Bokken/steigeren tijdens opzadelen/opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TrekpaardC

Re: Bokken/steigeren tijdens opzadelen/opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:13

Ja dat denk ik ook laat hem even bijkomen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:19

Gelukkig heb je een goed contact met de vorige eigenaren, echter, mocht je ooit weer een paard kopen dan altijd laten keuren. In ieder geval klinisch want daar kan een rugprobleem wel uitkomen aangezien een goede da hier ook naar kijkt. Als je paard toen een gevoeligheid op de rug had aangegeven had je iets betere vooruitzichten gehad. Nu is het maar afwachten waar het aan ligt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:23

ik denke eerlijk gezegd ook dat je paard tijd nodig heeft om te wennen aan zijn nieuwe omgeving en nieuw baasje.
Voor het ene paard heeft zo'n verhuizing meer impact dan voor het andere paard. Ik zou elkaar eerst vanaf de grond wat beter leren kennen, voordat je gaat rijden.
Zijn gedrag heeft met verzet te maken.

Toen je 4 x bent wezen "proefrijden" had ie dit gedrag toch ook niet?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:27

meeste paarden die de overgang krijgen van springzadel naar dressuurzadel, zijn bijna allemaal gevoelig in het begin. sommige bokken en steigeren in het begin en andere doen dat weer als je tijdje aan het rijden bent. dressuur zadel ligt meer naar achteren waardoor de druk anders op komt te liggen en de meeste moeten daar aan wennen.

ElineCeltic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 15:30

Jamiejoyce schreef:
Ik vind het trouwens ook al best snel dat je erop gaat maar dat is mijn mening ik zou hem even laten wennen aan de nieuwe omgeving hij is ook nog jong kan ik erop uit maken ( mijn paard was de eerste 2 weken een draak wilde haar al bijna weer terug brengen maar ze had even tijd nodig)

Misschien heb je toch ergens gelijk dat ik wat te snel ben gegaan. Ik ben vandaag even een uurtje met hem bezig geweest. Heb hem gewoon even vastgebonden op de plaats waar opgezadeld word en hem even geborsteld en verzorgd. Daarna wilde ik hem even los laten in de piste, om hem de omgeving te laten verkennen. Niet zo'n goed idee: hij heeft weer heel erg gebokt en rondjes geraced. Ik dacht op een gegeven moment dat hij over het hek ging springen. Gelukkig heb ik hem kunnen op tijd vangen en heb hem dan even aan de longe gelegd, simpel aan de halster. Na twee rondjes terug zeer kalm en ontspannen. Heb hem dan uiteindelijk aan een lange en losse longe een half uurtje alles laten bekijken en besnuffelen. Nu is er wel iets wat ik heb opgemerkt vandaag. Hij zit nu al een weekje met een andere ruin in de weide, maar in de weide waar de piste aan grenst zitten 4 merries, waarvan er blijkbaar eentje hengstig is op dit moment. Hij heeft zich na een tiental minuutjes toch ook gerold, wat naar mijn mening toch een teken van ontspanning is! Hij liep ook zeer makkelijk achter me aan aan een losse longe. Heb hem dan terug aan de muur gebonden en even heel kalm zadeldoekje en zadel opgelegd. Hij heeft alles kunnen besnuffelen en bleef hier heel kalm en ontspannen onder! Dan even enkele stapjes gezet, rijkelijk beloond met veel klopjes en snoepjes en terug in de weide gestoken :) zo had hij toch ook even een positieve ervaring met mij, met de piste en met het nieuwe zadel

ElineCeltic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 15:33

max66 schreef:
ik denke eerlijk gezegd ook dat je paard tijd nodig heeft om te wennen aan zijn nieuwe omgeving en nieuw baasje.
Voor het ene paard heeft zo'n verhuizing meer impact dan voor het andere paard. Ik zou elkaar eerst vanaf de grond wat beter leren kennen, voordat je gaat rijden.

Nee, bij het proefrijden had hij inderdaad geen enkel probleem hier mee. Enkel aansingelen vond hij wat vervelend, maar in de mate dat hij gewoon 1 stapje opzij deed. Niet zoals nu dat hij steigert en trapt! Ben bij de vorige eigenaars zelfs telkens opgestegen met een voetje, waarbij je toch iets harder in het zadel terecht komt ook?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:19

Ik zeg niet dat het dat is maar misschien een combinatie van, ook dat er eerst een ander zadel op lag gewoon proberen ook een lekker te poetsen en te wandelen of dingen doen zoals vandaag beetje band opbouwen en vertrouwen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:35

Hoe is het voerbeleid waar het paard nu staat, dat kan nogal een verschil maken.

