Help, mijn paard spiegelt mij!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:39

ik zie dat je, als je het paard naar de hoefslag wilt sturen, je buitenhand van de hals doet. Dit moet nu juist niet!
Je wilt binnenstelling dus doe je binnenhand iets van de hals (i.p.v. je buitenhand), buitenteugel er aan houden, tegen de hals en met je binnenbeen "duw" je je paard naar buiten.

Ik zie dat je paard echt doet waar hij zin in heeft, je hebt echt niks te vertellen! Je mag best "brutaler" rijden, in de zin van consequent en duidelijk zijn. Je paard moet doen wat jij zegt dat ie doen moet.

Mijn paard heeft hier op de linkerhand ook een handje van, dit doet ze voornamelijk om onder het werk uit te komen. Consequent blijven is het advies.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:39

Wat een vervelend probleem! Ik heb helaas geen oplossing voor je. Wat me wel opvalt is dat ze op het filmpje wel netjes een aantal keer over de hoefslag draaft bij H-E-K, was dit toeval of krijg je dit wel vaker voor elkaar?
Laatst bijgewerkt door EvaC op 11-12-14 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:40

Joolien schreef:
Blind paard?

Hij doet het zowel op de linker-als rechterhand, dus daar zou ik in dit geval niet aan denken. Lijkt mij echt een rijtechnisch probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:44

Wedstrijden is niet mijn doel, al vind ik het zo met onderlinge wedstrijden wel leuk om mee te doen. Ook voor de ervaring, maar ook omdat iemand anders je dan beoordeeld en je weer even de aandachts-punten onder ogen krijgt. Mijn doel was altijd om die aandachtspunten te verbeteren, en op die manier te groeien, echter is dat met Bijke een 10-jaren plan vrees ik..

Ze heeft soms inderdaad hele nette stukjes, echter kan dat van het 1 op het andere moment omslaan als een blad aan een boom. Soms doet ze 5 rondjes perfect waarbij ik haar ook helemaal de hemel in prijs en lekker ontspannen kan rijden, en dan plots valt ze met haar lijf weer naar binnen, hoofd naar buiten en is de communicatie ver te zoeken..

smileydees

Re: Help, mijn paard spiegelt mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:49

zoooo herkenbaar. Onze tinker spiegelt mijn dochter ook precies. Bepaalde dingen zijn haalbaar, andere dingen af en toe gewoon niet. Zij krijgen nu als advies om het echt per stukje uit te proberen. Dan weer wat anders. Alles proberen naar je eigen hand te zetten. Niet net zolang doorgaan tot het lukt. Al is het maar 1 pasje wijken. dan weer wat anders. Halthouden, ok ga je achteruit, nou dan doe je dat. dan weer verderstappen om vervolgens weer halt te houden. Met andere woorden iddd bezighouden en vooral niet te lang met 1 iets doorgaan. Goed en positief afsluiten. Ben je zelf gestressed ga dan wat anders doen, of op een andere manier.bv longeren of alleen losgooien en poetsen.. Paard en ruiter gefrustreerd werkt niet.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:50

Van groepslessen leer je niks, ik denk dat jij meer hebt aan een privéles.
Denk echt dat je haar dan binnen twee maand over de hoefslag hebt!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:51

Is dit paard qua temprament en leeftijd misschien te hoog gegrepen voor je? Dat ze eigenlijk gewoon een loopje met je neemt en je constant veel te snel af is? Ik kan me namelijk haast niet voorstellen dat er geen instructeur is die je hier mee kan helpen of een ander ruiter die haar dit wel kan afleren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:55

Kan het zijn dat er gewoon geen klik is tussen jullie, er is zo veel mis communicatie. Ik herken dit namelijk iemand had dit ook en er was gewoon geen klik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:58

Aan prive-les hangt helaas weer een heel ander prijskaartje, en we hebben het helaas niet erg breed (eerder erg krap). De reden dat we de paarden hebben is omdat Bijke (mijn merrie) zelf gefokt is uit de oude merrie van mijn ouders, en de paarden tegen kost-prijs bij mijn ouders gestald kunnen staan. Als we de paarden ergens anders moesten stallen zouden we ze al moeten verkopen puur omdat wij het geld er niet voor hebben..

