Academische rijkunst en rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 18:36

Voor degene die WEL hun ervaring delen mbt het AR, dank jullie! Ik zal het dinsdag ervaren en ik hoop dat ze een goede instructrice is die me veel bij kan leren!

Voor degene die mij weer het verschil willen vertellen tussen klassiek en academisch, daarvoor zijn andere topics. Ik vind het dan ook erg vervelend dat het hier weer op zo'n discussie uitloopt, terwijl ik daar niet om vraag. Deze dingen heb ik al in de andere topics gelezen. Ik vraag specifiek naar het academische icm het rechtrichten. Het klassiek heb ik op dit moment niet veel aan, omdat ik me daar niet bezig mee ga houden en ik vraag me af of ik dat ook wel wil. Gewoon om het belerende toontje in alle topics, dat klassiek heilig wordt bevonden, terwijl er zoveel meerdere wegen leiden naar Rome.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:39

Filmpje klassiek volgens simpelman kun je wel vinden in het (vorige) discussietopic academisch vs klassiek. Daar ook veel ervaringen van ruiters die volgens AR rijden en trainen. Die discussie komt toch altijd wel weer terug (en levert soms best interessante posts op) En in het heilig verklaren van de eigen richting zijn de klassieken niet uniek hoor, dat doen ar adepten evenzeer. En aanhangers van de hollandse school. En noem maar op.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:46

Interessante discussie ik ga hem volgen.

Askja

Re: Academische rijkunst en rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:50

De ts wil juist geen discussie ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:51

Askja schreef:
Wat ik een beetje mis in het Skala is het element impuls. Voorwaarts rijden. imo een enorm belangrijk punt.. Verder is het skala inderdaad heel logisch, alleen de interpretatie ervan levert spraakverwarring op. Indat opzicht is het wel overzichtelijk om er 1element uit te tillen, zoals AR doet

Dat is wat men met Schwung bedoelt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:57

Schwung interpreteer ik meer als swingend, met afdruk en energie. Stap wordt toch volgens de klassieke leer gezien als schwungloze beweging want ontspannen en zonder zweefmoment? Toch kan en moet je in stap ook voorwaarts rijden en is er een groot verschil tussen een niet en een wel voorwaarts gereden stap.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:04

saskiakefie schreef:
saskiakefie schreef:
Simpelman laat mij eens een filmpje zien wat ik jouw ogen juiste klassieke dressuur is?

Onderstaande is wat we beogen in de KD.
Niemand bereikt het volmaakte.
Filmpjes leiden tot verkeerde discussies, men gaat op in de details, HET probleem bij het hedendaagse jureren.
Het gaat om een totaalbeeld, een staat, deze moet altijd boven de details staan.

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:32

Hoi!

Ik heb les gehad van Jossy Reynvoet in Genk (BE).
Dit omdat mijn paard niet braaf was, ik bang was geworden en ik hem heb laten heropleiden dmv rechtrichten en AR.
Ik kwam jossy tegen op een evenement waar hij een demo gaf en wilde dit nog wel als laatst proberen.
Ik heb Pino een maand in heropleiding gelaten en daar is hij begonnen bij het begin. Aan de lijn lopen, grondwerk en daarna echt het rechtrichten.

Pino vond het heel erg leuk, knapte op (want uit eindelijk bleek hij lichamelijk niet goed in elkaar te zitten waardoor hij onrustig was) en er viel weer samen te werken met hem.

Ik heb zelf ook les genomen in vorm van weekenden, theorie dagen en praktijk dagen. Het was voor mij ver weg dus ik ging 1 keer in de 2 maanden een weekend. Om die rede doe ik het ook niet meer, het kostte me te veel tijd en geld helaas.

Jossy is in les bij Bent branderup en daar gaan hij 1 keer in het jaar naar toe met zijn paarden, Bent komt ook 1 keer in het jaar naar hem toe om een trainingsweekend te doen.

Ik vind het zelf ontzettend leuk en interessant. Het gaat er gewoon over dat je alles bewust bekwaam gaat doen. Dat je weet waar je mee bezig bent (gymnasticeren van je paard) er naast en daarna er op. Wanneer het grondwerk er goed in zat ging je beginnen met AR.
Op dat punt ben ik een beetje gestopt bij jossy maar ik heb er mega veel van geleerd en gebruik er nu nog steeds dingen van in mijn dagelijks rijden.
En het aller belangrijkste, ik heb een leuke hard werkwillige pony gekregen.

Het is jammer dat het allemaal zo ver weg is overal. Ik leer niets van filmpjes op internet ik heb echt coaching nodig en dat is in brabant lastig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 07:13

Hierbij een deel van een ontvangen PB zoals ik er al een heleboel heb ontvangen.
Ik heb een beetje de schrijfstijl aangepast om de anonimiteit van de schrijver te beschermen.