ElineCeltic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 16:45

bigone schreef:
Hoe is het voerbeleid waar het paard nu staat, dat kan nogal een verschil maken.

Bij zijn vorige eigenaars stond hij overdag in de weide, 's avonds op stal. Hij kreeg hooi, aangevuld met enkele scheppen voeder. Hier staat hij gewoon dag en nacht in de weide! Eten heeft hij zeker genoeg, zeer grote weide met slechts 2 paarden. Te veel krachtvoeder kan het dus echt niet aan liggen :(

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:59

ElineCeltic schreef:
max66 schreef:

Nee, bij het proefrijden had hij inderdaad geen enkel probleem hier mee. Enkel aansingelen vond hij wat vervelend, maar in de mate dat hij gewoon 1 stapje opzij deed. Niet zoals nu dat hij steigert en trapt! Ben bij de vorige eigenaars zelfs telkens opgestegen met een voetje, waarbij je toch iets harder in het zadel terecht komt ook?

Joh, je moest eens weten hoe mijn paard veranderde toen ik haar net had. Na drie maanden wilde ik haar weer verkopen, ik kon er helemaal niks mee en werd steeds onzekerder!

Ook steigeren bij aansingelen (toen ik bij de vorige eigenaar was en ze gingen opzadelen viel het me al op dat ze haar afleidde met en paardenkoek!), maar ook omhoog komen als ik erop wilde. Erg schrikachtig met rijden (waardoor ik er afgevallen ben), geen voetjes willen geven, mij proberen te pletten tegen de muur met poetsen, mij omver lopen.

Achteraf gezien moest ze gewoon erg wennen aan al het nieuwe, en mij uitproberen natuurlijk!

Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen gelukkig, maar ik denk dat veel gedrag van jouw paard ook voortkomt uit het wennen aan alles, vergis je niet!

nb: je kunt natuurlijk ook opstappen met een opstapje (doe ik ook altijd) is beter voor je paard en je zadel. Ik kom echt niet hard in het zadel hoor.

ElineCeltic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 17:08

max66 schreef:
Joh, je moest eens weten hoe mijn paard veranderde toen ik haar net had. Na drie maanden wilde ik haar weer verkopen, ik kon er helemaal niks mee en werd steeds onzekerder!

Ook steigeren bij aansingelen (toen ik bij de vorige eigenaar was en ze gingen opzadelen viel het me al op dat ze haar afleidde met en paardenkoek!), maar ook omhoog komen als ik erop wilde. Erg schrikachtig met rijden (waardoor ik er afgevallen ben), geen voetjes willen geven, mij proberen te pletten tegen de muur met poetsen, mij omver lopen.

Achteraf gezien moest ze gewoon erg wennen aan al het nieuwe, en mij uitproberen natuurlijk!

Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen gelukkig, maar ik denk dat veel gedrag van jouw paard ook voortkomt uit het wennen aan alles, vergis je niet!

nb: je kunt natuurlijk ook opstappen met een opstapje (doe ik ook altijd) is beter voor je paard en je zadel. Ik kom echt niet hard in het zadel hoor.

Ik stijg altijd op vanaf een krukje. Ik ben namelijk zo stijf als een hark en kan na 8 jaar paardrijden nog altijd niet opstijgen op de normale manier zonder geklungel :+ hij is hier ook nog maar van maandag, dus nieuwe omgeving lijkt me hier ook het grootste probleem, samen met de combinatie van een nieuw zadel. Probleem is nu dat ik gisteren echt goed geschrokken ben. Ik was zo in de waan dat ik een super braaf paard had gekocht waar niets mis mee kon gaan, en dan opeens zoiets. Ik zat nog geen seconde in het zadel en begon hij het rodeo-paard uit te hangen. Ik kan nu wel een bokje of 2 uitzitten, daar ligt het probleem niet. Maar ik ben al zo'n klungel met opstijgen en als hij dan nog eens begint te bokken vanaf ik er op zit (met nog half losse teugels en slechts 1 voet in de beugels) dan vlieg ik door de lucht. Heb nu door deze situatie best wel wat schrik gekregen om terug op te stijgen!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:20

Even iemand vragen om je paard vast te houden bij het opstappen de eerste paar keer. Desnoods even touwtje eraan en even aan de hand stappen voordat je los gaat.

