Paard soms zwart voor de ogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:20

abbycootje schreef:
Zo heb ik ook gezegd dat ik hem tzt een keer rontgologisch op de foto wil hebben, maar dan moet daar ook financieel de mogelijkheid toe zijn. ;)

Ermee wachten is natuurlijk je goed recht, maar ga je, tot je zekerheid hebt of het wel of niet iets lichamelijks is, er nog op zitten?
Je kunt het ook niet uitsluiten dat er niets lichamelijks kapot is, dus ik zou eerlijk naar je paard zijn en er voorlopig niet bovenop gaan zitten.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:21

abbycootje schreef:
Ik heb hem op zowel basis als sportbrok gehad, aangezien hij vrij intensef gereden wordt staat hij momenteel gewoon op sportbrok en over algemeen doet hij het hier prima op qua training.
Als extratje krijgt hij ook natrues best muesli.

In het begin heb ik hem ook op een muesli van Marstall gehad, maar zover ik ervaren reageerd hij niet echt verschillend op voer.

Dat laten door rennen heb ik meerdere keren geprobeerd maar dat eindigd na 20 minuten nog niet, meneer kijkt nog net zo vrolijk om zich heen .. (Geloof dat het vermoeiender is voor mij dan voor hem zelf)

Tsja, als het verder echt niets lichamelijks is, zou ik daar misschien toch een keertje flink in doorzetten (desnoods galoppeer je een uur rond), en goed opletten of hij dit gedrag vertoont wanneer jij een bepaald iets doet.

PrinceAmos

Re: Paard soms zwart voor de ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:16

Appelbitje en doorpakken als hij het niet doet zoals jij wilt. Pubertijd..

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:59

Cayenne schreef:
Weken zonder problemen lopen zegt niets. Ik heb een paard gereden die soms ook wekenlang of maandenlang een goede periode had en die had achteraf een ernstige vorm van kissingspines. Sommige paarden zijn gewoon heel hard voor zichzelf.

Ik zou hem echt op de foto zetten en tot die tijd er niet meer op gaan zitten.

Ben ik het zeker mee eens.

Een mens kan ook zomaar ergens last van hebben zonder van te voren er iets van te laten merken.
Is bij paarden net zo.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:23

Ik zou het paard meenemen naar de kliniek. Als je daar je klachten verteld kunnen ze gericht onderzoek doen. Klinisch en eventueel foto's. Dit klinkt namelijk niet goed.
Een paard dat dit gedrag vertoond heeft duidelijk ergens last van.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:33

Ik heb ooit een paard gekend, super braaf en netjes beleerd voor de wagen. Alleen eens in de zoveel tijd werd het ook 'zwart' en ik heb hem zichzelf een keer letterlijk te pletter zien lopen tegen een muur. Bakstenen muur zat een grote scheur in, kar die erachter zat klapte met mensen en al over t paard heen. Één groot drama! Paard stond overigens rustig op en was niks meer aan de hand, gewoon z'n rustige zelf.

Daarna besloten niet meer voor de wagen te zetten omdat dit levensgevaarlijk zou zijn als t een keer op de weg zou gebeuren. Onder t zadel was ie ook beleerd, dit ging een aantal maanden goed. Totdat ie in de bak ook het op een rennen zette en zich kapot liep tegen de bakrand/muur aan. Daarna hebben we besloten hem niet meer voor de verkoop te trainen maar naar de slager te brengen. Erg zonde, was een mooi en braaf paard. Maar je wilt niet op je geweten hebben dat een ander er mee verongelukt.

Kun je zijn uitbarstingen eens filmen? Dan weten we wat beter waar we over praten.
Heb je hem al eens bij een kliniek gebracht voor uitgebreid onderzoek? Eventueel echo/MRI/CT, sta je daar voor open?

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:20

Jasmijn159 schreef:
Ik heb ooit een paard gekend, super braaf en netjes beleerd voor de wagen. Alleen eens in de zoveel tijd werd het ook 'zwart' en ik heb hem zichzelf een keer letterlijk te pletter zien lopen tegen een muur. Bakstenen muur zat een grote scheur in, kar die erachter zat klapte met mensen en al over t paard heen. Één groot drama! Paard stond overigens rustig op en was niks meer aan de hand, gewoon z'n rustige zelf.