"Ik heb mijn paard een aantal jaren traditioneel gereden tot het 8 jaar oud was.
Mijn paard was was flegmatiek en ik werd hier vanuit de instructie niet echt mee geholpen dus ben ik verder gaan zoeken en zo kwam ik bij de A.R uit.

Een openbaring qua theorie, ik heb er veel geleerd en heb er veel plezier gehad.
Dit, tot er op 13 jarige leeftijd een peesblessure opdook.
Na revalidatie ben ik opnieuw gaan werken maar toen werden er 2 "losse knieën" vastgesteld.
1 aangeboren
2 rijtechnisch beetje in de prak gereden, zegt mijn gevoel.

Was het maar simpel.
Ik ben het geloof in alles een beetje kwijt geraakt.
Ben ook teleurgesteld dat ik toen, vol vertrouwen, alles goed heb uitgekouwd.

Ik ben nu eens even voor mezelf gaan denken en gaan doen wat mijn gevoel zegt en begonnen longeren met een longeerhulp.
Ik zag het paard terug opknappen en terug soepeler worden en ik heb hem nu "terug op de rit" gekregen.

Maar, de praktijk van de AR mist echt voorwaartse energie en correcte aanleuning begin ik te beseffen.
Wat funest is voor een paard dat al helemaal niet voorwaarts denkt.
Ach ik kan het niet meer omkeren maar ik kan het weer wel over een andere boeg gaan gooien."

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:39

Hoi Sussanne, nou tussen alle discussie door proberen te lezen...
Ik heb zelf 2 jaar AR gevolgd met mijn paard, superleuk en leerzaam. Vooral veel aan de hand gewerkt en paard werd er enorm soepel van. Nu ben naar AR ook begonnen met wat meer AdB en KR onder het zadel erbij gaan doen. Dus AR aan de hand en KR/AdB (combi) onder het zadel, ik geloof namelijk niet in 1 specifieke methode. Ik kijk wat past bij mij en mijn paard en gebruik dan wat ik leuk vind. Heb nu dus verschillende les onder het zadel en aan de hand en dat werkt voor ons super en bijt elkaar totaal niet! Ik kan AR zeker aanraden en mijn paard is er dus echt heel fijn soepel en een stuk rechter in zijn lijf van geworden! Succes en vooral veel plezier!

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 10:50

Gisteren mijn eerste les gehad, en het is mij enorm mee gevallen. We zijn begonnen met grondwerk. Laag lopen en stelling vragen. Ze heeft me geleerd waar ik op moet letten, als ze goed loopt. Ze pakte het goed op, ondanks ze het soms moeilijk vond. We hebben zowel op de volte gewerkt, als op le lange zijde.
Mijn instructrice legt goed en rustig uit, zowel naar mij als naar mijn paard. Dus mijn eerste ervaring is erg positief. :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:05

Sussanne schreef:
Gisteren mijn eerste les gehad, en het is mij enorm mee gevallen. We zijn begonnen met grondwerk. Laag lopen en stelling vragen. Ze heeft me geleerd waar ik op moet letten, als ze goed loopt. Ze pakte het goed op, ondanks ze het soms moeilijk vond. We hebben zowel op de volte gewerkt, als op le lange zijde.
Mijn instructrice legt goed en rustig uit, zowel naar mij als naar mijn paard. Dus mijn eerste ervaring is erg positief. :D

Superleuk, mijn paard heeft altijd veel plezier bij het werken aan de hand! Leuk dat je eerste les al gelijk zo goed ging, ik vond het nog best wat ingewikkeld in het begin :o

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:49

Iedere trainer heeft zijn eigen prioriteiten, zijn eigen werkwijzen, zijn eigen toolbox, etc. De ene AR trainer/instructeur zal jou gigantisch kunnen helpen, de andere niet.

Rechtrichten is overigens NIET hetzelfde als AR, dat is er een beetje ingeslopen maar.. Marijke de Jong heeft die term opgepakt en er een programma van gemaakt. Volgens de AR heet dat gewoon 'werk aan de hand' en rechtrichten is absoluut niet het enige doel van AR.
Ik pak zelf van zowel klassieke als academische rijkunst dingen mee. Het is eigenlijk heel simpel: je moet niet ergens in blijven hangen. In geen enkele methode, in geen enkel 'doel', je moet je paard geven wat het nodig heeft. Een paard zonder de juiste kracht 3000 dezelfde oefeningen laten doen zal inderdaad dat paard uiteindelijk kapot maken. Met de juiste aanpak, en met behulp van AR en werk aan de hand, ken ik een heleboel kapotte paarden die weer berijdbaar werden.

