Hulpteugel tijdens buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Hulpteugel tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:32

Weet je waar je je nog wel in zou kunnen verdiepen is de " one rein stop"
Google dat maar eens, kun je best veel over vinden hoe dat werkt en hoe je dat aanleert. Het is / werkt als een noodstop.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:37

Ineke2 schreef:
Weet je waar je je nog wel in zou kunnen verdiepen is de " one rein stop"
Google dat maar eens, kun je best veel over vinden hoe dat werkt en hoe je dat aanleert. Het is / werkt als een noodstop.

Ben ik al mee bekend.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:48

Ik zou voor een martingaal gaan. Die werkt niet in als het niet nodig is.

bij een thiedeman vraag je toch om je paard aan de teugel te krijgen.

Maar voor een keertje. Maak je vooral niet druk en doe waar je je goed bij voelt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:54

Persoonlijk zou ik niet voor een slof kiezen. Ik heb één keer een paard van een ander ermee gereden en vond het maar een onhandig ding. Het lijkt me voor die ene keer op buitenrit te gevaarlijk om mee in de knoop te raken.

Uit handigheid kan je dan beter een martingaal kiezen, want dan hoef je geen andere teugels erbij te kopen.
Naast de tip die Tamary gaf, want voorbereiding is goed, maar je moet het gevaar niet opzoeken. Mijn draver stop namelijk niet als ze denkt dat ze met een wedstrijd bezig mag. Wij rijden daarom altijd achter elkaar met een grote goed te rijden en vooral te stoppen voorpaard. Geen galop voordat ze dat ook ontspannen buiten kan. Dan heb ik genoeg aan alleen een trensje.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:03

Joltsje schreef:

Maar voor een keertje. Maak je vooral niet druk en doe waar je je goed bij voelt.

Dan weet ik niet hoe jij je thiedeman afsteld en gebruikt, maar enkel een verkeerde omgang met de thiedeman trekt je paard in de krul. De mijne gaat van een thiedeman echt niet zomaar aan de teugel lopen hoor. Daar is een thiedeman echt niet voor bedoeld, dan heb je um toch echt te kort af gesteld. Mijn thiedeman komt echt alleen in werking als het nodig is en niet continu.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:17

Ik zou ook een martingaal gebruiken, werkt alleen als ie zn hoofd omhoog doet.

Thiedeman vind ik persoonlijk een waardeloze uitvinding, :Y) een kruising martingaal + slof maar je kunt dan alleen niet strakker pakken of losser laten als dat nodig is

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:23

Hier jarenlang met Thiedeman gereden. Prima hulpteugel. Een goed afgestelde Thiedemanteugel werkt alleen in als dat nodig is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:40

igor001 schreef:
Joltsje schreef:

Dan weet ik niet hoe jij je thiedeman afsteld en gebruikt, maar enkel een verkeerde omgang met de thiedeman trekt je paard in de krul. De mijne gaat van een thiedeman echt niet zomaar aan de teugel lopen hoor. Daar is een thiedeman echt niet voor bedoeld, dan heb je um toch echt te kort af gesteld. Mijn thiedeman komt echt alleen in werking als het nodig is en niet continu.

hier nooit met thiedeman gereden.
Bij goed afstellen valt het innd mee. Maar vind voor buitenritten martingaal effectiever. Hoe hoger het hoofd hoe meer inwerking. Thiedemann werkt ook zo.. maar toch anders. Ach misschien is het ook wel persoonlijke voorkeur

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:59

nee deze instelling is totaal verkeerd.
het is in wezen altijd een fout bij de beleerproces, en dus eigenlijk de fout van de mens, dit kan door training en correctie zeker weer opgelost worden.
Overstappen naar het gebruik van een hulpteugel maakt het idd makkelijker maar je lost er het probleem niet mee op, eigenlijk maak je het paard er alleen maar sterker door, en soms zelfs tot gevaarlijk aan toe.
De training in de bak is nu niet specifiek gericht naar het oplossen van dit probleem, en dat is nu net wat er eigenlijk zou moeten gebeuren.
Paard is hier helemaal niet in de fout, je moet de fout bij de ruiter zoeken.