Omdat Bijke zelf gefokt is, en verder 100% betrouwbaar, zal ik haar ook nooit verkopen. Het is een schat van een dier, alleen met rijden kan ik haar wel wat doen soms.. Omdat mijn eigen niveau lang niet goed te noemen is (recreatie-ruiter, niets meer en niets minder) heb ik een ervaren bijrijder voor haar welke ze op de manege ook op de jonge/ groene paarden laten rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-14 16:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:58

Op voorwaarde dat fysiek alles in orde is, dus ook haar zicht, moet met dit paard gewoon flink terug aan de basis gewerkt worden. Ik zie op het filmpje een paard wat gewoon maar wat rondkoerst in een piste, staat weinig rem op en al helemaal geen stuur. Het enige wat '' werkt '' is de gas. De hoefslag is dus niet het enige probleem ;)
Neem eerst jezelf eens serieus onder de loep en vraag je eens af of jij in staat en bereid bent voldoende tijd te investeren om dit paard de basis op een correcte en eerlijke manier bij te brengen.
Zoniet, vrees ik dat je aan dit paardje nooit plezier gaat beleven want blijkbaar is 2 x per week training op de huidige manier niet de goede weg.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 11-12-14 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:59

Paard luistert gewoon niet naar je, en lijkt best vaak de balans te verliezen. Geen enkel paard kan goed lopen uit balans. Ik zou ja paard vaker aan het werk zetten en aan die balans werken: longe, dubbele longe, grondwerk en uiteraard ook onder het zadel.

Doet ze zo in elke bak, ben je al is op andere locaties gaan rijden, want op dit filmpje is er best veel rond de bak te zien waar ze op kan reageren. Ga eens wat nieuwe locaties opzoeken, doe alsof er niks aan de hand is en rijd op deze locatie zonder stress, gewoon om te rijden.

En als laatste: op zoek naar 1 op 1 begeleiding, dan is er zoveel meer tijd in een halfuurtje om aan jou te werken dan en uurtje in groep.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:00

Shanna schreef:
Aan prive-les hangt helaas weer een heel ander prijskaartje, en we hebben het helaas niet erg breed (eerder erg krap). De reden dat we de paarden hebben is omdat Bijke (mijn merrie) zelf gefokt is uit de oude merrie van mijn ouders, en de paarden tegen kost-prijs bij mijn ouders gestald kunnen staan. Als we de paarden ergens anders moesten stallen zouden we ze al moeten verkopen puur omdat wij het geld er niet voor hebben..

Omdat Bijke zelf gefokt is, en verder 100% betrouwbaar, zal ik haar ook nooit verkopen. Het is een schat van een dier, alleen met rijden kan ik haar wel wat doen soms.. Omdat mijn eigen niveau lang niet goed te noemen is (recreatie-ruiter, niets meer en niets minder) heb ik een ervaren bijrijder voor haar welke ze op de manege ook op de jonge/ groene paarden laten rijden.

Alnsog denk ik dat jullie er meer van leren als je één keer in de maand een privéles neemt, dan elke week groepsles. Zou hier echt naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:02

Dit doet ze in elke bak helaas. Normaal is er enkel aan de voorkant (waar nu gefilmd werd) wat levendigheid en verder rond-om de bak niks. Omdat het wedstrijd was is dit wat drukker dan normaal. Ik heb ook nog wel een filmpje van het los-rijden eventueel, zal even kijken of ik die ook ge-upload krijg.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:11

0000 schreef:
Tja....Ik denk niet dat het niet op de hoefslag lopen nou je grootste probleem is. Je paard trekt zich gewoon bijzonder weinig aan van jou en jij reageert daar niet of veel te laat op, je loopt echt continu achter de feiten aan. Ik denk dat op dit moment de enige manier om dit op te lossen is het paard een paar weken laten doorrijden door een goede ruiter en zelf een aantal keer lessen volgen, liefst bij diezelfde ruiter op een wel goed opgeleid paard. Jullie beiden even 'resetten' zal ik maar zeggen. Samen komen jullie hier imo niet meer uit omdat het een enorm ingesleten en verankerd probleem is geworden.

Verder denk ik dat het handig is om er even rekening mee te houden dat je met eens per week rijden niets opbouwt qua conditie of spierkracht. Je mag dus, als je eerlijk bent naar je paard, eigenlijk niet verwachten dat er op een bepaald punt nog vooruitgang inzit. Natuurlijk kan ze veel meer dan ze nu laat zien hoor, maar dat is ook wel iets om even in je achterhoofd te houden.

Pluspuntje, je hebt wel een vreselijk braaf paard!

Hier ben ik het volledig mee eens.
Kun je geen extra privé les nemen per week met een goede instructeur ? Met 1x per week en je huidige plan van aanpak ga je dit niet oplossen. Waar heb jij je paard laten doorrijden ? Als ze terugkomt en ze kan niet meer stilstaan zou ik toch mijn twijfels hebben over de kundigheid van die ruiter. Een goede ruiter is niet pressé een goede africhter.

