hele drukke pony...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toothless

Re: hele drukke pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:53

even een mooie van mijn oude instructrice: Hoe harder jij trekt, hoe harder hij gaat ;) dus wat xxxlottie zegt: op je zit, niet op je handen. dan krijg je een pony die door je bit heen loopt en dat wil je niet.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:54

Probeer de pony veel bezig te houden onder het rijden, figuurtjes, stelling, tempowisselingen en overgangen, ... Zo heeft ze de gelegenheid niet om hard te gaan en moet ze zich concentreren. En probeer idd voor ontspanning te zorgen !

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:54

oeps sorry dubbel gepost krijg t niet meer weg %)
Laatst bijgewerkt door Pauww op 20-08-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:55

Toothless schreef:
even een mooie van mijn oude instructrice: Hoe harder jij trekt, hoe harder hij gaat ;) dus wat xxxlottie zegt: op je zit, niet op je handen. dan krijg je een pony die door je bit heen loopt en dat wil je niet.

Ik vind jou ava cool je bent een ava maatje :j

Okee on topic
Ben het met toothless eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:00

Kan haar instructrice hier niet mee verder helpen? Wij hadden op de manege ook een Welsh merrie, die ongelooflijk snel was. Die Welsh was ook van een klein meisje, maar ze hebben toen die Welsh verkocht aan de manege zelf, en die hadden er een meisje opgezet die haar een paar keer in de week reed/mee lesde om die Welsh wat fatsoen bij te leren. Nu is die Welsh niet meer zo snel dan eerst, en ze schrikt ook niet meer van dingen waardoor ze in galop weg rent. Als je gewoon de juiste persoon en de juiste instructrice vindt, kan je dit verhelpen.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:16

Toothless schreef:
nog maals: dan moet ze meer lopen. bijrijder zoeken dus. En er zijn heus wel mensen die op de pony kunnen rijden behalve je zusje. gewoon goed zoeken

Ik denk niet echt dat dat het probleem is.
Dan kan je evengoed minder eten geven en 24/7 op de wei.

Zoals ik al zei, niet inhouden want daar gaat ze zich waarschijnlijk tegen verzetten.
Misschien ook een ideetje om haar meer op druk te rijden dan.
Ik reed mijn pony ook met een iets langere teugel en ze reageerde op de minste druk omdat ze relaxed was. Als ik haar kort hield en heel de tijd wou tegenhouden, reageerde ze op niets meer en ging ze net heel hard galopperen.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 06:38

Oliiviia schreef:
Ik denk niet echt dat dat het probleem is.
Dan kan je evengoed minder eten geven en 24/7 op de wei.

Zoals ik al zei, niet inhouden want daar gaat ze zich waarschijnlijk tegen verzetten.
Misschien ook een ideetje om haar meer op druk te rijden dan.
Ik reed mijn pony ook met een iets langere teugel en ze reageerde op de minste druk omdat ze relaxed was. Als ik haar kort hield en heel de tijd wou tegenhouden, reageerde ze op niets meer en ging ze net heel hard galopperen.

Ik denk het wel, ik ken meerdere welshjes die gewoon meer beweging nodig hebben en gaan lopen stieren als ze zo weinig lopen. Het beestje is 8 jaar oud, die kan heus wel wat vaker lopen. Al is het maar een halfuurtje intensief.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 06:39

lrtj_ schreef:
Toothless schreef:

Ik vind jou ava cool je bent een ava maatje :j

Okee on topic
Ben het met toothless eens

Jou ava is ook cool!! :D #avabuddy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:34

Balthazar3 schreef:
we hebben 1x in de 2 weken springles maar is het dan verstandig om daar ook niet heen te gaan en eerst de stap en draf rustig te oefenen? met de stap en draf oefenen bedoel ik een soort van opnieuw beginnen met de stap en draf onder het zadel aan te leren.

Vraag anders aan de instructeur of die springles momenteel verstandig vindt. Die kan dat vast wel inschatten. Misschien is het niet verstandig, maar het kan ook zijn dat de instructeur zegt: rij toch maar mee, maar dan verzinnen we voor haar oefeningen waarbij je rustig moet draven en waarbij het juist om ontspanning gaat. Want eens in de 14 dagen les in plaats van elke week is ook wel weer weinig als je zo aan het tobben bent...

