Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:36

Axel_Valerie schreef:
Sorry, maar ben ik nu de enige die hier van mening is dat sporen daar helemaal niet voor zijn gemaakt?
Doe je sporen af. Die zijn niet om je paard voorwaarts te schoppen, in geen enkele situatie.

Eerst even lezen misschien... Sporen rij ik minimaal 2x in de week zonder, ik rij thuis met een kleine spoor voor mijn oefeningen te verfijnen en op wedstrijd om er meer aan te rijden. En nee ik schop mijn paard hier niet mee voorwaarts maar als ik ze om heb voor mijn oefeningen ga ik ze niet *alleen even afdoen* om hem tussendoor *voorwaarts te schoppen* ...!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:37

Lichamelijk is hij verder in orde??

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:39

Dimple schreef:
Lichamelijk is hij verder in orde??

Jup alles is nagekeken.
Tandarts, fysio, zadel, bit echt werkelijk waar alles...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:41

YvvvWedg schreef:
Axel_Valerie schreef:
Sorry, maar ben ik nu de enige die hier van mening is dat sporen daar helemaal niet voor zijn gemaakt?
Doe je sporen af. Die zijn niet om je paard voorwaarts te schoppen, in geen enkele situatie.

Eerst even lezen misschien... Sporen rij ik minimaal 2x in de week zonder, ik rij thuis met een kleine spoor voor mijn oefeningen te verfijnen en op wedstrijd om er meer aan te rijden. En nee ik schop mijn paard hier niet mee voorwaarts maar als ik ze om heb voor mijn oefeningen ga ik ze niet *alleen even afdoen* om hem tussendoor *voorwaarts te schoppen* ...!

Ik lees wel goed, er staat zelfs dat je grotere sporen omdoet als je de ring in gaat..

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:42

Citaat:

Ik lees wel goed, er staat zelfs dat je grotere sporen omdoet als je de ring in gaat..[/quote]

Dat klopt, omdat hij in de ring altijd al trager is geweest. En eigenlijk door mn grote sporen is het sindsdien alle wedstrijden goed gegaan tot gister..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:44

Axel_Valerie schreef:

YvvvWedg schreef:

Dat hij het in de ring niet doet (omdat ie weet dat je je zweep niet bij je hebt) betekent dat je hem thuis al niet goed voor elkaar hebt.

Een paard is niet dood aan het been omdat je sporen aan hebt. Een paard is dood aan het been omdat je niet consequent bent in het vragen van reactie op je been. Je paard moet echt naar voren willen "schieten" op je been.
Begin daar eens mee (dat hij weet als hij niet reageert op je been hij de zweep kan verwachten) als je daar consequent mee bent, weet hij op een gegeven moment niet beter meer dan dat hij moet reageren op jouw been en je zult zien dat je al gauw de zweep niet meer nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-09-14 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Re: Pony is niet meer voor het been in de wedstrijdbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:45

Een keer HC starten maar met zweep. Je pony weet het verschil niet tussen HC en officieel. Kun je toch een proef rijden en bij verlies van het been je zweep gebruiken.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:47

YvvvWedg schreef:
Citaat:

Dat klopt, omdat hij in de ring altijd al trager is geweest. En eigenlijk door mn grote sporen is het sindsdien alle wedstrijden goed gegaan tot gister..

Dan zou ik toch eens helemaal terug gaan naar de basis. Zonder spoor en werken aan de reactie op je been in het algemeen. Zo maak je het in mijn ogen alleen maar erger en heb je straks wielen van 5cm nodig om hem nog vooruit te krijgen. Ik ga mee in de reactie van Babootje en dan zonder sporen. Het ziet ernaar uit dat je je marge kwijt bent.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:48

eenitraM schreef:
Een keer HC starten maar met zweep. Je pony weet het verschil niet tussen HC en officieel. Kun je toch een proef rijden en bij verlies van het been je zweep gebruiken.

Ook al aangedacht, maar in het L2 reed ik ook met zweep in mn proef en dat was gewoon geen probleem dus het is nu echt puur dat m zweep weg is.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:51

Axel_Valerie schreef:
Dan zou ik toch eens helemaal terug gaan naar de basis. Zonder spoor en werken aan de reactie op je been in het algemeen. Zo maak je het in mijn ogen alleen maar erger en heb je straks wielen van 5cm nodig om hem nog vooruit te krijgen. Ik ga mee in de reactie van Babootje en dan zonder sporen. Het ziet ernaar uit dat je je marge kwijt bent.

