M'n grote vriend heeft 'paniek' onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:22

_Alarm_wlkp schreef:
.

En pien_2010 , Ruitje heb ik hiervoor al aangesproken :)

Sorry voor mijn latere uitgebreide antwoord, dit zinnetje had ik echt niet gezien :o . Had wel je latere post er op na gelezen maar dus dat zinnetje gemist.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:27

Misschien denk ik te simpel maar,
Ik heb heel lang een draver gereden hij was super scheef en het enigste wat hij kon was keihard rennen.
Normale voltes maken kon hij niet.
Het enigste wat ik kon doen was achtjes rijden en hij vond dat super leuk en ging steeds slomer. Uiteindelijk kon ik normale voltes rijden en beginnen met rechtrichten.

_Alarm_wlkp

Re: M'n grote vriend heeft 'paniek' onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 21:05

Hij heeft het met periodes.
Het kan een week soms 2 weken heel goed gaan.
Dan zit de basis er top in, zelfs de galop dat goed gaat, wijken en dergelijke doet ie dan met plezier.
Dan is er geen enkel negatief gedrag.
Dan ineens op een dag doet ie weer alsof ie niets kent en slaat in paniek en doet gevaarlijke capriolen.

Dat van wedstrijd gaan , is mss een x in de 2 maanden ofzo en dan meestal op eigen manege waar ie getraind word :)

Hij wilt echt werken, neemt alles heel snel op en soms is dat ineens 'weg'.

Het lange lijnen wil ik me idd ook wat gaan in verdiepen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:59

Ik heb inderdaad al met je gepbt, toen heb ik denk ik over het geluiddeel heen gelezen of het is mij niet zo duidelijk geworden :o . Als ik het zo hoor zou je hem moeten desensibiliseren? Kan je qua grondwerk al veel met geluid en overal aanzitten? Met proppen rijden is eigenlijk symptoom bestrijding, maar het kan soms wel rust geven om aan de andere dingen( tempo controle bijv. ) te werken. Ik lees veel over het afstappen, let heel goed op dat je dat op het juiste moment doet, als je afstapt bij spanning gaat hij dat koppelen en dat wil je echt niet :) Ik ga er nog eens over nadenken, kom er morgen uitgebreider op terug. Ben in ieder geval benieuwd of er signalen zijn die hij geeft voordat hij echt er van tussen gaat?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 22:13

Via grondwerk zijn we ook bezig met schriktraining.
Zweepslagen, plastieken zakken, over flesjes heen gaan.
En ook dat gaat paar x goed en dan ineens weer niet.
Ik ga proberen of iemand het eens kan filmen als ik hem aan het trainen ben :)
Gho zover ik hem ken geeft hij niet meteen een opvallend signaal aan.
Maar dat kan ik mis hebben.
Ik krijg genoeg te horen dat ie weg moet, niets waard is, gek in zijn hoofd is.
Maar dat vind ik sneu, hij kan het en heeft het meermaals bewezen ik vraag echt niet veel.
Heb het beste met hem voor en wil aardig wat dingen doen voor het hem en mezelf beter te maken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:15

Ach, wat wil ik jou een virtuele knuffel geven zeg :) wat een lief laatste stuk! Filmpje is heel erg boeiend, ben benieuwd!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 22:18

Dank je! :o
Ja het is een prachtpaard met het hart wel op de juiste plaats.
Maar ergens is er een miscommunicatie en die gaan we hopelijk opgelost krijgen *\o/*

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:39

Ja tuurlijk. Alleen je moet uitvinden hoe jullie elkaar gaan begrijpen :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:46

Ah Billy :)
Prachtig paard.
Ik denk dat je aan ruitje een goede begeleider hebt.
Veel succes TS!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:05

Heb even in het topic gespiekt in je onderschrift, maar denk dat een professionele massage het dier ook zeker zal helpen :j :j
Spieren die te strak zijn kunnen nl ook niet ontspannen.. ;)

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:22

Ik kan je helaas geen tips geven maar ik wil je wel een compliment geven voor het feit dat je iemand aanspreekt met ervaring en zo je paard wilt helpen! Wees daar trots op.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:29

_Alarm_wlkp schreef:
Hij heeft het met periodes.
Het kan een week soms 2 weken heel goed gaan.
Dan zit de basis er top in, zelfs de galop dat goed gaat, wijken en dergelijke doet ie dan met plezier.
Dan is er geen enkel negatief gedrag.
Dan ineens op een dag doet ie weer alsof ie niets kent en slaat in paniek en doet gevaarlijke capriolen.