Ik kan me wel voorstellen dat je zusje er moedeloos van wordt. Anderzijds is dit misschien wel een pony waar ze heel erg veel van kan leren. Vooral als ze er goede begeleiding bij krijgt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:00

Balthazar3 schreef:
bedankt voor de tip maar dit heeft mijn zusje al vaak geprobeerd en hoe lang ze ook volhoudt haar pony wil gewoon alleen maar hard ik weet echt niet wat ik ertegen moet doen... het is moeilijk uit te leggen hoe het nou precies zit maar ze kan gewoon niet langzaam... ze stapt en draaft ook sneller dan de grote paarden, en zelfs in de stap moet mijn zusje haar inhouden...

Dus is dat een kwestie van volhouden, een pony leert niet zo'n slechte gewoonte in een paar keer af, dat moet je lang oefenen en telkens weer herhalen.
Je moet het zien als een verslaving, dat is ook niet afgelopen als je het pakje sigaretten weglegt, daar moet je voor werken en dat kent zijn ups en downs.

Ik heb ook een paard gehad wat zo was, was volbloed en had op de baan gelopen.
Precies zoals jij het omschrijft, vanaf dat ik erop zat was het dribbelen en ze wilde alleen maar hard, zeker wanneer een ander paard naast haar liep moest en zou ze voorop.
Het heeft mij 1,5 jaar gekost om haar ontspannen te krijgen maar toen liep ze als een trein. Ze heeft M springen en M sgw gelopen bij de paarden terwijl ze zelf maar amper 1,60 was en ook dressuurmatig was het een heel fijn dier, ik kon er alles mee terwijl een ander haar nog niet in galop kreeg. (letterlijk, meisje van de rijvereniging die al meerdere paarden M en Z startte kreeg haar niet in galop :P)

Zoek er goede instructie bij en hou vol, dan heb je er later een topper aan.
Instructie eens in de 2 weken is niet voldoende hoor, zoek iemand die 2x per week kan komen ofzo. De springlessen kun je wel volgen, als je instructeur daar ook met je aan die ontspanning werkt, dus oefeningen in wachten, balken draven enz.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 10:05

het zou indd ook heel goed kunnen dat ze te veel met haar handen rijdt en te weinig met haar zit en dat heb ik haar ook verteld dat dat het zou kunnen zijn maar dat wil ze niet accepteren omdat ze zelf vind dat ze het allemaal wel alleen kan.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:39

Hoe gaat het intussen? Is er al verbetering?

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:43

Balthazar3 schreef:
Toothless schreef:
als je nou weet dat ze graag beweegt, waarom loopt ze dan maar 3 keer in de week? Ik zou haar 5 of 6 dagen beweging geven want als ze zo druk is heeft ze dat nodig.

Wat ook zou kunnen is dat ze ergens pijn heeft en onder het werk weg wil rennen door de pijn. Ligt het zadel goed?

we hebben geen tijd om vaker dan 4x in de week te rijden omdat mijn zusje veel tennist en verder kan er niemand fatsoenlijk op rijden...

het tuig is allemaal nagekeken en past goed.

Verzorger/bijrijder zoeken die je paard 2 keer per week wilt longeren ofzo?

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 16:15

er is niemand die haar wil rijden hier in de buurt en we longeren haar zelf ook maar dat helpt echt niks...

Inge_imone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:31

misschien is het een idee om spelletjes met jullie pony te doen?
bijvoorbeeld slalommen, balkjes lopen enz. dit kun je ook eerst aan de hand doen en later onder het zadel...

