paard doorrijden. lopen vast. iemans tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 06:08

Joolien schreef:
Eerst het paard laten wennen aan de ruiter, beetje sturen, beetje overgangen rijden, meer niet. Paard goed aan de hulpen maken, dan pas recht maken en gaan werken aan nageeflijkheid. Dat eruuit trekken zal ze doen omdat ze de balans nog niet voor elkaar heeft. Daar moet je geduld mee hebben, dat kan je een paard niet leren, dat moet een paard aanbieden. :)

Juist!Het paard is jong en net onder het zadel dus wat jij beschrijft is heel normaal..Ik vind het dan ook een beetje dom dat er meteen na 3 weken een enorme vooruitgang wordt verwacht..Jammer dat er dan meteen een slof aan moet..

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 06:29

Het klinkt als of het paard een aantal dingen nog helemaal niet snapt.

Een jong paard, of nog niet getraind paard loopt op de voorhand, dus "in de krul" lopen is nog een brug te ver. Gewoon lekker meer lengte geven in de teugels zodat ze misschien haar hoofd lager houdt dan een getraind paard, maar dan kan ze haar evenwicht beter houden. Als ze meer kracht krijgt en zich meer gaat dragen, dan richt ze zich vanzelf meer op en kan je daar aan werken, maar evengoed moet het dan van achter vandaan komen.

En het paard lijkt me de beenhulpen niet te snappen. Reageert ze wel aan de longe op de stemcommando's (stap, draf, galop en ho)? Zo ja, dan kan je die gebruiken om als je erop zit, dan het paard in de gewenste gang te krijgen. Dan geef je of de instructeur, het commando en tegelijk geef je de gewenste beenhulp. Elke reactie in de goede richting belonen, dan leert het paard begrijpen wat je bedoelt.

Voor het rechts vast zitten, de tip van de dubbele longe is een goede, en misschien een lekkere massage om haar losser te maken in het lijf ;-) Ook even uitsluiten dat er niets fysieks aan de hand is in haar lichaam waardoor het rechts buigen pijnlijk is.
Verder kan je misschien proberen door gewoon op de linkerhand te rijden en dan de binnenhoefslag te nemen, dan kan je daar oefenen op rechtuit rijden. En dan ook bv lekker door de bak heen slingeren, zeg maar S- bewegingen, dan ga je linksom en ook en stukje rechtsom. Maar dat moet je met een jong paard heel grote lussen nemen, het gaat meer om soepelheid krijgen dan om een dressuurtechnisch mooi figuur, dat kan ze nog helemaal niet.

En zoals net gezegd, ze is nog jong en net onder het zadel. Geef het de tijd, 3 weken is heel erg kort nog. Misschien dat de eigenaar na al dat voorgaande trainingsgebeuren nu eindelijk resultaat wil zien, maar ik hoop dat je diegene in kan laten zien dat kleine stapjes nu beter werkt dan hele grote nu willen.

Oftewel Festina lente (dit betekent Haast je langzaam) :-)

Geef het de tijd en zorg dat je samen plezier in het rijden krijgt

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 06:30

Wat bij mij eerste verzorgpaard deden beetje rek en strek oefeningen allebij de kanten maar de kant die die moeilijk vond een keertje meer ! Gewoon met bijvoorbeeld een wortel de hoofd naar de kont buigen. Dit zal natuurlijk de eerste keer niet meteen gaan maar hoe vaker je dit oefent hoe beter het gaat :) (teminsten bij ons dan )

GixWillsNino

Re: paard doorrijden. lopen vast. iemans tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:02

Heel veel jonge paarden hebben deze problemen, persoonlijk was ik nog niet bezig gegaan met nageven, maar lang laten en kilometers maken.

Ik denk dat je met zitles meer kunt nu, dan met het leren nageven van het paard.

