoop van de eigenaar?

Mijn advies: Koop een paard met je verstand en niet vanwege het leuke plaatje. Anders zit je dadelijk met een paard opgescheept dat je weer moet verkopen. Kopen is altijd makkelijker dan verkopen

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:47

1 week op proef wil trouwens nog niks zeggen. Hij heeft blijkbaar al 3 of 4 mensen eraf gebokt? Lijkt me eerder een kwestie van tijd voordat hij jou er ook vanaf bokt.
Ik zou hem sowieso veel langer op proef nemen. Onderhandel maar eens over 1 of 2 maanden; dan kun je echt wat meer over zijn karakter zeggen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:47

Eroslaris schreef:
@sjira: ik denk dat hij inderdaad wel wat schrik had, ik ging hem gewoon doorrijden maar ik mocht niet, hij wou hem eerst longeren. Aan de longe deed hij dan inderdaad dom, maar bokken paarden niet makkelijker aan de longe dan onder de man? zeker als ze niet gewend zijn om gelongeerd te zijn?

Om hier toch nog even op terug te komen: een paard met een goede basis qua opleiding mag misschien wel bokken aan de lijn, maar gaat toch nog netjes zijn rondje lopen. Beide kanten op. Als hij aan een kant alleen maar achteruit ging, krijg ik zo de indruk dat er wat stappen zijn overgeslagen bij het beleren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:36

Cassidy uit het verhaal heb ik meer twijfels bij de begeleiding dan bij het paard zelf. Ik ken TS niet én de manege niet maar van de kennis en kunde op de gemiddelde Belgische manege word je niet vrolijk,uiteraard de goede niet tekort gedaan. De vraag is natuurlijk of TS zich op een privestal met een handige instructeur aan dat niveau gaat ontworstelen of dat ze het er maar mee moet doen, want dan zou ik een ander paard aanraden. Niet vanwege het zgn slechte karakter van het paard maar vanwege het gebrek aan hulp en begeleiding.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 16:25

Ik weet niet zo heel veel over het verleden van het paard, enkel dat hij gefokt is als springpaard & dat ook zijn doel was: zo snel mogelijk in de springsport. Helaas voldeed het paard niet aan de verwachtingen (trekt baren, moeite met dubbels vanaf 1m hoog) waardoor hij niet genoeg presteert en dus weg moet.
Ik ben het paard gaan proberen toen hij al 1 week op die manege stond, hij was braaf bij mij maar klanten van die manege hadden ons verteld dat hij er al mensen (die normaal op brave manegeknollen rijden) had afgebokt. Toen ik vorige week les nam wist een meisje (die aan het kijken was) me te vertellen dat ik hem goed rijdt omdat ik rustig ben, en dat die andere mensen er enkel afgebokt werden omdat ze hem meteen kort namen, in zijn mond zaten te prutsen en hun benen er veel te hard in bonkten.

Ik veronderstel dus, volgens de meeste reacties hier te lezen, dat hij gisteren gewoon wat energie te veel had van op stal te staan & het wat koud had. Ik maak me waarschijnlijk gewoon te snel zorgen :)

@Urielle: Het paard word zeker verplaatst na aankoop, we hebben dicht bij huis een goede stal (waar mijn vorig paard ook stond) & zullen waarschijnlijk proberen te regelen dat het paard toch elke dag ergens buiten kan. Ook begeleiding is daar geen probleem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:31

Toch, of juist door bovenstaande info gaan bij mij alarmbellen af. Ts, laat dit paard VOOR je hem koopt volledig keuren, ook volledig op de foto,hals,rug,bekken. Hoezo moeite met dubbelsprongen van een meter, dit is L nivo en bokken wanneer hij te kort word gepakt. Paard wil wel maar zou wel eens niet kunnen door gebreken in de bovenlijn.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 16:34

bigone schreef:
Toch, of juist door bovenstaande info gaan bij mij alarmbellen af. Ts, laat dit paard VOOR je hem koopt volledig keuren, ook volledig op de foto,hals,rug,bekken. Hoezo moeite met dubbelsprongen van een meter, dit is L nivo en bokken wanneer hij te kort word gepakt. Paard wil wel maar zou wel eens niet kunnen door gebreken in de bovenlijn.

Hij word zeker gekeurd!
Hij panikeert ook redelijk snel als je wat druk zet, maar als hij voelt dat alles in orde is, is hij net zo snel weer gekalmeerd. Ook met springen doet hij wel erg z'n best want ik kwam niet goed uit en hij heeft mij eigenlijk wel gered op de sprong. Toont ook veel vermogen dus snap het probleem met de dubbels ook niet zo goed? Ik heb het ook nog nooit gezien, ik zeg enkel wat mij is verteld, de reden van verkoop. Ik weet wel dat hij af en toe achter teugel knikt in galop wat misschien op parcours een probleem vormt?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:59

Heb hier in België inmiddels aardig wat ervaring opgedaan met de manier waarop er veel wordt omgegaan met springgefokte paarden. Aan de dressuur wordt vaak zeer weinig aandacht besteed waardoor de paarden vaak niet los door het lijf lopen.

