Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
aerdenhout1 schreef:Tempowisselingen, vooral de schijnovergangen niet vergeten. \Wegdraven vanuit halt, aangaloperen vanuit halt of stap en vooral zorgen dat de voorkant los is, cavaletti werk, klein sprongetje en zo weet ik nog wel meer dingen om de achterhand te trainen.
\maar als jou lesgeefster zo goed is zou die dat ook moeten weten, toch?
Rossfechten schreef:Een paard met een doorgezakte rug moet je niet op zitten omdat de rug niets draagt, dus ook niets naar de voor of achterbenen doorgeeft.
Maar het idee om tegenin de natuur van een paard te gaan en alle gewicht zomaar op de achterhand te willen hebben vind ik vreemd. Wil je dressuur oefeningen doen, prima, daarvoor zijn bewegingen vanuit de achterhand nodig, wil je buitenrijden en lange ritten maken, dan hoeft het gewicht niet verplaatst te worden, wel moet een paard dan zijn rug correct gebruiken, maar dat kan ook zonder gewicht naar achter verplaatsen.
Rossfechten schreef:Midgie, hoefijzers met gewichtssensoren er in, dan kan ik zeker zeggen hoe het gewicht precies is verdeeld.
Ik ben het helemaal met je eens dat alle paarden in balans op hun eigen benen moeten lopen, en teugels zijn er alleen om licht contact mee te hebben.
En klopt dat een paard moet leren een mens te dragen, of die nu het gewicht er bij vanvoren of vanachteren draagt, in beide gevallen moet de rug getraind en spieren daar opgebouwd worden.
Ik heb een aantal trekpaarden, die echt nooit als een pre op de achterhand kunnen komen. En ze zijn zo sterk dat je het wel laat om ze op je teugels te rijden ze leggen hun hoofd in je hand en je ligt er voorover af.
En buiten rijden vind ik geen sjokken, als je met losse teugels rijd geniet een paard enorm en loopt heerlijk rond te kijken. ook in galop rij ik met losse teugels op mijn zit, maar dan zit ik echt niet op de achterhand.
Rossfechten schreef:Okay Midgie, wat jij benoemd is correct op de achterhand rijden, waar ik zelf ook mee bezig ben omdat dat soms wenselijk is. En dan maakt het niet meer uit wat je in zijn mond of hoofd of om zijn nek doet, een paard dat wil werken en luisteren luistert dan en verzameld zich dan voor je.
Een pre doet het van zichzelf iets makkelijker schijnt, ik heb helaas nog geen pre. Maar ik kan me goed voorstellen dat veel mensen het er uit rijden met de huidige dressuur.
Wat ik meer bedoel is rij je alleen buiten, dan is een forse verzameling helemaal niet nodig, zolang je paard zijn achterbenen goed gebruikt en je paard zijwaarts kan sturen en jou gewicht goed verdeeld en zijn rug goed gebruikt. Maar persoonlijk vind ik souplesse en correct gebruik belangrijker dan verzameling tijdens lange buitenritten.