paard blijft niet stilstaan met opstappen!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yavannaxx

Re: paard blijft niet stilstaan met opstappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 22:39

Ik probeer op de normale manier op te stappen en dan op het zadel te hangen hierbij is mijn gewicht volledig verdeeld dus geen extra druk aan een bepaalde kant!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:52

Een paard wil best wat van je leren als hij beloond wordt en als hij snapt wat jij bedoelt. Alle tips in dit topic die iets te maken hebben met dwang zijn grote onzin omdat ze wel helpen voor het moment maar omdat het paard er verder niets van leert. In hoek opsluiten niet, buiten teugel strak houden niet. Dwang wordt door een paard niet begrepen, dat is chinees voor hem.
Neem je tijd, oefen elke dag, zorg dat je hulp hebt, en als je dan er op gaat klimmen doe het dan snel. Jou gewicht brengt het paard uit evenwicht waardoor hij gaat lopen. Hoe sneller en zachter, hoe makkelijker voor het paard.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:58

Yavannaxx schreef:
Ik probeer op de normale manier op te stappen en dan op het zadel te hangen hierbij is mijn gewicht volledig verdeeld dus geen extra druk aan een bepaalde kant!

Bij het opstappen door de normale manier zonder krukje komt er extra druk op het paard te staan. Meer dan je eigen gewicht. Volgens mij was het 3x zo veel druk of zo. Mijn instructrice vind het daarom ook niet goed als we zonder krukje opstappen. Dat is namelijk te belastend voor het paard

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:01

Dat bedoel ik, wees vriendelijk voor het paard!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:30

Probeer inderdaad met krukje op te stappen... Steeds als ze niet stil staat er weer af, paard terug zetten waar die stond en opnieuw erop etc...al doe je dat 50x.
Als ze wel stilstaat enorm de hemel inprijzen alsof ze de hoofdprijs gewonnen heeft.
Rondje stappen en eraf terug naar stal / paddock / wei.
In elk geval niet meer werken. Dat is een hele grote beloning voor een paard.

Doe dit allemaal rustig en wanneer je de tijd hebt. Word niet boos, wees geduldig en neem zeker de teugels niet strak.

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 10:09

Met het krukje oefenen zou ik dan proberen zelf stap ik ook liever op met krukje alleen zijn loopt er gewoon doorheen zegmaar haha, maar hier kan ik wel mee verder oefenen !

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:20

Misschien moet je niet alleen opstappen als je gaat rijden, maar je kan ook zonder dat je gaat rijden oefenen met opstappen, misschien een idee?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:24

Handje biks in de hand, loop met haar naar het krukje, laat haar stil staan. Geef de biksjes, stap op en nog wat biksjes..........
Misschien helpt dat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:48

_annika schreef:
Misschien moet je niet alleen opstappen als je gaat rijden, maar je kan ook zonder dat je gaat rijden oefenen met opstappen, misschien een idee?

Dat zeg ik hierboven ook al...
Als het opstappen zo'n issue is dan moet je daar de tijd voor nemen. Niet de intentie hebben om te rijden, maar beloon het stilstaan door na een rondje stappen te stoppen en er weet af te gaan.

lirinijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:51

Ik heb precies hetzelfde probleem ! ;(
Merrie is super lief alleen is best irritant dat ze weg draaft
als je wilt opstappen.
Eerst ging er gwn iemand langs staan met opstappen,
daarna lukt het opstappen steeds beter.
nu stapt ze wel nog weg maarja, toch een verbetering:)

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 17:48

Ik zal der binnenkort wel een filmpje van maken, ik ga zeker proberen te oefen met het krukje en denk dat het wel over kan gaan! :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:53

Het verbaast me dat het antwoord 'desensibiliseren' nog niet is genoemd.
Paard heeft een nare ervaring met opstappen(misschien was het wel het zadel), anders rent ze niet weg.
Dit vertrouwen moet opnieuw worden opgebouwd en daar gaat best wat tijd in zitten.
Opbouwen met gewicht in beugel, op en neer springen naast haar, op en neer springen op een krukje naast haar, rustig over haar heen hangen, brokje geven aan de andere kant, en als ze zich volledig ontspant, dán pas opstappen.
Hier kunnen best wat dagen, misschien weken over heen gaan.

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:53

Ik ben zo trots op der ik heb een stuk of 5x geoefend voor en na het rijden op stappen en goed beloond als ze stilstond!! Ik heb geoefend met het krukje en iemand stond erbei om der te belonen voor als ze stilstond na 5x helemaal geen probleem meer _/-\o_ !! Ze stond gewoon stevig stil allemaal voor de beloning haha ze werd echt de hemel ingeprezen dat vond ze ook wel geweldig!! Voor ik op der ga rijden longeren we der wat ook enorm helpt want anders staat ze te springen haha, bedankt voor alle reacties het heeft enorm geholpen !! :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 01:19

+:)+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:54

Fijn om te horen zeg! Fijn dat je hulp hebt en je het zo snel hebben weten op te lossen.

