Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:42

Halleluja, ik vind het echt al heel knap dat je hem zo gemanaged krijgt, vooral als ie ineens omdraait en wegsprint....

Misschien in het begin ook een martingaal om doen? Dan begrens je hem iets van voren, omdat ik af en toe zie hoe hoog hij zijn kop de lucht in gooit en dan zoveel mogelijk voorwaarts. Ik weet het ook niet. Meestal als dat in een paardje zit, blijft dat er ook wel in.

Het is wel een heel mooi paard trouwens, ook qua beweging (alssie normaal loopt) ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:44

wow.. respect. Ik weet t ook niet. misschien heel veel grondwerk met dubbele lijnen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:46

Utixo schreef:
KirstenHorse schreef:
Wauw ik lag er na een paar seconden al af denk ik :j
Ik ben ook van mening (gebaseerd op dit filmpje) dat je hem wat meer aan het werk moet zetten als er nu eenmaal paarden in de wei zijn.. Ervoor zorgen dat hij echt naar jou gaat luisteren en zich niet laat afleiden door de paarden in de wei.

Dit is geen commentaar, maar gewoon uit nieuwsgierigheid, als je weet dat hij zulke gekke sprongen gaat maken waarom draag je dan geen cap? Je zou er toch eens afdonderen..

Brilletje nodig? TS heeft gewoon een cap op ;)

Wat een t*ringbok zeg. Ik zeg ook aanpakken,desnoods een slof erom om hem eens makkelijker terug te kunnen nemen. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan...

Dingen als longeren voor het rijden werkt bij zo'n paard niet. Alleen aandacht erbij houden, alleen is dat juist de truc.

Ik zou hem sowieso niet te groot rijden. Korte voltes en die uitbreiden.

Moe maken werkt bij dit paard vermoedelijk ook niet.

Da's behoorlijk link in zo'n geval. Bovendien trek je dan het hoofd naar beneden wat het enkel makkelijker maakt om je écht te lanceren.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:46

Dat zijn gemene bokken en bewegingen zeg. Sowieso zou ik willen advieseren om hem flink naar voren te rijden als hij gaat hupsen (en naar achter lopen). Dus hand naar voren en flink been. Je geeft hem dan geen kans om omhoog te komen. Verder zou ik hem flink aan het werk zetten. Dus niet lekker ontspannen ronddraven als werk op zo'n moment, maar zet hem maar eens in schoudervoor voor en heel stuk en dan wel de aandacht bij jou houden. Je rijdt hem behoorlijk terug, wat ik snap na zulke acties, maar juist aan het werk zetten legt de aandacht bij jou. Als je bang bent, zou ik iemand zoeken die dit aan durft, want als dit lijkt een eindeloos probleem anders. Slof zou ik niet doen, want er is een risico dat hij met zijn voorbenen in de slof komt met zulke acties.

Heb wel respect voor je dat je er nog op klimt trouwens, ik zou er niet meer opstappen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:47

Jezus hey! Knap dat je nog op stapt joh :=
Idd even naar het rantsoen kijken en als hij al weinig krijgt een paar flinke klappen met de zweep en voorwaarts, wat een kloot viool zeg :+

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:47

Super knap dat je er op blijft zitten zeg!!! Ik was allang huilend afgestapt en had de cowboy gebeld;)
Ik denk dat hij even heel goed moet weten dat, zelfs al zou de wereld in brand staan, er gewoon gewerkt wordt. Even doorpakken, evt. iemand laten helpen die daar gewoon heel handig in is.. want dit ziet er voor mij gewoon uit als een draak die flink goed moet weten wat hij wel/niet mag en dit mag gewoon niet.. Is een kwestie van respect voor jou (gebrek aan dan;)). Mits hem niets mankeert, maar ookal had ie wat dan nog is dit niet nodig.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:48

Helaas geen oplossing. Ik heb ook zo'n typje gehad, na een aantal jaar was ik het spuugzat en hem verkocht. Het bijzondere, nooit eraf gevallen

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:50

Wat ik me afvraag is wat hij gaat doen als je hem even hard naar voren houdt als dat hij zelf doet. Hij gaat rengalop? Dan blijft hij ik rengalop tot jij wat anders zegt. Niet de rem, niet nagevelijk maar hup naar voren.

