Paard wil laatste knikje niet maken en mist lengtebuiging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:36

zanakuzies schreef:
Als je niks over het zadel wil horen , dan misschien over je zelf dat je dus te zwaar bent voor je zadel en dus ook voor je paard? Misschien snap je het dan zo beter! Je moet helemaal terug naar de basis, laag en rond waardoor ze dus de schoft aanspant en vanuit daar kan je langzaamaan verder gaan werken, als de basis goed is kan je alles met je paard doen.

Ik vind dit een beetje vervelend overkomen naar ts toe. Dat je vind dat ze wat te stevig is kan je prima zeggen, maar volgens mij kan dat ook zoals voorgaande en mensen naar je deden.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 14:37

0000 schreef:
Tips, terug naar de basis. Tact, ontspanning en aanleuning en van daaruit werken aan je losgelatenheid. Ik weet niet precies hoeveel verschil er zit tussen het plaatje en jouw gevoel, als je zelf het idee had dat bovenstaande drafmomenten wel in orde waren, zoek heel veel begeleiding. Je moet gaan leren de correcte momenten te herkennen (en belonen uiteraard) en dat is soms lastig van bovenaf. Het kan zomaar zijn dat het in eerste instantie bijvoorbeeld helemaal niet fijner voelt (simpel dingetje kan al zijn dat als hij de rug meer los gaat laten, je in eerste instantie vaak het gevoel hebt dat je paard wat wiebeliger wordt, je minder fijn zit, hij minder stil in de aanleuning lijkt etc...Wat tot gevolg kan hebben dat je dit niet stimuleert maar afbreekt en dan kom je er nooit). Instructie en leren voelen is in deze denk ik wel heel erg belangrijk.

Dit vindt ik een heel erg moeilijk.
Heb nu niet alleen meer les van haar maar ook nog iemand ernaast.
Vindt dit ze mekaar namelijk wel goed aanvullen.
Moet nu best vaak vooruit rijden en mag niet zo terug galopperen omdat die idd meer sprong moet maken.
Vond haar in het draf stuk hier nog wel strak voelen maar heb even geen andere foto's.
Bedankt voor de tips.

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:38

Ik denk dat het laatste knikje niet aan de voorkant moet zitten, maar dat je paard meer ronding moet krijgen in de wervels onder en voor het zadel. Doe je dit bij de kaak, dan raken de vleugel van de atlas en de kaak elkaar, wat bot op bot betekent met zachte weefsels ertussen en waarbij geen sprake is van echte nageeflijkheid. Ik zou teruggaan naar meer lang laag, ik weet dat ze dan wel nageeflijk is en het deel onder en voor het zadel meer opbolt ;-) Van daaruit meer de achterhand eronder krijgen waarbij ze haar bekken gaat kantelen. Is moeilijk! Veel succes!

DianXX

Re: Paard wil laatste knikje niet maken en mist lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:42

Je zegt dat ze strak voelt, maar dat kan ook aan jezelf liggen.
Persoonlijk vind ik jou er ook niet helemaal ontspannen opzitten.
Goed ontspannen door je hele lichaam kan echt heel veel veranderen.
Ik zette eerst ook vaak mijn schouders vast, waardoor mijn merrie er ook niet soepeler van ging lopen.
Als je er echt goed op gaat letten en veel gaat ontspannen merk je zeker verschil.
Ik althans wel! :)

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 14:43

ireika schreef:
Bedankt voor het filmpje, dit geeft al een beter beeld!
Op het eerste zicht, heb ik de indruk dat je zelf nog wat moeite hebt met je eigen balans en soepelheid in je eigen lichaam. Je zit héél stil, een beetje te stil eigenlijk waardoor ik de indruk heb dat je je paard niet volledig volgt in haar beweging. Probeer te werken aan soepelheid en core stability, en ga tijdens het rijden eens heel bewust nadenken over je eigen zit (bv: zit ik nog goed op beide zitbeenknobbels? zijn mijn schouders nog goed ontspannen en geven ze de juiste richting aan voor de schouders van mijn paard? Volg ik de mond nog goed met mijn handen?)
Wat bij mij helpt is om regelmatig (vooral bij het instappen en uitstappen, maar soms ook tussendoor) lenigheids- en evenwichtsoefeningen te doen op mijn paard, af en toe me eens goed uit te rekken, armen en benen stretchen en dan weer zoeken naar de juiste balans tussen aanspanning-ontspanning.

