Wie van jullie rijdt er bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Re: Wie van jullie rijdt er bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 06:45

Ik ben sinds vorige week aan het oefenen met gewoon een halster.
Moet zeggen dat het me wel goed bevalt, paard luisterd ook goes op me stem :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 06:46

Ik rijd allebei mijn paarden bitloos en ze zijn er super mee te rijden.
De ene wordt ook met western shanks (stang) geredenen wisselt moeiteloos af met bitloos. Zelfs direct achter elkaar.
Ik wil niet meer anders ...

wolfopdetop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:30

Ik reed tijdje bitloos met Rambo Micklem hoofstel, maar mijn zus heeft het hoofdstel verkocht. ;(

stella2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:36

ik rij met en zonder bit maar ik merk niet veel verschil

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:43

@TS, ik zou gewoon paar keer gaan proefrijden om te zien of het je lukt.

Zelf rij ik soms met bit, en soms bitloos met academische kaptoom. Met kaptoom zal mijn paard sneller "profiteren", maar meestal geeft ze hiermee aan dat er iets aan de hand is (bijv. rugproblemen), terwijl ze daar met bit sneller doorheen loopt. Ik was zelf echter altijd een lange-teugel-ruiter, dus bij mij maakte het niet veel uit. Maar nu ik meer met contact rijd, kan ze ook al mooi nageeflijk lopen op kaptoom als ze fysiek in orde is.

Ook heb ik vroeger een verzorgster van bitloos naar bit doen overschakelen omdat ze constant teveel druk op de teugels zette, in de veronderstelling dat ze daarmee niets verkeerd deed/kon doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:43

Ik ben een paar weken geleden overgestapt op bitloos.
Ik rijd met een nep-Micklem die je dus oa als gewoon hoofdstel en als bitloos hoofdstel kunt gebruiken.

Ik heb overlegd met mijn instructrice wat zij ervan vond als ik bitloos zou gaan rijden. Ik reed tot dan toe met een Myler bit, oa omdat mijn oude intructrice niet zo voor bitloos was. We gingen het tijdens de les proberen. Eerst gewoon de halve les met bit gereden, een bepaalde oefening gedaan en toen de teugels aan het hoofdstel vastgezet zodat het bitloos werd, het bit was dus nog wel gewoon in. Toen weer dezelfde oefening gedaan en gekeken wat het verschil was.

Paard hield met bit het hoofd wat hoger en kantelde het hoofd wat. Zonder bit hield ze het hoofd dus wat lager, kantelde het hoofd niet meer en liep ook wat losser. Conclusie: minder weerstand met bitloos, dus verder gegaan op het bitloos hoofdstel. Tot nu toe geen enkel probleem ondervonden. :) Ik heb de teugels gewoon aan de zijkant van het hoofdstel bevestigd, dus werkt als een sidepull.

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:51

Ja ik ook!
Ben destijds met mijn 22 jarige merrie overgestapt op een side pull en nooit problemen gehad, sterker nog als ik het hoofdstel met bit weer in deed merkte ik dat ze dat niet meer fijn vond.
Dus ik rijd meestal bitloos en voor de afwisseling rijd ik met bit, ik rij trouwens recreatief.

kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:43

Hallo
Ik heb mij pony pas geleerd maar ik vond dat die niet goed reageerde op het bit
Toen dacht ik laat ik eens het bid er af te halen van me 3 in 1 norton hoofdstel
Hij reageerde super goed
Dus het kan dat dat paard er super op reageerd
Ik zal het gewoon proberen

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:52

Ik rijd bitloos met mijn 14 jarige merrie. Nu 2 maanden weer aan het rijden, reden zonder bit is omdat ze trauma's heeft aan het bit. Bevalt me heel goed niks minder controle ookal rent ze weg omdat we langs een trauma komen bijvoorbeeld is ze zo stem gericht en gevoelig voor hoofddruk (natuurlijk loop ik niet extreem aan dr hoofd te rukken is ze simpel terug te nemen :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:06

Ik rijd mijn paard nu bitloos. Hij is bitloos beleerd. Hij kent het bit al wel en heeft het soms in met lange teugelwerk. Straks pakken we het rijden met bit ook onder het zadel op. Daarna zal het altijd een combinatie zijn, bit- en/of bitloos.

