Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Re: Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:36

Wat is die '"noodrem" waar sommigen het over hebben? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:37

Ik adviseer het aanleren van de One Rein Stop. Neusje naar de stijgbeugel toe en achterhand wegzetten. Moet een reflex worden voor jezelf en voor het paard, en je moet hem meteen gaat toepassen voordat het paard op tempo is. Veel ruimte heb je echt niet nodig.

Ik ben in mijn leven nog maar heel weinig paarden tegentgekomen die de ORS echt beheersden. In veel gevallen wordt het idd "omtrekken van het paard" en past men dit te laat toe. Met als gevolg dat je dan met paard en al onderuit kan gaan.

In mijn ogen is de One Rein Stop de beste levensverzekering die je op een paard kunt monteren.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:51

Onze fries ging er ook vandoor met mij erop. Ik kon haar echt niet meer stoppen en zelfs niet tegen een boom parkeren. Ik ben er toen ook afgesprongen, en flink hard terecht gekomen. Maar goed ik was blij dat ik eraf was, want ze is nogal breed en ik kon echt niet blijven zitten.

Meestal dan trek ik ze gewoon om, en dat werkt vaak wel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:54

Ik heb nu al zo vaak gelezen over die ors maar snap het niet helemaal. Mijn paard reageert normaal gezien prima op stem,zit en teugelhulpen. Na al die jaren volledig ingesleten.
Als hij in een paniek situatie dan echt niet meer reageert op ak die hulpen, wat maakt dan dat hij wel op de hulp voor een ors reageert? Oprechte vraag hoor. Tempo controle is voor mij in de cross namelijk ook mijn levensverzekering,
.

Overigens grijp ik vaak in voor het ergens op kan gaan lijken. Als hij echt omdraait en weg te vliegen maakt hij al zo onaangenaam kennis met het bit dat hij niet verder komt dan 2 meter. Maar goed, dit is dan ook een ontzettend cool en stabiel paard die al jaren en jaren mee naar buiten gaat. Die heeft behoorlijk structureel weinig vlucht reflex en of zijn vlucht reflex verloren.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:55

Novastar schreef:
Mijn instructrice zei gisteren nog: "Laat ze er maar even vandoor gaan... er is nog nooit een paard BLIJVEN lopen." Dus ergens zullen ze wel stoppen, maar voor je eigen veiligheid en dan die van je paard ben ik het helemaal eens met bovenstaande antwoorden.
Brr... ik zit er ook niet op te wachten hoor!

whahaha heb je dezelfde instructrice als ik? ;)

Ik vind het ook dood eng, maar eventueel kun je ook nog aansporen, dan heb jij iig weer controle over het tempo als het goed is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:57

Ik heb mijn paarden de One Rein Stop aangeleerd. Dat is zelfs een van de eerste dingen die ik ze leer als jong paard. Pas als je je paard leert wat hiervan de bedoeling is heeft het ook effect en heb je het ook niet meer over "omtrekken van een paard" wat vaak niet helpt als je op een paard zit wat op hol is geslagen. Ze snappen immers de hulpen niet zo snel en de reflexen zijn hierdoor minder. (helemaal in combinatie met alle adrenaline op zo'n moment)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:00

Hier ook een gevalletje er af springen als advies.
Jaren terug in de pony tijd flikte mijn witte pony Zorro :+ (hoe cliché) het ook altijd om midden in het bos er giga hard van door te gaan naar huis met mij er op (baldadigheid) . Maar Zorro paste precies onder de balken van het bos door, maar met mij er op niet. Als gevolg. Ik aan de balk en Zorro thuis. De keren er op afgesprongen. En later geleerd hem te keren een zij bospad in.

In de jaren er op nog 1 maal een fjord gehad die er van door ging. Alleen bij hem kon ik vlak voor de straat er niet meer af springen en zijn we vanuit het bos de weg op gevlogen. Gelukkig echt heel gelukkig op dat moment geen verkeer..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:12

pol013 schreef:
Ik heb nu al zo vaak gelezen over die ors maar snap het niet helemaal. Mijn paard reageert normaal gezien prima op stem,zit en teugelhulpen. Na al die jaren volledig ingesleten.
Als hij in een paniek situatie dan echt niet meer reageert op ak die hulpen, wat maakt dan dat hij wel op de hulp voor een ors reageert? Oprechte vraag hoor. Tempo controle is voor mij in de cross namelijk ook mijn levensverzekering,

Ben je bekend met de vechtsport? Karate, Aikido of andere aanverwandte martial arts? Heb je ooit gezien hoe snel zo een beoefenaar een aanval kan blocken? Hoe ze hebben leren vallen en de energie af kunnen laten vloeien tijdens die val? Dat zijn aangeleerde reflexen. Een beoefenaar van de vechtsport heeft de tijd niet om na te denken: oei nu komt er een klap van links of een schop van rechts en wat ga ik nu doen? Die ziet de aanval komen en voordat de informatie bij de hersenen is, is de reactie er. Dat wordt gedaan door oefenen. Oefenen, veel oefenen.

