Doorzitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:20

gabixcoen schreef:
faabfabienne schreef:
Hier had ik eerst toch zo moeite mee!
Maar 2 jaar terug reed ik 1 jaar lang alleen maar met een barebackpad waardoor je belans heel goed word en doorzitten makkelijker gaat.
Nu nogsteeds denk ik als ik met zadel rij en ik doorzit ik enorm stuiter maar dan vraag ik iemand om het te filmen en dan blijkt het heel erg mee te valen.
Mijn tips dus:
- rijd soms gewoon met bareback pad of zonder beugels (helemaal zonder zadel zou ik niet te vaak doen, is niet goed voor de rug van het paard)
- probeer achterover te zitten en je een beetje te ontspannen maar ook toch buikspieren aan spannen
- probeer eerst gewoon in een sloom drafje en bouw het steeds is op

zonder zadel gaat niet altijd even makkelijk, want het is natuurlijk niet mijn paard en ik moet ook nog andere dingen leren niet alleen doorzitten. Dus vaak kan ik het niet echt doen... :(

Je kan ook elke les 5 minuutjes zonder beugels draven! Dat kan ook al heel veel helpen

manou_diablo

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:39

wat mij ook altijd heeft geholpen is het gewoon overal doen! Op weg naar de stad/manege/stal op,de diets proberen opmje zadel te blijven zitten in plaats van er een klein beetje afstuiteren ( heb vroeger heel veel wedstrijdjes gedaan met mn moeder over wie het langst aan zn zadel kon blijven plakken ) Heb nu helemaal geen moeite meer met doorzitten. En het is gratis :$

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:53

Bij mij was het toverwoord (en is nog steeds zo) "ONTSPANNEN"!!! ;) je moet een meegaan met de beweging van je paard maar daarbij het gevoel hebben dat je in een luie stoen zit. Je kan niet meegaan als je lijf gespannen is. Ben dus ook in het begin niet bang dat je een beetje in elkaar zakt (niet extreem natuurlijk :P ).
Daarnaast zou ik me niet stiekem afvragen of je niet goedkoper les kan krijgen. Z ruiter of grandprix ruiter zegt vaak niks. Ik ben nu 3 keer in de Z geweest met verschillende pony's, ook zelf opgeleid maar van mij wil je geen les hoor (ik zou niet weten hoe je les moet geven) ;) ikzelf had dressuurles van een springruiter, hij vind de basis heel belangrijk en die is hetzelfde (ook je houding). Dus zoek iets verder dan de mensen op stal waar iedereen tegenop kijkt, maar zoek iemand die JIJ echt goed vind rijden.
En is er niet iemand op de club met een eigen paard die je heel goed kent? Misschien kun je die eens vragen of je op zijn of haar paard mag oefenen voor een kleine vergoeding en dat zij of hij je dan wat helpt. Ik weet niet of dit kan, maar wie niet waagt, wie niet wint.

Ik ben zelf niet zo van het theorie lezen over paardrijden en dan zo proberen beter te worden omdat er dan niemand me corrigeert als ik het verkeerd aanpak. Maar er is een boek waar ik wel een hoop uit heb gehaald. Het heet "centered riding". Gaat heel veel over je houding. Ik zelf weet niet hoe je aan het boek moet komen (ik heb het kunnen lenen bij cesar therapie waar ik heen ging voor mn rug) maar misschien hebben ze het bij een wat grotere bibliotheek ook wel.
Succes!!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 00:27

Weet niet of het al genoemd is maar wat bij mij werkt is om je knieën ff naar buiten te doen (van het zadel af) dan voel je dat je echt op je zitbeenknobbels zit.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 08:33

