''hupje''

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Re: ''hupje''

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:46

Als je een paard 7jaar rijdt en het hupsje is er nog steeds niet uit dan vind ik dit wel verontrustend.
Ik zou verwachten dat met correcte training zo'n hupsje met een paar maanden over is (dit is iig mijn ervaring).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:56

DarkShines schreef:
Als je een paard 7jaar rijdt en het hupsje is er nog steeds niet uit dan vind ik dit wel verontrustend.
Ik zou verwachten dat met correcte training zo'n hupsje met een paar maanden over is (dit is iig mijn ervaring).

Dat ze 15 verschillende instructeurs gehad heeft maakt jou niet duidelijk dat TS een groot deel van die periode gezocht heeft naar kundige hulp maar niet zo snel gevonden heeft. De kwaliteit van instructie is bedroevend en daar kan TS niks aan doen behalve zoeken naar die eenhoorn.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:01

Ik heb ook last van een hupje in draf en galop... bij mij helpt het goes voorwaarts houden! Tijdens het aanspringen of aandraven naar voren ipv naar boven... nu gaat het goed... vooral goed blijven oefenen en als je een instructeur hebt gevonden waar het mee klikt komt het wel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:01

charissa134 schreef:
ik vind het eerlijk gezegd een beetje jammer dat er gelijk reacties gegooit worden over slechte instuctrice, een slap paard, onkundige ruiter en geen basis.
want we zijn dus wel een jaar bezig deze winter met de basis, ik heb hem ruim 3/4 jaar alleen maar vw/nw gereden. en ja dat doen we nu nog steeds.

ik rijd hem nu zo'n 7 jaar en geen van jullie weet waar we vandaan komen, kun je nagaan wat voor een reacties ik dan gehad zou hebben.
ik heb zonder dollen ongeveer 15 verschillende instructeurs gehad, en dit is de eerste waar het gewoon mee klikt, ze begrijpt mij en mijn paard en heeft ons al 10x beter gekregen dan welke andere instructeur die ik ooit heb gehad.

ik zeg niet dat jullie per definitie ongelijk hebben, want er zijn inderdaad nog 100.000 dingen die beter kunnen.
maar in ieder geval bedankt, we oefenen saampjes gewoon door +:)+

Tja ook al rijdt je een paard 15 jaar, het is niet erg als je nog steeds fouten maakt, als je ze maar durft te herkennen. Wat jij hebt is een algemeen veel voorkomend probleem dus dan maakt het niet uit hoe hard je werkt en hoe lang je bezig bent. Of het probleem nou bij jou ligt of bij de instructie, het ligt iig niet bij het paard want het is aan jou om het op te lossen.

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 15:16

hij heeft het eerder ook niet gedaan, het is er eigenlijk een beetje ingeslopen en in de draf komt het bijna tot niet meer voor. het is puur met aanspringen.

ik zeg ook zeker niet dat het aan mijn paard ligt, en of het door mij komt, mijn intructrice of een combi van beiden weet ik heel goed.
maar ik zoek wel naar oplossingen, en zal nooit "zomaar" wat gaan aanrommelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:29

charissa134 schreef:
hij heeft het eerder ook niet gedaan, het is er eigenlijk een beetje ingeslopen en in de draf komt het bijna tot niet meer voor. het is puur met aanspringen.

ik zeg ook zeker niet dat het aan mijn paard ligt, en of het door mij komt, mijn intructrice of een combi van beiden weet ik heel goed.
maar ik zoek wel naar oplossingen, en zal nooit "zomaar" wat gaan aanrommelen.

Als hij het eerder niet heeft gedaan verloopt de training niet juist of het paard mankeert wat. Er is ook geen kortstondige oplossing voor, maar aanpassing van je rijderij.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:02

Het is nu vooral met aanspringen naar de galop? Weleens gelet op de timing van je hulp? Misschien geef jij de galophulp op een "onhandig" moment voor je paard en maakt hij een huppeltje om uit te komen. Wat gebeurd er als je hem in galop "laat vallen"? Dus steeds harder draven tot hij vanzelf aangaloppeerd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:05

Dat laatste is nou juist een buitengewoon slecht advies, zo leert een paard nooit juist lichaamsgebruik.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:10

Is het de vos uit je profiel?

