Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joltsje schreef:Ik zou voor een martingaal gaan. Die werkt niet in als het niet nodig is.
bij een thiedeman vraag je toch om je paard aan de teugel te krijgen.
Maar voor een keertje. Maak je vooral niet druk en doe waar je je goed bij voelt.
igor001 schreef:Joltsje schreef:Ik zou voor een martingaal gaan. Die werkt niet in als het niet nodig is.
bij een thiedeman vraag je toch om je paard aan de teugel te krijgen.
Maar voor een keertje. Maak je vooral niet druk en doe waar je je goed bij voelt.
Dan weet ik niet hoe jij je thiedeman afsteld en gebruikt, maar enkel een verkeerde omgang met de thiedeman trekt je paard in de krul. De mijne gaat van een thiedeman echt niet zomaar aan de teugel lopen hoor. Daar is een thiedeman echt niet voor bedoeld, dan heb je um toch echt te kort af gesteld. Mijn thiedeman komt echt alleen in werking als het nodig is en niet continu.
anoukie88 schreef:Midgie, wat jij aankaart is helemaal niet aan de orde en dus niet van toepassing.
TS traint wel in de bak maar het paard reageert erg sterk op een ander en neemt gedrag/temperament over.
Wat paarden in de bak doen is vaak iets heel anders dan in een buitenrit waar veel meer te zien en te horen is. Dus voor je eigen veiligheid zou ik het gewoon doen. Thiedeman vind ik zelf erg fijn omdat je niet die extra teugels in handen hebt.
Maar ook met een slofteugel heb je net dat stukje extra controle.
Ik ben over het algemeen geen voorstander van hulpteugels, maar als het om veiligheid gaat is het een ander verhaal (mits goed gebruikt natuurlijk)
aeolusnr1 schreef:nee deze instelling is totaal verkeerd.
het is in wezen altijd een fout bij de beleerproces, en dus eigenlijk de fout van de mens, dit kan door training en correctie zeker weer opgelost worden.
Overstappen naar het gebruik van een hulpteugel maakt het idd makkelijker maar je lost er het probleem niet mee op, eigenlijk maak je het paard er alleen maar sterker door, en soms zelfs tot gevaarlijk aan toe.
De training in de bak is nu niet specifiek gericht naar het oplossen van dit probleem, en dat is nu net wat er eigenlijk zou moeten gebeuren.
Paard is hier helemaal niet in de fout, je moet de fout bij de ruiter zoeken.anoukie88 schreef:Midgie, wat jij aankaart is helemaal niet aan de orde en dus niet van toepassing.
TS traint wel in de bak maar het paard reageert erg sterk op een ander en neemt gedrag/temperament over.
Wat paarden in de bak doen is vaak iets heel anders dan in een buitenrit waar veel meer te zien en te horen is. Dus voor je eigen veiligheid zou ik het gewoon doen. Thiedeman vind ik zelf erg fijn omdat je niet die extra teugels in handen hebt.
Maar ook met een slofteugel heb je net dat stukje extra controle.
Ik ben over het algemeen geen voorstander van hulpteugels, maar als het om veiligheid gaat is het een ander verhaal (mits goed gebruikt natuurlijk)
rox_en_wilvy schreef:Die hulpteugels gaan je niet helpen, je draver kan ondanks die hulpteugels namelijk nog steeds heeeeel hard en waarschijnlijk harder dan het paard waarmee je samen gaat rijden, en dan ga je gezeik mee krijgen! Thiedeman teugels, martingaal moet je wel heel kort/strak maken wil een draver zn nek er niet op kunnen zetten. Eerst zorgen dat je de controle hebt buiten over het tempo, dat je wel kunt oefenen als jullie samen naar buiten gaan. Mijn eigen draver reageert naast de normale hulpen ook goed op mn stemhulpen! Als je consequent bent kun je ze makkelijk leren goed te luisteren naar stemhulpen en je hebt dan geen hulpteugels nodig in de toekomst! En buitenrijden met andere wordt op die manier leuker en vooral veiliger!