Voor je paard zelf zou ik oefenen op het vergroten en verkleinen van de cirkel, en correcte tempowisselingen (liefst zelfs nog met lengtebuiging). (Maar altijd goed op letten dat jij juist in evenwicht zit en niet naar binnen of buiten helt).

Hoe is ze trouwens aan de longe? Heeft ze er dan ook zoveel moeite mee?

Dit vindt ik op een fijne en opbouwende manier gebracht.
Aan de longe is het wel beter.
Maar ook wel als ze meer naar voren moet dat ze zich dan ook omhoog drukt.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 14:45

DianXX schreef:
Je zegt dat ze strak voelt, maar dat kan ook aan jezelf liggen.
Persoonlijk vind ik jou er ook niet helemaal ontspannen opzitten.
Goed ontspannen door je hele lichaam kan echt heel veel veranderen.
Ik zette eerst ook vaak mijn schouders vast, waardoor mijn merrie er ook niet soepeler van ging lopen.
Als je er echt goed op gaat letten en veel gaat ontspannen merk je zeker verschil.
Ik althans wel! :)

Zal zeker met mijn eigen houding te maken hebben.
Zeg niet dat het alleen bij het pad weg komt hoor.
juist niet.
Bedankt voor de tip

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:50

Wat er gezegd wordt over ontspannen zitten en vooral je schouders ontspannen, dat vind ik ook een goede tip. Wat mij hierin geholpen heeft is met een losse teugel rijden en goed voelen wat er gebeurt om een onafhankelijke balans te vinden, waarin je probeert je paard zo min mogelijk te storen en in de weg te zitten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:51

claucarlien schreef:
0000 schreef:
Tips, terug naar de basis. Tact, ontspanning en aanleuning en van daaruit werken aan je losgelatenheid. Ik weet niet precies hoeveel verschil er zit tussen het plaatje en jouw gevoel, als je zelf het idee had dat bovenstaande drafmomenten wel in orde waren, zoek heel veel begeleiding. Je moet gaan leren de correcte momenten te herkennen (en belonen uiteraard) en dat is soms lastig van bovenaf. Het kan zomaar zijn dat het in eerste instantie bijvoorbeeld helemaal niet fijner voelt (simpel dingetje kan al zijn dat als hij de rug meer los gaat laten, je in eerste instantie vaak het gevoel hebt dat je paard wat wiebeliger wordt, je minder fijn zit, hij minder stil in de aanleuning lijkt etc...Wat tot gevolg kan hebben dat je dit niet stimuleert maar afbreekt en dan kom je er nooit). Instructie en leren voelen is in deze denk ik wel heel erg belangrijk.

Dit vindt ik een heel erg moeilijk.
Heb nu niet alleen meer les van haar maar ook nog iemand ernaast.
Vindt dit ze mekaar namelijk wel goed aanvullen.
Moet nu best vaak vooruit rijden en mag niet zo terug galopperen omdat die idd meer sprong moet maken.
Vond haar in het draf stuk hier nog wel strak voelen maar heb even geen andere foto's.
Bedankt voor de tips.

Dat IS ook moeilijk :j
Ik ben zelf juist wel vrij handig in dat stukje, voelen of een paard echt loslaat, echt recht is, echt actief is etc. Maar ik vind het nog altijd heel fijn om regelmatig te lessen, ook met de jongere paarden waar ik nog helemaal niets moeilijks mee doe. Gewoon om even de bevestiging en afstemming weer te vinden, foutjes bij mijzelf eruit te filteren en soms ook om even de grens weer wat te verleggen en een stapje extra te maken.

