Hoe krijg ik mn paard meer op de achterhand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: hoi. wie kan mij helpen, verschillende meningen zijn welkom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:42

Nou als je op een paard zit met 70 % op de voorhand dan ga dat echt niet goed komen op buiten rit,
Hoe kan een paard natuurlijk lopen met een ruiter op de rug , ik denk door hem dat te leren en niet zomaar maar aannemen dat hij het kan, zeker als je een paard hebt wat opwaarts gebouwd is zoals b.v een spanjaard, maar als je met een koudbloed werkt die vaak een erg brede voorboeg hebben dan krijg je echt ene probleem en krijg je dus gedoe in de mond en een heel strek paard, vandaar dat de meeste koudbloeden te sterk zijn,

Voorbeeld , ik heb 2 flinke tinkers een die ik zelf helemaal heb opgeleid die heel licht en op zit te rijden is en in zijn eigen natuurlijk houding in balans kan lopen onder de ruiter,ik heb er een die vanuit het Z komt , nou die loopt op de voorhand dat als je gaat draven en je geeft hem losse teugel hij regelmatig op zijn knieen zit en erg sterk kan worden,
Ik heb ook een pre die verkeerd is gereden, maar dat is toch een ander verhaal, die zijn veel meer opwaarts vanuit nature, helaas word de natuurlijek beweging van de meeste pre,s eruit gereden ,
Een paard moet trots eruit zien met de ruiter en niet als een zak aardappelen door het bos sjouwen met een blik van het zal me een worst wezen, ook op buiten rit moet er samen werking zijn vind ik en dat hoeft dan niet altijd met een verzameling, maar wel balans en niet op de voorhand, ook niet op buiten rit. een paard kan jou niet dragen met zijn voorbenen, dat is niet goed voor hem in elk geval, maar ja als de ruiter maar plezier heeft toch, ook een recreatie paard hoort te leren in balans onder de ruiter te lopen en niet op het bit zoals je zo vaak ziet,

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:34

Vergeet de balkjes niet :D , er zijn zoveel leuke en goede oefeningen te doen met balkjes. Mijn paard is erg lang en neerwaarts gebouwd, daarbij is hij ook nogeens een beetje lui. Zelf heb ik ook reuma, en het is erg vervelend als je paard dan lekker lang in je teugels gaat hangen.
Ik oefen heel veel met tempowisselingen, schijnovergangen (niet teveel, dan wordt hij een beetje paniekerig), en dus met balkjes. Balkjes op een volte, verhoogde balkjes, of alleen maar verhoogd aan een kant, om en om verhoogd, in-uitjes, gallopbalkjes waarbij je steeds afwisseld in het aantal gallopsprongen... En er staan er nog veel meer op internet :D.
Met balkjes is het voor jou makkelijker om consequent te rijden. Leg bijvoorbeeld een paar balken op een volte of rechte lijn, op een paar meter afstand. spreek met jezelf af dat je tussen 2 bepaalde balken middendraf rijdt, dan tussen 2 andere arbeidsdraf en weer ergens anders een verzamelder drafje. Anders krijg je heel snel dat je rondjes tempowisselingen gaat rijden, maar dat je uiteindelijk per rondje maar 3 tempwisselingen maakt. Een middendraf hoeft namelijk echt niet heel de lange zijde, de achterhand wordt sterker van het opbouwen en afremmen, niet van het op volle vaart door blijven sjeezen.

Wat betreft de discussie of je op buitenrit op de voorhand of achterhand moet rijden ben ik het eens met Rossfechten. Op de achterhand kost een paard meer moeite, meer kracht, dus meer energie, en dat wil je juist zoveel mogelijk besparen op een lange afstand. Natuurlijk wil ik niet dat mijn paard helemaal als een duikboot loopt, maar als hij gewoon ontspannen loopt en mij dus goed draagt is het goed. Dat hij dan een beetje op de voorhand loopt vind ik niet erg.

