Teugellus; aan welke kant?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorith

Re: Teugellus; aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:27

oke... ik ben dus de enige die ooit heeft gehoord dat de lus aan de buitenkant moet met rijden :7 Nu weet ik t ook niet meer.. :')

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:30

Bij mij hangt het ook altijd rechts. Heb wel eens een opmerking gekregen van een lesgeefster dat ik het links moest hangen, omdat dat zo moet op wedstrijden. Ik vond het maar belachelijk en heb me er dan ook niets van aangetrokken. (ik rijd ook geen wedstrijden ofzo)

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:31

Ik heb hem altijd rechts, omdat als hij links hangt het zo raar voelt. :Y)
Zweep heb ik altijd in mijn binnen hand, dus die verwissel ik bij van hand veranderen.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:32

Leuke vraag! Ik heb het àltijd rechts hangen, links voelt niet goed aan ;)

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:34

Ik heb hem altijd rechts. Toen ik aan mijn instructrice waarom dat moest, zei ze ook 'omdat dat moet'. Ik denk niet dat er regels voor zijn en dat het rijtechnisch wat uit maakt :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:38

Ik vind het passeren een goed argument, maar vergeet inderdaad zeker het zwaard niet. Het zwaard werd links gedragen, daarom stappen we links op. Wanneer je je zwaard trekt zou je in de knoop kunnen komen als je de teugel links zou dragen. Eerlijk gezegt heb ik geen idee welke kant ik de teugel heb hahaha. Maakt in deze tijd toch niet zoveel uit als recreatie ruiter. Zodra ik mij daarover zorge moet maken heb ik heel veel geleerd hahahaha.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:40

ik heb de lus altijd links maar dat komt omdat mijn paard de manen aan haar rechterkant heeft. Indien dit anders zou zijn zou ik ook de lus aan de andere kant van haar manen houden tijdens het rijden.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:45

Suzan_bobar schreef:
Ik vind het passeren een goed argument, maar vergeet inderdaad zeker het zwaard niet.

Maar dan passeer je elkaar toch echt heel dicht? Mij lijkt het dat de knieën dan bijvoorbeeld elkaar eerder raken dan dat de teugels in elkaar kunnen geraken.. Niet? :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:45

Hij hoort rechts, inderdaad vanwege het zwaard-verhaal, wat misschien nu inderdaad is doorgetrokken naar elkaar-passeren-verhaal, maar in beide gevallen gewoon een duidelijke en plausibele reden.
Iedere keer wisselen lijkt me erg onlogisch en storend. Je hebt er toch ook geen last van als je zweep en lusje aan dezelfde kant hebt? Ik althans niet, rijd met zweep rechts en lus ook rechts en heb daar echt geen last van.
Idem met zweep wisselen trouwens, is erg storend omdat je dan je teugels moet verpakken en dus de verbinding verbreekt. Hoor je ook gewoon in 1 hand te houden, hoewel ik soms wel snap om even wat extra reactie op je binnenbeen te krijgen of zijwaarts te verfijnen/aan leren je hem in je andere hand zou doen, maar dan toch zeker niet standaard bij van hand veranderen je zweepje wisselen?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:46

Ik heb hem al 16 jaar rechts.
Nu ook vooral omdat mijn haflinger links een flinke bos haar heeft :')

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:49

Zelf ben ik rechtshandig en toch heb ik hem altijd links :j .
Geen idee waarom maar om de een of andere reden kan ik niet goed rijden als die rechts zit.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:50

@ opisop_shop: bij ons op stal verwisselen we de zweep altijd met van hand veranderen. Tenzij je veel van hand veranderd achter elkaar. Ook ben ik wel eens met zweep in de teugel lus blijven haken met springen (kort springzweepje)
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 15-12-14 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:51

Ik heb hem ook altijd rechts en dan onder de teugellijn die richting bit gaat. Voelt niet fijn als hij ineens links hangt..

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:03

Ik heb de teugellus ook rechts en die lus juist over de teugel naar het bit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:41

noorhermans1 schreef:
branka16 schreef:
Duhelo schreef:
Ik heb altijd geleerd rechts, geen idee waarom...
Zal wel iets te maken hebben met het zwaard dat links hangt en anders in de teugels kan haken oid...

Rij jij met zwaard? :oo

De ridders :')

Daarom stappen wij ook links op. Ik heb hem rechts. Mijn lesgever heeft er ooit een punt aftrek voor gekregen op wedstrijd!

:D

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:43

Ik heb hem inderdaad standaard rechts, maar soms zijn mijn teugels vervelend en wil de lus die dag perse links. Dus dan maar links :+

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:45

Of die nou links of rechts ligt beter ga ik er niet van rijden hoor :+

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:46

Ik heb tijden lang FNRS proefjes gereden. Ik had hierbij altijd de zweep links en de teugellus rechts :P

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:48

Ik heb hier serieus nooit over na gedacht en nooit iets over gehoord dus besef me nu pas dat ik m altijd links heb :')
Vind het onzin waarom ik hem rechts zou moeten doen. Links is gewoon fijner dus hou m lekker links :+ Ik rijd niet met zwaard dus die kan er niet in blijven haken. Zie nog niet voor me hoe teugels zouden kunnen gaan haken bij een ander paard? Als je zo dicht langs rijdt, haak je elkaar eerder met je benen.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:52

Ik wissel dat ding serieus elke keer dat ik van hand verander :') . Zweepje in de binnenhand heb ik geleerd, dus waar dat zweepje zit mag die lus niet hangen want dan zit die mij in de weg. Dus elke keer dat ik van hand en dus zweepkant verwissel gooi ik die lus naar de andere kant :+

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:57

mij is altijd rechts geleerd :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:04

Rechts. Veiligheid met op- en afstappen. En van vroeger uit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:41

Ik heb hetzelfde antwoord als Annemiek. In verband met het links opstappen heb je de lus rechts hangen, onder het stuk teugel door dat naar het bit gaat. Wisselen is niet aan te raden omdat je dan steeds de teugelvoering verstoort. Net als het wisselen van de zweep, dat wordt ook afgeraden.
Verder leerden wij vroeger ook dat het doorntje van het gespje in het midden van de teugel altijd naar links moet wijzen. Daar werd dan als uitleg bij gegeven dat je dan met afstappen er niet in kan blijven haken, maar dat vind ik zelf wel wat ver gezocht. Toch let ik er na 40 jaar nog steeds op als ik mijn teugels aan het bit vastmaak dat het doorntje naar links wijst :+ .

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:50

Altijd zo geleerd: lus naar recht, onder de teugel door. Teugel met gesp als rechterteugel, uiteinde linkerteugel door gesp, wijst naar rechts.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:51

Ik heb werkelijk geen idee waar ik hem heb hangen. Zal er eens opletten.