Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Re: Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:33

rustig blijven doorademen, je reflex is nl om als je geconcentreerd ben je adem min of meer in te houden, maar dan verstrakt alles, hoe je ook je best doet, ik vond dit een eye-opener, klink t misschien onbenullig, maar dit scheelt zoveel als je je hier bewust van bent

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:34

Geniet!

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:37

'Het is een paard hoor, geen fiets!'

Oftewel buitenhand niet naar voren steken in de wending

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:38

ik heb vele adviezen gehad
maar om mijn paard te leren voelen moest ik "blind"op mijn paard zitten
daar heb ik veeeeelll van geleerd en gebruik het af en toe nog

en het advies wat ik kreeg toen ik in een groep van 12 ruiters leste was jij bent alleen in de bak de rest zijn gewoon bewegende obtakels waar je NETJES omheen moet

:j _/-\o_

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:39

ontspannen vanuit je buik, dan knijp je minder snel met je benen en trek je minder snel je hakken op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:40

Blijheid schreef:
Je teugels vasthouden alsof je in elke hand een kuikentje hebt, je mag het kuikentje niet doodknijpen maar het ook niet laten wegfladderen. Voorzichtig zachtjes voelen in je hand dus :)

Die is leuk!

Mijn beste tip die ik gekregen heb, "doen als of je gek bent". Dus wat voor gekke streken ze ook uithalen gewoon onverstoord je ding blijven doen. Dan volgen ze vanzelf wel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:47

rebecc1994 schreef:

Leuk, want 'schouders draaien, handen daarin meenemen' is hoe ik rij, en dus juist je buitenhand iets naar voren en je binnenhand iets naar je toe.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:49

Het paard voor de hindernis niet teveel omhoog laten galoperen, is een tip die ik nog weet en die echt handig was.

En van dezelfde man, om in de training het lijntje te doen alsof er geen hindernissen staan.

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:53

Elke hulp die je geeft waar geen reactie op komt, had je niet hoeven geven :)

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:55

Ik heb er een van iemand die niets met paarden te maken heeft: Marijke Helwegen. "Borstjes vooruit, lipjes getuit"

Denk er af en toe aan en dan ga ik weer netjes rechtop zitten. Ik zit er soms als een pudding op he :=

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:56

Niet zozeer een tip, maar een oefening. Op buitenrit in rustige omgevingen stappen, draven en galopperen zonder teugels en beugels te gebruiken. Sturen op je zit en lichtrijden in draf (dat kon ik niet, lukte niet). Van de rest heb ik een heel goede zit gekregen, al was het soms gigantisch moeiijk.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:57

Jeska2 schreef:

da's niet helemaal waar, als je een paard iets aan het aanleren bent, moet je hem de kans geven om het te begrijpen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:59

suussuus76 schreef:
Ik heb er een van iemand die niets met paarden te maken heeft: Marijke Helwegen. "Borstjes vooruit, lipjes getuit"

Denk er af en toe aan en dan ga ik weer netjes rechtop zitten. Ik zit er soms als een pudding op he :=

Whahaha, dan moet ik weer denken aan mijn instructrice van de ponyclub toen we allemaal nog mini's waren. Tot je 10e reed je dan nog in het guppengroepje. En er was echt een totaal malloot die ons les gaf, wat een gaaf mens. Die riep ook altijd heel hard: "Kom op dames, laat zien wat je hebt!" (tegen een stel kids onder de 10 :')

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:00

Um.
"Achterooooooooverrrrrrr"
Omdat ik er bijna altijd naast lag. :Y)

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:02

Bij wendingen, voltes en zijwaartse oefeningen op je binnenste zitbeenknobbel zitten. Doordat ik van mijn instructrice naar mijn zadeldekje moest kijken (achter het zadel) lukte mij dat pas en kon mijn paard ineens makkelijker buigen. Ik ga steeds meer inzien hoe belangrijk je eigen zit is, zodat je paard de oefening goed kan uitvoeren. Net zoals op rechte stukken heel bewust op twee zitbeenknobbels zitten en evenveel druk op beide teugels.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:04

Af en toe even goed zuchten :)
Ik wil nog wel eens ongemerkt gespannen worden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:04

Hèt hoogste puntje van het paardenhoofd in oprichting moet zijn het stukje hoogste achter de oren.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:06

Miepie77 schreef:
Jeska2 schreef:

da's niet helemaal waar, als je een paard iets aan het aanleren bent, moet je hem de kans geven om het te begrijpen

Een paard wat de hulp niet kent reageert toch op een bepaalde manier ookal hoeft die manier niet gewenst te zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:08

Ik heb ook ooit eens een tip gehad over hoe ik het steigeren moest uitzitten.

Gewoon paralel aan de grond blijven. Dus jij blijft rechtop zitten, maar de nek van het paard komt naar je toe. En gaat daarna weer van je af. Ens ze hoog steigeren, de nek vastpakken of, als het te gek word, een teugel opzij naar voor trekken.

Veel mensen gaan namelijk helemaal naar voren zitten en blijven zo terwijl het paard naar beneden gaat. Gevaarlijk!

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:09

Vjestagirl schreef:
rebecc1994 schreef:

Leuk, want 'schouders draaien, handen daarin meenemen' is hoe ik rij, en dus juist je buitenhand iets naar voren en je binnenhand iets naar je toe.

Daar heb je wel gelijk in, maar bij mij was het zo drastisch dat er een boog in mn teugel kwam en paardlief over de buitenschouder de volte afdenderde :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:11

Geryon schreef:
Ik heb ook ooit eens een tip gehad over hoe ik het steigeren moest uitzitten.

Gewoon paralel aan de grond blijven. Dus jij blijft rechtop zitten, maar de nek van het paard komt naar je toe. En gaat daarna weer van je af. Ens ze hoog steigeren, de nek vastpakken of, als het te gek word, een teugel opzij naar voor trekken.

Veel mensen gaan namelijk helemaal naar voren zitten en blijven zo terwijl het paard naar beneden gaat. Gevaarlijk!

Ik denk dat je bedoeld haaks aan de grond blijven. Als je paralel aan de grond bent dan lig je horizontaal.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:13

Het paard doet het niet fout.... het paard kan nl niet anders dan zichzelf zijn, kan niet anders dan doen volgens hoe hij/zij zich op dat moment voelt.

En als dat iets is wat jou niet bevalt.. Dan ben jij ALTIJD degene die moet veranderen..
Niet het paard...

JIJ

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:14

Oh := Haaks ja, verticaal.

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:20

Voorwaarts is alles en daar begint het dan ook altijd mee. (Ik heb zelf een paard dat van nature niet voorwaarts is dus dit was voor mij echt het allerbelangrijkste, en nu nog steeds want als hij niet voorwaarts kan je voor de rest ook helemaal niks) En voor de rest ontzettend consequent zijn wat betreft been geven en de reactie erop. Je moet je paard echt heel erg licht met je been aanraken en daarop moet hij eigenlijk al meteen aandraven (als je stapt natuurlijk). Als hij hier niet op reageert meteen een flinke tik geven met de zweep zodat hij weet dat de consequentie is als hij niet reageert op je beenhulp, en dan ook meteen belonen als hij dan wel de gewenste reactie geeft. Op deze manier krijg je dus een paard wat op hele kleine hulpen reageert waardoor je zelf dus ook heel stil kunt gaan zitten :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:26

Tenen optillen in plaats van hakken omlaag drukken. Als je je hakken omlaag drukt, gaat je onderbeen naar voren :)* .
Had ik jaren eerder moeten weten!