Paard wat hangt op bit..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Re: Paard wat hangt op bit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 21:02

Weet slaat gewoon nergens op dat er word gezegd dat basis er niet in zit vandaar mijn reactie.
Daarbij doet hij het alleen bij halt houden of een kant wijken

En hij loopt met zijn hoofd in de lucht als de kinderen er op rijden dan heeft hij het probleem ook niet

Ik weet inmiddels genoeg ga wel bij de lesgeefster vragen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:22

De vraag van mij was hoe het paard loopt als de gewone ruiter (dus die op M niveau) met de teugels helemaal los (dus boogje) gaat rijden. Met kinderen is een ander verhaal, die geven immers andere zit en beenhulpen, dus dat geeft geen vergelijking.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:03

Angela schreef:
De vraag van mij was hoe het paard loopt als de gewone ruiter (dus die op M niveau) met de teugels helemaal los (dus boogje) gaat rijden. Met kinderen is een ander verhaal, die geven immers andere zit en beenhulpen, dus dat geeft geen vergelijking.

Ben bang dat je daar geen antwoord op krijgt. TS denkt dat dit op te lossen is met een ander bit.

In de openingspost doet hij het regelmatig. En nu ineens is het alleen bij halthouden en wijken. Als het alleen bij de laatste 2 is. Dan zou ik eens kijken naar hoe sterk jezelf bent met je handen. Maar ook dat wil je waarschijnlijk niet horen, ts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:11

kiddokids schreef:
Weet slaat gewoon nergens op dat er word gezegd dat basis er niet in zit vandaar mijn reactie.

En hij loopt met zijn hoofd in de lucht als de kinderen er op rijden dan heeft hij het probleem ook niet

Het slaat wel ergens op. Jammer dat je geen hulp wil accepteren, open dan gewoon geen topic... Daarnaast heb je nergens gezegd dat het enkel mer wijken en halthouden is, best jammer dit. Maar goed, succes ermee. Zolang de basis nog niet goed is loop je vroeg of laat toch vast in de M.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:15

kiddokids schreef:

Uit je reacties dacht ik dat we te maken hadden met een puber. Maar je bent een volwassen meid van 33 jaar.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:20

Even uit een ander topic:

Hier ook een haflinger waar eerst een Hele angstige ruiter op heeft gereden, en daarbij is hij gaan hangen.
Toen heb ik hem een maandje gereden, toen hing hij niet meer. Maar toen heb ik een (inmiddels ex)vriendin erop laten rijden. Die durfde er na een aantal maanden niet meer op, hij was begonnen met opeens wegrennen en hangen. Ook is hij die tijd met hele scherpe sporen gereden.
Ik heb een stappenplan gemaakt om hem weer beter aan het been te krijgen, meer balans te krijden en niet te latne hangen.
BIj mij zag het er zo uit.
Deel 1.
1 helaas rijden met de grote sporen, en proberen hem er heel scherp op te krijgen
2 rijden met zachte spoortjes van hoogstens 1 cm, hem haar weer scherp op krijgen.
3 zorgen dat hij niet meer ''dood'' is voor zweephulpen
4 rijden met de spoortjes zó dat ik eigenlijk zonder rijd, en ze erbij komen als het nodig is.
5 zonder sporen rijden, hem daar weer netjes op krijgen.

Deel 2.
6 heel veel (schijn)overgangen maken en zorgen dat hij daarbij goed blijft op het been.
7 in de bak lessen gaan nemen en zorgen dat hij meer kracht krijgt van achter
8 oefenen met galoperen, daar had ze echt de kracht niet voor
9 cavaletties draven
10 erg concentreren op op eigen benen laten lopen en door laten lopen
11 de moter achter gaande houden, dit was ook het moment dat hij onder het rijden geen ijzers meer eronderuit trapt.

Deel 3.
12 werken aan balance in galop
13 beginnen met wijken
14 Een goede B proef kunnen rijden, daar zijn we nu!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:23

kiddokids schreef:
Tuurlijk simpelman jij weet het beter.. Jou reactie's heb ik al vaker gelezen bij Andere topic over je manier van rijden en hoe het wel moet bedankt voor je advies maar je hebt het wel mis..

Nou zeg, wees bij dat zo'n ervaren man je wilt helpen!
En hij heeft heel vaak gelijk. Ik ben pas 1 keer tegengekomen dat hij er (denk ik) naast zat. En dat is bij het lichtrijden.

Eigenlijk heb ik al spijt van mijn reactie hoor!
Volgensmij wil jij niet geholpen worden!

Lifestyle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:53

Je komt hier toch om antwoord te krijgen op je vragen, alles wat vrijwel gezegd word sla je af.
Probleem ligt steeds bij je paard, misschien ligt het probleem wel bij jou...

Want zoals ik het kan opmerken op dit moment mis je een stuk ervaring.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:30

ik heb ook gehad dat mijn pony ging hangen maar dat moest ik oplossen met voorwaarts te rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:57

Jammer dat TS geen antwoord geeft op mijn vraag, die toch erg laat zien of het probleem in de basis zit, of dat een ander bit wel zou helpen. De basis van een paard is zichtbaar tijdens een loslatende teugel, dan zie je immers wat het paard doet met het lijf zonder steun op de hand. Als de hand dan wel inwerkt, maar het resultaat niet is wat de ruiter zoekt (tegen de hand komen) dan kan het zijn dat het paard niet blij is met de hand, of met het bit.

Als het paard echter al met " de kop in de lucht" loopt zonder contact, dan weet je zeker dat je het probleem dus niet met de hand, of het bit moet oplossen, maar met been en zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:10

Ik vind het erg jammer dat TS wel hulp vraagt, maar geen opbouwend kritiek verdraagt... Niemand hier doet negatief, iedereen wilt helpen en daar word om gevraagd.

msmpure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:38

Waarschijnlijk kan hij van achteren niet genoeg dragen waardoor hij flink op de voorhand valt. Daarnaast is de kans groot dat hij blokkades heeft ontwikkeld door het veel op de voorhand vallen. Hierdoor kan een paard nog zwaarder worden in de hand. Het is belangrijk dat de voorwaarden gecreëerd worden dat hij de mogelijkheid heeft om te dragen waarna hij op de juiste manier getraind moet worden en zodoende de spieren worden getraind dat hij zichzelf daadwerkelijk kan dragen en daardoor niet meer op jou hand hoeft te leunen.