Training van een druk jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:50

FriesWytske schreef:
Als ik jouw was zou ik de sportfit niet meer voeren. Hier zit ook haver bij in.

Mijn paard wordt ook stront vervelend van Sportsfit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:23

NikkiB1991 schreef:
@frieswytske, Dat zie je verkeerd. Ik weet dat dat hoofd vanzelf wel naar beneden komt als aan alle andere voorwaarden is voldaan. Daar wacht ik ook gewoon op, en meestal na het eerste galopje laat hij zijn hals al een beetje vallen.

@ de rest,

Iedereen leest nu dat hij maar 2 uur per dag vrije beweging krijgt, maar dat is wel het absolute minimum op een dag dat ik 101 dingen te doen heb. Dat komt gelukkig niet vaak voor. Het is bijna altijd een stuk meer. Nu is het wel zo dat wij geen buitenzetservice oid hebben, dus voor elke minuut dat mijn paard buiten komt ben ik er ook. Je mag ze dan ook niet alleen laten, dus dan zit je makkelijk 4 uur paardjes te kijken. Dat is dus nog wel eens lastig. Verder pakken stalgenoten hem ook nog vaak om bij hun paard te zetten. Die 2 uur is dus de sporadisch voorkomende crisisdag, maar vaker is het 4 uur, 6 uur, op zondag meestal zelfs de hele dag.

Aan de losse teugel galopperen ga ik eens proberen, dat heb ik nog niet gedaan, altijd minimaal licht contact. Mentaal meer uitdagen ga ik ook eens naar kijken.

Ik vraag mij trouwens af hoe jullie het voor elkaar krijgen maar een half uurtje te rijden. Ik heb dan nog echt niks gedaan, als ik de 10 minuten instappen, 10 minuten uistappen en 5/10 minuten losdraven mee moet tellen... Rekenen jullie het in en uitstappen niet mee?

Bedankt voor het reageren in ieder geval, ik heb weer wat nieuwe ideeën gekregen! :D

Hier komt een paard wat net onder het zadel is, niet langer dan 20 minuten aan het werk. Is lang genoeg voor ze. Jij hebt het over met de ontspanning bezig zijn. Dan ben je in mijn ogen dus met die voorkant bezig. Daar is het nu nog veel te vroeg voor. Je moet zorgen dat je paard balans krijgt onder het zadel.
Zou zeggen plaats eens een filmpje>

NikkiB1991

Re: Training van een druk jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 13:32

Het paard is ongeveer een jaar onder het zadel. Zijn balans is natuurlijk nog niet perfect, maar hij komt redelijk de baan door. En ontspanning zoek ik door zijn hele lijf, niet alleen aan de voorkant. Heb gaat mij hierin vooral over het ruggebruik, mijn inziens gaat dat makkelijker als hij ook lang en laag kan. Maar ik loop dus echt niet aan zijn hoofd te prutsen, ik sta wel toe als hij het aanbied.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:39

Ik denk dat je met verandering van voerbeleid en verandering van weidegang al heel veel bereikt hebt. Maar daarin sluit ik me aan bij mijn voorgangers, herhalen is zo zinloos :) .

Ik rijd mijn paard ook max een half uur en heb dan echt veel gedaan. Mijn paard komt altijd van het land en instappen doe ik vaak wat korter, ik heb niet te maken met de wat koudere spieren van een paard dat van stal komt. Na een half uur is het voor Caesar echt wel genoeg. Ik begin rustig met lange lijnen/voltes ed in alle gangen en daarna bezig met de zijgangen en dan als vanzelf met de oprichting. Langer als een kwartier ben ik met dat laatste niet bezig, dat kan hij fysiek nog niet.
Met de jonge paarden doe ik altijd lange lijnen rijden en de ruimere voltes. Ik zorg ervoor dat ik contact hou met de voorkant en dat het hoofd ong recht voor het lijf blijft. Kort door de bocht ben ik bezig met gas/rem/sturen en daar wat verfijning in aanbrengen en vertrouwd maken met het rijden. Zodat er mentaal snel ontspanning kan komen en ze vandaaruit ook weer beter kunnen leren en in zijn geheel balans gaat krijgen. En ik begin vrij vlot met een schouderbuitenwaarts, omdat ik merk dat dit de achterbenen weer helpt sterker te worden en ze dan weer helpt de balans te vinden. En inderdaad vandaaruit volgt vanzelf het zakken aan de voorkant.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 14:13

De sportsfit is inderdaad echt powermuesli. Ik geef dit aan mijn sportpaard extra erbij om hem juist wat heter te krijgen. Ik zou meer pulp gaan geven, olie toevoegen (olie langzaam opbouwen, soort maakt niet uit) en als je toch muesli wil geven als extra een basismuesli zonder haver geven. Olie is een hele goede krachtbron waar ze niet heet van worden. Je pulp is extra ruwvoer, evt. Kan je nog extra luzerne erbij geven. Succes!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:25