Hetzelfde met het vooraan lopen op buitenritten. In het begin is het best wel normaal dat ze nog niet goed voorop durven, maar na verloop van tijd als de enge dingen weg zijn zou je toch hier en daar al op kop moeten kunnen lopen. Mijn merrie is daar ook niet de makkelijkse in en daar moet je aan werken. Eerst af en toe eens vooraan lopen en uw paard niet zelf laten beslissen wanneer die achteraan gaat lopen. Met trailer naar het bos en te paard terug naar stal bvb. Dan hebben ze minder de neiging om rechtsomkeer te willen maken om bij de andere paarden te blijven, maar door iets heel hard te willen alleen komt het er niet. Je zult er echt aan moeten gaan werken en de juiste begeleiding vinden.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:14

Dit:
Citaat:
Alnsog denk ik dat jullie er meer van leren als je één keer in de maand een privéles neemt, dan elke week groepsles. Zou hier echt naar kijken.

Dat heb ik met mijn lastpak-paardje ook gedaan, en heel veel profijt van gehad. Veel stapjes terug doen, en iemand zoeken die goed privé les geeft. Dat hoeft echt niet overdreven duur te zijn, en je hebt er de rest van jullie leven plezier van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:16

Op buitenrit gaan wij met de trailer heen en terug. Het is een omgeving minimaal 20 km vanaf stal omdat er in de dichtbije-omgeving geen buitenrijdmogelijkheden zijn. We rijden altijd met zn 2en. Ze wilt ook niet rechtsomkeert, echter zodra ze voorop komt en dat beseft gaat ze stil staan zodat de ander weer aan kop is. Er voorbij lukt ook niet/ amper. Nu moet ik zeggen dat we nog maar 5 a 6 keer op buitenrit zijn geweest en ook niet steeds dezelfde route rijden, dus de omgeving is haar ook nog wat vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:18

Bij deze een korte video van het losrijden, ik ben het paard dat nog stil staat in het filmpje.
Ik zocht eigenlijk een ander filmpje maar die kan ik niet meer vinden helaas.. Bij het losrijden was ik overigens erg tevreden, was ze braaf en lekker aan de hulpen.

Jullie denken dus niet dat bitloos het proberen waard is?
Wat raden jullie aan aan prive-les? Ik heb zelf niet het idee dat 1 keer per maand veel uit zal halen omdat ik dan de rest van de maand maar wat aan het aanmodderen ben.. Dressuur/ springen/ western/ iets anders?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:00

Op het eerste filmpje lijkt het wel alsof ze bang is van de bakrand. Hoe reageert ze op schriktraining?

Ik vind haar verder idd wat over haar tempo lopen, uit balans. Ik vermoed dat mijn instructrice in dit geval zou aanraden om korte stukjes te draven (wij rijden veel grote cirkels), en zodra je voelt dat ze te snel gaat "fietsen", terugnemen naar stap en weer de overgang rijden.

Je zegt ook dat je probeert te letten op je juiste stelling en buiging, maar filmpje in de binnenbak zie ik minstens 90% van de tijd het paard met buitenstelling lopen. Paard leren wijken voor je binnenbeen zou dus kunnen helpen, want als je het hoofd naar buiten draait, dan komt die neus boven de hoefslag, maar kan het lijf niet meer mee, omdat ze dan met haar neus tegen de bakrand zit.

Als je maar 1x per week tijd hebt om te rijden, is het mss niet slecht om haar wat te gaan gymnastiseren aan de hand of aan de longe, kan je doen in 10 minuutjes per dag, maak je de spieren ook wat sterker en soepeler mee, zonder dat je een uur in de weer bent. Want idd: met 1x per week gaan de spieren die door het rijden gestretcht worden, na een week weer terug bij af zijn. Dat effect kan je vermijden door die spieren tussenin weer wat te activeren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:02

Nav het 1e filmpje vraag ik me af je niet te hoge eisen stelt?
Je wil een proefje rijden, maar het dier kan nog geen rechte lijn lopen, zo ontzettend uit balans is ze.
Ga eerst eens een jaartje rustig oefenen, aansterken, figuren rijden, rechte lijnen rijden. Ze kan nog zo weinig en ze zwalkt alle kanten op behalve de goede.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:08