anoukie88 schreef:
Midgie, wat jij aankaart is helemaal niet aan de orde en dus niet van toepassing.
TS traint wel in de bak maar het paard reageert erg sterk op een ander en neemt gedrag/temperament over.
Wat paarden in de bak doen is vaak iets heel anders dan in een buitenrit waar veel meer te zien en te horen is. Dus voor je eigen veiligheid zou ik het gewoon doen. Thiedeman vind ik zelf erg fijn omdat je niet die extra teugels in handen hebt.
Maar ook met een slofteugel heb je net dat stukje extra controle.
Ik ben over het algemeen geen voorstander van hulpteugels, maar als het om veiligheid gaat is het een ander verhaal (mits goed gebruikt natuurlijk)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:26

Ben het eens dat je in de bak al zo goed mogelijk controle moet oefenen, maar buiten is de situatie altijd anders. Je paard is frisser en kan altijd ergens van schrikken. Ik rijd bijna altijd met slof buiten, die hangt los als hij niet nodig is -de mijne loopt buiten gauw te hoog opgericht-. Ooit geleerd van een oudere paardenman dat je altijd iets 'in reserve' moet hebben buiten, en dat is ook mijn stelling. Ik vind een slof het prettigst omdat die onafhankelijk van je gewone teugel werkt, in tegenstelling tot martingaal en thiedemann, maar dat is persoonlijk. Maar het is waar dat je met een slof moet leren rijden.

Ik vind het afschuwelijk als ik hier over de weg paarden zie lopen die door een slof met hun kin op hun borst worden getrokken (denk dat er een moment komt dat ik me niet meer kan bedwingen... ;-)) en dat doet de reputatie van een slof geen goed. Ik zou gewoon verschillende hulpteugels uitproberen, en zolang je maar realiseert dat het niet voor permanent is en je weet hoe je ze moet gebruiken is het prima. Combi met het andere drukke paard vind ik evenwel ook een minder goed plan... Zou ik niet snel doen. Als paarden elkaar gaan opjagen kan het nog link worden.
Laatst bijgewerkt door stefje op 16-11-14 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:28

aeolusnr1 schreef:
nee deze instelling is totaal verkeerd.
het is in wezen altijd een fout bij de beleerproces, en dus eigenlijk de fout van de mens, dit kan door training en correctie zeker weer opgelost worden.
Overstappen naar het gebruik van een hulpteugel maakt het idd makkelijker maar je lost er het probleem niet mee op, eigenlijk maak je het paard er alleen maar sterker door, en soms zelfs tot gevaarlijk aan toe.
De training in de bak is nu niet specifiek gericht naar het oplossen van dit probleem, en dat is nu net wat er eigenlijk zou moeten gebeuren.
Paard is hier helemaal niet in de fout, je moet de fout bij de ruiter zoeken.

anoukie88 schreef:
Midgie, wat jij aankaart is helemaal niet aan de orde en dus niet van toepassing.
TS traint wel in de bak maar het paard reageert erg sterk op een ander en neemt gedrag/temperament over.
Wat paarden in de bak doen is vaak iets heel anders dan in een buitenrit waar veel meer te zien en te horen is. Dus voor je eigen veiligheid zou ik het gewoon doen. Thiedeman vind ik zelf erg fijn omdat je niet die extra teugels in handen hebt.
Maar ook met een slofteugel heb je net dat stukje extra controle.
Ik ben over het algemeen geen voorstander van hulpteugels, maar als het om veiligheid gaat is het een ander verhaal (mits goed gebruikt natuurlijk)