Daarna besloten niet meer voor de wagen te zetten omdat dit levensgevaarlijk zou zijn als t een keer op de weg zou gebeuren. Onder t zadel was ie ook beleerd, dit ging een aantal maanden goed. Totdat ie in de bak ook het op een rennen zette en zich kapot liep tegen de bakrand/muur aan. Daarna hebben we besloten hem niet meer voor de verkoop te trainen maar naar de slager te brengen. Erg zonde, was een mooi en braaf paard. Maar je wilt niet op je geweten hebben dat een ander er mee verongelukt.

Kun je zijn uitbarstingen eens filmen? Dan weten we wat beter waar we over praten.
Heb je hem al eens bij een kliniek gebracht voor uitgebreid onderzoek? Eventueel echo/MRI/CT, sta je daar voor open?

Ik neem wel aan dat jullie dit paard hebben laten onderzoeken?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:38

Laat de veearts de ogen eens controleren van je paard.
Ik heb wel eens problemen gehad met een paard dat linksom super liep, masr rechtsom lomp en drammerig was. Het paard bleek links blind te zijn en rechts beperkt zicht had. Dat verklaarde dat hij soms zo paniekerig kon reageren, zeker op vreemd terrein.
Zeker als jouw paard linksom wegdraait, kan hij rechts wel eens oogproblemen hebben.

Verder is bloedonderzoek aan te raden op tekorten en ontstekingen aan te tonen en meteen e r n hormonentest om te controleren of je geen klophengst heb.. .

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:47

BailyKarlos schreef:
Jasmijn159 schreef:

Ik neem wel aan dat jullie dit paard hebben laten onderzoeken?

Nee. Er was van buiten niks aan te zien. Vermoeden is dan een hersenprobleem. De kosten lopen dan heel erg op: CT-scan, dus paard helemaal onder narcose, plus scan er bij en kosten voor interpretatie kwam over de 2000 euro. Er kon toch niks aan gedaan worden, dus wij hebben hem naar de slager gebracht.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:54

Lekkere makkelijke oplossing hierboven zeg.. Belachelijk..

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:02

Paard doet het aan de hand ook dus ik zit idd ook te denken aan iets met de ogen. Zeker omdat je schrijft dat hij linksom wegdraait.
Rug en hals zou ik zelf ook op de foto zetten, heb je toch zekerheid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:05

Ik zou gelijk aan pijn denken. Osteo en zadelmaker al geweest? Paard gaat niet uit zichzelf rennen en tegen andere paarden en bakranden aan.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 17:57

Ogen zijn nagekeken toen we hem lieten keuren reflexen etc waren allemaal in orde.
Marjan B, zoals meerdere keren genoemd osteopaat zadelmaker, tandarts allemaal geweest ;)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:14

Ons paard was altijd lief, wilde ook altijd voor je werken en was Z1 startgerechtig. Begon na een jaar met staken door middel van steigeren en stond inderdaad recht overeind en liet zich daarna zo goed als vallen. Zadel etc. lag goed maar bleek (achteraf) spondylose te hebben. Ik zou de nekwervels en rugwervels op de foto laten zetten en zeker een second opinion naar de foto's laten kijken. Succes! PB box staat open voor vragen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:26

Hoe gedraagt je paard zich als hij wel rustig/braaf is? Is hij dan heel kalm of ook kijkerig/heet? Gaat hij vanuit kalmte ineens heel idioot doen of voel je het vantevoren aankomen?

Verder ben ik erg benieuwd hoe je paard is gehuisvest. Hoe ziet een dag (24u) eruit voor je paard?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:38

Zeker weten dat hij ook goed gecastreerd is, dus geen klophengst is. Je hebt het over gillen, bij merries proberen te komen enz, en het onberekenbare kan ook een hormonale reden hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:39

PrinceAmos schreef:
Lekkere makkelijke oplossing hierboven zeg.. Belachelijk..

Niets belachelijks aan. Soms heeft het geen nut om naar dingen te zoeken die toch niet geneesbaar zijn. Geen paard is het waard om een mens in gevaar te brengen.

Het paard van TS zou ik eerst eens een maandje van het krachtvoer halen. Daarnaast zoeken naar patronen. Maak video's, toon hij zich brutaal of juist angstig en vluchterig?
Dat hij naar links draait is niet zo gek, dat doen de meeste paarden ivm makkelijke kant. De meesten zijn linksom beter.
Een "mensenoog" functioneert in principe heel normaal en heeft vaak te maken met de aftekening op het hoofd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:10

Oh oeps niet goed gelezen. Paard van kennis deed soms ook uit het niets heel raar had een tumor. Maagzweer ook naar laten kijken?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:20

Sommige paarden hebben angst voor bv dazen. En kunnen ook dit soort gedrag laten zien.
Ook bij zenuwbeknellingen, kan een paard een pijnscheut krijgen.
Het zou interessant zijn om te weten of het paard dit gedrag ook laat zien in de stal of in de wei.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 19:44

Ik heb nog wel eenn filmpje van de kliniische keuring waarbij hij ook wel lichtelijk iets van dat gedrag vertoonde.

