druk, afgeleid paard ontspannen laten lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShoanaJ

Re: druk, afgeleid paard ontspannen laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 13:34

Ongeveer 4-6 keer per week, een uur. 1 keer per week spring ik. Hij krijgt volgens mij redelijk veel beweging qua rijden.

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 13:35

Gewoon een halve kg volgens mij. Dat is dus twee keer per dag een kwart schep, de schep heeft een inhoud van 1 kg.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:36

Ik zou sowieso het krachtvoer gaan verminderen naar een halve schep op een hele dag. In twee voerbeurten dus twee keer een bodempje krachtvoer. (Evt vitaminebrok bijvoeren).

Dat de schep een inhoudt van 1kg heeft wilt niet zeggen dat het ook een kilo is.. Vul het maar met veren en je komt nooit op een kilo uit. :)

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 14:49

Dus de muesli afbouwen? En dan wel extra ruwvoer?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:54

Mijn Keuze zou dat idd zijn met onbeperkt ruwvoer. :) daarnaast idd niet aan de voorkant zitten. Paard moet eerst leren op juist tempo te lopen voordat je hem kan gaan activeren.

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 13:50

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:58

Pas met voer minderen wel op dat hij niet gaat invallen. Hij wordt redelijk regelmatig bereden, dus kan zijn dat ie aan een 1/4 per keer (bodempje) te weinig heeft. Maar er zijn zat paarden die het prima doen op 2x 1/4 en gewoon voldoende ruwvoer (mits van goede kwaliteit).
Ben wel benieuwd naar of je verandering gaat merken, en of het beter gaat...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:08

Invallen van vermindering krachtvoer zullen ze niet doen hoor.. Wel als ze geen tot weinig ruwvoer krijgen. Die van mij heeft endurancewedstrijden gelopen op zulk laag voer, niks mis mee...

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:54

Wat ik doe/ deed: lekker tutten poetsen en zadelen en dan in de bak eerst vijf minuten stappen aan de hand. En ik weet niet of je je paard leid op de manier van voor je paard lopen of er naast, maar in iedergeval bepa jij jou positie en die van je paard. Dan wandel ik door de bak en beginnen we bij t begin. Ga ik stil staan dan gaat mijn paard dat ook. Wil ik achterwaarts gaat ze dat. En wil ik weer stappen en wandel ik weg dan gaat ze mee. Ze respecteerd haar positie en wacht op commando's. Ik leid, zij volgd. Volgende stap aan de longe. Nette voltes in stap op der eigen Benen.af en toe eens recht uit. Ze blijft t zelfde tempo stappen en laat vanzelf der hals een keer zakken. Gaat dat goed dan in een bescheiden drafje en pas als dat goed gAat een galopje. Energie kwijt mag, tuurlijk, maar ze moet eerst gehoorzamen! Van een druk en rennerig paard is het nu in drieweken een ontspanne paard, dat aan de longe en onder t zadel op eigen benen staat en autonoom is. Tuur ijk is m'n paard niet perfect, en kost het tijd en geduld, maar dan kom je er wel. Begin bij t begin. Niet rijden om te rijden, maar rijden als ze er beter van wordt. Gaat het aan de hand goed maar aan de longe niet? Jammer dan niet rijden maar even door oefenen aan de longe en eventueel weer afsluiten aan de hand. Eerst de "simpele" dingen en het wederzijdse respect goed krijgen. Ik dacht veel te rijden met m'n drukke paard. Ben er in drie weken achtergekomen dat de basis , vertrouwen en zekerheid het belangrijkste waren, en dat heb ik eerst opgelost! En nog gebeurd het wel dat ik denk te gaan rijden maar ik niet de respect/concentratie krijg op t moment dat ik der bijvoorbeeld uit de wei haal. Nou dan word het dus eerst aan de hand werken! Geduld is het sleutel woord! Succes

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:15

Somebitch schreef:
Invallen van vermindering krachtvoer zullen ze niet doen hoor.. Wel als ze geen tot weinig ruwvoer krijgen. Die van mij heeft endurancewedstrijden gelopen op zulk laag voer, niks mis mee...

jou paard misschien niet. maar genoeg andere paarden wel. sommige paarden hebben het nou eenmaal nodig. bijvoorbeeld paarden die onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben maar niet de hele dag door knabbelen uit zichzelf. ook ingevallen paarden die bewust bijgevoerd worden vallen vaak in zodra je daar mee stopt.

en voor TS heb ik weinig tips. ik zou het moeten zien gebeuren. kan je niet een keer een filmpje plaatsen? vaak is het wel zo, zoals op de eerste pagina iemand zei, dat het aan jou manier van rijden ligt zeker omdat je het paard al een tijdje hebt en het van kwaad tot erger is geworden. ergens zit er dus iets bij jou. "zagen" is not done. en wanneer een instructrice dat aan raad zou ik de les gewoon verlaten want dat betekend gewoon dat ze net zo onwetend is als de ruiters die ze les geeft. jou prive instructrice daar in tegen zou dit probleem wel met jou op moeten kunnen lossen en ik vind het vreemd dat dat nog niet gelukt is. maar nogmaals zonder filmpje kan ik je iig niet helpen helaas.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:59