Dit vraag ik me af omdat mijn (3 jarige) paard dit ook deed. Dit heb ik er in de longeercirkel op die manier uit gekregen. Ze mag altijd rennen, maar ik zeg wanneer ze langzamer mag. En na een aantal keer bijna 20 minuten te moeten rennen op volle snelheid was ze het snel zat.

Zeg niet dat dit de oplossing is, maar misschien helpt het je.
Laatst bijgewerkt door 0091 op 10-11-14 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 17:50

Haha bedankt, kost me wel erg veel moeite om te blijven zitten, heb elke avond na zo'n actie overal spierpijn :')

Rustig paard erbij in de bak helpt ook niet, hij is dan zo bezig met de paarden in de wei dat hij nog net niet over het paard in de bak heen dendert.
Ook op wedstrijd met meerdere paarden in de bak, al doet de rest niks, moet hij toch weer onnozel doen..
En klopt, hij let echt op alles om hem heen.. dit doet hij eigenlijk altijd behalve met springen, omdat hij dat echt leuk vind.
Meer aan het werk zetten is best lastig wanneer hij zo'n bui heeft, want er is niks aan te sturen, remmen of 'gasgeven'. T is net of hij niet door heeft dat ik er ook nog ben.

Longeren was ik binnekort ook van plan om te doen voor het rijden, maar ben bang dat dat niet heel veel verschil maakt omdat hij na 3 kwartier intensief rijden nogsteeds uit zn plaat gaat als de paarden gaan rennen.

Hij staat de hele dag buiten ('s avonds op stal) en hij krijgt nu alleen Triple P muesli.
Eerst kreeg hij ook haver erbij maar daar ben ik na ons wedstrijd seizoen al me gestopt.
Buiten is hij net zo als ik erop zit. Als ik andere paarden in het bos tegen kom roep ik al ver van te voren of ze willen stappen, anders word hij ook helemaal dol. (Helaas zijn er zat ruiters in het bos die dit negeren en dan raar opkijken al ik ze ineens met een hysterisch paard tegemoet kom..)
Aan de hand doet hij dit niet, alleen een beetje dribbelen en de staart op z'n rug.

Edit; wow wat een reacties al, bedankt!
Meer naar voren rijden moet ik zeker doen, maar dat vind ik altijd heel lastig omdat hij dan zo hard kan gaan.
En ik ben ook altijd zo gefocust op het blijven zitten dat ik 'vergeet' hem door te rijden.
Flink op zijn donder geven hoef ik helemaal niet te doen, dan weet ik zeker dat ik ga zand happen..
Slof heb ik liever niet -niet omdat ik er tegen ben- maar ben als de dood dat als ik er afval, hij vast komt te zitten in de slof..
Verder is het echt een super lief paard, alleen dit is even een flink probleem.. :=
Laatst bijgewerkt door marshmellow op 10-11-14 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:50

vind echt heel knap dat je blijft zitten :+
verder vindt ik je wel ontzettend lief voor je paard, ik zou echt vuurspuwen :=
wat ik zie is dat je er met het wegrennen (de sprongen zie je nauwelijks aankomen) er steeds net te laat bij bent. Je ziet hem gewoon spanning opbouwen, dat zul je ongetwijfeld voelen :)
probeer hem op het moment dat je die spanning op voelt komen direct een opdracht te geven bv stelling vragen of op een kleine cirkel te zetten. vouw hem desnoods dubbel op het moment dat hij wil gaan rennen, als hij eenmaal weg is ben je hem kwijt. Verder zou ik proberen alles wat hij doet te versterken zegmaar. Als hij omdraait, laat hem maar rondjes draaien/cirkelen, net zolang tot hij het zat is en dan het liefst nog even door. Wil hij rennen, laat maar lopen tot je de controle weer hebt. Als hij achteruit wilt zelfde verhaal, doe maar een rondje achteruit door de bak tot jij wilt stoppen (al begrijp ik goed dat je bang bent dat hij omhoog komt, rondjes draaien zal ook wel helpen in dat geval) als je die voeten maar bezighoud.
Verder zie ik hem op 0,39 aandraven, was dat jou hulp of deed hij dat omdat hij daar zin in had?