Zitles omdat paarden die uit balans zijn, niks nodig hebben om nog meer uit balans te raken, en je met je zit leuke oefeningen kan aanleren voor jezelf om een paard daarbij te helpen.

Waarom stapt die Z amazone niet op dan?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:09

Na het zadelmak maken is er voor het paard een gewenningsfase nodig, de Campagneschool.
Deze periode duurt één tot anderhalf jaar.
Zo deed men dat vroeger, vanuit de in de praktijk opgedane ervaring

Tijdens de Campagneschool laten we het paard bewegen in een door hem zelf gekozen houding.
"We blijven van de kop af", we gebruiken slechts een contactteugel.
Een contactteugel wil zeggen het door de ruiter onderhouden permanente lichte, soepele contact met de mond van het paard.
De ruiter volgt alle bewegingen van het paard en stoort hem zo min mogelijk.
De hand nodigt slechts uit om tempo te vertragen en te wenden.
Een paard hoort onberispelijk halt te houden op de stem.
Alles dat we zoeken is gewenning, vertrouwen en het daarmee als vanzelf aanvaarden van de leiding van zijn ruiter.

Stapritten, draf reprises buiten door het terrein, kleine sprongetjes, galop op de rechte lijn, het doormaken van alle mogelijke "gevaren" die een jong paard buiten ontmoeten kan.
Het paard leert in de Campagneschool zelf om zijn door het ruitergewicht verstoorde evenwicht te hervinden, vertrouwen te krijgen in zijn ruiter, in zijn aanwijzingen en in de leidende hand.
Twee keer per week 20 minuten in de rijbaan om in stap en draf, onder de ruiter, te leren bewegen op gebogen lijnen.

Van hier uit, verglijdend, zal het paard zich steeds meer ontspannen, loslaten.
We leren het de hals te strekken, direct voorwaarts(=de passen uit te strekken) te gaan op aandrijvende hulpen en te buigen op gebogen lijnen.
Als vanzelf gaat het al de hand opzoeken, wel eerst nog ongelijk op links en rechts, omdat het de gegeven leiding op prijs stelt en er vertrouwen in heeft.

Alles aan een contactteugel, aanleuning en nageeflijkheid vloeien hier op den duur als vanzelf uit voort.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:12

Nog een....

Alle paarden zijn scheef, het merendeel zet zich aan de linkerzijde meer of minder vast, sommigen op rechts.
Dit is al eeuwen een normaal gegeven voor iedereen die een paard beleert.

Wanneer een paard onzeker is of angstig dan, net als een mens, spant het zich onwillekeurig iets aan in de rug en de hals.
Mensen krijgen dan pijn in hun nek en rug, paarden waarschijnlijk ook.
Die nek en rugpijn maken een mens nog onzekerder, een paard waarschijnlijk ook.

Om met een paard dressuurmatig te kunnen gaan werken moeten we die onwillekeurige spanning eerst op zien te heffen, het paard moet zich los durven laten. (dit is één van de eerste punten in het Scala der Ausbilding)
Het feit dat er een ruiter op zijn rug is gaan zitten die op allerlei manieren probeert zijn vrijheid te beperken en hem in zijn evenwicht te hinderen maakt het paard onzeker en angstig en het zal zich daarom vast gaan zetten.
Het allereerste dat we ons moeten realiseren is dat we het paard vertrouwen en veiligheid moeten geven.

Vooral jonge onervaren paarden hebben door hun onwillekeurige spanning waarschijnlijk pijn in hun rug, hals en nek.
De meest stellen na een paar voorzichtige introducties een massage heel erg op prijs.
Iedereen kan dit zelf doen, daar hebben we geen fysio of osteo voor nodig.
Het help een paard zich te ontspannen en het ontwikkelt tegelijkertijd een band van vertrouwen met zijn ruiter.