Jouw probleem ontstaat, denk ik, voor een groot deel omdat je 'al' M2 rijdt en nu tegen problemen aanloopt die eigenlijk veel en veel eerder al opgelost hadden moeten zijn. Eigenlijk is er dus in de opleiding van je paard, maar ook die van jouzelf, een heel stuk overgeslagen. Dat is niet jouw schuld, dat heb je niet bewust zo gedaan, maar het is wel een signaal dat je eens heel goed moet gaan kijken of je huidige instructie dan wel echt de juist voor jullie zijn. Leggen ze aan jou uit waarom je een oefening op een bepaalde manier rijdt? Kunnen ze jou vertellen wat de sterke en zwakke kanten van jouzelf en van je paard zijn en hoe ze daarmee aan de slag gaan? Kunnen ze je vertellen wat nageeflijkheid is, hoe het hoort te voelen, hoe het voelt als een paard loslaat in zijn lijf? Staan ze weleens les te geven waarbij ze ook aangeven 'JA! Nu is het goed, voel je dit-en-dit? Houdt dat gevoel vast!?'
Ik roep nu maar even wat het eerste in me opkomt hier net boven he, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat een instructeur, zeker als je de ambitie hebt om in de hogere niveaus te gaan rijden, niet alleen aanwijzingen geeft maar je ook leert hoe je je paard moet trainen.
Blijkbaar wordt er bij jou vanuit gegaan dat je dat wel weet, je start immers M2. En dus moet er gewerkt worden aan de oefeningen, aan het proefgerichte rijden, aan vanalles en nog wat. En is het niemand opgevallen dat je eigenlijk eerst gewoon heel veel stappen terug moet zetten, die basis in orde moet maken en dan blijken die oefeningen daarna ineens zo lastig niet.
Ook voor een instructeur is dat heel lastig. Ik geef zelf ook wel wat les en ik heb in deze situaties het 'voordeel' dat ik van mezelf vrij lomp ben aangelegd en gewoon vaak mijn mond niet kan houden. Als ik vind dat een paard gewoon ontzettend ruk gereden wordt, dan zeg ik dat. Ik zeg er wel altijd bij waarom ik dat vind en hoe het anders kan (en probeer ook altijd iets te vinden wat wel goed gaat en dat erbij te vertellen), maar als het gewoon echt slecht is, dan hoor je van mij ook letterlijk dat het gewoon echt heel slecht is. Niet leuk! Niet leuk om te horen, maar ook geen leuke boodschap om te brengen. Je wilt iemands zelfvertrouwen namelijk niet afbreken of het plezier ontnemen, maar pas als mensen doorhebben dat het gewoon echt niet goed gaat zijn ze vaak bereid om echt te gaan werken aan een verandering. Het is dus als instructeur veel veiliger om dat niet te zeggen, want de kans dat iemand dan helemaal geen les meer van je wil is best wel aanwezig. Laat staan als je iemand maandenlang geen enkele oefening meer laat rijden, dan moet je als instructeur en als leerling best heel stevig in je schoenen staan om dat vol te houden hoor. Maar, dan moet je als leerling ook heel goed weten waar je het voor doet, duidelijke uitleg krijgen en de verbeteringen in je basiswerk leren voelen!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:55

Dat is een (anatomisch gezien) logische reactie vaak, wanneer ze nog dat evenwicht missen, en onvoldoende dragen achteraan, dan trekken ze hun voorbenen als het ware op aan hun schoft en hals om naar voren te geraken, vandaar het omhoog drukken. Door stukjes bij beetjes het dragen op het achterbeen te trainen, en het evenwicht te leren behouden zal ze het hier steeds makkelijker mee hebben. Die overgangen rond houden zijn het makkelijkst als je op een cirkel/gebogen lijn werkt: zoek eerst het evenwicht op en een losgelaten hals, pas als het gevoel goed is je overgang maken en daarbij heel bewust nadenken over je hulpen en zit (de juiste timing van de hulpen is moeilijker dan het vaak lijkt, maar hoe meer je bewust gaat oefenen, en bewust gaat nadenken over wat je voelt wanneer je iets doet/net niet doet, hoe beter het zal gaan).

Aan de longe kun je dus net zo werken: vraag eerst een correcte lengtebuiging en laat haar van daaruit de overgang maken. Straf haar nooit als ze zich toch opdrukt, gewoon weer de losgelatenheid opzoeken en opnieuw vragen. In het begin heel kleine overgangen (iéts sneller/iéts trager) en dat kan je dan opbouwen.

Daarnaast helpt het openen en sluiten van de volte om het achterbeen ook te versterken, wat dan weer nuttig is voor de correcte overgangen. En vanuit het sterk achterbeen kan ze dan beter dragen, weer ruimere gangen krijgen en meer 'ruimte' en evenwicht in haar lichaam hebben om de zijgangen met lengtebuiging beter/langer uit te voeren.

(Theoretisch is het allemaal net iets makkelijker dan in de praktijk natuurlijk ;) )

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 15:01

0000 en ireika bedankt voor jullie reacties.
Rij idd de laatste tijd minder oefeningen omdat mijn beide instructies zeggen dat als de losgelatenheid en de activiteit verbeterd de oefeningen automatisch zullen verbeteren.
Maar vind het zeker ook goed om van meerdere kanten een mening te horen en neem ze zeker mee in mijn achterhoofd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:05

claucarlien schreef:
Het zadel hoef ik nu verder geen opmerkingen meer over graag. Vroeg naar tips kwa rijden.

