rechtergalop....hoe moet dan ook alweer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:19

Er is ook nog een methode om op een volte 10 meter vanuit draf goed duidelijk schoudervoor te plaatsen en dan aan te galopperen, dan kan het bijna niet fout gaan.
Maar om een paard op een volte in de verkeerde galop vooruit te jagen in de hoop dat ie wisselt .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:23

Elise schreef:

Wat nu als je paard soepeler is in de linker galop op de rechterhand dan in de 'goede' rechter galop Haha!
Dan kan je uren blijven galoperen

!

Dan is je paard gewoon scheef Elise! Daar zul je dan hard aan moeten werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:24

Lovely schreef:
Maar om een paard op een volte in de verkeerde galop vooruit te jagen in de hoop dat ie wisselt .

De eerste die het niet doet, moet ik nog meemaken.

Maar argumenten waarom dat volgens jou fout is dan? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:29

Als een paard zo comfortabel in de verkeerde galop galoppeert zal zijn hoefje niet omdraaien voor een voltetje denk ik, als ie wat uit balans raakt, dan zal hij misschien wel overkruisd gaan of met zijn takt gaan rommelen (vooral als ie toch niet voorwaarts gereden wordt). Heike kan het proberen natuurlijk, wie weet werkt het wel bij haar pony. Ik zeg niet dat het niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:31

Er word duidelijk gezegd gas geven......kan bijna niet misgaan.

Tenzij het paard echt extreem scheef in het lijf is, dan zal ie inderdaad gewoon doorgaan. Dan zal er eerst rijtechnisch heel wat verbeterd moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:45

Ik ken er zat die rustig in de verkeerde galop een voltetje doorlopen, ze vallen wel eens in draf, dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:58

Ik vind dat in de verkeerde galop doorjakkeren eerlijk gezegd niets te maken hebben met een probleem rijtechnisch oplossen. Ik zal het dan ook nooit iemand adviseren, en pas het zelf ook absoluut niet toe.

Evenmin fixeer ik helemaal op die binnenschouder die naar voren moet. Aangalopperen begint nog altijd op het achterbeen, en daar ligt doorgaans ook de fout. Wil niet zeggen dat het niet handig is om die schouder goed vrij te houden, maar ik lees hier niets over het achterbeen...

Als je een paard dat in 1 galop niet fijn aanspringt eerst op een kleine volte (10-12 meter) in draf fijn laat werken, en op het juiste moment aanspringt, kan het bijna niet verkeerd gaan. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je het paard recht (als in: in evenwicht) hebt, dat het dier aan de hulpen staat, en dat je als ruiter ook enig benul hebt over wanneer welk been verplaatst wordt.

LMsWinnetou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:11

Barb schreef:
Ik ben het met Lovely eens, zorg ook dat je wat meer gewicht hebt op je linkerzitbeenknobbel en ga vooral niet naar het binnenbeen kijken om te kijken of je goed aanspringt. Kijk juist de andere kant op!!

Precies, de andere kant op kijken

Ik heb zelf ook het probleem gehad. Mijn pony wilde niet in de linker galop. En vanzelf ga je steeds als je aangalopeert naar dat linkervoorbeen kijken, om te kijken of je goed zit, of zoiets dergelijks.
Alleen toen hoorde ik dat het werkt als je zelf naar rechts kijkt. En niet teveel met die stelling bezig zijn.

Succes OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:56

Ik ben denk ik ietswat teveel uitgegaan van een jong paard, als die dat namelijk fout doet dan vind ik even gas geven op een grote volte een goede manier.

Ik was er niet vanuit gegaan dat een paard extreem scheef is en het daarom doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:00

Pipo schreef:
Ik ben denk ik ietswat teveel uitgegaan van een jong paard, als die dat namelijk fout doet dan vind ik even gas geven op een grote volte een goede manier.

Bij een jong paard ben ik er zeker ook niet tegen om licht te rijden op het verkeerde been voor het aanspringen. Dat dier moet immers de hulpen nog bevestigd krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:06

Werkt ook goed, maar mocht zoiets mislukken kan je even wat verlicht zitten en een beetje gas geven, springt ie over. Leren ze het heel vlot van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:51

Lovely schreef:
Als een paard zo comfortabel in de verkeerde galop galoppeert zal zijn hoefje niet omdraaien voor een voltetje denk ik

Haha, dat weet ik wel zeker. Ik had een Fjord die je rustig een kwartier op de rechterhand in de linkergalop kon laten galopperen. Ze bleef gewoon stug doorgaan. Ik kreeg haar toen ze 8 was en ze had haar hele leven onder het zadel enkel de linkergalop gedaan (vorige eigenaresse was nogal makkelijk )

Wat bij haar uiteindelijk wel werkte om haar in de goede galop te krijgen: in de bocht aanspringen met stelling naar buiten i.p.v. naar binnen. Verder deed ik mijn binnenhand overdreven naar voren en ook mijn binnenheup draaide ik naar voren.

