Hoe leren lichtrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suus_toes

Re: Hoe leren lichtrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:59

Ik kan me nog van mijn eerste lessen herinneren; paard aan de longe,. eerst goed leren zitten; dus beugels er af, en allerlei ''kunstjes'' doen zo als : oren pakken, staart pakken, knieën heffen, kikker zit, buiten been over de hals, zwaaien met je armen etc.
En al dat soort dingetjes in alle gangen. ( Moet je wel een paard(je) hebben die een vast tempo heeft en goed uit te zitten is)

Daarna moest ik eerst in stap elke keer ''nu'' zeggen als het buiten been naar voren ging, en dit zelfde ook in de draf.

Na een aantal keren de beugels er weer aan ( en kon me altijd vasthouden aan het zadel, was wat 'vaster' als een halstertouw om de nek) en dan maar opzoek naar het ritme, stapje voor stapje.. eerst weer het ''nu'' en op den duur op de ''nu'' gaan staan.

Voor mij was dat toen een super manier! :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:02

Mij hielp het honderd jaar geleden heel goed om het zadel vast te houden tijdens het lichtrijden. Op deze manier kan je veel beter je evenwicht bewaren. 'Sta, zit' meedenken of mee zeggen wil ook goed werken. Het betreft natuurlijk een shetlander, dus je zusje heeft wel te maken met een hoge(re) moeilijkheidsgraad :D

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:07

Bij mij heeft het echt een heeeele tijd geduurd voor dat ik kon lichtrijden. Ik pakte altijd mijn zadel vast en probeerde op die manier wat ondersteuning te vinden bij het staan zitten. Als ze het uiteindelijk het 'gevoel' door heeft is het appeltje eitje!

xxYildouxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:21

Misschien heeft ze hier de bespiering nog niet voor? Probeer dan squats te doen. Dat helpt heel goed voor je bovenbeenspieren. En anders is het gewoon oefenen oefenen oefenen. :D

Golden12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:06

Ik had ook een keer een meisje dat de grootste moeite had met lichtrijden (ook op een shet). Heb longe geprobeerd, meelopen en zeggen wanneer ze moest gaan staan en gaan zitten.

Toen dat niet lukte heb ik haar weer aan de longe gezet en eerst een poosje laten doorzitten.
Ik vroeg haar om te voelen hoe de pony bewoog en hoe ze telkens een beetje omhoog kwam.
Toen zei ik "op die momenten dat je omhoog gegooid word moet je gaan staan, en daarna ga je weer zitten
(als ze stond had ze (natuurlijk) nog niet zo veel balans dus de pony trok haar dan een beetje uit balans en daardoor wist ze waneer ze moest gaan zitten)

Binnen vijf minuten kon ze lichtrijden

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:20

Mooie analogie die ik gehoord heb: laat haar doen alsof ze een staart heeft, die ze tussen haar benen door moet trekken, en dan elke pas 'staan' die staart even aantrekken. Als je zegt 'staan' geef je een heel ander idee door, je moet helemaal niet staan (: