Ok, daar gaan we....
risje schreef:Dat je te snel teveel hebt willen doen is denk ik nu wel duidelijk. Een pony die een jaar niks heeft gedaan moet je nooit meteen wissels willen rijden, verzamelen of zijgangen. dat gaat gewoon niet, is veel te zwaar en heeft hij de bespiering niet voor. En helemaal een pony met een lichamelijk gebrek, kan gewoon dit niet doen. Tenminste het lijkt alsof je dit meteen de eerste keer deed, "omdat hij het altijd al zo goed kon".Of had je hem wel al een tijdje weer gereden?
Ook al kon hij dit altijd, eerst heel rustig opbouwen, daar is een oude pony echt niet anders in dan een jonge pony. Terug naar de basis en wanneer hij aangeeft verder te kunnen pas verder gaan. Niet iets uitvoeren omdat je wil testen hoe hij reageert. Nu zorgvuldig opbouwen zorgt er alleen voor dat de opbouw beter verloopt en geen extra klachten zal geven....
Oh en je zegt hij doet het wel en uithoudingsvermogen is goed, pas bij zo'n werkwillige pony goed op dat je dit niet verward met graag voor je willen werken. Je zegt zelf immers al dat hij niet snel aangeeft dat er wat mis is.
Maar goed allerbelangrijkste is dat jij er alert op bent, dus jullie komen er wel!
Ik heb heel duidelijk gesteld dat ik NIET verzamel. Dat kan hij echt niet aan. Zijgangen hoeven geen zigzagappuyementen te zijn he. Het gaan om kruisen, overstappen in stap, draf en galop. Het gaat om een pony die je alle kanten op kan zetten met een open hand. Opzij lopen is hetzelfde als rechtuit. Omspringen doet een veulen in de wei al. Ik denk dat je (en dat is naar iedereen met deze opmerking gericht) een onderscheid moet maken tussen de perfecte oefeningen en basistraining. Dat laatste kan meer dan alleen rechtuit rijden zijn. Buiging hoort daar ook bij.
Uithoudingsvermogen test ik met hartslag, ademhaling en hersteltijd, dus dat zit wel goed. Voor de laatste opmerking wil ik je overigens bedanken, fijn om af en toe iets positiefs te horen
aeolusnr1 schreef:Ik begrijp er niets van, ik vermoed dat je een dierenarts uit dromenland geraadpleegd hebt ?????
Tjaaa maakt me ook verder niets uit hoor, aan jou als eigenaar de vrije keuze.
Maar ik zou het echt nooit of te nooit overwegen nog plaats te nemen op een dier met dit soort mankementen.
En ik blijf erbij, let op, als hij door een foute beweging ineens in een serieuze pijnsituatie terecht komt, dan riskeer je je leven, dan krijg je toestanden die een echte rodeo waardig kunnen zijn.
Want jij kent de pony en weet wat hij wel en niet kan? Hij is ziek geweest, maar nu beter dan we ooit hadden durven dromen. De ks is niet ernstig, maar ik ben er erg alert op. Bij de initiele diagnose in de kliniek werd zelfs gezegd dat hij nog voluit zou kunnen werken (for the record: dat is niet nu). Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt, maar ik vertrouw toch maar op die da, dan kan jij verder dromen.
Ik blijf voorlopig werken aan de lijnen. Zijn rug was vanavond weer enorm verbeterd, zelfs minder hol dan voor het rijden. Hij krijgt weer btje bovenlijn! Had wel wat spierpijn in zijn billen vooral. Voor de kar zou ik voor een andere pony een goed idee vinden, dat krijgen ze fijne bespiering van, maar ik vrees inderdaad dat hem voor de kar niet alleen voor ons twee levensgevaarlijk zou zijn