Ik heb laatst bijna 2 maanden stage gelopen bij Ylvie Fros en die kan ik je zeker aanraden. Ik heb zelf een aantal weken mogen rijden op een 24 jaar oud ex-manegepaard, dat na 2 jaar revalidatie op 21-jarige leeftijd nog 'even' piaffe en passage leerde. Voor haar is het heel veel met buiging werken wat haar gezond houdt, anders wordt ze te stijf. Zonder voorwaartse energie en aanleuning zat dit paard als een houten hobbelpaard, dat was juist de basis voor alle andere oefeningen.

Zolang je maar je ogen open houdt voor wat goede gangen en gezonde bewegingen zijn (lees eens wat van sustainable dressage), dan geeft AR je de vaardigheden om die te ontwikkelen. Zomaar wat schouderbinnenwaarts en travers doen zonder dat je weet hoe die eruit moeten zien helpt natuurlijk niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:35

Het eindresultaat bij de"groten" in de AR is telkens opnieuw een paard dat geen zweefmoment meer heeft in de draf en de galop niet "uitspringt", niet gesproken van het ontbreken van een doorgaande tact.
De paarden zijn mooi soepel en gehoorzaam, de ruiter zit voorbeeldig, maar dat heeft deze zich ook wel heel gemakkelijk gemaakt met dit soort van bewegen van het paard.

En dat is precies het punt, de AR beoefent rijkunst uit de 17e Eeuw waar het doel is, mooi en deftig in het zadel zitten om de meisjes te imponeren.
Wanneer iemand dat zo wil doen moet hij dat zelf weten maar het moet niet verkocht worden als beter voor het paard, dat is het nl niet, het is volstrekt onnatuurlijk, het is het bewegen van een ziek oud paard met pijn in zijn voeten.

Kijk naar het bewegen van gezonde paarden in vrijheid die de show maken voor kuddegenoten, dat is het doel dat de Klassieke Dressuur heeft, de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Kijk nu naar deze video.

https://www.youtube.com/watch?v=ds8M914pBHU

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:39

Jierda schreef:
. Ik heb zelf een aantal weken mogen rijden op een 24 jaar oud ex-manegepaard, dat na 2 jaar revalidatie op 21-jarige leeftijd nog 'even' piaffe en passage leerde.

Heb mezelf voorgenomen als amazone die paardje traint middels de Duits Klassieke methodiek om dit topic alleen mee te lezen. IS altijd interessant en inderdaad TS ik begrijp heel goed dat je de discussie niet wil KD versus AR want daar zijn genoeg topics over. Dus dat zal ik ook niet doen!
Wel wil ik opschrijven dat "op 21 jarige leeftijd nog even piaffe en passage" leren door een manege paard het mijn inziens, onmogelijk kan gaan over een echt correct recht en verzamelde gereden piaffe, zoals het hoort. Daar gaan namelijk jaren van serieuze training aan vooraf en heb je een paard nodig dat niet alleen recht maar ook echt in opperste verzameling kan gaan. Dat train je niet "eventjes".
Ik denk wel dat dit de verleiding is om middels de academische rijkunst het paard te gaan trainen, juist omdat "eventjes" hoge school werk gedaan zou kunnen worden.
Meer wil ik daar niet over zeggen want daar gaat dit topic niet over en ik ga het weer met interesse mee lezen.

Filmpje van Simpelman ga ik later kijken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:46

Mooi filmpje Simpelman! (Behalve dan de muziek...)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:05

Simpelman schreef:

ik ben het wel met FCSA eens, vreselijke muziek :')

En Simpelman, nogmaals bedankt voor de fijne uitleg!

Jouw kennis blijft me verbazen. Het is leuk jouw berichten te lezen, zeker omdat je jezelf niet in de verleiding laat komen om met andere mensen mee te gaan. Jij bent echt Klassiek en dat kan je duidelijk en netjes verwoorden.

(bent u ook instructeur? mag via pb)
Laatst bijgewerkt door 0091 op 21-08-14 08:34, in het totaal 2 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:07

Als ik Simpelman goed heb begrepen vindt hij het zelf helemaal niet zo'n mooi of fijn filmpje, maar ik kan er natuurlijk naast zitten?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:12

Ik kan me niet voorstellen dat Simpelman blij wordt van Marius Schneider idd.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:24

Ok, dan had ik hem verkeerd begrepen. Maar ik blijf het een mooi beeld vinden, paard beweegt wel degelijk soepel door zijn lijf, blijft doorlopen etc. Als dit gekrabbel is, dan heb ik het wel eens erger gezien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:52

Maak voor jezelf eerst dat beeld van een jong, gezond, fit paard in vrijheid dat probeert zijn kuddegenoten imponeren.
Het doel van de KD.

Kijk dan (nogmaals) naar het filmpje en begrijp nu dat de AR mensen aantrekt, het ziet er héél beheerst, deftig en harmonieus uit.