welshfan97 schreef:
Bij mij was het toverwoord (en is nog steeds zo) "ONTSPANNEN"!!! ;) je moet een meegaan met de beweging van je paard maar daarbij het gevoel hebben dat je in een luie stoen zit. Je kan niet meegaan als je lijf gespannen is. Ben dus ook in het begin niet bang dat je een beetje in elkaar zakt (niet extreem natuurlijk :P ).
Daarnaast zou ik me niet stiekem afvragen of je niet goedkoper les kan krijgen. Z ruiter of grandprix ruiter zegt vaak niks. Ik ben nu 3 keer in de Z geweest met verschillende pony's, ook zelf opgeleid maar van mij wil je geen les hoor (ik zou niet weten hoe je les moet geven) ;) ikzelf had dressuurles van een springruiter, hij vind de basis heel belangrijk en die is hetzelfde (ook je houding). Dus zoek iets verder dan de mensen op stal waar iedereen tegenop kijkt, maar zoek iemand die JIJ echt goed vind rijden.
En is er niet iemand op de club met een eigen paard die je heel goed kent? Misschien kun je die eens vragen of je op zijn of haar paard mag oefenen voor een kleine vergoeding en dat zij of hij je dan wat helpt. Ik weet niet of dit kan, maar wie niet waagt, wie niet wint.

Ik ben zelf niet zo van het theorie lezen over paardrijden en dan zo proberen beter te worden omdat er dan niemand me corrigeert als ik het verkeerd aanpak. Maar er is een boek waar ik wel een hoop uit heb gehaald. Het heet "centered riding". Gaat heel veel over je houding. Ik zelf weet niet hoe je aan het boek moet komen (ik heb het kunnen lenen bij cesar therapie waar ik heen ging voor mn rug) maar misschien hebben ze het bij een wat grotere bibliotheek ook wel.
Succes!!

Nou ik vind mijn instructrice heel goed rijden en ik rijd ook op haar pony 1 uur lang, dus daarom betaal ik ook wat meer. Maar dit vind ik ook heel extreem, het is een halve minuut fietsen en dat is zo lekker dichtbij! Maar ik heb soms het gevoel dat als ik doorzit een ik zit bijv. te gespannen ze me niet corrigeert maar gewoon laat gaan.
wel

manou_diablo schreef:
wat mij ook altijd heeft geholpen is het gewoon overal doen! Op weg naar de stad/manege/stal op,de diets proberen opmje zadel te blijven zitten in plaats van er een klein beetje afstuiteren ( heb vroeger heel veel wedstrijdjes gedaan met mn moeder over wie het langst aan zn zadel kon blijven plakken ) Heb nu helemaal geen moeite meer met doorzitten. En het is gratis :$

Oke haha dat doe ik ook wel is, maar ik wist niet dat het hielp! :D

kellaxy schreef:
Weet niet of het al genoemd is maar wat bij mij werkt is om je knieën ff naar buiten te doen (van het zadel af) dan voel je dat je echt op je zitbeenknobbels zit.

Dat heb ik wel is vaker gehoord in een filmpje ja! Ik zal het is proberen, bedankt!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:41

gabixcoen schreef:
welshfan97 schreef:

Succes!!

Nou ik vind mijn instructrice heel goed rijden en ik rijd ook op haar pony 1 uur lang, dus daarom betaal ik ook wat meer. Maar dit vind ik ook heel extreem, het is een halve minuut fietsen en dat is zo lekker dichtbij! Maar ik heb soms het gevoel dat als ik doorzit een ik zit bijv. te gespannen ze me niet corrigeert maar gewoon laat gaan.
Wel

Van mij hoef je echt niet naar een andere instructrice te gaan hoor, was als tip bedoeld zodat je geld spaart en dan vaker les kan nemen. ;)
Misschin kun je aan je instructrice vragen of ze op dat gebied iets strenger wil zijn omdat jij daar heel erg aan wil verbeteren.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 08:46

Ja, maar ik zou ook niet durven te zeggen dat ik wegga en ik heb geen eigen pony dus ik moet wel op iemand anders zijn pony rijden! En zij past ook op mij en mijn broertje als m'n ouders een weekend weg zijn, het zijn onze kennissen, ik werk daar vaak in de vakanties enz. enz.
Ja dat kan ik wel vragen ja!