Dat van wedstrijd gaan , is mss een x in de 2 maanden ofzo en dan meestal op eigen manege waar ie getraind word :)

Hij wilt echt werken, neemt alles heel snel op en soms is dat ineens 'weg'.

Het lange lijnen wil ik me idd ook wat gaan in verdiepen.

Alles wat je vertelt klinkt mij echt als een gebrek aan leiderschap!

Dat hij braaf is op bepaalde momenten hort daar ook bij, de momenten dat hij "braaf" is is niets meer dan dat hij die dingen gewoon zelf wil. Niet omdat jij het van hem vraagt!

Ik had het ook met mijn paard: ze was vrij beleefd, vrij gehoorzaam.
Maar zodra er iets eng was b.v een buitenrit, dan sloeg er echte "paniek" aan.
Je kon er niks mee, toen ben ik eens goed gaan observeren wat ze nu precies deed, en gaan werken op de Warwick schiller manier van werken aan de hand (en sommige dingen onder het zadel)

De paniek was verdwenen binnen 2 maanden, iets wat mij in de 5 jaar daarvoor niet was gelukt.
Zoek Warwickschiller eens op via Facebook (hij beantwoord daar ook vragen) of via YouTube!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 00:51

Dank je voor de uitleg Sonador, dat kan evt ook wel eens kloppen ja :) ga ik opzoeken!
Casarell welke massage kunnen een uitkomst bieden? Buiten een osteopaat die geregeld komt word er verder niets gedaan.
Syb_sem dank je!
Liespower94 dank je, en idd daar gaan we verder mee ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 06:24

Doet hij het ook met iemand anders erop?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 07:09

Volgens mij las ik dat wel ergens? In dat geval kun je ook met wat meer zekerheid zeggen of het leiderschap is. En soms zit gedrag er zo ver in dat het 'bij ze gaat horen' , dan is het niet zozeer leiderschap maar gewoon aangeleerd gedrag. Een paard kan jou wel tegelijk als leider zien en toch nog negatief gedrag laten zien. Dan moet je dat gedrag gaan vervangen, ben benieuwd naar een filmpje :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:26

Spieren hoor je wel te kunnen zien, maar niet zo duidelijk afgetekend als bij jou paard.. hier staat het echt strak.
En een spier die al strak staat én ook nog eens aan moet gaan spannen, zal verkrampen wat zeer doet..

Ik zou er eens een sportmasseur van Happy Athlete bij halen.
Die zoeken de stresspunten/blokkades in een spier op, en masseren van daaruit de hele spier los.
http://www.happy-athlete.nl/Intro.html

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:52

Hier ook een staan met soortgelijk gedrag (bij anderen), vreselijk gespannen etc. terwijl als ik opstap? Stap, draf, galop (en hierin schakelen), springen, uitrijden met en zonder tuig (halster voor de zekerheid) sinds dag 1.
Paard van de wei geplukt als angstig dier (is die altijd al geweest), opgezadeld en een rondje gaan rijden. Zeer consequent geweest en het paard geen tijd gegeven om na te denken. Gewoon rechtdoor rechtuit. Kan sinds dag 1 al alles met dat paard, gewoon door leiderschap. Als ik haar een tijdje minder train komt die paniek weer terug, zelfs al als ik haar gewoon op de poetsplek zet. Hup even laten merken dat IK er ben en niemand anders en de onzin is weer over.

Maar dat doordraven ken ik wel van mijn draver eigenlijk, en hoe ik daar mee werk? Heel veel in stap. Als ik voel dat hij in draf gespannen wordt, ga ik er even af en stap ik later weer op. Hierbij blijf ik enkel in stap, dan werken we maar zo. Zijgangen ( wijken travers schouder binnen/buiten) en voltes.

Maar ik luister gewoon naar de paarden, zeker bij de draver merk ik wanneer hij wel en geen zin heeft, en dan ga ik maar longeren.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 14:10

Hij doet het ook bij anderen.
Hebben al 3 personen verschillende keren mee geprobeerd hem gereden te krijgen.
De foto's die er worden aangehaald zijn van toen ie na ziekteherstel was :)
Veel oefeningen in stap doen word ie ook heel nerveus..
Het is zover ik heb gehoord onder zadel gaan er wel ingedramd..
Ik heb nog contact met grooms, trainer en vorige eigenaar.
Daar was ie idd ook een brutaaltje maar was ie blijkbaar.
Hij is ook altijd hengst geweest, waarom ie geruind is geen idee.