Rossfechten

Re: hoi. wie kan mij helpen, verschillende meningen zijn welkom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:11

Midgie, hoefijzers met gewichtssensoren er in, dan kan ik zeker zeggen hoe het gewicht precies is verdeeld.
Ik ben het helemaal met je eens dat alle paarden in balans op hun eigen benen moeten lopen, en teugels zijn er alleen om licht contact mee te hebben.
En klopt dat een paard moet leren een mens te dragen, of die nu het gewicht er bij vanvoren of vanachteren draagt, in beide gevallen moet de rug getraind en spieren daar opgebouwd worden.
Ik heb een aantal trekpaarden, die echt nooit als een pre op de achterhand kunnen komen. En ze zijn zo sterk dat je het wel laat om ze op je teugels te rijden ze leggen hun hoofd in je hand en je ligt er voorover af.
En buiten rijden vind ik geen sjokken, als je met losse teugels rijd geniet een paard enorm en loopt heerlijk rond te kijken. ook in galop rij ik met losse teugels op mijn zit, maar dan zit ik echt niet op de achterhand.

armanilove91

Re: Hoe krijg ik mn paard meer op de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:11

hoi hoi, dames. ik zal het allemaal even doornemen in de praktijk van de week kijken wat het beste is dan laat ik het wel weten of het geholpen heb allemaal.
allemaal leuk om te lezen dit.

als jullie nog meer tips hebben, van harte welkom allemaal.

*mijn paard heeft geen doorgezakte rug.*

hoe plaats je een foto dan kan ik een foto laten zien van mijn paard.
en hoe plaats je een filmpje?

ik heb een filmpje dat ik haar een beetje liet gaan in de draf en dat zij voor het eerst op blote reed, volgens mijn vond ze het heerlijk. (let daarom niet op de stem van mijn vriend, en let niet op mijn houden van mijn handen want dat weet ik, ze ging alleen een beetje hard) https://www.facebook.com/video.php?v=53 ... =2&theater hoop dat jullie het een beetje kunnen zien. ik vraag hulp niet om afkraking even voor de duidelijkheid. hihi. (dat zeg ik vanwege me rijstijl die avond)

nogmaals heb haar een beetje laten gaan. /3 O:)

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:21

aerdenhout1 schreef:
Tempowisselingen, vooral de schijnovergangen niet vergeten. \Wegdraven vanuit halt, aangaloperen vanuit halt of stap en vooral zorgen dat de voorkant los is, cavaletti werk, klein sprongetje en zo weet ik nog wel meer dingen om de achterhand te trainen.
\maar als jou lesgeefster zo goed is zou die dat ook moeten weten, toch?

Dat inderdaad, deze dingen heb ik allemaal gedaan om de Fries waar ik vroeger op reed meer met de achterhand te laten werken, dat was zo erg dat zij gewoon sleepte met haar benen.

Het was bij die Fries vooral luiheid en daardoor te weinig bespiering, met deze oefeningen kwam het helemaal goed, en ze vond het nog leuk ook!

armanilove91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 23:16

nou moet ik die dingen toch nog meer aanpassen dan ik al al doe. ook met longeren doe ik al tempowissingen!! en af en toe met longeren doe ik balkjes draven. *

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:53

Armanilove,
Als ik het filmpje bekijk loopt je paard niet over de achterhand, en zou ik het heel voorzichtig op gaan bouwen, gewoon die oefeningen doen en langzaam meer vragen, je paard is gewoon momenteel nog niet sterk genoeg om zich al in vergaande verzameling te dragen.
Geniet gewoon van het rijden en doe leuke oefeningen, en ga spelenderwijs steeds meer verzameling vragen, dat is het leukste voor ruiter en paard.

armanilove91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 21:20

jaa dr0m liet ik het ook even zien * zodat jullie weten waar ik het over heb. Ik begin nu namelijk serieus te rijden deed ik toen al maar je snap je me wel. ( ben niet heel goed in alles uit leggen) mijn paard vind alles best. we zijn nu ook steeds meer aan het werk longeren en rijden doen eigenlijk om en om anders word het ook zo saai voor der. gewoon afwisselen dus alles?

armanilove91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 21:04

hoi hoooooooi.