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:37

Niet inhouden, want dan krop je de spanning op.
Elke keer als de pony harder gaat dan jouw zusje wil, de pony op een volte zetten.
Net zolang totdat ze het tempo gaat zoals je zusje wilt.
Dan weer rechtuit, gaat de pony dan weer hard; weer een volte.
Rechtuit hoeft ze niet te werken, waardoor de pony hard gaat, op een volte moet ze aan het werk.
Op den duur heeft de pony door dat ze beter in het tempo kan lopen wat jouw zusje wil, want dan hoeft ze niet steeds op de volte te lopen.
Dit moet je wel consequent volhouden, anders heeft het geen nut.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 16:07

spelletjes doen we heel veel met onze paarden.

voltes rijden als ze te hard gaat heeft mijn zusje 2 weken lang elke dag volgehouden maar ze blijft maar hard gaan... de laatste tijd is ze wel iets rustiger nu er een veulentje bij in de wei staat.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:14

Twee weken vind ik ook relatief een korte periode, ik las eerder dat je zusje 1 figuur per rondje maakt.
Dit vind ik weinig, als ik rij, rij ik nooit gewoon rechtuit, ik ben altijd met een oefening bezig.
Zowel figuren als rechtrichten als stelling, schouderbinnenwaarts, travers enzovoort.
Zo geef ik mijn paard zo min mogelijk ruimte om voor mij uit te denken, maar te denken aan de opdrachten die ik voor hem bedenk. Zo heeft hij eigenlijk geen tijd om hard te gaan.

janlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:32

Mijn vriendin heeft hier ook last van gehad, verschrikkelijk veel energie had haar paard. Er was gewoon geen houden aan, en ja wat doe je er verder aan? Veel meer beweging geven. Probeer zoals hierboven ook vermeld is niet recht uit, de tip van de instructrice van mijn vriendin was ook erg veel figuren, tempowisselingen rijden etc. zodat je hem aan de gang houd. Dat heeft haar ook erg geholpen. Was er geen houden meer aan? liet ze hem gewoon lekker zijn gang gaan een paar rondjes vol uit en ze kon weer heel erg makkelijk verder. Paard luisterde dan ook prima naar haar als ze hem even zijn gang liet gaan. Dat betekend niet dat je dit bij elk paard kan doen, maar dat was haar oplossing.

Als ik alles zo een beetje gelezen heb is je zusje ook een beetje onzeker of lijkt dat alleen maar zo?

Mijn eigen, is op de heenweg van de buitenrit heel erg rustig, maar op de weg naar huis vreselijk druk en wil alleen maar harder. Als ik haar terug wilde houden ging ze draven en vervelend doen, nu laat ik haar gewoon lekker haar gang gaan en raad eens wat ze doet? ze loopt gewoon lekker in een vlot stap tempo door. Soms iets te vlot maar het gaat prima zo! Dus het zou ook beter kunnen zijn als je haar niet zo terug probeert te krijgen? wat al vermeld word op je zit rijden en niet al te veel aan de teugels proberen te trekken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, natuurlijk wel een late reactie maar toch! veel succes verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:22

Balthazar3 schreef:
spelletjes doen we heel veel met onze paarden.

voltes rijden als ze te hard gaat heeft mijn zusje 2 weken lang elke dag volgehouden maar ze blijft maar hard gaan... de laatste tijd is ze wel iets rustiger nu er een veulentje bij in de wei staat.

Blijven volhouden! Dit heb je er niet in een paar weken weer uit. Dat kan gerust een jaar duren. En zoek voorlopig geen plaatsen op waar de pony vroeger altijd mocht racen. Tenzij je zeker weet dat je alles onder controle kunt houden en de rust kunt bewaren.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:30

Ben relatief nieuw hier maar heb wel ervaring met dit soort ponys. Had vroeger ook een ferrari als pony! Ik denk dat het voor jou misschien heeeel slim is om die spanning te lozen en bijv. Een lange teugel in een bak of in een wei met iemand soort van aan de hand probeert te stappen en dan steeds iets meer. Losjes stappen alleen dan losjes draven etc. Hoe meer je haat inhoud hoe meer drang ze gaat krijgen en ontspanning moet van jou uit komen!;) En wat ook belangrijk is dat jij rustig bent zo heb ik mijn raceknol ook omgetoverd tot een goedzak!:)

Je kunt me gewoon een berichtje sturen als je meer hulp wilt ofz idk hahaha!:D

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:27

kan hij longeren? dan zou ik dat eens probeeren