Dat kan dan ook makkelijk door speedibeet met zemelen te voeren, dat is een dikmaker daar helpt biks. of mueslie echt niet aan. :n

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:08

In de western wordt dit opgelost door iedere keer als je paard harder loopt dan jij wil en niet wil ontspannen door op de volte te gaan. Niet gaan trekken aan de teugels, maar gewoon de volte kleiner maken tot het tempo er uit is. Daarna proberen weer een stukje recht, gaat hij weer harder, weer op de volte enz. Op de volte moet je paard harder werken met een hoog tempo, meestal komen ze dan vanzelf terug in tempo en omdat je dit niet doet door aan de teugel te trekken, blijft hij zacht in de mond. Probeer ook jezelf tijdens het lichtrijden zwaar te maken in het zadel en probeer zelf een langzamer tempo in het lichtrijden aan te houden, zodat je hem als het ware op je zit terug gaat leren komen. Daar zul je later profijt van krijgen, zeker als hij een zachte mond houdt. Houdt de teugels op een normale druk, ga niet lopen pingelen, zolang je daar niet voldoende gevoel voor hebt. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:18

[/quote]
Waarom moet er altijd iets medisch aan de hand zijn? Toevallig ken ik de TS en het paard, pony eigenlijk. TS heeft nog niet heel veel rijervaring met eigen paard/pony en de pony is Slim. Weet hoe hoe er gebruik van kan maken om onder het werk uit te komen als er een minder ervaren persoon op zit. tS komt er met haar begeleiding echt wel. Duurt alleen iets langer dan TS waarschijnlijk voor ogen had. :) Helemaal niet erg. Paardrijden leer je tenslotte nooit zegt men. :D[/quote]

zo'n rare gedachte is het anders niet om iets medisch uit te sluiten. Mij paard vertoonde dit gedrag ook en daar bleek het zadel niet goed te passen. Meeste paarden geven pijn aan door te bokken, steigeren of staken, de mijne doet het door onder me uit te lopen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:37

Citaat:
zo'n rare gedachte is het anders niet om iets medisch uit te sluiten. Mij paard vertoonde dit gedrag ook en daar bleek het zadel niet goed te passen. Meeste paarden geven pijn aan door te bokken, steigeren of staken, de mijne doet het door onder me uit te lopen.

In dit geval is het niet medisch. Slimme pony en onervaren ruiter. 1 en 1 = simpel 2. Pony deed het in het begin bij de vorige eigenaar en bijrijdster ook. Dat hebben ze uiteindelijk rijtechnisch op kunnen lossen toen ze meer rijervaringg haddn opgedaan met privelessen.
Bij elk "probleem" wordt er altijd zadel, rug, tanden geroepen, terwijl het vaker zo is dat het aan de onervarenheid van de ruiter ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:48

Maar nog vaker wordt er door gereden met een paard dat pijn heeft omdat ruiter en mensen er omheen ervan overtuigd zijn dat het iets rijtechnisch is of mdat ze denken dat het paard gewoon niet wil werken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:06

Mwah, meer een hype van roepen over slecht onderhouden gebit of niet passende zadels. Ik zeg niet dat dat nooit problemen geeft, maar imo wel veel te vaak zonder naar het eigen kunnen/tekortkomingen te kijken. En daar zijn er meer van dan je denkt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:14

Als hij echt in volle snelheid de bak door wilt gewoon een keer doen en als hij dan moe wordt en terug wil vallen extra gas er bij , gaat hem snel vervelen. Wat ook wil helpen is voor het lessen / rijden even goed longeren.

Ik heb ook zon paard. Ziet alles , snel afgeleid en graag boven haar tempo uit willen lopen.

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 19:20

Het is de afgelopen twee weken super goed gegaan! Twee keer privéles gehad (van G, Sim). Heel erg gewerkt aan tempocontrole. Druk op de teugels tot hij in 'mijn' tempo loopt en dan hand ontspannen. Ik kan nu steeds vaker al heel snel ontspannen en hoef maar een klein beetje druk op de teugels te zetten. In het begin is hij nog wel altijd druk en afgeleid, maar zodra hij mij begint te gehoorzamen komt de ontspanning ook (tegenwoordig gaat dat steeds sneller). Longeren doe ik niet, want dat zorgt er vooral voor dat hij zijn energie kwijt raakt en daardoor niet meer de drang naar voren heeft. Het is in mijn geval volgens mij vooral belangrijk dat hij gewoon gehoorzaamt. Ik heb net gereden en het ging echt ontzettend goed, hij was lekker ontspannen. Zaterdag heb ik trouwens mijn eerste officiële B-proef dressuur!

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 19:25

Hij geeft bij die ontspanning trouwens ook na, zonder ook maar te 'zagen' of iets dergelijks. Verder rijd ik heel veel figuren om zijn aandacht er bij te houden.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:04

Fijn!!!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:44

*vind ik leuk!"

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:00

Leuk! Filmpje? :) fijn dat jullie elkaar nu beter begrijpen en het rijden ook direct al beter gaat :)