ik heb uiteindelijk mijn naar de physio gebracht.
ze loopt inderdaad wat meer op de voor hand, dat omdat ze niet helemaal weet hoe ze haar achterbenen neer moet zetten.
maar dat komt goed, ik ben nu veel aan het trainen met achtjes rijden en slange voltes. en bochtjes rijden niet te veel als een manege paard recht door en de hoefslag blijven volgen.
maandag met de les ga ik trainen met balkjes stappen en draven.
:D :D

{:} ze moet nu eens in half jaar naar de physio voor controle . *
+:)+

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:19

Misschien is het een idee om een paar keer een les bij een centred riding instructrice te rijden? Ik heb ook centred riding les, en mijn instructrice heeft heel veel oefeningen voor jouw probleem. Mijn paard liep ook veel op de voorhand, maar door alle oefeningen gaat het nu al een stuk beter!

armanilove91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 14:02

hoi.
centred riding les?

dat zal ik even moeten googlen wat dat is.
me paard en ik zijn wel al op de goede weg. maar moet nog meer.
ik rijd nu gemiddeld 3/4 keer per week 1 of 2 keer in de week longeer ik met of zonder longerlijn/hulpen.
maar ik kan denk ik niet zomaar van instructrice switchen...
want degene die ik nu heb die kent mijn nu een beetje, ze begint mijn paard ook steeds beter te leren kennen om dan te switchen van andere instructrice vind ik een beetje banketstaaf voor haar.
wel lief van je dat je me het aan biedt, ik zal er over nadenken.

maar wat doet zij dan precies ?
en waar komt ze vandaan?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:29

Centred riding is echt van uit je zit en gewicht bekken kantelen dat soort oefeningen

Je kunt dit ook als aanvulling doen op jou eigen lessen Dus bv 1 x per mnd 1x in de 3 mnd

Denk wel dat je er wat aan zou hebben dus ik vind het een goede tip Je wordt je meer bewust van je zelf en je paard

armanilove91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 13:06

oke okej hoe duur is zij met les geven want ik betaal al veel. zal er dan over nadenken.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:28

Er zijn wel meerdere Centred riding instructeurs en instructrices in NL, ik denk ook dat de prijzen daarin weer verschillen, ligt er ook aan waar je woont denk ik :) Welke omgeving woon je?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:21

Ik heb spijt gehad van iedere cent die ik vroeger betaald heb voor sommige lessen. Dat was gewoon weggegooid geld. Ik leerde er alleen de voorkant op slot te zetten en mezelf kapot te trekken aan de teugels, JA ECHT.
Goed les is gewoon het echt waard, al volg ik momenteel geen lessen, omdat de paarden waar ik op rij nog steeds vooruit gaan en ik zelf wil leren luisteren naar wat een paard aangeeft en nodig heeft, in plaats van dat een ander me dat vertelt.
Een andere instructeur geeft ook les met de paarden en die geeft wel door of de paarden beter of slechter gaan lopen in de les. Laatste tijd beter, dus zit ik op de goede weg.
O en ik probeer zoveel mogelijk tips te krijgen van mensen die veel zien, maar weinig zullen zeggen.
Maar als je fatsoenlijk les kunt krijgen zou ik dat zeker doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:33