ElineCeltic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 17:36

manonutjuh schreef:
Even iemand vragen om je paard vast te houden bij het opstappen de eerste paar keer. Desnoods even touwtje eraan en even aan de hand stappen voordat je los gaat.

Iemand had hem vast tijdens het opstijgen, die dame is ook heel snel aan de kant moeten springen om er niet onder terecht te komen...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:50

Eline, dit gedrag komt mij zoooo bekend voor. Mijn paard deed in het begin ook zo, waardoor ik dus ook angstiger werd (zelfs nu heb ik nog kriebels als ik op stijg, omdat ze toen een paar keer met opstijgen omhoog kwam, ook hield iemand haar vast toen).
Ik heb in het begin zelfs veel aan de longe gereden, vooral om mezelf veiliger te voelen.

Ik zou echt vanaf de grond eerst aan jullie band werken. Ze moet je als (nieuwe) leider gaan zien. Het zou jammer zijn als jij (net als ik toen) zo onzeker wordt van het gedrag.

Ik gebruik trouwens ook niet alleen een opstapje omdat het beter is voor het paard en het zadel hoor :D

Ik heb destijds ook een topic gemaakt, ik zal het even opzoeken. Ging ook over de gedragsverandering van mijn paard in het begin

Hier is ie: [OPG] gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Ik ga m zelf ook nog even doorlezen, leuk om te lezen waar ik toen tegenaan liep...

ElineCeltic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 18:09

max66 schreef:
Eline, dit gedrag komt mij zoooo bekend voor. Mijn paard deed in het begin ook zo, waardoor ik dus ook angstiger werd (zelfs nu heb ik nog kriebels als ik op stijg, omdat ze toen een paar keer met opstijgen omhoog kwam, ook hield iemand haar vast toen).
Ik heb in het begin zelfs veel aan de longe gereden, vooral om mezelf veiliger te voelen.

Ik zou echt vanaf de grond eerst aan jullie band werken. Ze moet je als (nieuwe) leider gaan zien. Het zou jammer zijn als jij (net als ik toen) zo onzeker wordt van het gedrag.

Ik gebruik trouwens ook niet alleen een opstapje omdat het beter is voor het paard en het zadel hoor :D

Ik heb destijds ook een topic gemaakt, ik zal het even opzoeken. Ging ook over de gedragsverandering van mijn paard in het begin

Hier is ie: [OPG] gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Ik ga m zelf ook nog even doorlezen, leuk om te lezen waar ik toen tegenaan liep...

Alvast bedankt voor je fijne reacties! Heb er nu alweer wat meer vertrouwen in :) deze middag trouwens een uurtje fijn wat aan de longe gewerkt en wat vertrouwen opgebouwd! Ik lees je topic zeker even door !

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:12

komt echt goed hoor, maar heb geduld!

ElineCeltic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 18:40

max66 schreef:
komt echt goed hoor, maar heb geduld!

Heb even je topic doorgelezen en ik heb zelf niet echt een probleem bij poetsen en dergelijke. Als hij irritant doet bij aansingelen dan let ik toch wel even goed op mn voeten en zo dat hij me niet raakt wanneer hij trapt of steigert, maar boeit me anders niet. Is enkel bij het opstijgen als hij bokt, dat ik ervan vlieg! Zo zal hij het natuurlijk snel door hebben :') ik hou zoals iedereen niet van door de lucht vliegen en met een klap neerkomen en ben nu wel wat angstig geworden! Ben ook al beetje schrik aan het krijgen dat hij gewoon te sterk is voor mij! Mijn vorige merrie was 14 toen ik haar kocht, maar ook wel echt geen mak ding (alleen was dit bij haar met poetsen en niet met rijden). Deze is nu 7 jaar en toch ook een stuk groter! (Kan je al niet opstijgen op een paardje van 1m55 en koop ik er een van 1m70 *\o/* )

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:21

Is een springzadel bij de vorige eigenaar, terwijl ik toch wel echt hem dressuurmatig wil rijden en nu net een dressuurzadel heb gekocht :)![/quote]

Misschien kijken naar een dressuurzadel van hetzelfde merk als het springzadel?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:47

ieder paard is te sterk voor je! Misschien is deze iets dominanter of juist gevoeliger voor de stress van de verhuizing. Geen paard is hetzelfde.
Ik zie het gedrag als uitproberen. Het lukt het paard ook want hij voelt je spanning stijgen (wat heel logisch is natuurlijk).