Ik heb geen idee wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar ik denk dat lief zijn bij deze niet zo goed gaat werken :=

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:53

In je profiel las ik dat je al 4 jaar bij Alex van Silfhout werkt !
Kan hij je geen goed advies geven hoe hier mee om te gaan ?
Dat is iemand met veel ervaring met heel veel verschillende paarden !

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:53

Ik ben het met de meesten eens. Eerst goed kijken naar hoeveel hij buiten komt en wat voor voer hij krijgt.
Jouw paard heeft pech dat je zit als een huis (knap hoor!) en daar zou ik ook gebruik van maken als ik jou was. Van het begin af aan keihard aan het werk zetten. Bij elk oor de andere kant op een 'denk errraaan' van jou kant en een moeilijke oefening inzetten. Als hij eenmaal aan het bokken etc is dan ben je te druk bezig met blijven zitten wat ook logisch is. Dat moet je proberen voor te zijn, hoe moeilijk ook. Uiterste concentratie vragen en continue oefeningen inzetten. Nee, hij mag niet naar de zijkant kijken en ook niet zijn oor naar die kant bewegen. Schouderbinnenwaarts vind ik altijd een hele mooie oefening voor een druk en afgeleid paard. Omdat hij op moet letten want anders struikelt hij over zijn eigen benen.
Ik zou juist niet met een zweep gaan meppen, omdat ik weet dat dat bij mijn eigen paard averechts werkt. Die gaat alleen maar harder rennen en dan ben je zelf alleen maar druk met je evenwicht te behouden en kun je niet goed meer oefeningen doen.
Je zou eventueel kunnen vragen of iemand hem aan de longeerlijn houdt. Dan kan diegene je helpen om hem een flinke snok (is dat een woord haha) te geven als hij er zo vandoor speert. Dan kun je zelf bezig houden met zitten en hem aan t werk zetten.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:55

Triple p zit vol haver. Gooi dat maar in de voerbak van een ander. Beetje daily plus met vitaminen erdoor is zat voor deze draak.

Weidegang is goed dus ik zou toch maar eens een cowboy met ballen opzoeken of een adv op mp/sp plaatsen.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:55

Misschien toch eens iemand hem ontzettend laten doorpakken, want dit zijn geen grappen. Hij moet gewoon weten dat als jij met hem wil werken er gewerkt wordt, ookal moet hem dat even wat hardhandig worden bijgebracht. Ken je niemand die dat voor je kan doen/helpen TS? Ik heb ook weleens een cowboy nodig gehad hoor, want met netjes rijden kom je tot op zekere hoogte heel ver en 9 van de 10 paarden hebben absoluut geen cowboy of doorpakken nodig, maar sommigen hebben toch een wat drastischer aanpak nodig omdat het gewoon etterbakken zijn die misbruik maken van de ''ruimte'' die je ze geeft, en dit vind ik er wel zo een. Ookal rennen die ponies onder zn benen door dan nog kan het na een schrikreactie klaar zijn ipv er zo misbruik van te maken en door te blijven gaan.
Laatst bijgewerkt door Floortje_89 op 10-11-14 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:56

DewiRox schreef:
Wat een schijtbok zeg, snap dat je dit niet meer leuk vind. Geen rijden meer aan zo..
Vervelend zeg, maar ik denk dat je hem toch een keer onwijs flink op zijn donder moet geven, dit is gewoon verschrikkelijk irritant en voornamelijk baldadigheid. Best lastig, want je blijft nu al onwijs goed zitten, maar ik zou hem echt een keer een onwijs knal geven. Desnoods iemand vanaf de grond met longeerzweep..

Probeer hem al vanaf het begin met rijden aan het werk te zetten, stelling links/ stelling rechts. Als je merkt dat de andere paarden en hij dus ook gaat eerst een enorme brul geven en als die dan gaat hem verschrikkelijk op zijn donder geven. Helemaal wanneer die zo omhoog gaat springen. Een voorwaartse beweging is wat dat betreft minder erg, dan die stomme rot sprongen. Gaat die weer, weer mep. En tussendoor doen alsof je neus bloedt en hem gewoon weer aan het werk zetten.

Ik hoef nu niet heel bokt over mij heen, want ik ben altijd onwijs eerlijk met rijden en heb dit zelf niet nodig. Maar als ik het zo bij jou zie..

precies dit !