Rossfechten" ik vind het heel erg leuk jouw enthousiasme te horen in heel jouw uitleg, maar het is me heel erg duidelijk dat je de klok wel gevonden hebt maar de klepel die weet je niet precies zitten, met andere woorden je weet niet precies waarover je praat.
Het is niet verkeerd verschillende info bronnen te raadplegen je kan idd van iedere info-bron wel iets leren, maar het duurt jaren en jaren en nog heel veel langer voor je echt daar een inzicht in krijgt, het lijkt makkelijker dan het echt is.
Wat "Midgie" jou al probeerde te vertellen is echt helemaal juist.
En idd een paard loopt uit zichzelf meer op zijn voorhand, een paard is zo gebouwd, het is een vluchter en iedere vluchter draagt meer op zijn voorhand.
Maaaaaaarrrrr dat is uiteraard zonder berijder, dus in de vrije natuur, wij willen op ons paard rijden en om dat meer draaglijk te maken is het belangrijk het paard meer op de achterhand te zetten. Dit is een heel leerproces en lukt uiteraard ook niet bij ieder ras even makkelijk, maar het blijft belangrijk.
Probeer even zelf deze kleine oefening uit, plaats je zelf even op je handen en knieen op de grond, overdrijf nu even een beetje en steek je hoofd een beetje meer naar voren, je zal merken dat het gewicht nu meer op je handen komt, ok nu in deze houding ga je proberen jouw handen zijwaarts te verplaatsen, je verzet bij wijze van spreken "jouw voorhand" dit zal echt wel een beetje moeite opleveren zeker in deze houding, probeer nu jouw hoofd en schouders een ruime 15 à 20cm naar achter te verplaatsen, zo komt jouw gewicht meer op jouw achterhand en probeer nu hetzelfde eens, je zal dadelijk merken dat je nu in deze houding je handen als het ware bijna vanzelf kan verztten, je kan ze zelfs even van de grond afnemen, zonder vooruit te vallen, dit beweegt dus veel makkelijker en is zeker makkelijker wendbaar.
We zijn nu nog steeds niet aan echgt verzameling maar het komt een beetje in de buurt, het wegvluchten is hier uiteraard niet het wenselijke, dus paardrijden is in wezen altijd een soort omscholing voor het paard, en of je nu dressuur wil rijden of jumping of endurance of een recreatief buitenritje controle moet er altijd zijn, een makkelijk en vlot stuur is toch altijd handiger dan een stuur waar je uit alle macht aan moet trekken, ......
Dus idd het is en blijft belangrijk om het paard meer op zijn achterhand te zetten.

Rossfechten schreef:
Een paard met een doorgezakte rug moet je niet op zitten omdat de rug niets draagt, dus ook niets naar de voor of achterbenen doorgeeft.
Maar het idee om tegenin de natuur van een paard te gaan en alle gewicht zomaar op de achterhand te willen hebben vind ik vreemd. Wil je dressuur oefeningen doen, prima, daarvoor zijn bewegingen vanuit de achterhand nodig, wil je buitenrijden en lange ritten maken, dan hoeft het gewicht niet verplaatst te worden, wel moet een paard dan zijn rug correct gebruiken, maar dat kan ook zonder gewicht naar achter verplaatsen.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:10

Als ts stelt dat ze haar paard meer op de achterhand wil, dan is mijn vraag waarom ?
En ik heb endurance gereden, men veel lange afstanden, dat kan alleen met vooral gewicht op de voorhand, anders maak je geen kilometers.
En ik ben bezig met vechten te paard, dan wil je het liefst alles op de achterhand, steigeren zou ik ook leuk vinden, maar daarvoor moet ik andere paarden aanschaffen.
Dus blijft bij mij nog steeds waarom ?
ezels in afrika en middenoosten berijden ze veel zittend op de heup, vanachter dus? als jij op de achterhand wilt rijden waarom ga je daar dan ook niet zitten ?
Zadels zitten meer van voren, is dat misschien ook niet voor niets ?
Het deel wat nu het zadel draagt moet getraind worden, helemaal mee eens.
En verder vind ik het prima dat ik de klok en klepel niet weet, dan kan ik tenminste vrij dingen blijven afvragen, en daarop gewoon conclusies trekken.
Als je weet waarom je iets wilt, dan kun je daar naar toe werken,
als je iets doet omdat het hoort of iedereen dat doe, dan vraag ik me af waar je mee bezig bent.

TC88Lavieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:06

Ik heb zo nu en dan wat reacties gelezen en hoop hiermee wat bij te dragen aangezien er meedere mensen hier meelezen in wat discipline men ook aan paardensport be-oefent.

Van nature loopt een paard veel meer in balans, horizontaal evenwicht. Wanneer wij op onze paarden gaan zitten is die balans er niet zomaar meer. Je wilt het achterhand van je paard er meer onder hebben om deze balans weer te herstellen.