Ik heb alleen het 1e filmpje gekeken en kon het niet uitkijken eerlijk gezegd. Je moet stoppen met jouw focus op het sturen te leggen. Jouw paard wil niet alleen niet op de hoefslag maar wil ook niet op een volte. Jij stuurt met je handen maar paardrijden doe je met je hele lijf, niet met de teugels. Ik denk dat dit paard voor jou te onervaren is. Stap je op een heel goed gereden paard en rij je deze op dezelfde manier, denk ik dat je binnen de kortste keren hetzelfde probleem hebt. Ga je eens verdiepen in alle hulpen en zoek een echte goede instructeur, komt het vast goed al zal het tijd kosten. Jouw paard is in ieder geval niet de schuldige, zoek het in jezelf. Je moet beter leren sturen.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:22

Ik heb het filmpje gekeken en kan me ook vinden in wat Joolien zegt. Zelf zit je er natuurlijk niet erg ontspannen op, als jouw paard minder ziet heeft ze juist veel vertrouwen en ondersteuning nodig. Op dit moment krijgt ze dat niet op de juiste manier waardoor het kan zijn dat ze niet naar de hoefslag durft (met andere paarden die haar insluiten ook niet). In stap doet ze het nu redelijk schrijf je, dat kan dus vanuit het vertrouwen komen. Zou haar in elk geval even na laten kijken door een dierenarts, je kan het maar beter zeker weten. Mooi paard is het trouwens!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:29

max66 schreef:
ik zie dat je, als je het paard naar de hoefslag wilt sturen, je buitenhand van de hals doet. Dit moet nu juist niet!
Je wilt binnenstelling dus doe je binnenhand iets van de hals (i.p.v. je buitenhand), buitenteugel er aan houden, tegen de hals en met je binnenbeen "duw" je je paard naar buiten.

Je reageert niet op mijn rijtechnische tip ts. Heb je het al eens zo geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:33

Als je hier al anderhalf jaar aan werkt met je instructeur, dan wordt het echt heel hoog tijd voor een andere. Paard trekt zich geen ene moer van de ruiter aan, en jij versterkt het stuurprobleem door te proberen met haar hoofd te sturen ipv op de schouder.
Deze probleempjes (want het zijn echt geen gigantische dingen, zowel bij jou als bij het paard niet) zijn echt heel simpel op te lossen, mits je een goede instructeur zoekt en jij daar dingen van aan wilt nemen.
Laat je niet ontmoedigen, dit is echt te verhelpen, en zonder grove middelen of een enorme investering.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:41

Die van mij heeft ook vanaf het begin af aan al zulke streken gehad. Hij deed het super onder het zadel, maar de hoefslag ho maar! Zelf was ik ook onzeker doordat wij allebei zeer slechte ervaringen hadden met een bepaalde kant van de bak. Hij is aan één kant door het hek heen geklapt en in de sloot beland met een stroomkabel om z'n hals. Daardoor was ik onzeker geworden en dat had meneer natuurlijk meteen door. Na een hele tijd besloten mijn instructrice en ik dat het klaar was met dat gesodemieter en zij kwam met de, voor mij, magische tip.
Kijken waar je heen wil! Focus je na elke hoek weer op een punt waar je heen wil en rijd daar heen. Klaar. Niet meer en niet minder. Zoek een bordje, een boompje, een paaltje, een raam of weet ik het wat en rijd daar heen. En verrek, hij deed het ook nog :+ Doordat je kijkt waar je heen wil kan je veel beter voelen wat er onder je gebeurd en dit bijsturen met je been. Ik heb niet het idee dat dit paard blind of bang is voor de bakrand, ik heb eerder het idee dat ze gewoon niet luistert en lekker haar eigen ding. Ookal is wedstrijd rijden niet je doel, een paard hoort gewoon op de hoefslag te kunnen lopen als jij dat vraagt.
Als priveles een probleem is qua kosten plaatje zou ik er liever voor kiezen om om de week priveles te hebben dan elke week een groepsles.
Succes in ieder geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:43

max66 schreef:
max66 schreef:

Je reageert niet op mijn rijtechnische tip ts. Heb je het al eens zo geprobeerd?

In de lessen zijn we hier op aan het focussen, echter als ik gefrustreerd ben dan doe ik het toch uit automatisme nog verkeerd, omdat ik haar op de verkeerde manier dichter bij de hoefslag in de buurt krijg dan op de goede manier.

Thuis heb ik deze rijtechnische problemen een stuk minder moet ik zeggen, dan komen ze enkel als Bijke "haar kop verkeerd heeft staan", echter rijd ik bijna nooit thuis maar meestal op de manege.