Ik gok, want dat is het enige wat we vanaf het internet kunnen doen, is dat je hem iets te vast houd aan de voorkant en dat hij daardoor zijn rug in de overgang eruit drukt. Iets voorwaartser erin proberen te rijden en blijf mooi mee in je hand, dan moet het goedkomen.

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:14

R12312 schreef:
Is het de vos uit je profiel?

Ik gok, want dat is het enige wat we vanaf het internet kunnen doen, is dat je hem iets te vast houd aan de voorkant en dat hij daardoor zijn rug in de overgang eruit drukt. Iets voorwaartser erin proberen te rijden en blijf mooi mee in je hand, dan moet het goedkomen.

ja klopt!

dit is een reactie waar ik me in kan vinden, en dit is dan ook precies wat mijn instructrice me verteld heeft.

morgen heb ik weer les, zal eens vragen of iemand wat stukjes wil filmen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:57

Mensen horen zo'n reacties niet graag, en hopen bijna altijd dat het paard het om één of andere reden niet goed doet, want het paard is zo en kan het nog niet zo goed en er stond die dag bijzonder veel wind en er passeerde net op dat moment een zeer luide dame met overdreven kleur in haar kledij en die opende net op dat bijzondere moment nog eens onvoorzichtig haar regenscherm, .......
Toch was de opmerking niet zo echt verkeerd hoor.
Je zegt zelf dat het paard het al van bij het begin zo doet.
Je zegt zelf dat jouw instructie aangeeft dat het paard hardleers is, en dat hij zich niet voldoende inzet om het beter te doen, want je zegt er dan nog bij dat het paard het echt wel kan maar soms niet wil op dat moment, ......
Nou dan scheelt er volgens mij idd toch echt wel iets met de instructie die je nu krijgt, want dit is jouw bezig houden , het paard niet boos maken, en de klant tevreden houden, maar dit is geen training echt niet, want anders zou er duidelijk verbetering in de zaak moeten komen, en met verbetering spreek ik altijd op vrij korte termijn.

EdkingEnzo schreef:
Nou dat klinkt niet zo vriendelijk :( Hij doet het verder hartstikke goed, alleen dus af en toe zo'n hupje
(dus ook lang niet altijd!). We zijn er altijd zo goed mogelijk mee bezig, en ik ga echt geen andere instructrice hiervoor nemen, wil toch niet meteen zeggen dat ze niet goed is??

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:04

terpentijn schreef:
Dat laatste is nou juist een buitengewoon slecht advies, zo leert een paard nooit juist lichaamsgebruik.

Het is ook niet de bedoeling om zo te blijven rijden, maar meer om te kijken waar het vandaan komt. Ik stel vragen om een beter beeld te krijgen, meer niet. Op het moment dat haar paard het hupsje dan niet maakt kan het te maken hebben met de timing van haar hulpen.

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 20:11

flavlip schreef:
Het is nu vooral met aanspringen naar de galop? Weleens gelet op de timing van je hulp? Misschien geef jij de galophulp op een "onhandig" moment voor je paard en maakt hij een huppeltje om uit te komen. Wat gebeurd er als je hem in galop "laat vallen"? Dus steeds harder draven tot hij vanzelf aangaloppeerd.

Als ik steeds harder ga draven tot hij "erin valt" raakt ie alsware een beetje in paniek, hij maakt het hupje dan niet. Maar stuift wel oncontroleerbaar weg

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:20

Dankje voor je antwoord. Dan lijkt het mij dat hij jouw steun/begeleiding wel fijn vindt. Wat bij mijn pony heeft gewerkt is eerst een stemhulp geven, "let op", terwijl ik dus mijn benen al klaarleg voor de galophulp en dan daarna geef ik echt de hulp en zeg ik erbij "galop". Op deze manier heeft hij iets meer tijd om aan te springen, zodat hij voor hem op een goed moment kan aanspringen. Dat is dan echt niet 3 meter verder, maar wel zodat hij "van achter" aan kan springen en geen hupsje hoeft maken. Lastig uit te leggen, maar ik hoop dat je er wat aan hebt :-)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:51

Mijn verzorgpaard doet dit ook. En omdat hij op lange stukken nog niet volledig ontspant in zijn lijf zet ik hem op voltes en kleine voltes en doe dan overgangen. (Op aanraden van instructrice)
Moet zeggen dat hij er fijn op reageert. Heeft nog regelmatig een hupsje maar het gaat al beter als in het begin.