vandaag écht een gevecht gehad met mijn pony: hoe verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:49

Arc_En_Ciel schreef:
Meid, op dat filmpje past je zadel NIET. Dus stop met zeggen dat het wel zo is.

Misschien moet je inderdaad op zoek gaan naar een professioneel iemand die er verstand van heeft.

Dat filmpje is 2 jaar geleden!
ze heeft nu een heel mooi boomloos zadel!
Afbeelding

Over dat ik alleen nog maar mee deed schapendrijven.
Misschien staan niet alle schapen aan huis en moeten we ook soms een paar dorpjes verder rijden :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:51

ijssnuiver schreef:
Daar heb ik mijn twijfels over..
Dan zou je nu niet dit topic gaan openen omdat je het niet meer weet, maar had je het met je instructrice kunnen oplossen.

even lezen antwoord is gegeven.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:52

romyloverrr schreef:
Ik heb haar hele mond kapot moeten trekken om haar weer naar onder te krijgen met steigeren.
pfff, echt niet leuk.

.......

Ik ben niet bang aangelegd en wil morgen weer teruggaan naar die plek.
Maar dan wel beter voorbereid voor een eventuele val dus met handschoenen, bodyprotector en helpers die de pony vangen zodat ze niet de weg op kan, maar nu heb ik een aantal vragen.

Heeft iemand nog tips om het morgen zo veilig mogelijk te maken?

Als je haar mond stuk hebt getrokken, zou ik morgen niet gaan rijden!

Kan je je niet beter gaan richten op een andere manier om dit voortaan op te lossen? Ik weet niet of je echt te groot bent. Maar een pony doet dit niet voor zijn lol. Misschien grondwerk doen of er naast gaan lopen? Ik ken de situatie onvoldoende, maar het klinkt nu niet fijn...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:53

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:53

Je zegt dat het niet aan je zadel kan liggen. Goed. Dan is dat niet zo. Maar lichamelijk ongemak of pijn hoeft niet altijd door het zadel te komen. Heb je al eens goed in zijn mond laten kijken? Is zijn maag in orde (maagzweer), zijn darmen, heeft hij last van zijn ogen? Kan allemaal tot verzet leiden. En wat dacht je van gewoon pijn in de rug? Dan kan het zadel nog zo goed liggen, een keer verkeerd rollen kan tot rugpijn leiden en dus... precies, verzet!

Verder ben ik het ook wel heel erg eens wat anderen zeggen, dat je de gewoonte van draven of galopperen ineens omzet. Een paard is een gewoontedier en zal daar dus willen galopperen, want dat is hij gewend, dat "moet" dus in zijn hoofd.
Misschien inderdaad juist deze route vermijden en een andere route kiezen en veel afwisselen, dan houd je dat stuk gewoon om lekker te galopperen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:54

Iris82 schreef:
Ik moest gelijk aan jouw vorige topic denken. [YRT] pony na 2 jaar nog steeds niet nagefelijk; toch hulpteugel?

Ik denk gewoon dat er ergens iets gewoon niet lekker zit in jouw pony en dat ze je dit op een vrij heftige manier duidelijk probeert te maken.

:j

+ dat ze gewoon te groot is en dat weet ze zelf, maar er toch op gaat rijden :n

xemmosx

Re: vandaag écht een gevecht gehad met mijn pony: hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:59

Absoluut niet in de mond trekken als ze steigert, zo kan je dr achterover trekken!
Probeer rustig te blijven zelf, en rustig been geven. Als ze het weer een x doet moet je misschien iemand mee laten gaan die dr mee kan begeleiden..
Succes

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:02

romyloverrr schreef:
Orchidee14 schreef:
"Ik heb haar hele mond kapot moeten trekken om haar weer naar onder te krijgen met steigeren."

Volgens mij is dit wel het laatste wat je moet doen als je pony steigert, want dan heb je juist kans haar achterover te trekken. Maar volgens mij is dit al het zoveelste topic dat je opent. Iedere keer vraag je weer advies maar er is maar een advies: NEEM LES!

handen helemaal en naar onder trekken heb ik gedaan. Niet aan de teugels trekken en naar onder trekken.
IK HEB LES!

Het is normaal dat je zo aan de teugels trekt, dat is je reactie op wat het paard doet (heb ik ook een keer gehad) probeer met je instructeur een manier te vinden waarop het op een andere manier kan dan dit. Veder, laat het zadel checken (en een zadel met boom lijkt mij misschien beter? Aangezien je best groot begint te worden voor de pony)
Laatst bijgewerkt door horseee6589 op 10-09-14 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:03

Ik weet dat het filmpje al 2 jaar oud is :') met mijn reactie bedoelde ik te zeggen dat de reactie van haar pony waarschijnlijk daardoor kwam.