Als ik thuis met grote sporen rij is die alleen maar slechter voor mijn been. Het beste rij ik ook zonder spoor of met een heel kleintje thuis. Dit gaat ook goed. Bij hem zou ik nooit wielen of iets moeten gebruiken want dan loopt hij gewoon niet meer. Hij is vaak juist tegen mn spoor thuis. Op wedstrijd niet want op wedstrijd heeft hij dit juist net dat zetje nodig. Thuis loopt hij zonder spoor ook inderdaad beter dan mn kleine spoortje, maar dan kan ik m net ook niet genoeg bij elkaar rijden en mn oefeningen verfijnen. Hij heeft juist ook geen respect voor mn spoor. Hoe grotere spoor hoe erger hij er tegen in gaat lopen thuis juist..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:52

YvvvWedg schreef:
eenitraM schreef:

Ook al aangedacht, maar in het L2 reed ik ook met zweep in mn proef en dat was gewoon geen probleem dus het is nu echt puur dat m zweep weg is.

Daarom. Pony weet dat je in de proef hem niet aanpakt omdat 1) je geen zweep heb en 2) je in de proef bang bent voor een opmerking van de jury als je te streng bent. Dus een keer HC starten, hem aanpakken tijdens de proef en dan moet het probleem grotendeels opgelost zijn. Pony neemt de loop met je.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:52

Niet negatief op jullie af bedoelt hoor, want ik hoor graag allemaal tips. maar veel dingen wat jullie zeggen heb ik al geprobeerd. Maar hij heeft dat kleine beetje respect voor mijn been gewoon niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:54

YvvvWedg schreef:
Niet negatief op jullie af bedoelt hoor, want ik hoor graag allemaal tips. maar veel dingen wat jullie zeggen heb ik al geprobeerd. Maar hij heeft dat kleine beetje respect voor mijn been gewoon niet...

Dan moet je daar aan gaan werken... hij maakt maar zin ;)

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:56

Yvank_ schreef:
YvvvWedg schreef:

Dan moet je daar aan gaan werken... hij maakt maar zin ;)

Ja dat is dus het probleem wat ik op wil lossen haha

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:57

Waarom doe je ze dan om? Als je hem zonder niet lekker bij elkaar kunt houden. Ik zou dan juist daaraan gaan werken.

Ik heb dit zelf ook wel eens bij een fries gehad die ik aan het trainen was. Ik ben toen ook helemaal opnieuw begonnen. Je komt er anders echt niet vanaf. Zonder spoor, af en toe je zweepje erbij pakken.
Je been zo stil mogelijk houden en alleen gebruiken als het echt nodig is. Als het dan een kwartier goed gaat paard wegzetten, vertroetelen en naar huis gaan. Uitbouwen naar een half uur, mocht het paard inkakken pak je heel even vijf minuutjes je zweepje erbij, als hij het dan doet met zweep, zweep wegleggen, opnieuw alleen met je been proberen. Doet hij het dan goed, paard wegzetten, belonen met aandacht en naar huis gaan. Het is een heel moeizaam proces maar uiteindelijk heb je hier meer profijt van dan elke keer alle ellende met sporen enzo. Als het paard dan alles doet zonder zweep en als alles stabiel is, dan pas weer verder denken.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:58

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:58

eenitraM schreef:

Daarom. Pony weet dat je in de proef hem niet aanpakt omdat 1) je geen zweep heb en 2) je in de proef bang bent voor een opmerking van de jury als je te streng bent. Dus een keer HC starten, hem aanpakken tijdens de proef en dan moet het probleem grotendeels opgelost zijn. Pony neemt de loop met je.[/quote]

Heeft weinig zin, gister ook echt met mn been hem aangepakt in de proef en gedaan wat ik kon doen. Ik heb binnenkort bij ons op stal proefgerichte clinic en dan ga ik hem met zweep gewoon rijden, want thuis doe ik ook binnen losrijden buiten proef, net zoals je op wedstrijd heb. 2 verschillende banen. en dan echt goed aanpakken enzo maar dan doet hij het wel... t is gewoon zo raar.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:59

Nobel01 schreef:
Wendeltje schreef:
Nóg meer oefenen op rijden zonder zweep. Het gaat een lang en zwaar traject worden, maar het werkt echt. Ik had ook zo'n uitgekookte knol, maar heb het toch voor elkaar gekregen.
Wees consequent in alles met het rijden (ook voor jezelf) Begin zonder zweep en pak hem er steeds wat later bij.
Heel veel succes!

Ik heb ook zo'n diesel.
als je consequent blijft aanpakken kom je er op gegeven moment wel, maar vaak heb je een lange adem nodig.(spreekt uit ervaring).
Probeer het losrijden nog iets te verkorten en probeer dan iets extra's over te houden door met losrijden goed voorwaarts te rijden(eigenlijk iets over zijn tempo, maar let er wel op dat hij dan zijn passen blijft afmaken).

Zodra ik in de ring kom sluit ik mijn been aan wardoor ik hem als het ware opsluit/ aandribbelt, dit doe ik een paar keer zodat hij goed gesloten is. Dan testen of hij aan je been wil komen.

Succes! (niet opgeven hoor, bij volhouden kom je er echt wel. )

Super bedankt voor de tip, ga ik aanstaand weekend zeker proberen!