Hij is wisselend gehuisvest wegens school. Komt momenteel wel dagelijks de wei op, maar geen hele dagen.
Hij is zeker geruind, maar heeft wel nog engsinds gevoelens, zo is hij toen er een hengstige merrie naast m in de wei stond door t draad gegaan en sprong ie er boven op.

Hij is aan de ene kant heel lief, bijt/slaat niet. En over t algemeen niet snel bang. grootverkeer etc. geen probleem, maar op huidige stage hebben ze bijvoorbeeld zelfde soort sleep die ze op oude stage ook hadden (was daar niet eng) en hier loopt ie er naar te blazen en draait ie er eerst 20 x voor om voor ik m in de buurt krijg. Dus t is moelijk te noemen of ie erg kijkerig is.. Net als n de wei zo is ie even niet de wei op geweest en gaat ie alleen maar met zn kop aan de grond, paar dagen later racet ie als een vrolijk konijn de wei door..

zal is kijken of ik het filmpje kan vinden!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:50

Het kan ook opstandig gedrag zijn.
Misschien een klophengst?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 20:01

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:36

Interessant filmpje! Jouw paard lijkt een beetje op de mijne. Het is goed om medische oorzaken uit te sluiten, maar ik zie vooral een onzeker paard dat weinig de mensen om haar heen vertrouwt. Mijn paard was in het begin ook onzeker (en ik ook trouwens) en zij kon daardoor door mij heen lopen, panisch worden, staken, etc. Het heeft ons erg geholpen dat ik haar ging begrijpen. Op een gegeven moment kreeg ik door waar zij bang voor werd en kon ik haar van te voren geruststellen: "kijk, daar is een wapperende plastic zak, maar jij ben zo'n kanjer dat je gewoon blijft doorlopen". Of ik stap af om haar ergens langs te leiden. Ik geef tevens veel verbale beloningen: 'goed zoooooooooo'' en zij is met de tijd stoerder geworden. Nu kan ze nog steeds vrij snel nerveus worden, maar ze blijft bij mij en doet geen gekke dingen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:30

Pff ik krijg eigenlijk een beetje buikpijn van dit filmpje, zeker in de wetenschap dat het paard nu na ruim 1,5jr nog steeds zo reageert en er dus in jullie vertrouwen en communicatie niks is verbeterd.

Ik zie een super onzeker paard en een eigenaar die elk signaal negeert/mist.

Positieve is dat ik wel denk dat je met dit paard op hele korte termijn veel vooruitgang kan boeken met grondwerk, maar dit is wel iets waar jij je als eigenaar in moet verdiepen.

Leer je paard lezen, leer waarom hij reageert op bepaalde dingen en leer wat je moet doen om het te voorkomen of te verbeteren en het belangrijkste, weet ook waarom je iets moet doen om het te verbeteren. :)

In dit geval zou denk ik de parelli horsenality-chart en de 7 games al een heel goed begin zijn. In dit filmpje vind ik dit paard overwegend right brain introvert. Dit betekend dat hij overwegend angstig is en vluchtgedrag vertoont, maar dit eerst verkropt en dan ineens ontploft (of soms zelfs helemaal catatonisch kan worden, maar dat zie ik niet in dit filmpje).

In de 7 games leer je communiceren met je paard. De squeeze-game kan hierin heel waardevol zijn, dit is een game waarbij je paarden zelfvertrouwen geeft en dapperder maakt. Wel hebben de games en volgorde en begin je altijd bij de 1e game. 'Helaas' is de squeeze-game de laatste game in de rij van 7 en zul je dus je communicatie met de andere games op orde moeten hebben.

Zodra je op de grond weet wat je moet doen om je paard zelfvertrouwen te geven, kan je dit onder het zadel ook toepassen. Het is nu misschien een investering in tijd en lijkt nutteloos, maar als je nu investeert in jullie communicatie, zal dat de rest van jullie samenzijn en rijden ontzettend verbeteren.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:42

Ik kan mij ook in jouw verhaal vinden betrefd je paardje. Mijn expaard vertoonde dit gedrag ook. Helaas bij verkoop bleek het paard Artrose graadje 4 te hebben, al heeft hij noot een stap kreupel gelopen.