Halthouden als redmiddel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 17:11

Dat klopt.

De pony in kwestie verschilt, de ene keer is ze drammerig, dan goit ze haar hoofd omhoog en haar rug vast en gaat tölten/telgangen (ben er nog niet helemaal uit..), absoluut niet ontspannen dus, maar op deze manier lopen ziet er 'spectaculair' uit en het is haar zo aangeleerd.
Maar soms, meestal als ik wil halsstrekken, dan gaat ze draven.. Wel ontspannend dus, maar wel harder dan ik eigenlijk wil. Ik vind het dan moeilijk te corrigeren, omdat ze wel ontspant.. Ook wel een beetje drammerig dus, maar wel op een ontspannen manier.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:34

Nistria schreef:
Ik heb nu ook een jong paard die erg graag wilt werken.
Hij wilt ook graag wat harder lopen dan dat ik wil maar dit vat ik juist positief op; deze energie kan ik over een tijdje weer goed gebruiken. Je moet er mee leren omgaan. Als ik mijn hand ontspan en veel met mijn stem bezig ben wordt hij ook wel weer rustig --> dit is dus zonder hand.

Als ik hem halt zou zetten staan hij met zn kin op zn borst (omdat hij zo gevoelig is in de mond) en ik denk dat ik hem dan zwaar beledig....

Hoi! Lachen
Gaat dit bericht over het paard waar ik denk dat het over gaat??
Het klinkt wel als hem! Ach gut

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:33

Als Luna hard wilt moet iokl haar net zo hard laten gaan als ze wilt (en verantwoord is) en als ze dan uit zich zelf langzamer gaat dan aandrijfen.
Na een tijdje zag ik wel resultaat maar weet natuurlijk niet of dit binj jou paso pony ook werkt.
Leuk trouwens vind dat zulke mooie beesten die paso's...

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:00

Mijn vorige pony toonde ook dat gedrag en bij haar hielp het niet op 'r stil te zetten of haar te begrenzen. Zij moest juist hard aan het werk en toen werd ze pas rustig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:55

Ik mis een beetje hoe vaak en hoe hard er met de pony wordt gewerkt. Halthouden en dan vooral meteen achterwaarts gaan is een goede oplossing om drammen tegen te gaan. Maar het probleem kan dan ook zijn dat ze het bit tussen de kiezen gaan nemen en gaan rennen. Dus als ze echt niet meer luistert zou ik het paard op een klein cirkeltje zetten. Neus naar je schoen toe en klein cirkeltje laten lopen. tot ze rustig is. Daarna ga je weer rechtdoor. Dus als je in draf bent, ook in draf dat cirkeltje op, tot ze rustig is, daarna weer rechtdoor. Niet halthouden.

En als een paard het de ene keer wel en de andere keer niet doet zou ik toch eerst tanden, rug en zadel laten nakijken voordat ik het rijtechnisch zou willen oplossen.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 15:46

Er wordt vrij onregelmatig gereden op de pony. Een vrienidn van mij is de 'vaste verzorgster' en is er sowieso in het weekend en soms door de weeks, ik kom op maandag en dinsdag sinds een paar maandjes.
Ze is erg stijf, dus ze heeft ook wle gewoon moeite met stelling en buiging, vandaar dat ze onder mij uit loopt. Ik denk niet dat het door tuig komt, want bij die vriendin van mij die haar al een paar jaar doet en haar beetr kent en ook wel beter rijd dan gaat het meestal ook beter, en we rijden altijd zonder zadel dus aan het zadel kan het niet liggen.

Cassidy, bedankt voor de tip, ik ga 'm uitproberen, alleen zwaait ze vaak, vooral op een kleine volte, gigantisch uit. Ik begrens dan wel met buitenbeen en teugel maar soms helpt dat niet, als ze een beetje los in d'r lijf loopt gaat dat pas beter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:11

Niet begrenzen, niet proberen netjes te rijden. Gaat ze rennen: neusje erin en noodstop à la Pat Parelli. Zie deze link

http://www.parelli.com/literature/artic ... e_slow.htm

En verder kun je de pony niet kwalijk nemen dat hij niet echt vooruit gaat als er niet regelmatig en konsekwent mee word gewerkt (en dan vooral door één persoon)

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 18:42

Cassidy schreef:
En verder kun je de pony niet kwalijk nemen dat hij niet echt vooruit gaat als er niet regelmatig en konsekwent mee word gewerkt (en dan vooral door één persoon)

Nee dat doe ik dus ook niet, al helemala niet gezien haar verleden. Maar ik wil proberen zo net en goed mogelijk te rijden, dat is ook in het voordeel van de pony toch..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:02

Een tip: leer de merrie op weinig druk in te buigen en te stoppen (zgn. bending stop). Eerst aan de hand, als je ernaast staat. Rustig vragen, steeds de druk laten vieren als zij inbuigt en zo stukje bij beetje verder laten inbuigen, tot ze bijna haar eigen flank met haar neus kan raken. Op beide kanten oefenen natuurlijk. Daarna aan een longe op de cirkel: laten halthouden door duidelijk stelling naar binnen te vragen (korte, duidelijke ophouding, niet blijven trekken), in combinatie met een stemcommando ('hooo') en lichaamssignaal: voor haar gaan staan met 1 hand opgeheven, als een politie-agent. Als ze het principe hals inbuigen = stoppen kent, kun je het haar vervolgens onder het zadel leren. Eerst stilstaand, daarna in stap (in combinatie met je stem, als ze het doorheeft alleen door haar te vragen in te buigen), daarna in een hoger tempo. Op een gegeven moment kun je dan het tempo controleren door een klein beetje inbuiging te vragen zodra ze harder gaat dan jij aangeeft.
Op IJsland wordt dit veel toegepast bij temperamentvolle en/of gestresste jonge paarden om te voorkomen dat ze aanleren om onder de ruiter vandaan te lopen. Het is afkomstig uit de western. De bending stop lijkt daarom waarschijnlijk veel op die Parelli-'noodstop', maar het is niet echt een noodstop, eerder een zachte en voor het paard begrijpelijke manier om te leren bij de ruiter te blijven. Je hoeft het paard niet op een volte te trekken om hem rustig te krijgen; inbuigen in de hals is genoeg. Ook is het veel effectiever en paardvriendelijker dan aan twee teugels tegelijk te trekken als het paard te hard gaat, want dan leert hij over het algemeen alleen maar terug te trekken en harder te gaan om aan de druk te ontkomen.
Succes ermee!