Het eerste jaar van de africhting kijken we helemaal niet naar die natuurlijke scheefheid, denken niet aan nageeflijkheid, niet naar in de krul ("rond") lopen.
Het eerste jaar leren we het jonge paard zich te ontspannen, vertrouwen te krijgen in onze aanwezigheid, rustig en kalm te bewegen, veel in stap een beetje in draf en weinig in galop (dat windt te veel op).
We leggen geduldig alle hulpen een voor een aan hem uit zodat hij daar in vertrouwen correct op kan reageren.
We moedigen hem op allerlei manieren aan, prijzen zijn inzet voortdurend.
We straffen nooit..., ongewenst gedrag maken we moeilijk, meer niet.
Iedere straf ondermijnt het vertrouwen.
We leren het op een rustige en vriendelijke manier om te gaan met alle "gevaren" in onze omgeving, niet door hem onze wil op te leggen maar door hem het vertrouwen te geven dat het "goed is".
We maken heel veel buitenritten, zoveel mogelijk door terrein, laten hem kennis maken met alles.
We rijden niet meer dan 2 à 3 maal per week en niet langer dan 20 minuten in de rijbaan, rustig zoekend naar ontspanning en communicatie, we denken zelfs niet aan dressuur oefeningen.
We laten het onervaren paard zijn eigen voor hem comfortabele houding vinden door hem te rijden aan een contactteugel.
Dit heet de Campagneschool en deze duurt tenminste een jaar.
Het paard hervindt hier zijn door de aanwezigheid van de ruiter verstoorde evenwicht, leert om te gaan en vertrouwen te krijgen in deze nieuwe verhouding in zijn ruiter en in zichzelf.

Van uit dat hervonden evenwicht en (zelf)vertrouwen zal het paard zich los gaan laten, dan pas kunnen we het vragen stelling te nemen en zich te buigen in ontspanning en zonder dwang.
Dit is de ingang naar de rijkunst waarbij een paard een leven lang in gezondheid met zijn ruiter kan gaan samenwerken.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 19:56

Ik heb niet heel veel tijd om alles goed geconcentreerd te lezen op mijn tel. Ik ga uiteraard wel alles lezen als ik op de pc zit.

Heb wel het meeste proberen te lezen:)

vele geven goede tips en duidelijk uitleg. En andere denken meteen wat verkeerd over ons helaas.

Het paard is zn 1.5 jaar terug zadelmak gemaakt. Toen door een ruiter begonnen met doorrijden. Niet helemaal top gegaan waardoor ze dus op een verkeerd moment op de verkeerde manier is stil gezet. Daarna nog een meisje/vrouw geweest die allemaal rare dingen in dr hoofd heeft gehaald blablabla. Vervolgens durfte ze niet meer op en af te stappen enzovoorts. Hoe precies geen idee. Op de trainings stal hebben ze dr te veel te lang te moeilijke dingen laten doen waardoor ze meteen spierbevangen is geraakt.

In stil stand doen we ook de buigingen zeg maar. Iemand hier zei dat ook om als oefening te doen. Dan doet ze het top!! Ze buigt dan enorm makkelijk maar beide kanten en zakt ook met dr hoofdje zonder dat ik haar hier om vraag.
Vandaag veel tempowisselingen gereden en dit gaat al de betere kant op. Reactie op been komt iets meet terug. Ze loopt niet meer de hekken in. Ik zal jullie eerlijk zeggen dat er een slofje aan hangt maar deze continu los hangt. (IK HOEF HIER VOOR DE REST GEEN COMMENTAAR OP, ALS DIT WEL GEBEURD DAN VRAAG IK OF ER EEN SLOTJE OP MAG OF DEZE TOPIC VERWIJDERD MAG WORDEN.) De slof word uiteraard met een reden gebruikt. Deze doen we er niet zomaar om. De loopt er comoleet ontspannen mee, reageerd beter op mijn been, en loopt niet meer de hekken in.

