Houding v/d handen: liggend vs recht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Houding v/d handen: liggend vs recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:46

Hier ook hoor ayasha, maar flexibel ben ik verre van denk ik :'). Ik merk totaal geen verschil tussen plat en rechtop. Ik heb ook geen gewicht in mijn handen, slechts een hele lichte verbinding (soms te licht helaas) Ik let er dan ook niet zo op. Hetzelfde geldt voor mijn houding. Ik rijd op gevoel en ga automatisch zo rijden als hoe het voor mij en paard het beste werkt..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 06:05

Je bovenarm hangt volledig ontspannen af tegen je lichaam.
Je draagt je onderarm vrijwel tegen je buik.

Je handen staan recht op, de dakjes van je duimen wijzen naar 20cm voor je kin, je hebt een licht (bolle) knik in je pols.
Het is vrijwel zoals wanneer je je handen in elkaar vouwt.
Deze houding beinvloedt je emotionele staat, het maakt je zacht en gevoelig.

Je kunt nu niet meer naar achteren werken, alleen nog maar naar voren, =geven.
Een ophouding maak je met je buikspieren en je kuit.
Deze brengen je paard in de hand, de hand biedt al dan niet weerstand.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:14

Was het maar dat dat ruiters zacht en gevoelig maakte. :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:16

Het zou inderdaad heel fijn zijn als een ruiter met een hand rechtop niet meer hard zou kunnen zijn. Wel is het zo dat je met een hand die niet rechtop staat nog eerder hard bent, dat dan weer wel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:30

Simpelman schreef:
Je bovenarm hangt volledig ontspannen af tegen je lichaam.
Je draagt je onderarm vrijwel tegen je buik.

Je hebt een licht (bolle) knik in je pols.
Het is vrijwel zoals wanneer je je handen in elkaar vouwt.
Deze houding beinvloedt je emotionele staat, het maakt je zacht en gevoelig.

Probeer maar, het maakt je namelijk als ruiter "weerloos".
Trekken kan niet meer.
Er blijft alleen nog maar ruimte om te voelen.

Alle tijd nu om de spinnen uit het hoofd te verdrijven die in de meeste mensen rondwriemelen en ze opwekken allerlei dingen te gaan "zitten doen".
Als dat voor elkaar is dan kan het paard beginnen iets te gaan doen zonder zich te hoeven verdedigen tegen al dat gedoe waar hij niets van begrijpt en dat hem alleen maar stoort.

Paardrijden is "stilte", voelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:36

Angela schreef:
Het zou inderdaad heel fijn zijn als een ruiter met een hand rechtop niet meer hard zou kunnen zijn. Wel is het zo dat je met een hand die niet rechtop staat nog eerder hard bent, dat dan weer wel.

Het is de hand recht op, mét een lichte, ontspannen, knik in de pols, het zit hem in die knik.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:52

Handen rechtop bevordert een fijne aanleuning doordat je dan als ruiter gemakkelijker je handen draagt vanuit je onderarmen, en wel als volgt:
bovenarmen recht af laten hangen, ellebogen zacht en gebogen, onderarmen in het verlengde van de teugels ( 'wijzen' naar de mond van het paard en iets naar elkaar, als je naar beneden kijkt zie je een driehiekje van jouw buik en je onderarmen/ handen) handen naast of iets boven de schoft op 10-15 cm van elkaar, handen rechtop houden en een beetje af laten hangen aan ontspannen polsen. Pianohanden bevorderen het naar beneden drukken van de handen, een vervelende en veel voorkomende fout. De ellebogen worden daarbij vaak te recht gehouden en de schouders te stijf. Naar binnen knikken van de pols zoals op die klassieke afbeelding blokkeert het gevoel van arm/ hand met de mond van het paard. Het polsgewricht wordt dan vastgezet. Om met een gevoelige verbinding te kunnen rijden, moeten alle gewrichten, van pols tot schouder, zacht blijven en beweging kunnen doorlaten. Stabilisatie vindt plaats door een lichte vormspanning in de armspieren, maar nooit meet dan nodig is om je arm en hand in positie te houden. De ontspanning zorgt ervoor dat je een lichte maar toch constante verbinding kunt behouden met de mond van je paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 05:38

Domenique_94 schreef:
bliver schreef:
Als je je hand recht op hebt kan je beter in de richting van de mond mee veren.

Je beweegt toch met je met je armen mee, niet alleen je hand?

Bij een kleine ophouding wel ;)

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:11

Is het ook niet zo als je pianohanden hebt dat je door de je onderarmen vastzet en daardoor ook je onderrug?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:14

Met pianohanden kun je niet goed meer voelen.