Ik zou zeggen: Probeer morgen in je proef gewoon iets om hem in die goede galop te krijgen, als het niet lukt is dat pech.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:55

Ik heb dit probleem ook met forrest gehad (vraag maar aan Meike). Ik heb ook vanalles geprobeerd met mijn intstructrice, maar niks hielp!
Toen kreeg ik van een vriendin van me een tip:
Ze een heel laag kruisje op de middenlijn. Spring aan in de linkergalop en galoppeer over het kruisje. Vraag voor de hindernis een beetje buiging naar rechts. Stel hem boven de hindernis om naar rechts. Et voila! Forrest zat in de rechtergalop! Ik heb dit een paar keer achter elkaar herhaalt en hij galoppeerd nu gewoon aan op rechts!! Ik zou zeggen probeer het eens. Baat het niet, dan schaadt het niet. Bij Forrest heeft het super geholpen! En als je wil weten hoeveel moeite we daar mee hebben gehad moet je het maar eens aan Meike vragen...die kan er boeken over schrijven denk ik Haha!. Succes!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 18:21

Ik vraag stelling en buiging. Maar hij loopt dus al scheef en dus gaat dat niet goed.

Op de wedstrijd heb ik mijn sporen erin gezet. En hij sprong goed aan. Helaas sprong hij op de volte weer over. Ook mijn schuld, vrees ik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:53

Heike misschien vraag je teveel stelling... Dan kan hij ook zijn schouder eruit drukken bij het aangalopperen... Ik zou proberen hem veel rechter te maken, buitenteugel erbij te houden de hele schouder desnoods iets naar binnen te zetten en dan de galopshulp geven...

snepje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:03

Ik heb een merrie gereden die niet in de linker galop wilde aanspringen. Soms wil het nog wel eens helpen om in de wending ( in dit geval rechtsom) aan te galloperen. Let daarbij op de buitenschouderdoor deze wordt door de buiten teugel begrensd. Let op een goede stelling en geef de galophulp op het moment dat je in de wending zit. Het vraagt een goede timing en een goed aan de hulpen staand paard ( voorwaarts en rechtgesteld aan beide benen en beide teugels). Wil dit niet lukken dan is het voor sommige paarden een oplossing om een verkeerde stelling aan te nemen en van daaruit aan te galloperen, direct de goede stelling aan nemen als je in de goede galop zit. Dit moet je alleen doen om je paard te leren om in de goede galop aan te springen. Het is een foefje geen lange termijn oplossing.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 22:40

Vandaag weeer flink geoefend. In eerste instantie ging het verkeerd. Op de kleine volte sprong hij verkeerd aan. Ik ben op de volte 12 meter gebleven en flink stelling gevraagd. Flinke snelheid ook. Hij sprong toen voor over. Dus overkruist. Dat vond hij niet makkelijk en sprong dus echter over maar voor ook weer. Sukkel!

Toen opnieuw! Op twee teugels en op de volte goed stelling en buiging vragen. Ik voelde hem netjes om mijn binnenbeen buigen.

Ik de hulpen gegeven en hij sprong goed aan! Dus vanuit een redelijk kleine volte.

Iets later schrok hij. Bokte flink en galoppeerde weg. Ja hoor in de goede galop!

Ik hou jullie op de hoogte. Ik weet nu in ieder geval dan ik pas moet aangalopperen als het goed voelt. Niets overhaasten. voelt het niet goed dan spring ik ook niet aan omdat ik weet dat het fout gaat!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:37

Laat ik ook eens een goede raad in de brei gooien. Ik hoor hier niemand over de achterhand praten en daarmoet toch het aanspringen vandaan komen! Het buitenachterbeen is het eerste been dat moet aanspringen. Heb je wel genoeg heupcontrole? Als je de heup naar binnen kunt plaatsen en de binnenkant 'open' houdt, dus de schouder vrij houdt dan springt je paard wel goed aan. Misschien een idee om eerst de heup te 'checken' zodat ie er goed onder zit en dan pas aanspringen in de galop. Zo doen wij westernruiters het ook vaak.