Paard enthousiast maken...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

Re: Paard enthousiast maken...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 17:42

longeren word nu minder omdat de longeercirkel steeds onder water staat.
Vrijheidsdressuren heb ik ook al aan gedacht inderdaad.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:48

Bernoe schreef:
Ts: ik denk dat het goed is dat je de eigenaar ook even vraagt of hij verschil merkt voor de wagen. Wellicht kan je hem op dinsdag alleen lekker vertroetelen, woensdag wandelen aan de hand, donderdag rijden, vrijdag rijden, en zaterdag weer poetsen en evt weer een stuk wandelen.
Kijk eens of je dan verschil merkt. Hoe oud is de pony?

Ik zou op dinsdag juist wel iets doen met de pony als ze op zondag en maandag zo hard heeft moeten werken! Maar dan wel rustig, gewoon een wandelingetje of een rustig buitenritje ofzo, gewoon tegen de spierpijn.

Maar dit is inderdaad moeilijk, vooral ook omdat het niet je eigen paard is natuurlijk. Ik denk in ieder geval dat jij zeker goed bezig bent qua afwisseling, dus daar ligt het niet aan. Ik weet niet of het bespreekbaar is bij de eigenaar om misschien eens een bloedtest ofzo te laten doen?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:55

Vrijheidsdressuur is idd leuk! Je hoeft ook niet persé aan de kunstjes te denken. Je kunt ook beginnen met meelopen zonder touw [meerennen kan ook]. Lekker met 'm spelen enz. Je kunt ook op een gegeven moment beginnen met de kleine dingen. Wijken voor druk of draaien. Als je er gewoon een voorbeeldfilmpje van kijkt kan dat best. Denk dan vooral niet aan de grote dingen, steigeren e.d. zonder ervaring kan dat gevaarlijk zijn.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:35

Ik heb afgelopen week ipv dinsdag op woensdag heen geweest. Donderdag les en vandaag alleen even de spieren los (20/30 min rijden).
Morgen wil ik alleen even heen gaan om te ``spelen`` of een stap buitenritje ofzo.
Ik merk wel dat ze deze week actiever was. Vorige week had ze een extra rustdag en deze week is iets anders dan normaal ingedeeld dus. Mischien dat dat effect heeft gehad.
Ik ga nog even puzzelen wat het handigst is met die extra rustdag. En dan morgen dus bijvoorbeeld doen wat @Jtragter zegt.

bedankt voor alle tips !

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:40

Fijn dat je het aanpast!

Mss heeft ze vaak last van spierpijn, en kan een supplement hiervoor helpen?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:45

spierpijn merk je toch tijdens het rijden dan ook wel?
Ze is aan het begin minder soepel dan later maar dat verschil is vrij klein.
Ik stap haar altijd ongeveer 10 minuten uit. Hangt ervan af hoe warm ze is / ademhaling ed. en de eigenaar stapt ook ongeveer 10 minuten uit voor zover ik weet.

niet als commentaar bedoeld he, gewoon een vraag ;)
@hwn

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:02

Goh, ik denk dat sommige paarden hun pijn goed kunnen verbergen. Mss is die sloomheid al een teken ervan? Spierpijn kan je natuurlijk wel onderzoeken via bloedonderzoek, maar lijkt me momenteel nog niet direct een noodzaak. Een brok met wat extra vitamine E/selenium is altijd het proberen waard.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 20:24

of u dit nou bot bedoeld of niet is mij niet duidelijk maar ik ga er maar even netjes op in.

Sloomheid zou idd wel een teken kunnen zijn maar het is een week sloom, een week erg druk...
Over ander voer valt niet te overleggen op deze pension stalling. ``ik ben ook maar een bijrijder``. ``daar weet ik toch niks van af``.

Tamar_Olthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:27

Ik denk dat het komt door te veel voer, daardoor krijgt de pony een slechte conditie. Het kan ook liggen aan verveling, dat ie misschien een keer iets anders wil doen dan voor de kar lopen of rondjes rijden in de bak

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 05:25

Veel afwisselen doe je al, zeker mee door gaan.
Ook onder het rijden zelf, ineens een drafbalkje tijdens de dressuurtraining, ineens een truckje vragen tijdens het naar de wei brengen etc. En veel belonen, na het rijden evt een snoepje oid.
Ook naast haar veel dingen gaan doen.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 07:10

anitamarleen schreef:
@ilaan , Ik wil hem helemaal niet verbieden om 2x naar het paard te gaan, maar de manier waarop hij het doet vind ik niet de bedoeling. Ik weet ook wel dat ik daar niks over te zeggen heb maar zoals ik zelf zie en van mensen hoor is het nou niet erg paard vriendelijk hoe hij zijn ritten maakt. Ik snap dat ik daar niks over te zeggen heb en dat ik me moet aanpassen en vandaar ook dat ik de vraag stel wat jullie denken dat een oplossing is.