Allereerst is het belangrijk om je paard aan het been te hebben, voor alles geld dat een paard goed aan je hulpen moet zijn. Daarnaast moet een paard over de rug lopen voor een juist gebruik van hun rug. Ook als je paard goed nageeflijk loopt moet je paard aan jouw hulpen zijn. Ga wat schakelen en zorg dat je paard nageelijk loopt met een mooi contactteugeltje. Je paard mag niet hangen in je handen anders loopt ie nog niet goed.
Als je paard dus nageeflijk is en goed voor je hulpen dan kan je de achterhand er wat meer onder vragen. Ik ben hier ook net mee begonnen maar heb nu al wel het verschil mogen voelen. Hoe het mij is geleerd is in draf en dat voelde heel goed.
Zorg voor goede evenwichtige teugeldruk en ga langzaam lichtrijden, dan zou je paard wat terug moeten komen. Op het moment dat hij terug wilt komen geef je licht wat kuithulp waardoor hij zijn achterhand moet activeren en eronder moet zetten. Let er wel op dat je niet meer druk krijgt in je handen. Let dus heel goed op je zit.
Als je paard zijn achterhand beter onder zijn massa kan plaatsen kunnen de voorbenen ook beter naar voren omdat hij je dan meer draagt. Hierdoor stampen ze minder, kan je ook heel goed horen.
Hopelijk is het een beetje duidelijk en heeft men hier wat aan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:33

Rossfechten schreef:
Midgie, hoefijzers met gewichtssensoren er in, dan kan ik zeker zeggen hoe het gewicht precies is verdeeld.
Ik ben het helemaal met je eens dat alle paarden in balans op hun eigen benen moeten lopen, en teugels zijn er alleen om licht contact mee te hebben.
En klopt dat een paard moet leren een mens te dragen, of die nu het gewicht er bij vanvoren of vanachteren draagt, in beide gevallen moet de rug getraind en spieren daar opgebouwd worden.
Ik heb een aantal trekpaarden, die echt nooit als een pre op de achterhand kunnen komen. En ze zijn zo sterk dat je het wel laat om ze op je teugels te rijden ze leggen hun hoofd in je hand en je ligt er voorover af.
En buiten rijden vind ik geen sjokken, als je met losse teugels rijd geniet een paard enorm en loopt heerlijk rond te kijken. ook in galop rij ik met losse teugels op mijn zit, maar dan zit ik echt niet op de achterhand.

Zelf heb ik ook een heel zware tinker, 1000 kilo en ook die loopt op zijn achterhand, piaff zijn we nu mee bezig, ook een trekpaard moet leren dragen , met de juiste training kan dat en dan hoef je echt niet aan de teugel te trekken, ik rij dit dier zelfs bitloos, is te rijden op zit en kleine aanwijzingen, dus alles is mogelijk, daar hoef je geen pre voor te hebben, die lopen trouwen ook niet van zichzelf op de achterhand, ik zie er tegenwoordig best veel die verreden worden, heel hun natuurlijke beweging word eruit gereden, heel sneu .

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:45

Okay Midgie, wat jij benoemd is correct op de achterhand rijden, waar ik zelf ook mee bezig ben omdat dat soms wenselijk is. En dan maakt het niet meer uit wat je in zijn mond of hoofd of om zijn nek doet, een paard dat wil werken en luisteren luistert dan en verzameld zich dan voor je.
Een pre doet het van zichzelf iets makkelijker schijnt, ik heb helaas nog geen pre. Maar ik kan me goed voorstellen dat veel mensen het er uit rijden met de huidige dressuur.
Wat ik meer bedoel is rij je alleen buiten, dan is een forse verzameling helemaal niet nodig, zolang je paard zijn achterbenen goed gebruikt en je paard zijwaarts kan sturen en jou gewicht goed verdeeld en zijn rug goed gebruikt. Maar persoonlijk vind ik souplesse en correct gebruik belangrijker dan verzameling tijdens lange buitenritten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:52

ben het niet met je eens "rossfechten"