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:57

[quote="marshmellow"]Hi!

Mijn paard is -vooral nu de koudere maanden eraan komen- niet meer normaal te rijden..
Het is altijd wel een enorme drukte maker en ook zeker niet de liefste met rijden, maar zoals hij nu doet is echt gewoon niet meer leuk.
Onze bak ligt tussen 2 weilanden met paarden in.
Wanneer deze paarden staan te grazen is er niks aan de hand, hij houd ze wel heel erg in de gaten maar daar blijft het bij.

En dat moet je dus al niet toestaan. Niets andere paarden in de gaten houden. Aan het werk. Jou in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:00

Je paard is gewoon totaal niet met jou bezig. Je moet dus iets zien te vinden wat voor hem onverwachts is, en de aandacht weer op jou vestigt.
In mijn ogen verdient hij hier en daar een flinke knal, en ik zou hem veeeeel meer voorwaarts rijden om dit eruit te krijgen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:01

Johnnydepony schreef:
Triple p zit vol haver. Gooi dat maar in de voerbak van een ander. Beetje daily plus met vitaminen erdoor is zat voor deze draak.

Weidegang is goed dus ik zou toch maar eens een cowboy met ballen opzoeken of een adv op mp/sp plaatsen.

Idd triple p is eigenlijk hetzelfde als brok maar dan niet geperst, daar gaan toch een hoop mensen de fout in.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:01

vencedor schreef:
Zelfde als hierboven, veel bochtjes draaien, onzin figuren rijden. Keer goed op zn (@#%) geven..Je blijft goed zitten zeg!

Was ook mijn eerste gedachten en gevoel. Hij is je gewoon ontzettend aan het F*****! Op het juiste moment een héle stevige oplawaai geven en RIJDEN! Gelijk figuren rijden, overgangen, oefeningen, alles uit de kast trekken wat je maar kent en weet.

Dit paard heeft geen respect voor je en wil je er gewoon af hebben om zelf te kunnen spelen. Je bent alleen maar een last voor hem. Betekent ook dat hij geen lol heeft in het rijden en het niet interessant vindt om bij jou te zijn.

Als hij ook maar íets goed doet, al is het maar 5 meter, prijs je hem HELEMAAL de hemel in. Je moet dit doorbreken.

Wat iemand anders ook al schreef, kijk ook naar zijn voeding. Kijk dat hij niet té hoog in de energie staat, want dan werk je dit gedrag ook wel een beetje in de hand en dan kan hij er ook niet zoveel aan doen. Dan is het niet eerlijk om hem op zijn ju te geven.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:03

Zo echt petje af dat je zo goed blijft zitten. Ook vindt ik het erg knap dat je het niet opgeeft en toch vriendelijk blijft rijden. _/-\o_

Ik zou als ik jou was goed de 'one rein stop' oefenen, ken je die? Het idee is dan ook dat je paard in een klap stil staat. Vanuit daar zou ik erg snel zorgen dat ik hem op een volte krijg en voorwaarts houden. Dus eerst aandacht bij je en dan meteen rijden, controle houden dus.
Om hem op de volte te houden desnoods je binnen hand wat omhoog houden, en kosten wat het kost volte blijven rijden.
Aan het begin zal je echt hele kleine voltes hebben. Als het goed is zal je hopelijk naar een paar keer al verschil merken. Ik heb gemerkt bij mijn merrie zodra ze op de volte moet de reactie toch minder heftig kunnen zijn. Ook op een gegeven moment begon ze het te begrijpen leek wel, niet luisteren = volte. En zodra ik een volte inzetten was het over.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat als je hem hard handig gaat aanpakken, dat je dit verliest en zelf zou ik er persoonlijk nooit voor kiezen.