Ik kom al van heel ver met dit paard van over m'n buik meeschuiven omdat hij niet wou wachten tot hem op m'n voet gesprongen hebben gehad, ....
Hij heeft zijn routine terug wat ie nodig heeft, komt genoeg aan het werk en staan zo'n 12 uur op de weide per dag :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 14:27

Een foto van paar dagen terug, toen ie wel top liep.
Zijn hier ook strakke/gespannen spieren te zien?
Zoals ik zei, hij kan het wel en leert graag bij.
Afbeelding

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 21:27

Vandaag bitloos gaan wandelen.
Hij was heel braaf, wel kijkerig maar niet gevaarlijk gespannen.
Tot we op een route waren, waar ie gisteren flipte en toen ben ik moeten afstappen..
Hij werd zo paniekerig dat ie met niets of niemand rekening hield.
Aan de hand verder gestapt en wat halthouden en achteruitgaan geoefend.
Terug stukje erop en kwamen we weer op een punt waar ik ben moeten afstappen.
Voor ik thuis was het einde er terug op en was ie vrijwel braaf maar kijkerig.

Ze zeiden dat ie echt geen respect voor mijn zone heeft en dat ik consequent zijn respect moet gaan afdwingen.
Achteruit gaan vertikte ie ineens, wou me omver lopen en hebben ze hem ff over genomen.
Het ging beter maar hij is qua karakter niet de simpelste om zich zomaar gewonnen te geven blijkbaar.

Dus gaan we nu onder begeleiding verder grondwerk trainen en respect leren krijgen voor elkaar (vooral hij :') ) en dan zien we wel verder.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:36

Als hij volledig gezond is zou ik magnesium bijvoeren en idd veel lange lijnen en dubbele longe-werk.
Ik heb goede ervaringen met magnesium bij paniekerige paarden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:41

Hij ziet er op die foto heel knap uit, vind de spieren er daar ook wel goed uit zien.

Zou ie op die stress-momenten mss weer last krijgen van zijn maag, en daardoor zo reageren? Want maag en stress gaan vaak samen hé.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 21:49

Magnesium heb ik ook al meer gehoord maar in welke maten het moet gegeven worden heb ik geen ervaring mee :)

Hij heeft idd met stress last van zijn maag.
De reden dat ie zwaar ziek is geweest dat ie op 1 week tijd een hoopje ellende is geworden omdat hij zijn rust 's nachts niet vond met buiten staan, reageerde dat in de groep af en zag dat ie echt ongelukkig werd.
Heeft 3 weken op zware medicatie gestaan en rust. Toen was het beter maar herviel ie.

Hij staat nu apart en 's nachts op stal. Gaat hem stukken beter af, hoewel ik er zelf wat tegen ben.
Hij krijgt Yakult en Gaviscon bij en dat houd zijn maagklachten onder controle.
Maar op rij momenten heeft ie dus nog wat problemen :)

Hij heeft bijna heel zijn leven apart gestaan omdat ie hengst was, had zijn routine en stond vaak op stal.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:51

Ik heb eigenlijk geen echt advies, aangezien ik geen ervaring heb met (het omscholen van) dravers, maar zo Te zien heb je al iemand op bokt gevonden die dat wel kan, dus wilde Ik alleen nog even zeggen dat ik je instelling echt bewonder, veel mensen hadden allang opgegeven, en wat een gaat paardje heb je! Ik hoop dat jullie er samen uitkomen :):j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:56

Hmm. Ik wil beslist niet pretenderen verstand te hebben van dravers want dat heb ik niet...

Maar.... Je schrijft dat hij te snel is beleerd, iig maak ik op uit je post dat het niet helemaal netjes gegaan is toch? En hij vertoont zonder aanwijsbare reden paniek. En er wordt je gezegd dat hij geen respect voor je heeft. Heb ik het zo goed? :)

Ik heb eerder zulke paarden gezien... Sensibele, karaktervolle dieren met in feite een heel goed en eerlijk en werkwillig karakter. En bij sommige van die dieren is er steeds zo gruwelijk respectloos over hun grenzen heen gewalst dat het een soort ''payback-time'' werd... Alle vergevingsgezindheid was eruit zeg maar. Ieder minuscuul foutje werd keihard afgestraft op uiteenlopende manieren.

Kan het zijn dat hij zijn respect voor de mens gewoon kwijt is en daarom flipt op -ogenschijnlijk- random momenten?

Ik weet niet zo goed hoe ik de proppen er in kan plaatsen hoor (associatie aan de periode voor het beleren?) maar misschien is het iets om mee te nemen en te bestuderen? :)