Wel goed van je dat je een nieuw zadel hebt gehaald :j ziet er zo al een stuk beter uit.
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 10-09-14 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:04

Laat iemand meegaan die d'r desnoods kan begeleiden als het misgaat, en als je paard begint te steigeren, voorwaarts rijden, dan hebben ze de tijd niet om dat te doen.
Daarom galoppeer ik nooit twee buitenritten na elkaar op hetzelfde stuk. Ook al voel ik dat mijn paard zin heeft om te gassen, hij wacht braaf tot ik zeg dat ie mag gaan :j

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:05

Zelf ben ik altijd van de handen naar voren en been geven zodat ze geen tijd hebben om te klieren.. :)

Edit; de rest wat ik wilde zeggen is al vermeld in het topic.
Laatst bijgewerkt door Rachelle_DL op 10-09-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:06

Het is normaal dat je zo aan de teugels trekt, dat is je reactie op wat het paard doet (heb ik ook een keer gehad) probeer met je instructeur een manier te vinden waarop het op een andere manier kan dan dit. Veder, laat het zadel checken (en een zadel met boom lijkt mij misschien beter? Aangezien je best groot begint te worden voor de pony)[/quote]

Nou, sorry maar dan heb ik toch een heel andere reactie. Mij is altijd geleerd juist de teugels los te gooien en je gewicht naar voren te brengen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:08

Mijn pony werd ook strontvervelend van zn boomloze zadel (zelfs als het past, de drukverdeling is heel anders) en zo op de foto lijkt het zadel ook erg groot voor je pony.

Zoals meerderen zeggen dat stuk ontwijken of anders een ander persoon erop laten en kijken hoe het dan gaat.

xemmosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:12

Orchidee14 schreef:
Het is normaal dat je zo aan de teugels trekt, dat is je reactie op wat het paard doet (heb ik ook een keer gehad) probeer met je instructeur een manier te vinden waarop het op een andere manier kan dan dit. Veder, laat het zadel checken (en een zadel met boom lijkt mij misschien beter? Aangezien je best groot begint te worden voor de pony)

Nou, sorry maar dan heb ik toch een heel andere reactie. Mij is altijd geleerd juist de teugels los te gooien en je gewicht naar voren te brengen.[/quote]

Idd vind ik ook, als je aan de teugels gaat lopen trekken, bouw je alleen maar meer spanning op.
Naar voren is de enig optie en niet aan j teugels gaan lopen trekken, net zo lang tot dat ie een x achteroverklapt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 21:18

Voor diegene die denken aan een medische oorzaak:
- waarom zou mij pony het al 2 jaar niet meer hebben gedaan en nu wel?
- waarom zou hij de dagen ervoor op andere plekken wel netje stil blijven staan en nu niet?
- is het dan toeval dat hij het net op deze plek doet waar hij dolgraag wil galoperen.

Dat geloof ik niet hoor!

En over dat ik te groot ben.
Ja, ik ben aan de grote kant. Dan weet ik zelf ook.
Maar niet zo groot dat ik mijn pony niet eens 1 of 2 keer per week kan rijden.
Een foto van vorige week:
Afbeelding

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 21:19

Snollygoster schreef:
Laat iemand meegaan die d'r desnoods kan begeleiden als het misgaat, en als je paard begint te steigeren, voorwaarts rijden, dan hebben ze de tijd niet om dat te doen.
Daarom galoppeer ik nooit twee buitenritten na elkaar op hetzelfde stuk. Ook al voel ik dat mijn paard zin heeft om te gassen, hij wacht braaf tot ik zeg dat ie mag gaan :j

Dat klopt inderdaad.
Maar het probleem bij voorwaarts rijden is dat ze gewoon haar zin krijgt.
Dan loont steigeren zich want dan mag ze lopen.
En dat is net wat ik wil voorkomen.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:21

romyloverrr schreef:
- waarom zou hij de dagen ervoor op andere plekken wel netje stil blijven staan en nu niet?
- is het dan toeval dat hij het net op deze plek doet waar hij dolgraag wil galoperen.

Dat geloof ik niet hoor!

[ Afbeelding ]

Omdat een paard na 2 jaar wel iets kan gaan mankeren?

Ja jij galoppeert daar altijd en nu niet. Dan kan je flinke weerstand verwachten en ben je blijkbaar de pony niet de baas.

En te groot is te groot ook voor 1 of 2 x per week. Als je de beugels op de goede lengte zou doen, want op de foto heb je ze te kort, kom je zo ver onder haar buik uit dat je geen fatsoenlijke hulpen kan geven.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:22

romyloverrr schreef:

Dat geloof ik niet hoor!