Ik snap dat we na 3 weken niet te veel mogen verwachten. Maar een kleine verbetering zou er wel mogen zijn. Deze is er sinds vandaag! Bij de tempo wisselingen komt haar achterhand er compleet onder. Haar hele lichaam veranderd, word soepel gebruikt en haar oog opslag veranderd ook. Kijkt ontspannen uit dr oogjes en is geconcentreerd.

De eigenaar is erg voorzichtig met haar gezondheid. Ze heeft 2 jongen kinderen en kan er geen val (op wat voor manier dan ook) van een paard bij gebruiken.

ik hoop ook een beetje op begrip. Bij verkeerd gebruik van slof word deze er meteen af gehaald (de eigenaar houd dit continu in de gate).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:07

Waarom een paard wat duidelijk aangeeft nog geen balans te hebben onder het zadel al met slof te gaan rijden. Laat het paard eerst eens met rust aan de voorkant. En geef hem de tijd om die balans te vinden.

Moet zoals ik het lees allemaal weer snel, snel, snel. En wie is daar weer de dupe van, het PAARD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:39

FriesWytske schreef:
Waarom een paard wat duidelijk aangeeft nog geen balans te hebben onder het zadel al met slof te gaan rijden. Laat het paard eerst eens met rust aan de voorkant. En geef hem de tijd om die balans te vinden.

Moet zoals ik het lees allemaal weer snel, snel, snel. En wie is daar weer de dupe van, het PAARD.

Idd, het maakt me ook niet uit hoe een slof gebruikt wordt, maar waarom. En dat vind k in deze fase van de opleiding nog totaal irrelevant.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:42

Jammer te lezen dat je toch weer met de slof rijdt (ookal wordt ie correct gebruikt).

Maar, daar had ik mijn mening al over gegeven en ga ik verder ook niet over door zeuren ;) Iig top dat je wat doet met de andere tips en dat ze beter ging vandaag :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:47

Wil nog wel zeggen dat ik helemaal niet anti-slof ben. Gebruik hem zelf zo nu en dan ook wel eens. Maar gebruik hem nooit bij een jong paard wat zijn of haar balans nog moet vinden onder het zadel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:23

korbakimmy8 schreef:
In stil stand doen we ook de buigingen zeg maar. Iemand hier zei dat ook om als oefening te doen. Dan doet ze het top!! Ze buigt dan enorm makkelijk maar beide kanten en zakt ook met dr hoofdje zonder dat ik haar hier om vraag.
Vandaag veel tempowisselingen gereden en dit gaat al de betere kant op. Reactie op been komt iets meet terug. Ze loopt niet meer de hekken in. Ik zal jullie eerlijk zeggen dat er een slofje aan hangt maar deze continu los hangt. De slof word uiteraard met een reden gebruikt. Deze doen we er niet zomaar om. De loopt er comoleet ontspannen mee, reageerd beter op mijn been, en loopt niet meer de hekken in.

Super, maar geeft wel aan dat het een spierprobleem is. Paard zit vast, onbelast buigen is niet zo moeilijk, maar met belasting en in beweging wordt dat een heel ander verhaal. Dus de oefening herhalen terwijl je erop zit, iemand vragen ernaast te staan bijvoorbeeld. En vergeet vooral de rug niet, dus laat haar ook buigen naar beneden, hoofd tussen de knieen, hals zover mogelijk strekken, neus naar de schouder, neus naar de staart. Als je dit moeilijk vind, kun je daar ook heel goed vrijheidsdressuur voor gebruiken. Leuk om te doen, verbeterd de band met je paard en in dit geval een enorme verbetering voor de soepelheid van de spieren.
Een slof kan je in dit geval heel goed helpen, mits goed gebruikt maar dat is altijd zo. Paarden die zo vast zitten werken zichzelf vaak tegen omdat ze moeilijk ontspannen, met de slof krijg je dat er net even makkelijker in en heb je al een fors obstakel getackeld. Aangezien de eigenaresse Z rijd en gediplomeerd instructeur is neem ik aan dat die wel weet waar het over gaat. Daarbij hebben we het hier ook niet meer over 'gewoon' doorrijden maar meer over corrigeren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:51

Over slofteugels is al heel veel gezegd, nochtans wordt hij heel veel ten onrechte en verkeerd gebruikt.
Markant is dat iemand die werkelijk weet hoe hij gebruikt zou moeten worden hem niet nodig heeft.