Weet de eigenaar dat jij zo over hem praat? Je schildert hem behoorlijk negatief af. Dat werk dat deze pony doet is niet te zwaar. Paarden zijn niet van suiker. je zit vgl mij op rozen daar. En je hebt zelf relatief weinig ervaring. Gelukkig heb ik geen bijrijder maar bij mij zou je er meteen uitvliegen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 19:08

xxxxxx2000 schreef:
anitamarleen schreef:
@ilaan , Ik wil hem helemaal niet verbieden om 2x naar het paard te gaan, maar de manier waarop hij het doet vind ik niet de bedoeling. Ik weet ook wel dat ik daar niks over te zeggen heb maar zoals ik zelf zie en van mensen hoor is het nou niet erg paard vriendelijk hoe hij zijn ritten maakt. Ik snap dat ik daar niks over te zeggen heb en dat ik me moet aanpassen en vandaar ook dat ik de vraag stel wat jullie denken dat een oplossing is.

Weet de eigenaar dat jij zo over hem praat? Je schildert hem behoorlijk negatief af. Dat werk dat deze pony doet is niet te zwaar. Paarden zijn niet van suiker. je zit vgl mij op rozen daar. En je hebt zelf relatief weinig ervaring. Gelukkig heb ik geen bijrijder maar bij mij zou je er meteen uitvliegen.

ik ga hier nieteens op in . Dit is mijn mening en ik ben niet de enige die dit vind.
ik heb dit topic niet geopend voor dit soort onzin.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 19:10

Tamar_Olthof schreef:
Ik denk dat het komt door te veel voer, daardoor krijgt de pony een slechte conditie. Het kan ook liggen aan verveling, dat ie misschien een keer iets anders wil doen dan voor de kar lopen of rondjes rijden in de bak

ik probeer zo veel mogelijk af te wisselen. longeren , balkjes stappen, draven galloperen , zonder zadel , buitenritjes , klein sprongetje. Heb de gisteren met haar in de bak gelopen / gerend zodat ze toch even wat te doen heeft maar wel rust.

xR_iann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:15

Misschien is parelli iets voor jou en je paard. Mijn paard is er veel actiever en enthousiaster van geworden. Ik doe alleen het grondwerk en het spelen maar het kan ook onder het zadel. Door deze methode leer je je paard kennen en kom je te weten wat hij/zij leuk vind. Als het je iets lijkt, er zijn ook lessen in te volgen! :j

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 20:47

xR_iann schreef:
Misschien is parelli iets voor jou en je paard. Mijn paard is er veel actiever en enthousiaster van geworden. Ik doe alleen het grondwerk en het spelen maar het kan ook onder het zadel. Door deze methode leer je je paard kennen en kom je te weten wat hij/zij leuk vind. Als het je iets lijkt, er zijn ook lessen in te volgen! :j

oke dankjewel !
Ik heb hierover inderdaad wel eens iets op youtube ofzo voorbij zien komen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:47

anitamarleen schreef:
of u dit nou bot bedoeld of niet is mij niet duidelijk maar ik ga er maar even netjes op in.

Was dit een reactie op mijn post? Ik heb zeker niets bot bedoeld, ik zie zelfs niets wat bot zou kunnen overkomen, maar mss is er ergens toch een verschil tussen Belgisch en Nederlands? :)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:59

Nee hoor, jouw post is niet bot. Ben het overigens ook wel met je eens, van spierpijn ga ik zelf ook niet lekker vlot lopen... Maar het zal vast niet de enige oorzaak zijn, daar dit gedrag pas de laatste tijd vertoond wordt.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 17:23

hwn schreef:
anitamarleen schreef:

Was dit een reactie op mijn post? Ik heb zeker niets bot bedoeld, ik zie zelfs niets wat bot zou kunnen overkomen, maar mss is er ergens toch een verschil tussen Belgisch en Nederlands? :)

haha ik denk dat dat het probleem van technologie is xd. Ik kan niet zien hoe u het bedoelt.
Ik wil het wel proberen of het spierpijn is maar dit voorkom je toch gewoon door goed uit te stappen?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 17:25

Loe_Loe schreef:
Nee hoor, jouw post is niet bot. Ben het overigens ook wel met je eens, van spierpijn ga ik zelf ook niet lekker vlot lopen... Maar het zal vast niet de enige oorzaak zijn, daar dit gedrag pas de laatste tijd vertoond wordt.

Dit denk ik inderdaad ook . De combinatie een beetje.
Ik probeer haar goed uit te stappen (ong 10 min. hangt ervan af of ze nog warm is) en loop vaak zonder zadel nog even een rondje of 2 na het afzadelen.
Maar ik hoop dat jullie een tip hadden om het op te lossen zodat ze weer zo lekker enthousiast is haha

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 21:05

Ben de afgelopen 2 week een keer minder heen geweest dan ik normaal doe en `speel` na het rijden nog even met haar in de bak. Dit bevalt eigenlijk erg goed. Ze is nu een stuk actiever ( eigenlijk alweer een beetje tè actief haha) dus ik ga hier maar gewoon zo mee door!