M1 en zonder zweep; niet voorwaarts en slecht voor het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:40

Urielle schreef:
Precies, want je eerste reactie is stik hij doet het niet meer, en maar gaan duwen en trappen en dat paard steeds minder doen. .

Vind deze reactie wel hilarisch, ik zie zo het autootje van Fred Flinstone voor me - ik heb nl. nogal een levendige verbeelding. :D

Fijn dat het beter gaat, TS!

Don_Zhivago

Re: M1 en zonder zweep; niet voorwaarts en slecht voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:48

Super ts :D
Gaat helemaal goed komen!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 11:01

Dank jullie wel!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:08

Relaxed schreef:
Mijn paard liet het in de ring ook wel eens afweten en als hij dat in de eerste proef deed, ging ik de 2e proef met een heel andere instelling de ring in (als in: de punten interesseren me nu niet, maar been is been) En wonderbaarlijk genoeg hoefde ik dan niet eens moeite te doen en was ie wel genoeg aan de hulpen. Voor mij dus de bevestiging dat het wel degelijk deels bij mij weg kwam.

Voor jou helpt het misschien om er toch een keer een proef voor 'te verknallen' en haar duidelijk te maken dat ze wél op jou been moet blijven reageren.

Precies dit had ik ook. Laatste keer is het gelukt met de instelling, beter verknallen dan vertrutten en heb eigenlijk helemaal niks verknald! Moest 1x extra aanpakken doordat ze het in de ring eng vond, maar doordat ik dat met overtuiging deed ben ik daar de rest van de proef niet tegenaan gelopen en heb ik eigenlijk amper punten verloren, want als ik dat toen niet had gedaan was ik daar de rest vd proef tegenaan gelopen.

De keer daarvoor had ik twee proeven kunnen rijden en er zat zo'n 20 punten verschil tussen de twee. :+ Ik wist dat ik de eerste proef er te gespannen op zat en de tweede proef ontspannen. De jury gaf als commentaar dat de eerste proef teveel met de hand gereden was itt de tweede proef. Heb ikzelf helemaal niet zo gevoeld. :o Maar door de spanning in mijn lichaam gebeurt dat blijkbaar. Dat verklaart het impulsverlies wat ik in proeven vaak heb, want mijn paard reageert normaal helemaal niet direct op mijn eigen mentale spanning. (bijv. ik schrik me op buitenrit een hoedje van een voorbijrazende vrachtwagen, paard neemt dat totaal niet van me over en blijft ontspannen)

Alleen in een dressuurproef heeft die spanning vaak een slechte houding en blijkbaar veel strengere hand tot gevolg. Ik moet nu ook hele proeven doorzitten en daarbij heeft die spanning veel meer effect op mijn eigen houding dan bij de proeven in de B en L1.

Zelf heb ik dit probleem vaak ervaren als plotseling een slak onder me die ik met geen mogelijkheid meer in beweging zou krijgen. Voor mijn gevoel had ik eerst 10 zweepslagen nodig om ooit weer fatsoenlijk in galop te komen (bij wijze van). Alleen al door die gedachte begon ik heel passief te rijden en niet consequent en onbewust grotere hulpen te geven dan nodig (anders zou de slak nóóit blijven bewegen :D). Ik kan me nu al voorstellen dat ik hier in de M1 weer tegenaan loop. :=

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 14:40

Herkenbaar verhaal Kahawa! Ik krijg ook een slechte houding als ik gespannen word en ik zet alles strak... Haha, jouw voorbeeld van een slak was ook zeer herkenbaar! De eerste keer dat ik M1 moest starten, stonden we haast stil en ik kreeg haar ook niet gelijk in galop... Echt een drama!

Maar inderdaad starten met de instelling 'we gaan niet voor de winst, maar voor een ontspannen proef' werkt echt! En desnoods een keer HC starten als het nog niet wil!

Ik heb nu pas eind februari weer wedstrijd, dus we gaan nog lekker thuis door trainen en dan eens kijken hoe het dan gaat!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:51

Ik had dat ook toen ik de overstap naar de M1 haalde, heel veel aansporen om een normaal tempo te kunnen houden en de passen werden korter. Niet speciaal door spanning in de ring, wel doordat ik gewoon niet lekker kon doorzitten waardoor hij weer strakker werd wat elkaar versterkte. In de L2 kon ik dat er met de zweep uitrijden.
Heb natuurlijk er goed opgelet dat ik ontspannen bleef zitten en ook in de training hem veel scherper gemaakt. Voor de proef zweep erbij en toch wat heter maken werkt toch wel bij de mijne, dan kan ik in de proef ietsje lengte geven en komt de ontspanning er sneller in.
Trainen op ontspanning is inderdaad het belangrijkste, HC proberen is wel een goed idee, dan kun je erachter komen of het door de wedstrijd komt dat er meer spanning komt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:59

Als j dan niet gespannen wordt natuurlijk. Ik verstrak zelfs bij het binnenkomen als ik thuis in de bak mijn proefje ga oefenen 8)7