Een aangeleerde reflex is bij paarden ook aan te leren, en ook bij paarden is het oefenen, oefenen, oefenen. Iedere keer weer, neusje naar de stijgbeugel en achterhand wegzetten. Tot ook paarden in volledige paniek en stuiterend van de adrenaline niet anders kunnen dan op die aangeleerde reflex te reageren. En aangeleerde reflexen zijn een heel ander hoofdstuk dan netjes aan de hulpen staan, en reageren op hulpen zoals stemcommando's en zit.

Mooi filmpje met uitleg:

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6Hg ... xVrPFaIjjA

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:16

Oke, dat helpt al iets verder. Ga filmpje eens kijken.
*hmmm, techniek was mij al wel duidelijk. Zelfde als een paard wat er aan de hand van door wil gaan tegen houden door in een bepaalde hoek te gaan staan, hoofd buigt, kont kan geen voorwaartse druk maar uitoefenen. Maar snap nog steeds niet waarom hij hier wel op zou reageren als alle andere reactie weg valt*

In zijn algemeenheid is mijn tip dan ook wel om je paard te leren dealen met situaties. Dat hij leert dat hij altijd bij jou moet zijn als er iets aan de hand is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:28

Aan de hand doe ik het zo inderdaad ook, had niet verwacht dat dat ook tijdens het rijden kon :+
Weer wat geleerd :j

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:35

Als het in de bak is: Achterover zitten en je benen aanklemmen, dan word het vanzelf rustiger.
Als het buiten is & stijgert/bokt: Meegaan met de bewegingen en de teugels zo nodig in gevoel houden.

Als het buiten is en het rent: Als er links of rechts een bos van je is trek het paard daar dan naartoe. Dan kan het niet verder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:37

pol013 schreef:
Oke, dat helpt al iets verder. Ga filmpje eens kijken.
*hmmm, techniek was mij al wel duidelijk. Zelfde als een paard wat er aan de hand van door wil gaan tegen houden door in een bepaalde hoek te gaan staan, hoofd buigt, kont kan geen voorwaartse druk maar uitoefenen. Maar snap nog steeds niet waarom hij hier wel op zou reageren als alle andere reactie weg valt*

Omdat het hoofd naar je toe vanaf de grond maar een deel is van de ORS, en het leren hoofd opzij brengen vanaf de grond voor die ene keer dat hij er vanaf de grond vandoor gaat, geen reflex is.

Als een paard heel lenig is (en in de western leren ze de paarden aan met stelling rechtuit te blijven galloperen) kunnen ze ook met gebogen hoofd aan de kletter want de motor zit achter. Het is dus niet alleen dat gebogen hoofd dat geen voorwaartse druk uit kan oefenen, het is ook die achterhand die, als je die opzij zet, geen kracht meer kan zetten.

Het hele verschil is samen te vatten in de woorden "een aangeleerd reflex". Net zoals jij je hand wegtrekt van een gloeiend hete plaat, of van een vlam. Dat is bijv. een reflex, de informatie komt niet tot in je hersenen die dan eerst gaan nadenken: oei dit is wel erg heet, spieren van de arm, trek die hand weg.....
Voordat de informatie bij de hersenen is, heb jij je hand al weggetrokken. Dat is een natuurlijk reflex.
En die reflex is aan te leren. Zie voorbeeld vechtsport.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:48

1,5 jaar terug had ik het ook, pony sloeg helemaal ophol puur omdat hij het buitenrijden zo leuk en spannend vond. Hahahah. Maar toen ging die keihard in galop weg met wat bokken, toen liet ik hem maar even gaan. Daarna probeer ik hem een beetje rustig te laten galloperen, daarna kreeg ik hem in een snelle draf en maakte ik een volte, toen stapte ik er af :+ en liep ik aan de hand nog wat voltes tot dat hij rustig werd en toen liep ik aan de hand naar stal terug :j

Stiekem ben ik best wel trots hoe ik het heb opgelost :') hahahah ja het was me nog nooit overkomen 8-)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:53

Ik ga mee met de adviezen: om als het kan, wordt het gevaarlijk: spring eraf.
Mijn paard is er tot nu toe maar 1x echt vandoor gegaan. Hij zag een husky die heel dreigend voor ons kwam staan en toen zo'n speelbeweging maakte (voorpoten op de grond neer laten ploffen). Paard maakte linksomkeert en rende of z'n leven ervan af ging. De hond ging er uiteraard achteraan. Ik ben in de beugels gaan staan, steeds achterom gekeken of die hond nog achter ons aan zat. Toen dat niet meer het geval was heb ik hem richting de duinen gestuurd waar het uiteindelijk te zwaar voor hem werd. Vond het echt doodeng, maar het is gelukkig goed afgelopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:19

faabfabienne schreef:
1,5 jaar terug had ik het ook, pony sloeg helemaal ophol puur omdat hij het buitenrijden zo leuk en spannend vond. Hahahah. Maar toen ging die keihard in galop weg met wat bokken, toen liet ik hem maar even gaan. Daarna probeer ik hem een beetje rustig te laten galloperen, daarna kreeg ik hem in een snelle draf en maakte ik een volte, toen stapte ik er af :+ en liep ik aan de hand nog wat voltes tot dat hij rustig werd en toen liep ik aan de hand naar stal terug :j