Dit is ver weg van dat wat veel mensen dagelijks met hun eigen paard meemaken, geëtter, gewring, weerstand, dwingen, conflict.
Zij zetten zich nu begrijpelijk af van wat zij denken dat KD is.

Maar de KD is de HARMONISCHE ontwikkeling en dat heeft dus niets met het alom zichtbare geknoei te maken dat we overal, dagelijks om ons heen kunnen zien.
Dat is alleen maar het gevolg van een gebrek aan kennis en en hopeloos slecht niveau van instructie.
Een goed Klassiek opgeleid paard is veel mooier en interessanter om te observeren dan het (bijna) gekrabbel van M S, het is absolute natuurlijke schoonheid, en zo een paard zal veel beter in zijn vel zitten omdat het onder bescherming van zijn "hogere" in rangorde zijn superieure kwaliteit als paard "publiek" kan tonen.
Goed K opgeleide paarde stijgen vrijwel altijd aanzienlijk in rangorde in de kudde......

En wat ik nu interessant vind is om jonge ruiters zélf te leren kijken, voelen en nadenken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:09

Simpelman schreef:
.
Goed K opgeleide paarde stijgen vrijwel altijd aanzienlijk in rangorde in de kudde......

Dit vind ik nu weer een hele leuke opmerking want onze Benjamin merrie vroegere een schuw angstig muisje zie je zo gaaf uit haar ogen kijken. Zo mooi en trots om ons heen in het weiland lopen met haar man, is echt gaaf om te zien. Komt gelijk vrolijk naar ons toe gegaloppeerd, is mooi en trots en laat zich door de ruin niet meer het voer afpakken, kortom is een assertieve griet geworden. Mijn instructrice heeft dit jaren geleden voorspelt toen ik overstapte naar Duits Klassiek. En inderdaad na een jaartje begon de karakter verandering op te vallen. Ook is ze met rijden heel erg relaxed geworden ook al kan ze nog steeds zeer sensibel en heet zijn als er iets gebeurd. Maar komt weinig nog voor. DUs Simpelman je opmerking klopt voor hier zeer zeker wel.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:34

Sussanne schreef:

Ah super fijn! :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:09

Ik heb zelf wel eens wat lessen AR gevolg persoonlijk vond ik het niet zo, maar de instructrice paste ook niet zo bij mij. Ik vond de lessen ook te theoretisch vaak, soms zelfs zo dat je merkte dat iets in de praktijk niet ideaal was maar er wel mee door werd gegaan.
Ik vind het beeld wat ze als ideaal zien ook niet zo, ik zie toch liever wat meer voorwaarts, ik vind het soms zo tam/zo weinig energie dat het haast stijf lijkt. Maar in mijn omgeving zijn er wel verschillende mensen erg blij mee en die beweren ook wel dat hun paard er beter van wordt.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:55

Ik heb een filmpje gezien van mijn instructrice en ik vind het helemaal niet dat het paard niet voorwaarts gereden wordt. Ook heb ik fimpjes gezien van paarden die les hebben van degene van wie zij les heeft gehad en ook hier zie het beeld totaal niet in terug, van wat ik heb gezien in het andere topic.

Ik heb het gevoel dat klassieke rijkunst een bijbel is, die strikt nageleeft moet worden, simpelman. En om eerlijk te zijn hou ik daar helemaal niet van.
Mijn doel is om mijn merrie soepel en sterk te laten worden, en niet constant in te gaan houden. Ze is van zichzelf voorwaarts, maar ze zal wel mijn tempo aan moeten houden en niet haar eigen tempo. Ik ga ook niet alleen maar ar rijden. Het ar is geen doel op zich, net als dressuur alleen geen doel op zich hoeft te zijn. Het is een middel om je paard een ruiter te kunnen laten dragen. Het paard in evenwicht en balans te laten. Voor mijn gevoel wordt hiet veel geschreven om als doel hoger dressuur te gaan rijden, maar voor mij is dit echt niet het geval. Wat bij mij bij het traditionele vaak tegen de borst stuit is dat alles op de rug aangeleerd moet worden. Als het paard niet 'luistert' het vaak op een paardonvriendelijke manier wordt aangepakt. Daarom was ik op zoek naar een andere manier, en of het nou nh, ar of kr moet worden, tja, dat is een keuze die je dan maakt.
Mijn instructrice weet dat ik absoluut alles paardvriendelijk en met respect wil gaan doen en gelukkig deelt zij mijn mening. Ook wat betreft huisvesting, en al het andere wat bij paarden komt kijken ligt op een lijn. Ik ben ook niet bang om kritische vragen te stellen, dus dat zal ik zeker doen.
3000 keer dezelde oefening is voor niemand goed, omdat dan overbelasting op de loer ligt. En dat is waar ik ook zeker op let. Mijn paardkomt op nummer 1 en ik zal nooit wat doen waar ik geen goed gevoel bij heb.