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:01

Haha ja dat kan natuurlijk ook nog :+

Moet zeggen dat ik dat zelf ook had toen ik eventjes een proefje ging oefenen, beetje lastig wordt het dan :')

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:35

Het komt ook zo snel achter mekaar opeens.. :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 07:23

Dat vind ik dan weer niet. De M1 proeven vind ik de fijnste van allemaal om te rijden. Heel logisch opgebouwd en lekker door te rijden. Ik ben echt duidelijk de stoorzender.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 08:57

Ja, dat vind ik ook wel Urielle.
Zeker in vergelijking met de L2, die proeven gaan voor mijn gevoel wel een stuk sneller achter elkaar. Wel fijn om je even te kunnen herstellen na elk onderdeel, nadeel is dat het voor de concentratie af en toe wat minder is.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 11:14

Ik vind de M1 proeven ook erg fijn! Komt allemaal minder dicht op elkaar en inderdaad tussen de onderdelen genoeg tijd om even te herstellen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:20

M1 vond ik de makkelijkste klasse van alle klasses tot nu toe, echt fijne proeven om te rijden! Idd meer dan genoeg tijd!

DodoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:27

Misschien kan je sporen aan gaan doen :*

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:46

Het is toch niet de bedoeling dat je ze met je spoortjes voorwaarts houdt :p
Als je dan echt even wat scherpte nodig hebt, heb je daar ook al niks meer aan.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 21:50

DodoX schreef:
Misschien kan je sporen aan gaan doen :*

Ik denk niet dat sporen mijn spanning wegnemen...

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:51

haha misschien hebben de hekjes haar een keer gebeten toen je het niet zag :+ :+ :+

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 21:56

LotteIsabel schreef:
haha misschien hebben de hekjes haar een keer gebeten toen je het niet zag :+ :+ :+

Haha,dat zal het probleem zijn :-)

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:57

ChelseaII schreef:
LotteIsabel schreef:

Haha,dat zal het probleem zijn :-)

als je nou voor haar ogen die hekjes ff flink afrost snapt ze vast dat ze niet meer zullen bijten /3 {:)-:(

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:04

Heb gelezen dat het helpt om te oefenen met 2 zwepen in je hand.. Dan de ene weggooien zodat je paard denkt dat je geen zweep meer hebt, en dan als hij terugzakt in het tempo en niet reageert op je been een tikje geven met de andere.. Hier zal hij waarschijnlijk van gaan schrikken omdat ie dacht dat je geen zweep had.. Heb ook gelezen dat veel mensen met grove wielsporen gaan rijden omdat ze daar feller op zijn, maar het liefst wil ik met zo min mogelijk zo veel mogelijk bereiken.. Om nou alle hulpmiddelen toe te gaan passen vind ik ook een beetje zonde..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:23

xLeoniee schreef:
Heb gelezen dat het helpt om te oefenen met 2 zwepen in je hand.. Dan de ene weggooien zodat je paard denkt dat je geen zweep meer hebt, en dan als hij terugzakt in het tempo en niet reageert op je been een tikje geven met de andere.. Hier zal hij waarschijnlijk van gaan schrikken omdat ie dacht dat je geen zweep had.. Heb ook gelezen dat veel mensen met grove wielsporen gaan rijden omdat ze daar feller op zijn, maar het liefst wil ik met zo min mogelijk zo veel mogelijk bereiken.. Om nou alle hulpmiddelen toe te gaan passen vind ik ook een beetje zonde..

Voordeel van wielsporen is juist dat je met minder meer bereikt.
Door het rollen van het wieltje worden ze er kieteliger op en reageren ze sneller.
Dus in mijn ogen ook vriendelijker dan een gewone spoor.

Maar niet elk paard reageert even vriendelijk op wielsporen.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:28

@janine1990 Even offtopic maar wat voor soort wielsporen raad je dan aan? Sta open om dingen te proberen.. Grove, gladde of met een balletje?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:08

xLeoniee schreef:
@janine1990 Even offtopic maar wat voor soort wielsporen raad je dan aan? Sta open om dingen te proberen.. Grove, gladde of met een balletje?

Heb zelf gewone grove wielen.
Maar ik denk dat grof of glad niet veel verschil maakt voor het gevoel dat het paard krijgt.
Zo'n balletje heb ik nog nooit geprobeerd, pulse sporen heet dat geloof ik? Denk dat dat ook wel heel prettig werkt.

Maar ik denk niet dat het voor TS verschil maakt, aangezien die redelijk duidelijk aangeeft dat het verschil 'm zit in haar rijden door spanning.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 10:44

Nee, dit maakt voor mij inderdaad geen verschil. Thuis rij ik wel met een simpel spoortje, maar dit is meer om mijn hulpen duidelijker door te krijgen mocht dat nodig zijn. Maar thuis is ze verder voorwaarts genoeg en heb ik geen spanning :P .

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:46

Ik heb hetzelfde probleem door (onbewuste) spanning. Pony sluit zich voor me af waardoor ze erg traag is en niet op m'n hulpen reageert.
Dit jaar ben ik ook met grove wieltjes gaan rijden (rijd thuis zonder sporen) vlak voor ik m'n proef in moest en dat scheelde enorm!