Sorry een beetje offtopic: Die pony die in je profiel staat Vinkenhove Raspoetin, die staat ook op sporthorses! Ik ben al lang aan het zeuren of ik die mooie pony mag hahaha!!!
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 28-09-14 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:50

Kijken hoe andere ruiters zitten :j ik kom het ook nooit, maar toen ik zag dat de meeste Ruiters' niet helemaal doodstil zitten maar een beetje van links naar rechts meegaan ben ik die beweging eerst een beetje gaan doen tot ik het ritme vond en van daaruit die beweging weer minder gemaakt en nu doe ik het nog een beetje maar kan ik wel doorzitten :)

Dat zonder beugels werkte bij mij eigenlijk nooit, ging ik alleen maar door spannen omdat ik als ik ontspande er juist afviel, vraag me niet waarom :') maar nu ik weet dat je mee moet gaan in de beweging kan ik dat ook :)
Laatst bijgewerkt door Levitate op 28-09-14 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 08:53

Oke nou ik kijk naar bijna iedere les op stal, maar bijna iedereen zit doodstil haha! Ik kan wel is naar andere mensen gaan kijken dan.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:55

gabixcoen schreef:
Oke nou ik kijk naar bijna iedere les op stal, maar bijna iedereen zit doodstil haha! Ik kan wel is naar andere mensen gaan kijken dan.

Kijk eens naar mensen wiens paard heel hoog opgooit, dan vind je er vanzelf een :)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 08:55

Oke nou het is toevallig een friezenfokkerij, dus dat moet lukken! :')

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:59

gabixcoen schreef:
Ja, maar ik zou ook niet durven te zeggen dat ik wegga en ik heb geen eigen pony dus ik moet wel op iemand anders zijn pony rijden! En zij past ook op mij en mijn broertje als m'n ouders een weekend weg zijn, het zijn onze kennissen, ik werk daar vaak in de vakanties enz. enz.
Ja dat kan ik wel vragen ja!

Sorry een beetje offtopic: Die pony die in je profiel staat Vinkenhove Raspoetin, die staat ook op sporthorses! Ik ben al lang aan het zeuren of ik die mooie pony mag hahaha!!!

Ja oke dan snap ik wel een beetje dat je niet zomaar weggaat. Maar vragen kan altijd of ze daar iets meer op wil letten.

Haha ja de andere pony stond ook op sporthorses en is 2 weken geleden gekeurd, verkocht en weggebracht naar nieuwe eigenares. Waar woon je? Want je kunt gerust een afspraak maken met mijn moeder (via advertentie) om te komen kijken. Moeten je ouders natuurlijk wel ook zien zitten. (Raspoetin kun je wel heeeeel gemakkelijk op doorzitten :P )

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 09:08

Ja dat zal ik maar vragen dan!

Ik woon in Den Ilp in de buurt van amsterdam, maar nee ik heb het geld niet misschien volgend jaar augustus, maarja zo'n goed paard is natuurlijk al weg en zomaar komen kijken dat kan natuurlijk niet!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 10:14

Sjira schreef:
Sommige paarden zitten ook niet lekker door. Vaak is er dan sprake van spanning in de rug waardoor je als het ware op een plank zit zonder schokdemping. Als mijn paard gespannen is kan ik ook niet lekker doorzitten. Als ze lekker los door dr lijf loopt en goed nageeflijk is dan zit ze heerlijk.

Is dit bij jou ook van toepassing?

Nou ik weet alleen dat als hij ontspannen loopt het doorzitten iets beter gaat.

Sjolvir schreef:
Zitles vragen aan je instructrice, dus Coen aan de longe, bijzetje eraan en gymnastieken maar!

Dankjewel dat is een goede tip!!!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 18:50

Zijn er nog meer tips, die nog niet zijn gegeven??!! :o

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:07

Naast ontspannen wat heel belangrijk is (!!) en blijven ademen (!) kan het ook helpen om te denken dat doorzitten eigenlijk lichtrijden is maar dan zonder omhoog te komen. Want het gaat ook bij doorzitten om het kunnen openen van de heupen.
Dit kun je trouwens ook op een zitbal oefenen.

