Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Novastar schreef:Mijn instructrice zei gisteren nog: "Laat ze er maar even vandoor gaan... er is nog nooit een paard BLIJVEN lopen." Dus ergens zullen ze wel stoppen, maar voor je eigen veiligheid en dan die van je paard ben ik het helemaal eens met bovenstaande antwoorden.
Brr... ik zit er ook niet op te wachten hoor!
pol013 schreef:Ik heb nu al zo vaak gelezen over die ors maar snap het niet helemaal. Mijn paard reageert normaal gezien prima op stem,zit en teugelhulpen. Na al die jaren volledig ingesleten.
Als hij in een paniek situatie dan echt niet meer reageert op ak die hulpen, wat maakt dan dat hij wel op de hulp voor een ors reageert? Oprechte vraag hoor. Tempo controle is voor mij in de cross namelijk ook mijn levensverzekering,
pol013 schreef:Oke, dat helpt al iets verder. Ga filmpje eens kijken.
*hmmm, techniek was mij al wel duidelijk. Zelfde als een paard wat er aan de hand van door wil gaan tegen houden door in een bepaalde hoek te gaan staan, hoofd buigt, kont kan geen voorwaartse druk maar uitoefenen. Maar snap nog steeds niet waarom hij hier wel op zou reageren als alle andere reactie weg valt*
faabfabienne schreef:1,5 jaar terug had ik het ook, pony sloeg helemaal ophol puur omdat hij het buitenrijden zo leuk en spannend vond. Hahahah. Maar toen ging die keihard in galop weg met wat bokken, toen liet ik hem maar even gaan. Daarna probeer ik hem een beetje rustig te laten galloperen, daarna kreeg ik hem in een snelle draf en maakte ik een volte, toen stapte ik er afen liep ik aan de hand nog wat voltes tot dat hij rustig werd en toen liep ik aan de hand naar stal terug
Stiekem ben ik best wel trots hoe ik het heb opgelosthahahah ja het was me nog nooit overkomen
OneAndOnlyx schreef:Als het in de bak is: Achterover zitten en je benen aanklemmen, dan word het vanzelf rustiger.
Pelryo schreef:Gisteren ging die van mij er weer vandoor. Dit maal recht de bosjes in. Dat vind ik een stuk gevaarlijker. Zie maar af te remmen terwijl je bomen en takken ontwijkt. Dit maal weer gaan zingen en rustig praten en korte ophoudingen geven.
ijssnuiver schreef:Ik blijf rustig zitten en zit het eerste stuk gewoon even uit. Mijn ervaring is dat je in die eerste paniek toch bijzonder weinig uit kunt richten en omtrekken vind ik levensgevaarlijk.
Al vrij snel merk je dat de ergste paniek af zakt en dan zijn ze vaak wel weer bereikbaar en gebruik ik gewoon mijn normale "stop" hulpen en dan krijg ik vrij snel het normale tempo weer terug.