[ Afbeelding ]

Je pony kan in twee jaar zeker wat gaan mankeren.

Ik vind je wel degelijk te groot, je bovenlichaam is te lang (hefboom effect), en als je je beugels wat langer doet, ben je ook te lang.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:24

pien_2010 schreef:
romyloverrr schreef:
pfff, vandaag een gevecht gehad met mijn pony niet normaal.
Op een stuk waar we normaal gaan galopperen wilde ik nu stappen.

Ja, een paard is een gewoonte dier en zonder verwijt hoor, dit is gebeurd omdat je "normaal op dat stuk gaat galopperen" zoals je zelf schrijft. Te vaak gedaan dus. Wij doen nooit twee keer achter elkaar op een stuk galopperen en zelfs als paard in draf gaat zonder te wachten op ons teken, dan wordt er gelijk gestapt. WACHTEN buiten op de teken van de berijder is gewoon heel belangrijk voor je eigen veiligheid.

Mee eens. Heb ik bij veel paarden mee gemaakt. En pff... wat kunnen ze zich dan sterk maken. Mij lukt het echter altijd wel om ze bij me te houden, desnoods op een kleine volte. En pas om het moment dat ze stappen, rijden we weer verder en ja, dan mag er soms gegaloppeerd worden, maar pas als ik de hulp geef. Maar de voorkeur gaat inderdaad uit naar het zo veel mogelijk variëren. En verder heel consequent zijn, waar dan ook: galopperen gebeurt op de hulp van de ruiter en geen seconde eerder.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:31

Ik zou er toch eens een osteopaat of dieremarts bij halen. Misschien heeft je pony pijn. Een paard gaat niet zomaar in verzet daar zit meestal iets achter. Ik zou zeggen: niet meer opstappen. Je bent sowieso veel te groot voor je pony en je haalt haar uit balans. En zo hard aan de mond trekken moet je niet doen.. Daar doe je meer kwaad dan goed mee. ;)
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 10-09-14 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:31

TS, ik zou het gevecht niet verder opzoeken. Niet teruggaan omdat je denkt dat 'de pony niet mag winnen'.
Zo denkt een dier niet. En als je het weer 'verliest' ben je veel verder van huis.
Er zijn paarden die je wel eens moet 'afbluffen', maar meestal werkt het alleen maar averechts.
Gewoon een kort rustig ritje maken en dit positief afsluiten.
Daar krijgen jullie beide weer vertrouwen door.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:34

Hey TS. Zoals meerderen hier in het topic zeggen heb je je pony een slechte gewoonte aangeleerd.
Steeds op hetzelfde stuk galloperen is echt vragen om problemen. Wellicht heb je ze onbewust regelmatig zelf laten aanspringen en is ze daar nu mee weg.

Probeer vooral van gevechten te vermijden. Draai desnoods de andere richting op, al moet je achterwaarts het stuk over. Probeer slimmer te zijn ipv sterker. Zal even wennen zijn, maar als je hierop oefent is het er zo uit. Door ze om te draaien als ze aanstalten maakt om te steigeren zul je haar dit kunnen afleren. Desnoods even afstappen, terug lopen terug opstappen en terug naar dezelfde plaats stappen. Door blijven vragen , zelf op een zachte manier of met circels en andere oefeningen ertussen, maar vooral rustig blijven en haar haar zinnetje niet geven.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:34

romyloverrr schreef:

Dat geloof ik niet hoor!

[/img]

- dus jij denkt dat die pony niks kan hebben na 2 jaar? Dus als jij een gekneusde pols (bijvoorbeeld) hebt kan je dat na 2 jaar niet nog eens hebben?

- misschien dat de pony eerst geen pijn lied zien en nu wel?

- ja, dat kan toeval zijn. Misschien dat ze precies op dje plek aangaf dat ze vergaat van de pijn?

En ook ik vind je te groot. Voor 1 keer in de week, in de maand, in het jaar....

EDIT; en daarbij; ze is al 24 he (misschien nog wel ouder ivm verouderding van profiel) hou daar rekening mee. Oude paarden krijgen last van kwaaltjes en misschien probeert ze je ook gewoon te zeggen dat ze "op" is.
Laatst bijgewerkt door lotlot2 op 10-09-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:36

Ik vind je zadel enorm lang... Het mag dan boomloos zijn, maar ook dit ligt in de weg. Zeker met een ruiter die eigenlijk gewoon te lang is.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:37

Zelfs in je profiel staat, ''Dit omdat ik te groot werd voor mijn pony en ik de kans om dressuurpaarden te gaan rijden.''
Waarom ga je dan niet lekker op die dressuurpaarden rijden ?

Verder ben ik het eens met senna21, als je weer terug gaat dan word het weer het zelfde gevecht.