Dat je zadel niet goed ligt is ook een tip. Als dat niet goed ligt kan de rug niet goed ontspannen en kan je paard niet goed nageeflijk worden. Dan rijd je altijd ergens tegenaan, wat je met rijden niet kunt oplossen.
Daarbij komt dat de ene zadelmaker de andere niet is. Al eens een 2nd opinion gevraagd?
Jouw haf is kort in de rug, vrij zwaar en lengtebuiging is dan ook moeilijk. Jij bent zo te zien ook geen licht poppetje (no offence :o ), maar dat is natuurlijk allemaal wel van invloed.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:28

Er mist bij jullie zo te zien een stukje basis, jouw balans lijkt niet optimaal waardoor jij jezelf strak moet zetten om "netjes" te blijven zitten. Daardoor blokkeert je pony ook, zij is totaal niet los door haar lijf. Zitlessen zijn dan ook geen verkeerde insteek (evt. op een ander paard, jouw pony houdt haar rug zó vast dat zitles op haar op dit moment zo te zien niet zo'n goed idee is).
Als ze aan de longe makkelijker loslaat, is in verhouding wat vaker longeren (lang-laag, veel schakelen) al een goede optie om haar beter voor te bereiden op het loslaten onder het zadel. Verder ben ik het wel met mijn voorgangers eens, het zadel is voor jou echt te klein waardoor het je pony blokkeert in de lendenen. Daardoor kán ze de verbinding van achter naar voor niet maken, wat je terugziet in de korte stijve pasjes, niet doortreden van het achterbeen en het tegen de hand komen bij de overgangen. Dat in combinatie met een vrij grote/zwaardere amazone maakt dat jij als amazone voor een nagenoeg onmogelijke taak staat om je pony fijn door haar lijf te rijden. Zoals ze op het filmpje loopt loopt ze zich helaas alleen maar steeds meer vast. Zonde, het is zo'n leuke Haf om te zien en ze doet wel erg haar best voor jou :)

Ik ben het trouwens niet eens met je instructeurs, de oefeningen mbt lengtebuiging zijn er juist om losgelatenheid en lichaamsgebruik te bevorderen :) Het is een wisselwerking, in kleine stapjes correct uitvoeren geeft meer losheid waardoor er weer een stapje verder gezet kan worden waardoor paard nog weer verder losgewerkt wordt. Maar dan heb ik het over oefeningen als schoudervoor, sbw, schakelen, etc, dat is nog steeds gewoon basiswerk. Maar dan niet "proefsgewijs" oefeningen rijden om het oefeningen rijden, maar een pasje opzij of inbuigen waar dat nodig is om losheid te bewerken. Bijv de eerder genoemde openen en sluiten van de volte, daarin kun je ook variëren met een pasje wat scherper opzij, terug, etc etc. Mogelijkheden zijn eindeloos, met maar wat rondjes rijden werk je niks los :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:35

Daar ben ik het ook mee eens ja, oefeningen moet je zeker ook gebruiken om je paard losser en sterker te maken. Zolang je het maar stapje voor stapje opbouwt, dus met een andere insteek met de oefeningen aan de slag :j

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:44

Als ze zich in de overgangen er iets uit drukt, kun je het beste net voor de overgang je paardje nog iets dieper instellen, dan komt ze in de overgang ook nog wat omhoog, maar drukt ze zich er niet meer uit. Dan moet ze in ieder geval nageeflijk blijven, waardoor het uiteindelijk ook gaat lukken als ze weer wat hoger ingesteld is. Verder kun je de kaak goed loswerken door veel stelling te wisselen, dus ook naar buiten stelling vragen (eerst op de lange zijde, en later in de hoeken en weer later ook op voltes). Veel wisselen van stelling zorgt er voor dat ze los gaan laten in de kaak en dat geeft meer ontspanning in het hele lijf (span je eigen kaak maar aan en voel hoeveel spanning dat in je hele lichaam geeft). Succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:51

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:52

Ik ben het met veel voorgangers eens. Wat ik ook zie is dat je met lichtrijden een dubbelslag maakt. Dus je gaat eerst zitten, en dan komt pas de beenzetting van je paard. Terwijl dit gelijk moet zijn. Je krijgt dan dit ritme Plop-klop plop-klop waarbij plop dan even je bips is in het zadel en klop de hoef op de grond. Dat helpt uiteraard ook niet mee in de ontspanning van de rug.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:01

Om je een hart onder de riem te steken.
Ik rijd Z1 met een paard en liep ook vast. Op van alles en nog wat. Ondanks dat ik juist getracht had rustig aan te doen en vooral niet overhaast naar een nieuwe klasse te gaan.

