_Maaaarit schreef:Er is mij altijd verteld dat dit de meest vriendelijke zijn.
Een vriendelijk bit is een bit wat past icm een vriendelijke ruiterhand. Iedere paardenmond is anders, dus het is vaak uitvogelen wat het beste voegt.
Verder klinkt het tongprobleem eerder als een africhtingsprobleem; paard kruipt achter de teugel en is niet aan het been. Dat los je alleen maar op door naar de hand toe naar voren te rijden (zonder dat je terugwerkt met de hand) Gewoon voorwaarts doorrijden als ze de tong over het bit gooit. Mits je de neusriem niet te strak hebt aangesnoerd kunnen ze dan de tong zelf weer terug doen. Als je iedere keer gaat stoppen met rijden als de tong over het bit gaat, dan went dat zo aan. Dan leer je het paard dat hij mag stoppen als hij zijn ting over het bit gooit.
De neusriem moet ook niet te los trouwens.
listiglistje schreef:Het is pas onvriendelijik als je de boel aansnoert ik ben gelukkig nog van de generatie dat je leert dat er 2 vingers tussen moeten passen.Ik vind het pas zielig als er helemaal niets omheen zit, maar de ruiter zit wel het bit door de bek te sjorren hoe onrustig ligt dat....
eens