Ik ben het met je eens dat je het probleem niet oplost met een hulpteugel. En ik ben er in de meeste gevallen ook geen voorstander van. Maar om een voorbeeld te geven van mijn eigen paard. Zij luistert perfect (al zeg ik het zelf). Ho is ho en geen prutsmuts. Maar ik heb haar echt een tijdje buiten moeten rijden met martingaal omdat ze over- over- overenthousiast werd. De martingaal werd niet gebruikt alleen in geval van "echt nodig".
Na een tijdje gewoon weer zonder naar buiten kunnen gaan.
Het probleem met buitenrijden is dat je met andere weggebruikers te maken hebt. En deze doen ook niet altijd wat je verwacht. Veiligheid voor alles en als dat noodgedwongen met hulpteugel is, het zij zo. En om dan maar niet naar buiten te gaan is onzin. Het paard leert zich "juist" te gedragen in de ervaring zelf (in dit geval buiten rijden). Een paard kan geen linken leggen dus wat je in de bak oefent hoeft niet vanzelfsprekend buiten te gelden.
Neemt niet weg dat de basis en luisteren naar hulpen er gewoon in moet zitten.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:53

Een thiedeman is denk ik een hele goede oplossing. Ga er vantevoren even een keer mee rijden om te kijken hoe je paard erop reageert. Zelf heb ik deze ook gebruikt bij bosritten buiten met mijn vorige paard. Stap en draf had ik hem vrij los zitten. Gingen we galopperen dat zette ik de teugel wat strakker voor meer controle. Dit overigens alleen op vreemd terrein en op echt lange stukken. Paardjelief was een vuilnisbakkie maar kan echt heel hard en als ie eenmaal op gang was, was er geen stoppen meer aan. Hij zou endurance geweldig hebben gevonden.

Verder zou ik inderdaad ook in het begin kleine stukjes galopperen. Veiligheid boven alles, voor jullie, jullie paarden en zeker ook voor alle mensen om jullie heen in het bos. Heel veel plezier.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:17

Thiedeman kan een goede oplossing zijn, maar probeer het eerst eens zelf voordat je hem erom hangt en alleen maar drama hebt.
Ik zou persoonlijk voor een Martingaal gaan en dan de lussen aan de teugels kort zodat hij wel beneden blijft.
Heb je zelf de volledige controle en alleen een beetje hulp door het hoofd naar beneden te 'begeleiden'.

Heb een spaanse merrie gereden die heet werd op buitenrit, een keer thiedeman omgedaan en ze rende er dwars door heen bijna bij een boom omhoog. (Ze was gevoelig in de mond en de thiedeman was de druppel waardoor ze haar eigen weg ging). Later martingaaltje omgedaan en toen was er niks aan de hand.

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:36

Ben zelf niet bekend met Thiedeman. Vind zelf met slof fijn op Buitenrit dat het los kan hangen en dat ik hem erbij kan pakken wanneer nodig.. Maar zoals hierboven genoemd moet je wel beetje leren met slof te rijden voordat je er mee het bos in gaat. Martingaal rijd ik op mijn werk ook paarden mee in het bos en strand, geeft net even die extra controle als het hoofd te hoog gaat als ze bijvoorbeeld sterk of beetje blij worden haha.

Je kan het beste misschien in de bak al wat dingetjes uitproberen (van stadgenootjes keer lenen om te testen ofzo). Dan kan je zien wat voor jullie het beste werkt! Want dat verschild natuurlijk ook per paard/ruiter

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:58

Een draver is gefokt om wedstrijdjes te doen met een ander paard. Als je dan in de opleidingsfase de uitdaging groot gaat maken door met nog zo'n type paard op pad te gaan ben je in mijn ogen niet eerlijk naar je paard. Hulpteugel geeft geen enkele garantie, er zijn genoeg paarden die er doorheen trekken of op een andere manier ermee verongelukken.
Als jij niet zeker bent van jouw paard en ook al niet zeker bent van de controle van de andere ruiter, dan is dit plan van een buitenrit nog te vroeg in je opleidingstraject. Je moet meer dan 100% kunnen vertrouwen op de andere combinatie als jij nog niet kunt vertrouwen op je eigen paard. Je draver wordt er duidelijk gespannen van (hoofd omhoog en lip flapperen is absoluut een spanningsprobleem), dan raak je je leermogelijkheden kwijt. Een paard in dergelijke spanning leert niet.
Mijn advies is dus nu niet deze buitenrit doen. Zoek een andere combi om mee op pad te gaan en de verschillende gangen beter bevestigd te krijgen.

anibanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:27

Ik zou kiezen voor Thielemans of martingaal. Ik reed zelf ook altijd buiten met een martingaal. Had ik toch iets meer controle als ze haar hoofd omhoog wilde gooien.
Maar alsnog proberen te voorkomen dat je geen controle meer hebt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:32

In jouw geval zou ik kiezen voor de thiedeman teugel. Heb hier zelf ook een tijdje mee gereden, toen mijn paard het leuk vond om ineens te gaan scheuren in de bak..
Ik vind hem erg fijn in gebruik en je hebt gewoon net even wat meer te zeggen.
Ik vond het ook een fijne gedachte dat hij maar 'tot zover' gaat, en niet zoals een slof dat je je paard zijn kin tegen zijn borst kan trekken :+

Als je een thiedeman goed afsteld dan werkt deze ook eigenlijk alleen wanneer je hem nodig hebt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:40

rox_en_wilvy schreef:
Die hulpteugels gaan je niet helpen, je draver kan ondanks die hulpteugels namelijk nog steeds heeeeel hard en waarschijnlijk harder dan het paard waarmee je samen gaat rijden, en dan ga je gezeik mee krijgen! Thiedeman teugels, martingaal moet je wel heel kort/strak maken wil een draver zn nek er niet op kunnen zetten. Eerst zorgen dat je de controle hebt buiten over het tempo, dat je wel kunt oefenen als jullie samen naar buiten gaan. Mijn eigen draver reageert naast de normale hulpen ook goed op mn stemhulpen! Als je consequent bent kun je ze makkelijk leren goed te luisteren naar stemhulpen en je hebt dan geen hulpteugels nodig in de toekomst! En buitenrijden met andere wordt op die manier leuker en vooral veiliger!

Ts lees deze post nog even extra door. Want een draver kan en gaat op druk snoei hard. Ik weet niet of die van jou een koers verleden heeft maar als dat wel het geval is zou ik zeker niet voor een thiedeman gaan maar nog eerder voor een martingaaltje.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:45

Heeft je Draver ook gekoerst?
Of in ieder geval daar een training voor gehad?

Als een Draver welke in training heeft gestaan een hulpteugel om krijgt zullen ze daar grote kans toe door heen denderen.
Reden is dat een Draver getraind wordt om het bit aan te nemen, ze hangen als het ware op je teugels.
Hoe meer druk hoe sneller ze gaan in het algemeen...
Juist los laten werkt dan het beste.
Heb zelf een Draver gehad welke niet snel genoeg was om te koersen, deze zijn we gaan rechtrichten en in balans gaan laten lopen.
Iets teveel druk op de teugel en hij nam dat niet.
Doormiddel van trainen (reed ook endurance met hem) werd hij sterker en beter en kon ik hem met een los teugeltje rijden. (wel met hackamore).
Zo nu en dan als hij goed aanvoelde buiten liet ik hem wel eens even lekker op een recht stuk gaan, ik nam dan wat meer druk op de teugels hoofd wat omhoog en gaan met die banaan, heerlijk was dat!
En het mooie was dat zodra ik mijn handen ontspande en de teugels iets los liet dat hij terug kwam in tempo en een mooi arbeids drafje toonde.
Gaat wat tijd en werk in zitten maar je hebt zeker veel plezier eraan!

Wat hierboven genoemd word is ook wat om rekening mee te houden, als een ander paard in galop zit en ze gaan het wat als een wedstrijdje zien gaan ze al snel sneller dan de galop van een ander.
Dit zit eenmaal in het dier gefokt...

Succes met je keuze!