We hebben er hier nu één staan met een trauma. Sprong ook niet meer over 1 meter terwijl ze 1.30m. had gelopen. Ze was gewoon bang. Hebben een filmpje van haar gevonden op internet waarbij ze met alleen een teugel door de onderste ring van een pelham door een parcours werd gejaagd waarbij ze boven elke sprong een ruk in haar mond kreeg. Kwam je bij haar iets te hard in de mond dan ontplofte ze. Ze zou ook niet meer door mannen te rijden zijn. Nu gaat het al stukken beter en is ze heel goed te rijden, ook door mijn man.

Denk dat het paard wat jij op proef hebt ook heel snel heeft moeten presteren in de springsport. Zo klinkt het in elk geval wel. Denk dat jij, als rustige ruiter, een verademing bent voor het paard. Manegeruiters hebben vaak ook niet al te vriendelijke handen en je instructeur is misschien wel net te hard geweest.

Inderdaad er gewoon weer op gaan en doe dan je best om niet te onzeker te worden door alle bangmakerij.
Overigens vind ik een instructeur die er zo snel weer afstapt niet voorzichtig maar onprofessioneel. Of je stapt er op, of je stapt er niet op maar dit is niet bevorderlijk voor het gedrag van het paard.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 08:27

Je moet je er niet zoveel van aantrekken wat anderen zeggen. Ga van je gevoel uit.
Mijn paard was een draak toen ik er voor het eerst op zat. Steigeren, staken en achteruit lopen was het enige dat ze kon. Iedereen om me heen zei: pas op met dit dier, je gaat er maar 1 keer op. Nu heb ik haar al 5 jaar en het is een fantastisch paard geworden. Een schat in de omgang en heerlijk te rijden.

Eroslaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 09:16

Hij was gisteren weer heel erg braaf. Ik ben er gewoon opgekropen, ook al zei die instructeur dus weer dat hij zich heel erg bol maakte. Hij heeft wat tijd nodig om los te komen maar na 5 minuutjes draven was hij ontspannen. Het is wel een feit dat ik niets in mijn handen heb van connectie naar z'n mond in het begin, dus als we inderdaad op verplaatsing zijn, en hij schrikt en begint te bokken, dan lig ik er zeker af :)

Ook hadden we hem in de namiddag wat buiten gestapt, omdat hij zich zondag heel erg opjutte (groot maakte, staart omhoog en trippelen aan de hand). Hij was deze keer heel erg braaf, keek wel erg rond maar luisterde nog altijd naar mij en stopte als ik stopte en etc.
Daarna zijn we de longeercirkel in gegaan en hij snapt het volgens mij écht niet. Ik kan meestappen zoveel ik wil maar vanaf ik hem wat langer maak (en dan ben ik ook nog altijd aan het meestappen) draait hij zijn schouder naar mij, begint te bokken en komt dan weer dicht bij mij stappen. Ik heb ook totaal geen ervaring met "leren" longeren (altijd paarden gehad die uit zichzelf al mooi aan de longe liepen) dus dit valt waarschijnlijk wel aan te leren samen met iemand die longeerlessen geeft ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:23

Longeren kan redelijk nauw komen, sommige reageren meteen als jij een 'foute' hulp maakt.
Denk inderdaad dat het nooit verkeerd is een paar longeerlessen te nemen.
Ik vind het wel stoer dat je er toch op durft en hem probeert vertrouwen te geven!
Succes met hem en blijf even volgen of je en definitief gaat kopen of niet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:34

Top hoor! goed luisteren naar je eigen gevoel en naar wat je aan het paard ziet. Volgens mij kun je dat wel.
+:)+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:43

Mooi dat het weer zo goed ging +:)+ Komt vast goed.

Zo te lezen weet hij inderdaad gewoon niet wat longeren is maar dat valt snel aan te leren.

Succes!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:06

Ik kan me niet voorstellen dat een paard wat ooit zadelmak is gemaakt het longeren niet kent.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:13

Pardon bokken? Ook al is het -50, als dat beest bewust mensen er af probeert te bokken dan deugt hij niet. := Kan natuurlijk zijn dat er qua gezondheid iets mis is, maar dan is het de vraag wil je überhaupt kosten besteden aan het keuren van een paard wat niet braaf is. Als ik jou was zou ik hem lekker weer terug brengen naar de huidige eigenaar, wat heb jij er aan om weer een miskoop te begaan?

Trouwens ik zit mij suf te piekeren maar wat betekend hws? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:20

Petrichor schreef:
Pardon bokken? Ook al is het -50, als dat beest bewust mensen er af probeert te bokken dan deugt hij niet. := Kan natuurlijk zijn dat er qua gezondheid iets mis is, maar dan is het de vraag wil je überhaupt kosten besteden aan het keuren van een paard wat niet braaf is. Als ik jou was zou ik hem lekker weer terug brengen naar de huidige eigenaar, wat heb jij er aan om weer een miskoop te begaan?

Trouwens ik zit mij suf te piekeren maar wat betekend hws? :)

Niet helemaal mee eens, de vos uit mijn profiel is het braafste dier van de wereld, maar die kon ook echt goed bokken als t koud was en hij had binnen gestaan. Een paard mag toch wel een beetje paard zijn?