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 11:00

Axel_Valerie schreef:
Waarom doe je ze dan om? Als je hem zonder niet lekker bij elkaar kunt houden. Ik zou dan juist daaraan gaan werken.

Ik heb dit zelf ook wel eens bij een fries gehad die ik aan het trainen was. Ik ben toen ook helemaal opnieuw begonnen. Je komt er anders echt niet vanaf. Zonder spoor, af en toe je zweepje erbij pakken.
Je been zo stil mogelijk houden en alleen gebruiken als het echt nodig is. Als het dan een kwartier goed gaat paard wegzetten, vertroetelen en naar huis gaan. Uitbouwen naar een half uur, mocht het paard inkakken pak je heel even vijf minuutjes je zweepje erbij, als hij het dan doet met zweep, zweep wegleggen, opnieuw alleen met je been proberen. Doet hij het dan goed, paard wegzetten, belonen met aandacht en naar huis gaan. Het is een heel moeizaam proces maar uiteindelijk heb je hier meer profijt van dan elke keer alle ellende met sporen enzo. Als het paard dan alles doet zonder zweep en als alles stabiel is, dan pas weer verder denken.

Mn oefeningen moeten juist verfijnd worden en met een spoortje helpt dat. Hij moet juist daarvoor respect gaan krijgen, want ik wil hem in de proef ook gewoon met dat kleine spoortje kunnen blijven rijden. Dit doe ik echt alleen voor de oefeningen en hem sneller te krijgen en met veel beloningen. Zonder spoor en zweep zie ik niet zitten op wedstrijd.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:02

YvvvWedg schreef:
Heeft weinig zin, gister ook echt met mn been hem aangepakt in de proef en gedaan wat ik kon doen. Ik heb binnenkort bij ons op stal proefgerichte clinic en dan ga ik hem met zweep gewoon rijden, want thuis doe ik ook binnen losrijden buiten proef, net zoals je op wedstrijd heb. 2 verschillende banen. en dan echt goed aanpakken enzo maar dan doet hij het wel... t is gewoon zo raar.

Ik denk dat je me niet snapt.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:17

Wat voor spoortje rijd je nu mee?

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 11:22

Annemeik schreef:
Wat voor spoortje rijd je nu mee?

Een heel klein knoppen spoortje nog geen cm lang

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 11:23

eenitraM schreef:
YvvvWedg schreef:

Ik denk dat je me niet snapt.

Denk het ook niet

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:34

thuis aan werken , als hij niet voorwaarts is aandrijven , gebeurt er niks tikje , nog steeds niet ? dan verkoop ik hem toch een mep ! en voorwaarts houden , dan rustig terug en gaan schakelen , overgangen maken met dubbelzijdig kuit en voor het been willen lopen . werkt goed , is een beetje moeilijk uitleggen zo , maar dat alles gebeurt is een paar seconden . m'n fjord wilde ook nooit vooruit maar om nou 100 keer een tikje te geven .... ik was het zat en gaf een schop en een tik ! nu altijd netjes voorwaarts , soms in het begin effe een klein tikje , heb nog nooit wedstrijden gestart , je moet hem eerst thuis goed voor elkaar hebben. niet dat je dat niet hebt, maar je vorige proeven met je zweep gingen wel goed , dus effe een break en ga aan het werken zonder sporen / zweep werken en pas je oefeneningen gaan doen ( dus je spoortje aan ) als hij goed en lekker los loopt, goed voorwaarts en aan het been .

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:21

YvvvWedg schreef:
Ik rijd met een normale druk, dus niet trekken en plukken ofso.
Zoals je misschien kan lezen is het een diesel. Hij heeft heel veel moeite in het begin en vanaf dat moment ben ik ook al consequent. Heel veel overgangen rijden in het begin en alles. Hij is al vanaf dat ik hem heb een diesel en het duurt gewoon even voordat hij is opgestart (20 min is met stappen erbij en ik stap 10 tot 15 min los en dan draaf ik lang en laag en daarna is hij wel weer redelijk aan mijn been).
Ook doe ik inderdaad schakelen in de proef en is het echt niet zo dat ik mee rijd met hem. Ik blijf er letterlijk de hele proef aan rijden, daarom weet ik ook niet waarom die dit (grotendeels) alleen tijdens mijn proef doet. Ook rijden we veel proefgericht thuis...

Je blijft maar roepen dat het een diesel is... , dan leg je (bewust of onbewust) de oorzaak bij je paard.
Op die manier ga je het niet oplossen.
Misschien rij je er wel teveel aan. Iets wat we vanaf de computer niet kunnen zien.
Je krijgt tips en het is aan jou of je er open voor staat en of je er iets mee kan.
Je laat het nu overkomen alsof je er alles aan doet en niet meer kunt omdat je pony een diesel is.

Op dit moment is je pony aan de zweep ipv aan je been en dat is een ruiter fout.
Niet erg, zelfs fijn, want dan kun je er wat aan doen. Ik zou iig even niet starten en eerst zonder zweep gaan rijden.