Succes en ik hoop dat je iets vindt wat werkt want je hebt echt (ondanks zijn rot acties) een ongelooflijk gaaf beest ! :D

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:04

Goh, hoe oud is hij?
Mijne was net zo, van het minste er een paard bewoog of ze er eentje hoorde naderen was de piste te klein. Ook op wedstrijd was het een echte draak. alleen in de ring, no problem maar in de paddock, tussen de andere... :n
Hoe opgelost? Euh niet. Ze is inmiddels 10 jaar en thuis gaat het, ze slaat niet meer door als andere beginnen te spelen op de weide of op straat stappen, maar op wedstrijd blijft het een moeilijk en onvoorspelbaar geval.
Helemaal niks fijn aan, aan zo'n paarden, je steekt er immens veel werk en tijd in, en vaak voor weinig resultaat.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:06

Ik heb helemaal niet zo heel veel verstand van dit soort dingen, maar zou het niet kunnen dat hij kneiteronzeker is onder het zadel? Toen ik dit filmpje keek dacht ik het eerste aan onzekerheid. Ik rijd zelf momenteel een erg onzekere merrie bij en daar moet ik ook echt heel duidelijk leiding aangeven, anders neemt zij de leiding, maar dan is evengoed wel alles doodeng en dan rent ze echt onder me vandaan of gaat ze in de staak. -O-

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:07

Wat blijf je top zitten zeg _/-\o_
wat ik verder zou doen is denk ik proberen Om zoals hier al eerder gezegd is inderdaad constant zijn aandacht Te blijven vragen. Niet naar welke Kant Dan ook laten kijken, niet eens een oor die Kant op, meteen zodra je dat ziet/voelt er een lastige oefening in gooien, laat hem maar flink werken.
en wat bij sommige paarden ook werkt is Om ze juist op het moment dat ze die spurt maken je been eraan, en laat maar rennen, niet terugnemen. Maar wil hij stoppen met rennen, niks niet, been eraan, eventueel mep met de zweep, rennen wil je? Rennen zal je. Net zolang totdat hij helemaal bekaf is en JIJ zegt dat hij mag gaan draven. Dan ga je door waar je was, doet hij het weer? Dan gewoon weer je been eraan en niet stoppen voordat jij het zegt. Verder hebben wij er ook eentje die alle truukjes Kent, maar wat daar vaak bij helpt is er een goede instructie bij Halen, die aan kan zien Komen wanneer hij bedenkt iets Te gaan doen, nog voor hij het doet, en jou Dan waarschuwt zodat je hem op kan pakken en zijn aandacht kan verzetten voordat hij gek gaat doen. Ik zou hem ook voorlopig even geen triple p geven als ik jou was, denk dat meneer wel zonder kan :)
wel lastig hoor, zo'n dier, ik hoop dat je eruit komt! :j

edit: ik vind hem trouwens wel erg mooi lopen!! :D (zolang hij alle 4 zijn benen aan de grond houd Dan :') )
Laatst bijgewerkt door saddledancer op 10-11-14 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:08

Even longeren van te voren desnoods met bijzetje was ook ook mijn gedachte en ook naar voren met die bok. Vooral niet stil zetten. Als je hem van te voren longeert, kun je ook meteen aandraven als je erop zit. Verder zou ik de hoefslag een beetje vermijden in het begin want dat zijn toch een beetje dat ie echt lijp gaat doen. Begin bijvoorbeeld met achtjes rijden en dan vergroten en verkleinen zodat hij echt op jou gaat letten. Verder zou ik ook goed gedrag uitgebreid belonen. Hij gedraagt zich nu een beetje alsof hij los in de wei loopt ipv aan het werk is. Probeer hem veel opdrachten te geven en bedenk ook van te voren welke oefeningen en figuren je wil gaan rijden zodat je niet ter plekke nog hoeft te bedenken wat je gaat doen. Goed op het orenspel letten, elke keer als hij afgeleid is, een opdracht geven en als dat goed gaat ga je weer eens de hoefslag opzoeken. Zou hem niet teveel straffen want ik denk niet dat daar je oplossing ligt. Succes en hou ons op de hoogte. Ben heel benieuwd of je wat van hem (niet) gedaan krijgt. Wat zegt je instructeur ervan?
Laatst bijgewerkt door DromenLies op 10-11-14 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:09

Je bent hem niet de baas, vroeg of laat lig je er naast.
Het is geen rotbok, als een ander hem doorpakt houdt hij waarschijnlijk gewoon op. Meer aan het werk zetten, werk moeilijker maken, iemand erop die hem aanpakt en dan onder begeleiding weer zelf. Tempo moet van jou zijn, controle. Als hij 1 stap onder je wegloopt dan ook 10