Een slofteugel dwingt tot overgave, een paard hoort niet tot overgave gedwongen te worden.

In het FEI reglement, het doel van de dressuur staat o.m. dat het paard harmonieus ontwikkeld dient te worden binnen zijn natuurlijke eigenschappen en dat dit moet leiden tot "Edelmoedige" overgave.
Edelmoedige overgave is het recht tegenovergestelde van overgave.
Het mag misschien een beetje op elkaar lijken maar het is als het verschil tussen een gedrilde slaaf en een partner.

Edelmoedige overgave bereiken we uitsluitend van uit geduld, respect, communicatie, begrip en vertrouwen.
Dit vraagt om afzien van de ruiter, zichzelf telkens opnieuw de vraag stellen of hij het goed doet en wat er kan verbeteren.

Met het gebruik van een slofteugel maakt een ruiter zich alleen maar belachelijk, hij geeft er mee aan "er niets van begrepen" te hebben.

Een mooi oud gezegde:
Het geven van een slofteugel aan een onbekwame ruiter is als het geven van een scheermes aan een aap.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:38

Ben het totaal niet met je eens Simpelman.
Ik zou het liever vergelijken met een kind met een taalachterstand, als je daar niets aan doet duurt het lang en zal de taal nooit op hetzelfde niveau komen als bij andere kinderen. Geef je dat kind bijles dan gaat het snel vooruit en zit het kind al vlot op het niveau als zijn leeftijdsgenootjes. Het is even lastig te accepteren dat er bijles nodig is, maar als er eenmaal een les is gegeven blijkt al snel dat het veel goed doet en veel frustratie scheelt bij zowel kind als leraar.

Alleen een verkeerd gebruikte slofteugel dwingt tot overgave ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:16

De bijles zou dan in dit geval moeten zijn het aan het paard opnieuw uitleggen dat het niet angstig hoeft te zijn wanneer er een ruiter op zijn rug zit.

Naar alle waarschijnlijkheid gaat het probleem zelfs nog verder terug, het paard heeft helemaal nooit geleerd dat er gecommuniceerd kan worden, heen en terug, dat er naar hém geluisterd wordt, dat het gerespecteerd wordt in zijn gevoelens.
Dat het geleerd wordt dat het vertrouwen kan hebben en kan volgen om hem van daar uit zijn aandeel in de gezamelijke "dans" te laten vinden.

Een slofteugel zal het onbegrip van het paard alleen maar verergeren, tot er overgave volgt.
Murw rijden heet dat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:33

Als je hem niet goed gebruikt wel ja.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:06

Bij een jong paard wat nog niet veel weet, is een slof wel een dwingend middel. Een jong paard wat net onder het zadel is gebruikt zijn of haar hoofd als balans.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:10

Dat ben ik met je eens, maar als ik het goed begrijp is het paard dat stadium al voorbij.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 16:51

Ik lees dat veel mensen denken dat ze net obder het zadel is. Dit is niet zo! Nogmaals, paard 1.5 jaar terug in gereden en is door verschillende mensen gereden. Alleen nooit op de "goede" manier. Paard is niet angstig onder het zadel. In tegendeel zelfs.