En, al lijkt dat in eerste instantie misschien niets met doorzitten te maken te hebben, let op een goede hoofdhouding. Balanceer je hoofd correct op je nek en blijf goed naar voren kijken.

De tip van het Centered Riding boek vindt ik ook een goeie en ook Wendy Murdoch heeft een goed boek met tips, wel in het engels, 5-minute fixes to improve your riding. Maar paardrijden (en doorzitten) kun je niet leren uit een boek.

Zitles en advies vragen van je instructrice is eigenlijk de beste tip. Ik vind 30€ per uur niet zo raar als ze verzekerd is en belasting afdraagt en regelmatig bij moet scholen. En wat je ook per uur betaald een instructrice is om je te helpen met de dingen waar je problemen mee hebt.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:35

Oke bedankt helaas heb ik geen bal haha. Nou mijn instructrice is niet officieel en van al het geld wat ze krijgt hoeft ze nog geen belasting te betalen enz. Maar ik mag wel op haar pony rijden en ze geeft op zich wel goed les!

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:41

niet elk paard zit lekker met doorzitten. op het oudje waar ik op rijd is doorzitten geen optie, dan stuiter ik er af. maar op andere paarden heb ik er totaal geen moeite mee.

probeer te ontspannen en je hakken echt naar beneden te doen. ook je rug niet hol maken en goed op je kont gaan zitten

suzanne533

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:45

Neem les van een goede centered riding instructeur!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:45

suzanne533 schreef:
Neem les van een goede centered riding instructeur!

Jammer genoeg heb ik daar heb ik echt geen geld voor! Ik betaal al veel geld aan deze lessen...

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:29

Weet er iemand trouwens nog oefening voor de zitles die ik morgen krijg? Voor een goede onafhankelijke zit, betere balans, beter doorzitten, ontspannen enz. enz. enz.?!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:23

niemand?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:51

Opzich hoef je geen specifieke oefeningen te doen. Vooral even de rest wat minder op letten en je aandacht verzetten naar het doorzitten. Ik heb vandaag nog eens op de pony gezeten (rijdt ondertussen alleen nog maar een paard van 1,76 met grote gangen) en merkte dat het voor mij vooral moeilijk wordt als hij te hard loopt dus misschien een idee om een tempo flink te verlagen.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 19:11

Nou vandaag heb ik dus voor het eerst echt zitles gehad. Sanne (instructrice) zei dat ik juist eerst goed moest gaan zitten als ik sneller ging en niet langzaam. Maar ik moet ook met mijn knieën klemmen van haar zodat mijn benen wat stiller liggen, maar ik kwam dan meer uit het zadel. Is dit goed of moet ik eerst leren zitten?

Ik krijg trouwens nu elke week zitles, zodat ik het echt wat sneller leer.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:23

Zitles bouw je op, eerst in stap door middel van ontspanningsoefeningen je spieren soepel maken, vroeger deden wij dit altijd, je armen rond draaien als een een molen, van links naar rechts draaien met je armen en bovenlichaam meedraaien, schouders om beurten heffen, tenen aantikken met beide handen naar links en rechts, enkels ronddraaien naar buiten en naar binnen, knieen heffen, knieen optrekken en paard zijn oren aantikken, onderbenen om beurt naar achteroptrekken, om beurt het ene been, dan het andere over het zadel naar de andere kant tillen (amazonezit), verlichte zit en gewoon rechtopstaan in de beugels oefenen. Daarna alles in draf! Als je dit regelmatig oefent, al of niet op een ander paard (dat dit verdraagt) in een rustig tempo, krijg je in ieder geval een ontspannen, onafhankelijke zit. Als je doorzit moet je juist niet met je knieen knijpen, dan ga je stuiteren. Het moet voelen als "achteruit fietsen" en met je bekken de wipbeweging volgen, je navel naar boven intrekken en idd heupen openen en knieen als het ware naar beneden duwen (alsof je op je knieen loopt) Hoe meer het paard over de rug loopt hoe beter je kan zitten, maar hoe beter de ruiter zit, hoe sneller een paard over de rug gaat lopen, dus dat gaat niet zonder elkaar.