En ben gewoon helemaal terug naar de basis gegaan. Dus echt van net zadelmak rustig aan weer opbouwen naar meer.
Dus van echt puur in balans over 4 benen in de aanleuning overgangen en figuren rijden.
Ben nu in 3 maanden weer op bijna M2 niveau terug.

Dus zet je ego even aan de kant (ik vond het iig wel even lastig om zo rigoureus terug naar niets te gaan) en begin gewoon opnieuw.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:03

Ik ben bang dat rijtechnische tips in dit geval toch uitkomen op de omstandigheden zoals gewicht van het paard en een passend zadel. Als je simpel recreatief rijdt, wordt van het paardenlichaam minder verwacht dan als je M2 rijdt en verder wil komen. Je gaat bijv. ook niet fanatiek trainen aan je Z-oefeningen in een slechte bak. Dat is veel te belastend en vragen om blessures en dus niet eerlijk tegenover je paard.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 16:05

FriesWytske schreef:
@ TS zou deze en andere filmpjes van haar op die site eens gaan bezien. Dan zul je heel anders gaan kijken naar wat je nu steeds zegt. Want ik kan het alleen maar met het commentaar van mijn voorgangers eens zijn.

http://www.bitmagazine.nl/media/videobl ... therapeut/

Idd een interessant stuk.
Bedoelde vooral dat ik niet de zijgangen rijdt omdat dat nou eenmaal moet.
Was daarom meer met buigrn bezig dan steeds maar die oefeningen te rijden. Maar het ligt er idd aan hoe je ze wil rijden.
Neem deze info en wat anderen zeggen zeker mee.
Anders had ik dit topic überhaupt niet geplaatst.
Wil er juist van leren.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 16:06

_Natasja_ schreef:
Om je een hart onder de riem te steken.
Ik rijd Z1 met een paard en liep ook vast. Op van alles en nog wat. Ondanks dat ik juist getracht had rustig aan te doen en vooral niet overhaast naar een nieuwe klasse te gaan.

En ben gewoon helemaal terug naar de basis gegaan. Dus echt van net zadelmak rustig aan weer opbouwen naar meer.
Dus van echt puur in balans over 4 benen in de aanleuning overgangen en figuren rijden.
Ben nu in 3 maanden weer op bijna M2 niveau terug.

Dus zet je ego even aan de kant (ik vond het iig wel even lastig om zo rigoureus terug naar niets te gaan) en begin gewoon opnieuw.

Dankje

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:14

Veel succes met oefenen. Plaats je nog eens nieuwe foto's als je vooruitgang hebt geboekt?

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 16:25

Zal ik doen. Bedankt iedereen voor de tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:35

Ts, ik kan me goed voorstellen dat het iets anders is dan wat je wilde horen. Ik schrik ook een beetje van het filmpje, het lijkt alsof je pony jou niet fijn kan dragen en wordt daardoor heel kort in het achterbeen. Hij heeft erg moeite met zijn balans.
Ik zou ook even terug gaan naar de basis, desnoods beginnen met een nieuwe instructeur, weer even helemaal vanaf 0 beginnen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:59

Ik zou ook zeggen: van het hoofd afblijven, en voorwaarts gaan rijden om die achterhand te activeren, desnoods wat balkjes draven of zo.

Wat nageeflijkheid betreft: vind haar hoofd-hals houding in galop zelfs beter dan in draf, in draf zie ik meer een valse knik (en die knik moet je juist niet willen).

Maar idd, die "bijna-drafpassen" achteraan verontrusten me ook. Mijn merrie galoppeerde exact zo, en bleek heel erg vast te zitten in de rug. Dus zeker eens checken of ze in vrijheid en/of aan de longe wel met goed achterbeengebruik kan galopperen, anders zou ik er osteo of fysio bij halen.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:03

Hier iemand die je probleem herkend... Mijn paard heeft M2 gelopen maar hij heeft ook z'n probleem als jou paard heeft.
Ik wil je er graag toelichting op geven per PB.