Zoals anneliesdj zegt klopt vind ik. Het is corriceren van de slechte gewoontes die zijn aangeleerd bij vorige amazones. En daarbij ook nog het doorrijden wat dus op de verkeerde manier gebeurd is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:15

Dat wat je in de opening beschrijft is een paard dat zadelmak gemaakt is en vervolgens op ondeskundige wijze op allerlei waarschijnlijk relatief ongevoelige manieren bereden.
Dit paard heeft dus nooit de tijd gehad op te begrijpen wat er van hem verwacht wordt, hij moest het maar doen, zijn gedrag nu is verdedigingsgedrag.
Heel erg scheef zijn wil zeggen dat hij zich eenzijdig vast zet.
Paarden zetten zich altijd vast als ze niet begrijpen wat er gevraagd wordt en/of angstig zijn.
Alle jonge paarden zetten zich om die reden min of meer vast, eenmaal in vertrouwen dan ontspannen ze zich en verdwijnt de scheefheid als sneeuw voor de zon tot ze weer verontrust worden door iets.
Wat je nu hebt zijn dus symptomen, geen ondeugden.

Ga in de africhting terug tot het punt dat het goed gaat, dus desnoods tot aan het de eerste keer longeren en begin vandaar uit opnieuw op te bouwen, rustig, kalm, met geduld alles opnieuw uitleggen.
Nooit verder gaan dan het paard aankan.
Geduld en langzaam aan gaan betalen zich ruimschoots terug.
De laatsten zullen het eerste aankomen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:09

Simpelman schreef:
Dat wat je in de opening beschrijft is een paard dat zadelmak gemaakt is en vervolgens op ondeskundige wijze op allerlei waarschijnlijk relatief ongevoelige manieren bereden.
Dit paard heeft dus nooit de tijd gehad op te begrijpen wat er van hem verwacht wordt, hij moest het maar doen, zijn gedrag nu is verdedigingsgedrag.
Heel erg scheef zijn wil zeggen dat hij zich eenzijdig vast zet.
Paarden zetten zich altijd vast als ze niet begrijpen wat er gevraagd wordt en/of angstig zijn.
Alle jonge paarden zetten zich om die reden min of meer vast, eenmaal in vertrouwen dan ontspannen ze zich en verdwijnt de scheefheid als sneeuw voor de zon tot ze weer verontrust worden door iets.
Wat je nu hebt zijn dus symptomen, geen ondeugden.

En zo heb ik het ook begrepen. Behandel dit paard alsof hij net onder het zadel is. En ga van daaruit verder. Dus doe een aantal stappen terug. Begin gewoon weer bij het begin.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:16

Ik zou ook compleet teruggaan naar de basis.
Zelf zou ik zonder slof de contactteugel gebruiken zoals Simpelman die aangeeft. Zodra het paard de mogelijkheid heeft te bewegen in zijn hele lichaam, zonder gehinderd te worden, kan het actief voorwaarts gaan. Been=reactie. Gebruik desnoods een zweepje. Zachte hulp, geen reactie? Iets harder. Geen reactie? Tikje met de zweep achter je kuit. En dan weer zacht maken.
Als dit er in zit, dus het elk moment voorwaarts gaan, dan pas zou ik bezig gaan met stelling, buiging enz. Probeer ook op de linkerhand (waar je paard 'makkelijk' stelling neemt) niet teveel te vragen, want op deze holle kant neemt hij de strakke teugel nog meer aan en laat hij de losse buitenteugel nog meer los. Probeer linksom de wending veel meer op je buitenteugel te rijden, dus laat hem niet zo naar binnen kijken.
En leer hem zijwaartse kuitdruk aan, zodat je altijd op die manier kan corrigeren.
Wil niet teveel. Neem de tijd. In drie weken kun je geen wonderen verwachten.
Je hebt, ondanks het 1,5 jaar zadelmak zijn, eigenlijk een groen paard onder je kont. Sterker nog, je moet een jong paard corrigeren/iets opnieuw leren. Dat is nog veel moeilijker, dus alsjeblieft: neem de tijd. Wees geduldig. Nu kleine stapjes maken die blijven hangen bij je paard zijn veel belangrijker dan nu grote sprongen maken en straks wéér tegen problemen in de basis aanlopen.