Stiekem ben ik best wel trots hoe ik het heb opgelost :') hahahah ja het was me nog nooit overkomen 8-)

In mijn ogen is je paard er niet vandoor gegaan, maar stond op dat moment gewoon niet aan de hulpen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:42

Ik heb het ook een keer gehad. Op de weg en stond met een vriendin ergens te wachten. Beide te paard.
Uit het niets schoot hij er in volle galop van door. (Ijzers, putjes, drempels) mn hart zat in mn keel. Ik was blij dat er geen auto aan kwam.
Mn vriendin met haar bijrijdpaard in galop erachter aan. Paarden staan altijd samen die was niet stil te krijgen. Doordat hij dat doorhad minderde die vaart en in draf vol tegen een hek geparkeerd.
Afgestapt, eigenaresse erop en hij heeft het nooit meer gedaan. :')

Mn bijrijdpaard nu is een ezel. Die staat stil en komt niet vooruit als hij iets engs hoort of ziet. :')
Even motiveren, rustig praten dan overtuig ik hem.

Ik zou mezelf nooit durven laten vallen. Op zulke momenten denkt mijn hoofd enkel "Blijf zitten!"

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:58

OneAndOnlyx schreef:
Als het in de bak is: Achterover zitten en je benen aanklemmen, dan word het vanzelf rustiger.

Benen aanklemmen werkt toch alleen maar averechts? Gaan paarden volgens mij juist sneller van.
Wat ik heb geleerd is, handen laag, hakken uitdrukken, benen vooral niet aanklemmen, beetje achterover zitten en als het kan een volte maken. Als het paard rustiger is, terugrijden naar draf.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:06

Gisteren ging die van mij er weer vandoor. Dit maal recht de bosjes in. Dat vind ik een stuk gevaarlijker. Zie maar af te remmen terwijl je bomen en takken ontwijkt. Dit maal weer gaan zingen en rustig praten en korte ophoudingen geven.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:08

Ik blijf rustig zitten en zit het eerste stuk gewoon even uit. Mijn ervaring is dat je in die eerste paniek toch bijzonder weinig uit kunt richten en omtrekken vind ik levensgevaarlijk.
Al vrij snel merk je dat de ergste paniek af zakt en dan zijn ze vaak wel weer bereikbaar en gebruik ik gewoon mijn normale "stop" hulpen en dan krijg ik vrij snel het normale tempo weer terug.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:15

Pelryo schreef:
Gisteren ging die van mij er weer vandoor. Dit maal recht de bosjes in. Dat vind ik een stuk gevaarlijker. Zie maar af te remmen terwijl je bomen en takken ontwijkt. Dit maal weer gaan zingen en rustig praten en korte ophoudingen geven.

Met een dergelijk paard zou ik geen buitenrit maken maar eerst in een afgeschermde omgeving zoals een bak en een weiland de ORS monteren en wat aan de basis gehoorzaamheid doen. Idd, levensgevaarlijk, dit soort grappen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:16

ijssnuiver schreef:
Ik blijf rustig zitten en zit het eerste stuk gewoon even uit. Mijn ervaring is dat je in die eerste paniek toch bijzonder weinig uit kunt richten en omtrekken vind ik levensgevaarlijk.
Al vrij snel merk je dat de ergste paniek af zakt en dan zijn ze vaak wel weer bereikbaar en gebruik ik gewoon mijn normale "stop" hulpen en dan krijg ik vrij snel het normale tempo weer terug.

Omtrekken is idd gevaarlijk. De ORS, mits goed aangeleerd (en daar schort het nog weleens aan want dan wordt het idd omtrekken) is dat niet.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:20

Wat ik op het strand doe als hij er vandoor gaat is hem het mulle zand in sturen. Dan gaat de snelheid er vanzelf uit!

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:22

die van mij is er nog nooit echt vandoor gegaan maar is nog jong en vindt het erg leuk om af en toe een sprintje te trekken.
ik vindt dit ook wel leuk maar het nadeel is dat ik haar heel hard in de mond moet trekken om terug te komen naar draf! ik vindt dit erg naar want ik vindt het rot om haar pijn te doen!
iemand tips hoe dit anders kan?

ze is nog niet heel goed aan de hulpen maar luistert wel altijd alleen als ik wedstrijdje wil doen met iemand anders is het naar omdat ik heel hard moet trekken

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:31

Geen wedstrijdjes dus tot ze goed aan de hulpen is.

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:38

Blacky94 schreef:
Geen wedstrijdjes dus tot ze goed aan de hulpen is.

weet ik.. maar het is zo aanlokkelijk dat als je op buitenrit bent met je vriendin dat je dan een wedstrijdje doet :o ik ga ook opzoek naar les!
iemand verder nog tips?