Ik zelf las mijn topic ook nog even door en het valt me zelf op dat ik mijn paard vaak sensibel noemde. Het klopt ook wel dat mijn paard gevoelig is voor mij, mijn humeur en mijn spanning. Daarnaast is het een oudere, doorgewinterde merrie die donders goed in de gaten had hoe ze mij onzeker kon krijgen!

nb: Ze is 156,5 en ik kan er wel op zonder krukje, maar omdat ik behoorlijk stijf ben vind ik dat ik te veel moet hangen aan haar en het zadel, vandaag het opstapje :o

ElineCeltic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 18:20

Even een kleine update:

De vorige eigenares is deze avond lang gekomen en heeft me even geholpen. Zo weet ik nu dat hij toch een zeer lichte vorm van singeldwang heeft en weet ik ook hoe hier het beste mee om te gaan! Op het gemakje laten weten dat er iets rond zijn buik komt, losjes laten hangen, hoofdstel instoppen, aansingelen tot het zadel toch gewoon vast ligt, eventjes enkel rondjes stappen en dan pas aansingelen tot het goede punt :) werkte prima deze avond! Dan is zij er ook even eerst opgekropen, geen enkel probleem gehad en super braaf geweest :D daarna heb ik er eventjes een kwartiertje mee gereden en mn vertrouwen is nu toch al voor de helft terug!

Verder heb ik ook de opmerking gekregen dat ik het zadel iets te veel naar voor legde. Blijkbaar heeft mijn paard een schouder die vrij ver achteruit loopt en die ook nog eens vrij scherp is. Ik legde het zadel iets teveel vooruit, wat ervoor zorgde dat dit hem hinderde tijdens het lopen en misschien zelfs pijn deed! Mijn vorige paardje had zo goed als geen schoft, dus nooit geen problemen mee gehad :) hebben we weer iets bijgeleerd!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:08

mooi! Ga zo door!

Zo doe ik dat aansingelen ook. Echt gaatje voor gaatje, haar afleiden met een snoepje, rondje lopen, aansingelen, nog even lopen en weer aansingelen.
Je moet het even weten, ieder paard is anders, maar zo gaat het prima.

Fijn dat de vorige eigenaar even is langsgekomen, zij kent het paard goed!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:21

wat goed dat je de waarschijnlijke reden gevonden hebt. Een dressuurzadel kan door de vorm vh zweetblad idd de schouderkop afremmen (bij een springzadel gaat het er onderdoor).

Weet ondertussen uit ervaring bij meerdere paarden dat sommigen echt fel kunnen reageren op een slecht passend of slecht gepositioneerd zadel. Gaande van freezen, stappen als een mini tot weglopen, steigeren en bokken.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:23

ElineCeltic schreef:
Misschien heb je toch ergens gelijk dat ik wat te snel ben gegaan. Ik ben vandaag even een uurtje met hem bezig geweest. Heb hem gewoon even vastgebonden op de plaats waar opgezadeld word en hem even geborsteld en verzorgd.

Daarna wilde ik hem even los laten in de piste, om hem de omgeving te laten verkennen. Niet zo'n goed idee: hij heeft weer heel erg gebokt en rondjes geraced. Ik dacht op een gegeven moment dat hij over het hek ging springen. Gelukkig heb ik hem kunnen op tijd vangen en heb hem dan even aan de longe gelegd, simpel aan de halster. Na twee rondjes terug zeer kalm en ontspannen. Heb hem dan uiteindelijk aan een lange en losse longe een half uurtje alles laten bekijken en besnuffelen.

Soms bokken paarden juist om alles weer lekker los te maken, even rekken en strekken zeg maar.

Met mijn paard doe ik af en toe mijn ogen dicht omdat ik me ook zorgen maak, maar eigenlijk komt het altijd goed.

Ik heb deze situatie natuurlijk niet gezien, maar wil alleen even aangeven dat bokken, zeker in vrijheid, niet altijd slecht is.
(info heb ik van mijn osteopaat)

En dan over je vorm van singeldwang: Fijn dat je de oorzaak hebt gevonden! Lekker rustig aansingelen dus ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:34

Ik bedenk me ineens, hoe veel beweging krijgt je paard buiten het rijden om? Komt hij wel uit zn stal?

ElineCeltic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:14

Jasmijn159 schreef:
Ik bedenk me ineens, hoe veel beweging krijgt je paard buiten het rijden om? Komt hij wel uit zn stal?

Hij staat dag en nacht in een weide van 1.5 hectare met slechts 1 ander paard! Daar kan de reden zeker niet liggen! Energie kan hij genoeg kwijt :)