hals hoger instellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:13

@simpelman heb je mijn fotos opgezocht? Mijn pony loopt niet in de krul en draagt nu meer dan vroeger. Ik geloof best dat bepaalde paarden door deze manier in de krul gaan lopen, maar niet de 'duikboten' (eerder paarden met al een hogere halsaanzet). Verschillende paarden, verschillende manieren.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 19:55

Simpelman schreef:
Voor L niveau loopt hij prima.
Moet wel meer voorwaarts.

Neem de jury's met een korreltje zout....
Als je gezien hebt hoe je jury kunt worden begrijp je wat ik bedoel.

Ik heb je tips vandaag geprobeerd, met naar voren schakelen en terug, voornamelijk op voltes enz.
Ze liep al weer hoger en was totaal niet sterk, wat ze normaal wel is kan worden als ze hoog loopt.

Ik ben inderdaad ook geen voorstander van handen hoger, dan werkt bij de mijne ook het tegenovergestelde.

Ik wil gewoon te snel denk ik :+
en bij een paard ziet het er ook al sneller anders uit dan bij mijn pony, als ik zo rond kijk op wedstrijd terrein.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:59

;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:11

TS als ik je foto's zie en met name de voorlaatste dan zie ik een "borend" paardje net als die van mij vier jaar geleden <3 . Met enige vertedering zie ik het....ik zie een gevoelvolle ruiter.
Als je jouw handen omhoog gaat doen dan breng je meer druk in de mond en dat vindt je paardje niet fijn. Lost het probleem niet op en hij gaat wellicht nog meer op de voorhand lopen of zoals ik dat noem boren.
Wel heb ik van drie onafhankelijke Duits klassieke instructeurs indertijd het advies gehad om mijn paardje niet echt voorwaarts neerwaarts te rijden (normaal is dat wel de methodiek bij jonge paarden), maar met kortere teugels en vallende stellinghals. Ik noem hier mijn paardje als voorbeeld want voorlaatste foto lijkt heel erg op het moment dat ik het roer omgooide en andere instructie ben gaan zoeken. In mijn geval Duits Klassiek.
Loswerkende oefeningen moest ik doen zodat paardje mooi zacht werd en van hen geleerd hoe ik paardje aan een stuk kon rijden. Kleine stukjes hals strekken, maar zeker niet te diep, en dan weer verder in het systeem.
Dus zeker geen oprichting vragen want dat kan je paard nog helemaal niet wel paard netjes in de hand stellen.
Nu zoveel jaren verder, kan paard wel veel meer in evenwicht lopen. Boren is helemaal verleden tijd en zelfs met echt voorwaarts neerwaarts rijden, hals strekken draf en galop blijft hij mooi gaan zonder te boren of meer op de voorhand te vallen.
Wellicht dat dit ook voor jou een tip kan zijn dat je jouw teugels niet te lang laat worden. Ik moest echt met korte teugels rijden iets wat ik heel erg moeilijk vond. Zacht worden als paard mond opent (= nageven) is heel belangrijk want anders ben je te hard en dan gaat hij hangen. Benen met haar contact altijd aan je paard houden. Leren via instructie hoe je van "achteren naar voren rijdt" want van voor naar achteren rijden betekent boren, hangen etc. Niet fijn is dat en slecht voor je paard.
En verder is het al gezegd, tempo wisselingen en overgangen rijden daar wordt je paard sterker van maar ook niet te hoog tempo gaan rijden want dan kan hij de beweging niet verwerken in zijn lijf en loop je ook risico op boren.
Ik heb zelfs even van die drie instructeurs, onder het tempo moeten rijden, want die van mij was te loperig en "droeg" haarzelf helemaal niet. Door onder het tempo een tijdje te rijden, wel met af en toe tempowisselingen in stap en draf, leerde mijn paardje om zich zelf te gaan dragen en haar "motertje van achteren te gebruiken". Daarnaast moest ik tot in den treuren losmakende oefeningen doen zoals wijken links en rechtsom op alle mogelijke manieren op alle mogelijke lijnen etc.
Je hebt een lief paardje TS. Succes.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:14

Simpelman schreef:
Je moet niet het achterbeen eronder plaatsen maar de kracht van de afzet met het achterbeen ontwikkelen.
Het verder naar voren plaatsen van het achterbeen heeft geen enkele waarde, het is hetzelfde als wanneer jijzelf loopt en je benen verder naar voren zet.
Het gaat om het stuwende been, hiermee kun je kracht zetten.
Dat heet voorwaarts rijden.
Voorwaarts is de pas verlengen, dat wil zeggen binnen hetzelfde tempo een grotere pas maken dan dat het paard van zichzelf doet wanneer je niets vraagt.

Dit ontwikkel je vooral met een gebogen paard op gebogen lijnen, 4 passen uitstrekken en terug naar arbeidsdraf.
Na verloop van een jaar wordt je paard zo achter sterker en zal zich beter beginnen te dragen, het past zijn evenwicht aan.
Wanneer het zich gaat dragen dan komt de hals vanzelf omhoog.

De hals omhoog halen met de hand heeft een tegenovergesteld effect, welliswaar ziet het er spectaculairder uit maar je paard zal zich nu tegelijkertijd vast gaan zetten in het ruggedeelte onder het zadel en in tweeën gaan lopen. Zo een paard kan zich nooit meer oprichten, het loopt in de krul.
Waneer je wilt zien hoe dat er uit ziet, kijk om je heen, 90% van de paarden loopt in de krul in een geforceerde schijnoprichting, ze zullen zich nooit meer gaan dragen.
Een zich dragend paard is als een rubberen balletje, licht, soepel, wendbaar, buigbaar.

Het neerwaarts rijden is de eesrte fase naar de oprichting.
Een paard dat hals strekt neem nauwelijks meer gewicht op de voorhand dan een paard dat de hals hoog draagt, het is het voorwaarts, de Schwung, de impuls die het gewicht overneemt van de voorhand.

Dat is dus jouw probleem, je paard is niet voldoende voorwaarts ontwikkeld, dat kost (veel) tijd.
Geduld en volharding....

Wat een fijne uitleg! Hier kunnen veel ruiters hun voordeel mee doen. Ik ga bewuster rijden met dit meer in mijn achterhoofd.

Tijd en kracht en geduld ts! Schitterd paard heb je.