Dit kan je uitbouwen naar het volgende: stilstaan bij krukje, snoepje, opstappen en nog een snoepje. Dan heb je straks geen hulp meer nodig. :j

BSA_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:50

herkenbaar! Ik heb hier ook last van met een paard. Deze tips van iedereen helpen mij ook erg! Ik wist er even geen raad meer mee, maar nu heb ik wel wat ideetjes :D

ashley1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:59

Tegen de muur aan zetten en veel belonen

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 20:47

Ik ben nu 3 weken verder en ze is heel erg braaf en staat gewoon stil omdat ze dan weet dat ze een beloning krijgt ben zo blij met der!

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:10

Wat goed dat ze nu braaf is! :D

Wij hebben trouwens ook zo'n pony op de manege die begint te stappen (en die je dan ook niet tegen kunt houden haha) als je wilt opstappen. Wat dan helpt is om even weg te lopen en langs de kont naar het zadel te gaan en op te stappen. Dan bleef ze gewoon heel mooi staan :+

yileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:31

Ik zal haar in de hoek zetten zodat ze niet weg kan, ook kunnen brokken/snoepjes helpen ze let dan meer op de brokken dan op jou.. en tadaa daar zit je *\o/*

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:09

Dingen die je paard niet zo leuk vindt, moet je kort houden.
Ik kies voor de afsluiting of een hoek, een beetje teugel aanhouden, vooral langs buiten.
Verder sta ik naast het paard, met mijn gezicht naar achter, naar zijn kont. Gewoon opstappen, als hij vooruit gaat, wordt je er gewoon extra opgeduwd. Let wel op dat je met je voet niet in zijn zijde duwt.
Eigenlijk is het normaal dat je paard verstapt want je brengt hem uit evenwicht. Als hij dan ontdekt dat jij er niet op zit als hij van je trapje weg stapt, heeft hij de truc direct door en gaat het van kwaad naar erger.
Wat osteopaten en zadelmakers ook zeggen, ik ben niet zo'n fan van al dat trapjesgedoe. Tegen dat hun trapje bij hun paard staat, is het mijne al lang ontspannen aan het rondstappen.
De truc met het snoepje is prima als je een vreter hebt, maar een bloedpaard zal bijna altijd de beweging voor het snoepje kiezen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:52

Fijn te lezen dat het beter gaat TS!
Mijn draver kon ook niet stilstaan met opstappen, echter ben ik absoluut niet van vasthouden, teugels strak of wat dan ook.
Een paard leert namelijk veel sneller van druk weghalen. Dus stel je stapt op, teugels strak, gaat zitten en doet je hand naar voren, druk is weg en bijna elk paard zal direct gaan lopen. Vaak gaan ze mee denken, ow zodra jij zit is Die druk weg en willen ze dus juist al gaan lopen.
Ik heb het anders opgelost. Eerst gewoon vanaf de grond opstappen (immers buiten is er niet altijd een opstapje en ook dan moet hij kunnen stilstaan). Gaat hij lopen, dan houdt jij m aan t lopen, stukje links, stukje rechts aan korte lijn net zolang tot hij plekje zoekt om stil te staan. Jij bent de leider en bepaalt dus of en waarheen hij zijn voeten beweegt. Dan terug naar t plekje waar je wilde opstappen en opnieuw proberen. Mijne had dit heel snel door en kon perfect stilstaan met losse teugels en bleef dan ook gerust nog 10min staan als ik erop zat.
Op YouTube kun je bijv eens kijken bij warwick schiller en dan mounting stand still ofzo als zoekterm.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:06

Mijn verzorgpony doet dat ook. Ik laat hem gewoon stilstaan, en als hij begint te lopen een klein rukje aan de teugel. Meestal stap ik gewoon op als hij gaat draaien, en soms pak ik de teugels wat korter of laat ik iemand hem vasthouden!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:26

Binkie_Eline schreef:
Mijn verzorgpony doet dat ook. Ik laat hem gewoon stilstaan, en als hij begint te lopen een klein rukje aan de teugel. Meestal stap ik gewoon op als hij gaat draaien, en soms pak ik de teugels wat korter of laat ik iemand hem vasthouden!

Das dus symptoom bestrijding, maar het probleem los je er niet mee op ;) Iig uit jouw post maak ik op dat hij dus nooit netjes stil staat...

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:43

Dat probleem heb ik ook gehad. Wat ik deed als hij ging lopen, in zn achteruit zetten een flink stuk en weer terug zetten op dezelfde plek, en ho. En dat blijven herhalen tot ie stilstaat. Dit heb ik consequent volgehouden en hoefde het steeds minder te herhalen. Nu heeft ie heel af toe nog de neiging te willen lopen, dan hoef ik enkel ho te zeggen, en dan is het gelijk duidelijk. Dit heeft bij mijn paard geholpen, echter zou ik eerst uitsluiten of er pijn of ongemak is bij het paard....