Tong uit de mond...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:34

Tessa_93 schreef:
lisalotn schreef:
Hallo,

we hebben ook al bitjes geprobeerd van verschillende diktes enzo... Zoiezo hou ik de bitpassessies in de gaten en zodra er eentje doorgaat in de buurt gaan we er heen. Hij neemt het bit heel gemakkelijk aan, doet mooi zijn mondje open en klaar om te gaan werken. Wel heb ik de indruk, hoe meer hij zich gaat concentreren en hoe meer hij op zijn achterhand gaat lopen, hoe meer hij zijn tong uitsteekt. Net een vorm van concentratie ofzo :) (want hij blijft wel hard zijn best doen met zn oortjes aandachtig en vooruit). Zijn mond is wel altijd vol wit schuim na het rijden, normaal is dit dan toch een goed teken?

Het schuim komt doordat ze niet (goed) kunnen slikken, dan gaan ze kwijlen.
Hoop dat er snel een bitpassessie in de buurt komt !

Hmm, onlangs een topic gelezen waar een artikel hierover was, waarbij dat niet zo was (dacht ik). Zal het nog eens zoeken.

Edit: http://paardenbitten.nl/het-bit/schuime ... de-arbeid/

orion456

Re: Tong uit de mond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:39

Al een keer zijn rug nagekeken door een osteopaat? Zadel nagekeken? Problemen met rug en zadel kan ook als gevolg hebben tong naar buiten. hoeft niet altijd in de mond te zitten dat tong naar buiten gaat.
Het kan ook iets aangeleerds zijn vanwege een probleem dat nu al verholpen kan zijn. Omdat hij het nu gewend is, blijft hij het doen ook al is het probleem al weg. Zou ook nog kunnen misschien?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:44

janahxginger, heb het artikel es doorgelezen, en daar geven ze toch ook aan dat de algemeen aanvaarde theorie is dat een "witte lipstick" mondje het ideaal is. Overmatig schuimen is idd niet goed, net als een te droge mond. Ik merk met de mijne dat ze meer schuim produceert als we in de clinch raken en ik te hard ben met mijn handen, dus bij ons is het zeker geen goed teken.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:47

hwn schreef:
janahxginger, heb het artikel es doorgelezen, en daar geven ze toch ook aan dat de algemeen aanvaarde theorie is dat een "witte lipstick" mondje het ideaal is. Overmatig schuimen is idd niet goed, net als een te droge mond. Ik merk met de mijne dat ze meer schuim produceert als we in de clinch raken en ik te hard ben met mijn handen, dus bij ons is het zeker geen goed teken.

Ja idd. Dit snap ik. Ik had het vooral over schuimen algemeen.

LisavdW26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:27

prugelpiet schreef:
LisavdW26 schreef:
mijn oude dpony deed dat ook, ik deed toen zijn sperriem 2gaatjes strakker en toen deed die het bijna nooit meer, later in de Z1 deed hij het weer ik heb toen een lage neusriem gekocht en hij heeft het nooit meer gedaan. in het begin schudde die toen wel veel met zn hoofd maar later werd hij minder sterk toen die aan zijn neusriem gewend was en zn tong deed hij er niet meer uit

Dit is dus geen oplossing he, dit is de mond dichtsnoeren...

lage neusriem is niet dichtsnoeren

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:19

prugelpiet schreef:
midgie schreef:
De tong uit de mond is een kwalijke zaak, ga geen oplossing bedenken maar zoek de oorzaak,
doet hij het ook als hij in vrijheid in de wei staat??

Wat voor oorzaken kunnen er achter zitten dan? Paard van TS is nagekeken, ik kan echt geen oorzaken meer bedenken...

Miss is de TS zelf wel de oorzaak, dan kan je een DA en tandarts laten komen maar dat gaat niet helpen,
Een goeie instructrice die niet met oplossing van ander bit, of strakkere sperriem enz enz kan nog best wel eens de oplossing zijn.
Als het paard na gekeken is en alles past en zit goed dan is het de oorzaak van de ruiter, eigenlijk is dat altijd , want de ruiter/trainer hoort te zorgen dat het paard dit niet ontwikkeld, het paard geeft aan dat hij pijn heeft of ergens hele erge last van heeft, dat ga je niet oplossen door zijn mond te snoeren, dat vind ik dieren mishandeling, sorry, maar snap niet dat mensen zo nog met hun dieren om gaan,

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:32

Ik dacht juist dat dit bijna altijd het gevolg is van rugpijn of een aanleuningsprobleem?
Heb je les ts?

Dichtsnoeren is wel het laatste wat je moet doen. Dat doen van die mensen die niet zo goed verder nadenken in het belang van paardlief. Want ookal uit hij het zo klein, kan best wat vervelends aan de hand zijn. Zie ook al helemaal voor me wat voor typjes dat zijn :+

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 11:07

Ik krijg wekelijks les plus maandelijks van een internationale trainer... Dus denk dat ik qua begeleiding wel goed zit. Zadel is nagekeken, hij doet het ook bij andere ruiters (ook professionelen), hij doet het ook in de koets zonder ruiter...

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:53

LisavdW26 schreef:
prugelpiet schreef:
quote="LisavdW26"]
mijn oude dpony deed dat ook, ik deed toen zijn sperriem 2gaatjes strakker en toen deed die het bijna nooit meer, later in de Z1 deed hij het weer ik heb toen een lage neusriem gekocht en hij heeft het nooit meer gedaan. in het begin schudde die toen wel veel met zn hoofd maar later werd hij minder sterk toen die aan zijn neusriem gewend was en zn tong deed hij er niet meer uit

Dit is dus geen oplossing he, dit is de mond dichtsnoeren...

lage neusriem is niet dichtsnoeren[/quote]

Sperriem strakker doen is wel mond dichtsnoeren,
En dit alles is symptoombestrijding ;)

Anouk74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:08

lisalotn schreef:
Hallo allemaal,

bedankt alvast om dit topic te openen :) en alle raad is meer dan welkom!

Sinds een jaartje rij ik een 8jarige D-pony ruin. Een zeer werkwillig karaktertje, enorm braaf en betrouwbaar. We vlogen in 1 jaar door het A niveau (wvur in Belgie) en starten nu samen de L.
Op zich gaat alles dus meer dan goed maar ons enige probleem is zijn tong... Die hangt er bijna constant uit, al sinds het begin van onze training (en ook bij zijn vorige trainer).

Ik probeerde al (samen met mijn lesgevers) verschillende bitjes, riemen meer aanspannen, riemen losser, ... De pony loopt ook nationaal in de koets en ook daar toont hij hetzelfde probleem.

Iemand tips? Pony wordt jaarlijks behandeld door de tandarts dus dit probleem is al uitgesloten :)

Alvast bedankt!

Groetjes,
Lotte

Misschien is een myler bit level 2 of 3 een verbetering/oplossing . Dit bit is anathomisch gevormd en is rechts/links onafhankelijk en heeft tongvrijheid waardoor je paard makkelijker kan slikken. En het bit daardoor stiller in de mond ligt. Bij de paardenschuur in Amerongen mag je het bit twee weken proberen. Niet tevreden is geld retour.