Rossfechten schreef:
Okay Midgie, wat jij benoemd is correct op de achterhand rijden, waar ik zelf ook mee bezig ben omdat dat soms wenselijk is. En dan maakt het niet meer uit wat je in zijn mond of hoofd of om zijn nek doet, een paard dat wil werken en luisteren luistert dan en verzameld zich dan voor je.
Een pre doet het van zichzelf iets makkelijker schijnt, ik heb helaas nog geen pre. Maar ik kan me goed voorstellen dat veel mensen het er uit rijden met de huidige dressuur.
Wat ik meer bedoel is rij je alleen buiten, dan is een forse verzameling helemaal niet nodig, zolang je paard zijn achterbenen goed gebruikt en je paard zijwaarts kan sturen en jou gewicht goed verdeeld en zijn rug goed gebruikt. Maar persoonlijk vind ik souplesse en correct gebruik belangrijker dan verzameling tijdens lange buitenritten.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:43

So dat had ik nog niet door,
Ik ben het ook niet eens met alle paarden die momenteel verknalt worden omdat iedereen maar op de achterhand wil rijden zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
80 jaar terug ging een paard 20 jaar mee, nu gemiddeld 7 ?
misschien doen de meeste iets fout ?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:18

Vroeger werden paarden niet "op de achterhand gereden" maar voorwaarts neerwaarts.
Na eeuwen experimenteren heeft de mens uitgevonden dat dat de meest efficiënte manier is om een paard gemakkelijk te kunnen rijden én er lang van te kunnen profiteren.

armanilove91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:57

mijn paard is 9 word volgend jaar 10 /3 :o en ga de goede kant op nu met rijden ik rijd nu veel slangevoltes, achtens, gebroken lijnen, grote voltes, wat kleinere voltes. op alle twee de kanten, om haar losser te krijgen in haar lijf.
en wat ik wil met paarden is gewoon lekker rijden op een paard wat zich lekker in de vel voelt zitten en later eventueel er mee de sport in gaan daar bedoel ik mee de wedstrijden ingaan maar dat is nog lang niet van toepassing plezier hebben met elkaar tussen paard en ruiter is belangrijker voor het paard fijn en voor de ruiter. wat ik nu doe is hobby dat vind ik leuk. het lijkt erop dat mijn paar dit prettig vind ze zit lekkerder in der vel en doet veel voor me. ook hinnikt ze als ik aan kom lopen naar haar stal toe, of als ik haar uit de paddock kom halen hinnikt ze ook naar me, heel fijn gevoel. :o :D
ze loopt ook veel beter dan sinds ik er heb gekocht toen was ze echt stijf.
nu is ze veel losser in haar lijf, omdat ik nu ontspannen rij en mij niet meer vast houdt op haar rug als je snapt wat ik bedoel.
ik laat haar haar eigen passen nemen zoals ze hoort te lopen.
als je mijn paard bij je houd zeg maar om het zo even te noemen dan gaat ze struikelen over der eigen voeten en lijkt alsof ze kreupel loopt.
heb bijrijdsters gehad die beweren dat ze kreupel liep, terwijl ze bij mij gewoon normaal loopt.
mijn paard moet je laten lopen in haar eigen tempo maar ze mag niet onder je vandaan lopen je moet er wel op jou tempo laten maar wel voorwaarts. ja beetje ingewikkeld uit te leggen maar hoop snappen jullie me hihi. ;)
ik zal binnen kort weer is een keer een filmpje maken en op youtube zetten en dan hier in een bericht plaatsen moet alleen even hebben die mijn dan zou kunnen filmen tijdens het rijden.
*het gaat dan wel op het filmpje om mijn paard het meest. *

dat filmpje komt hier vanzelf te staan.
gaat nog wel even duren. :)
ik laat dat nog wel even weten en zien.

ze loopt prima nu.
morgen heb ik weer les. :D dan gaan we weer veel oefeningen doen.
de physio zegt dat mijn paard zo ie zo een type paard is dat op de voorhand zal blijven lopen.

spreek jullie :wave:

armanilove91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 13:07

rossfechten ben jij een instructrice of ? omdat meeste reacties van jou zijn hihi.
gewoon een vraag hoor :o