Voer is allemaal al wel gezegd Denk ook dat er veel te behalen is met aanpassing hiervan Dus niet minder maar ander voer Bv merrie brok maisvlokken aanvullen met lijnzaad En wortelen voor na het rijden ipv de slobber

Verder klinkt het ook wel een rijtechnisch probleem je vertelde al dat die in het begin ging rennen Daar heb je nu nog de na weeen van doordat die heet wordt en onder je uit gaat lopen

Ga aan de gang met de tempocontrole pas als je dat hebt kun je tussendoor aan de ontspanning gaan werken Onstpanning is allemaal prima Maar er moet natuurlijk ook wel inspanning zijn Hier bedoel ik mee zet het paard tussendoor wat meer aan het werk Dat deze zich niet gaat vervelen

Voor de tempocontrole ga je langzame overgangen rijden dus niet te kort achter elkaar Wees consequent Pas als deze echt wacht maak je weer overgang voorwaarts Desnoods moet je dan 10 rondjes stappen Ook in je tempo wisselen langzaam draven Maar niet vasthouden Voel je dat die blijft wachten ontspan je je hand Paard mag niet harder pas als jij been geeft en hierin blijven schakelen

Het zal de eerste weken moeilijk zijn Maar als je volhoud gaat het na een mnd veel makkelijker Je moet af en toe even wat minder om meer te bereiken Succes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:41

ik denk niet dat "Frieswytske" het verkeerd ziet, ik denk net hetzelfde.
Uit jouw uitleg meen ik zeker te kunnen opmaken dat jij best al wel wat kan rijden, maar een jong paard opleren is niet hetzelfde als een paard rijden.
Heel vaak worden er dingen overgeslagen, of amper gedaan of minimaal ingeoefend of gewoon niet gedaan omdat het tochg niet zinvol leek op dat moment, Offfff offff offff .......
Maar toch zijn al die onderdeeltjes even belangrijke onderdeeltjes in heel de puzzel, het paard leren hoe te ontspannen, hoe te reageren, hoe te vertrouwen, .....
Het moet voor beiden een leuke en uitdagende opvolging van proefjes worden.
Maakt niet uit hoe goed je zelf kan rijden, maar zonder goede begeleiding aan de kant, sla je zowiezo dingen over.
Zoek dus altijd de fout bij jezelf, niet bij het paard.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:52

]Hoi ik laat jonge paarden vaak wel 1 of 2x per week vrij bewegen om lekker hun overtollige energie kwijt te raken, en evt frustraties van zich af te bokken en rennen. ze moeten niet meer werk of minder eten maar wel plezier en afwisseling hebben vind ik succes er mee groetjes deess ps weidegang is ook belangrijk maar doet het niet alleen,vrij bewegen met longeerzweep evt zo'n kwartiertje bv, doet het echt goed..
Laatst bijgewerkt door deess op 06-12-14 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:52

Pavo is sowieso veeeel suiker en granen; is heeel veel energie. Probeer eens een melasse/granenvrije kruidenbrok. En probeer op een positieve manier te werken aan gehoorzaamheid. Dat geeft tevens ontspanning.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 00:23

Ik zeg ook niet dat frieswytske het verkeerd ziet, ik zeg alleen dat ze het verkeerd ziet dat ik die stappen aan het overslaan ben, want de dingen die ze noemt ben ik ook echt wel mee bezig.

En inderdaad, een jong paard rijden is heel anders, daar ben ik wel achter. Daarom heb ik ook goede begeleiding gezocht, van begin af aan, van een instructrice die zelf ook veel met jonge paarden bezig is.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:38

Ik heb niet het hele topic door gelezen, maar waarom geef je hem als extra voer( die sportsfit) zo een "energierijke" muesli? Kun je dan niet beter naar een dikmaker zoeken als in gebroken mais. Dus wel dikmaker maar weinig energiek. Dan eventueel een supplement bijgeven als je de magnesium ed graag wilt geven.
Ik denk persoonlijk dat je hier alleen een "oplossing" voor vind door hem terug te schroeven in voer of ander soort voer gaat geven.

Ik heb ook een paard wat van brok snel heet word. Hij is 680 kilo(wel te zwaar) en met anderhalve kilo basisbrok was hij al niet meer te houden als ik begon. Nu krijgt hij ong. 900 gram geplette granen per dag en een vitamine supplement en hij is nog nooit zo fijn te rijden geweest. Die granen zijn eigenlijk alleen maagvulling en het bevalt echt heel goed.