Ik rijd inderdaad niet anders met- of zonder bit. Ik heb een zachte hand en rijd voornamelijk met gewichts- en beenhulpen. Ook zonder hoofdstel zou je gewoon moeten kunnen rijden.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:53

Ik wissel af, een paard dat goed bitloos loopt is niet anders dan een paard dat goed met bit loopt.
Bitloos triggert je, vind ik dan, om nog meer op je lichaam en de reactie van het paard te letten.
Allebij kan schade opleveren bij een paard bij hard trekken, en met allebij kun je in principe buiten rijden.
Qua het hoofdstel is het wel zoeken, je hebt veel verschil tussen bitloos en bitloos.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:04

Ik wissel af. Nu rijd ik alweer een tijd met een kaakgekruist bitloos hoofdstel. Ze loopt hier heerlijk mee, op dit moment beter dan met bit.

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:25

Ik rij met hackamore het is ideaal, voor buiten en dressuur of springen. Train nu M niveau kan haar aan de teugel vragen met losse teugel en wedstrijd F3 gestart omdat daar bitloos mag. Qua hard trekken moet je zelf niet bang van zijj want voordat je de neus kan breken is paardje allang gestopt :j

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:39

Als er ooit weer een eigen paard komt ga ik ook bitloos rijden (ik rij alleen recreatief). Heb een paar jaar terug een paar buitenritten gemaakt op huurpaarden zonder bit en het voelde totaal niet anders.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:42

didiannemay schreef:
Ik rij met hackamore het is ideaal, voor buiten en dressuur of springen. Train nu M niveau kan haar aan de teugel vragen met losse teugel en wedstrijd F3 gestart omdat daar bitloos mag. Qua hard trekken moet je zelf niet bang van zijj want voordat je de neus kan breken is paardje allang gestopt :j

Als de neusriem op de juiste plek ligt is het absoluut onmogelijk om de neus te breken

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:45

Het maakt niet uit welke stijl je rijdt en wat voor paard. Bitloos kan altijd. Recreatief, dressuur, springen, buiten, western...het is gewoon prettig voor je paard. Dat heb ik wel ondervonden. Helaas zijn er nog steeds mensen, die denken dat een bit een stuur en een rem is....... dat is een neusriem van het bitloze hoofdstel ook niet. Het is een communicatiemiddel.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:46

Ik rij met natrual hackamore en af en toe met neckrope, maar ik rij ook met bit.

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:49

Maartje1990 schreef:
didiannemay schreef:

Als de neusriem op de juiste plek ligt is het absoluut onmogelijk om de neus te breken

Klopt :j

_leukerdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:02

Ben sinds kort begonnen met af en toe op touwhalsterster lopen, puur recreatief maar met bit trainen we ook gewoon nog :))

NicoleD92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:43

Ja, hier ook bitloos. Eigenlijk iedereen bij ons op stal rijd bitloos, dus ben er daarom zo ingerold. Vind het persoonlijk prettiger, omdat het me prettiger lijkt voor het paard. ;)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:56

Ik heb zelf niet echt veel ervaring, rijd af en toe met een sidepull touwhalster maar het grootste verschil zit m in dat je minder met je hand maar meer met je benen en lichaamstaal moet doen.
Iig succes!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:40

Ik rijd al jaren af en aan bitloos. Nu al een aantal maanden alleen maar, ik wil er eerlijk gezegd ook liever geen bit meer in.
Ondanks dat ik met rustige hand rijd, is ze bitloos veel relaxter en ik kan er minstens net zo makkelijk mee weg rijden dan met bit. Dus we blijven bitloos.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:43

Ik rijdt soms zonder bit, alleen ik durf niet meer zo goed, omdat hij een keertje onbestuurbaar werd, hij wou me uitproberen -O- :o